If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Участието на траките във формирането на българската народност
Тракийските племена беси приели християнството и се преобразили
Езичниците, които някога принасяли в жертва хора, заменили гнева с песен за Христа
Монахиня Валентина Друмева
Бесите са тракийска племенна общност, която населявала Родопите. По-късно, заедно със славяните и прабългарите, тя се вляла в българската народност. За тях малко се знае, но то е много съществено в духовно отношение. Като всички тракийски племена по нашите земи, те били езичници. И досега археолозите откриват капища по склоновете на Родопите, където бесите принасяли жертви на боговете демони, а жреци гадаели съдбите на хората с посредничеството на злите сили.
Но когато проникнало християнството, животът и нравите на бесите се променили. Голяма заслуга за това има прочутият християнски проповедник Никита, епископ Ремисиански. За него римският писател Павлин Нолански твърди, че с успехите си в проповедта при бесите той удивил света. Той пише: "Там гдето някога е имало животински нрави, сега властва ангелски дух, и тоя, който по-рано е живял в пещерите като разбойник, сега там се подслонява като праведник".
Свети Никита Ремисиански превел Словото Божие на бески език и той ги покръстил. Християнизираните беси не само променили живота си в духа на Христовата любов, но стигнали и до себеотречение за името Христово. Те излъчили и монаси. Някои ревностни родопски монаси потърсили духовно ръководство в манастири чак в прочутата Палестинска пустиня, населена със строги отшелници.
Сега изследователите намират, че през 5-и - 6-и в. беското монашеско присъствие из цялата Римска империя било забележително, но то било подчертано най-вече в Палестина.
Известно е, че свети Теодосий Велики основал манастир на източния бряг на река Йордан, близо до Мъртво море. В него изградил три храма. В първия се служело на гръцки език, "във втория храм бесите отправяли на свой език молитви към общия на всички ни Господ", а в третия служели арменците.
И в големия монашески център на Синай имало също беско монашеско присъствие. В подножието на планината се намирал манастир, в който се подвизавали трима монаси, пише Антоний от Планенция. Те знаели между другите езици -гръцки, сирийски, египетски, и още бески език.
Бесите сами основавали манастири. Такива се сочат дори в столицата на християнството Йерусалим, а също и в новата имперска столица Константинопол. Най-забележителният бески манастир обаче бил според известията на Йоан Мосх на река Йордан. Той носел името "Субиба". Негов игумен бил Андрей. В съборните актове от 536 г. се среща неговият подпис.
А там монашеският живот бил строг. Основателят бил преди това безмълвник. Той търсел уединение, при което молитвата е най-благодатна. Но пещерата, в която живеел, станала тясна, защото много братя идвали и желаели да станат негови ученици. Той не искал да остави безмълвието, но смятал и грижата за братята за отговорно дело.
След голяма вътрешна борба възложил всичко на Бога, Който може да съедини едното с другото за обща полза. Разбрал, че по благодат животът на монаха се укрепява не толкова в уединението на тялото, колкото във вътрешното уединение. Разбира се, този принцип важи за съвършените.
Така възникнал манастирът, обитаван от беси в Палестина. А монашеството в Родопите несъмнено също процъфтяло, но историческите превратности и особено вековното робство заличили следите му. То се е повлияло непременно от монашеството край Константинопол, а и от палестинското. Знае се, че арабските нашествия смущавали живота на отшелниците и те търсели условия за по-спокоен подвиг и в нашите земи. Завърналите се принудително монаси оттам донасяли строгия канон. Така се сеело източното монашество и по Родопите.
Посоченото показва, че родопските беси приели християнството в най-дълбоката му и чиста същност. Това се подкрепя и от известието на Блажени Иероним, който сам живял отшелнически край Витлеем. Той пише: "...звероподобните беси, които някога принасяли в жертва хора, са заменили скърцането със зъби и гнева си със сладката песен за Христа".
А тази песен била най-сладка от устата на беските монаси, които славели Бога не само в красивия Родопски край, но и в далечна Палестина. Като се съди за силата на една християнска общност по числеността на монасите в нея, може с увереност да се каже, че родопските беси стигали високи върхове в духовния живот.
Апропо ,бесите са имали манстири в Малка Скития,Тракия,Палестина и СИНАЙ.
Говорим за траките императоре ,моля виж темата!??!
Last edited by RIZAR; 24-02-2008, 23:31.
Причина: Автоматично сливане на двойно мнение
Говорим за траките императоре ,моля виж темата!??!
Говорим за траките и тяхното участие във формирането на българската народност. Ако пеласгите в Палестина са българи, тогава и палестинските беси имат своя принос. Шегувам се! Значи от това, което си постнал, излиза, че присъствието на беското монашество е било по-сериозно в Палестина, отколкото на Балканите?:sm186:
"oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs) It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.
Може би ще е интересно да се видят местата на манастирите. Но не съм сигурен дали това има отношение към темата. Ако смяташ, че ще ни помогне за изясняване на етническата обстановка на Балканите - давай! Само дано не е много обемно. Но ако прецениш, че няма да допринесе за изясняване на въпросите, свързани с темата, по-добре недей. Дано преценката ти да е правилна!
"oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs) It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.
Съчетанието "аи", тоест алфа и йота в средногръцкия вече се чете като "е". Глаголът "изпрати" от следващата част на изречението ли е?
Е, мерси, че ми каза! :mhehe: Естествено, че е така, но трябва да отбележим, че ортографическите норми са доста строги, така че "учените глави" винаги са знаели кое се пише с αι и кое с ε. Същото се отнася и за различията в броя на сигмите, което обаче се отразява и на произношението. Глаголът "изпрати" е гръцкото αποστέλλει.
А някой може ли да обясни, защо тук говорим същото като в темата за готите? Тази тема не беше ли посветена на траките?
"Че в България — една държава с най-демократични институции — няма граждани, това е всеизвестна истина у нас вече отколе и от нея са дълбоко проникнати всички ония, които трябва да считаме за творци и актьори в отвратителната трагикомедия, наречена „български политически живот“; че в България няма и публика е също такава истина, която всички сарафи и бакали на българското слово отлично са разбрали, но само малцина от жреците на това слово ясно съзнават, а и които я съзнават, крият я от себе си" - д-р Кръстев, 1907-ма.
Ъхъ, "апостЕллейн", колега, баш така си е. Само че аз нали съм прозд и превеждах даденото по-горе изречение от латински, а не от гръцки... та затва попитах. И не за инфинитивната форма, мерси предварително
Инак като за правописа... учените знаят, да. От човека-винкел насам поне. Но средновековните автори понякога имат много демократично отношение към ортографИята.
Страшно се изкушавам да попитам ,ако може някой да обясни, откъде произлиза името "Сабин".Защото има един управител на долна Мизия -Титус Фалвиус Сабин .Не казвам ,че може да е българин ,може да го е изкефило нашия Сабин това ,че е брат на Веспасиан и да се е кръстил така.Имаше и един жупан/зопан/ Сибин.
Ако сме доказали ,че това за Мавъра ,който се е казвал Бес няма общо с рлемето Беси,кое е най-старото споменаване на тракийско племе.
Нека духът ти живее и нека ти който,обичаш Тива,да прекараш милиони години ,обърнал лице към северния вятар,докато очите ти съзерцават щастието.
Надпис от чашата с пожелания от гробницата на Тутанкхамон.
Comment