Цитат от "The Roots of Blitzkrieg: Hans von Seeckt and German Military Reform" от James S. Corum:
"Опитите за разработване на колесно-верижен танк са още един пример за това, колко твърдо немците следват развитието на чуждестранните технологии, даже опитвайки се в някаква степен да ги надминат. Концепцията за колесно-верижен танк е била много популярна по онова време (20те години на ХХ век). Французите разработват прототип на подобна бронирана машина още в началото на 20те години - програма, която се следи с особено голям интерес от Райхсвера. В австрийската автомобилна промишленост също експериментират с колесно-верижни танкове. Компанията "Зауер" произвежда в началото на 30те няколко такива машини, а през 1939та година Вермахтът използва няколко такива машини, останали от бившата австрийска армия, за да оборудва своите моторизирани подразделения. Бронетранспортьор от 30те години, под името SD Kfz 254 се оказва неудачен и остава съвсем за кратко на въоръжение.
Доколкото конструктивните недостатъци на колесно-верижния танк са били очевидни вече към 1928ма година, Лутц и специалистите от автомобилната инспекция (на Райхсвера) превключват своето внимание на шест и осем колесни бронирани автомобили и на полуверижните машини, които трябва да изпълняват ролята на разузнавателна машина, за която роля по-рано се е предполагало, че ще бъде изпълнявана от колесно-верижните танкове. Програмата за създаване на брониран автомобил започва да тече с пълен ход и от 1928ма година получава сериозно финансиране от страна на Райхсвера."
Освен чисто информативната стойност на това относно споровете за колесно-верижните машини, това трябва да се има предвид винаги, когато се разсъждава за съветските танкове от този тип, появили се в началото и средата на 30те години на ХХ век и използвани за аргумент от страна на Резун в споровете за намеренията на Сталин.
"Опитите за разработване на колесно-верижен танк са още един пример за това, колко твърдо немците следват развитието на чуждестранните технологии, даже опитвайки се в някаква степен да ги надминат. Концепцията за колесно-верижен танк е била много популярна по онова време (20те години на ХХ век). Французите разработват прототип на подобна бронирана машина още в началото на 20те години - програма, която се следи с особено голям интерес от Райхсвера. В австрийската автомобилна промишленост също експериментират с колесно-верижни танкове. Компанията "Зауер" произвежда в началото на 30те няколко такива машини, а през 1939та година Вермахтът използва няколко такива машини, останали от бившата австрийска армия, за да оборудва своите моторизирани подразделения. Бронетранспортьор от 30те години, под името SD Kfz 254 се оказва неудачен и остава съвсем за кратко на въоръжение.
Доколкото конструктивните недостатъци на колесно-верижния танк са били очевидни вече към 1928ма година, Лутц и специалистите от автомобилната инспекция (на Райхсвера) превключват своето внимание на шест и осем колесни бронирани автомобили и на полуверижните машини, които трябва да изпълняват ролята на разузнавателна машина, за която роля по-рано се е предполагало, че ще бъде изпълнявана от колесно-верижните танкове. Програмата за създаване на брониран автомобил започва да тече с пълен ход и от 1928ма година получава сериозно финансиране от страна на Райхсвера."
Освен чисто информативната стойност на това относно споровете за колесно-верижните машини, това трябва да се има предвид винаги, когато се разсъждава за съветските танкове от този тип, появили се в началото и средата на 30те години на ХХ век и използвани за аргумент от страна на Резун в споровете за намеренията на Сталин.
Comment