Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Съвременни бойни танкове

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    КГ125 написа
    Е, все пак за това първо място имат системите за стабилизиране на оръдието, окачването не търси "меко" возене, а "здраво" такова (това включва и плавното поемане на ударите от терена, но то не е самоцел. Приоритет е здравината.)
    Здравината на самото окачване е, така да се каже, отделен параметър, от това как пренася всички вибрации, колебания и удари върху самата машина. По този параметър е важно окачването да е издръжливо на продължително използване с ограничена поддръжка, каквото е вероятно да се случи в условията на военна кампания, както и да е приемливо издръжливо на бойни повреди (тук отново става въпрос за компромис между заемано вътрешно пространство (в корпуса) и защитеност).
    По втората характеристика, която е основна за окачването, търси се не просто "меко возене", а такова, което дава компромис между няколко характеристики. В статията е много добре обяснено, затова и дадох връзка към нея, най-добре ще е е първо да я прочетеш, после да продължиш да пишеш по този въпрос. Така че точно подходящото поемане на ударите от терена е основната задача на окачването. Важно е тя да бъде така постигната, че системата да е приемлив компромис спрямо останалите характеристики (здравина, маса, заеман вътрешен обем, стойност, леснина на поддръжката и поправката).
    Що се отнася до точността при стрелба в движение, да, стабилизаторите са на първо място. Но тя не зависи само от тях, а и от други неща: прицелни системи и прочее, включително самото окачване. Стабилизиращата система действа като компенсатор, но като всяка подобна система има инерция й и трябва време, за да компенсира по-големи колебания. Така че подходящото окачване може да подобри работата й. Описано е в статията.
    Въобще, ако здравината беше основен параметър, най-вероятно нямаше да има такова развитие на окачването в исторически план, нито пък толкова разнообразни търсения (пак в исторически план). Става въпрос за няколко различни параметъра, които си противоречат и всяко конкретно решение е компромис между тях, т.е. определен баланс. Така че простотата и здравината са само част от характеристиките, съществен е балансът между тях и останалите. Защото всичко останало може да се жертва и да се направи наистина просто и здраво окачване (подобно е имало на някои доста по-ранни машини), но едва ли компромисът ще си струва в съвременните условия, особено с цялото чувствително оборудване, което носи един ОБТ.
    Да речем, в случая с японските танкове има поставено изискване за регулируем клиренс на отделните ролки, така че танкът да може да се накланя по дължина или по ширина. На това основно изискване са подчинени останалите и това предполага, че няма да се използва торсионно окачване, а хидро-пневматично. Активно, защото това увеличава ефективността му.Т.е. жертва се част от масата (то е по-тежко от торсионното) и част от стойността (то е по-скъпо) и вероятно част от здравината и издръжливостта (основните елементи на торсионното са в корпуса, т.е. са по-добре защитени, но за сметка на това и заемат повече вътрешно пространство), но пък се отговаря на тактическо изискване, което има приоритет. Този компромис е бил необходим.
    По същият начин имат сериозно оперативно и стратегическо ограничение по маса и габарити на машината. Така се стига до решението да я облекчат, което означава и използване на по-слаб двигател (тип 90 е с 10 цилиндров дизел, даващ 1 500 к.с., докато тип 10 е с 8-цилиндров, даващ 1 200 к.с.) и по-малък вътрешен обем. Но благодарение на това са спестили маса, част от която е използвана за да се увеличи броневата защита, както и да се екипира танка с по-мощно (55 калиброво местно производство) 120 мм.
    Така че както виждаме, направени са ред компромиси, които са резултат от тактически, оперативни и стратегически изисквания, които имат приоритет. В друга държава изискванията ще са различни и съответно и компромисите ще са други.
    Но, според мен, главното повишаване на ефективността идва от електронните системи, действащи в реално време, които интегрират танка в подразделението и го правят част от всичко, което се използва на бойното поле. Повишаването на ефективността на върви само по пътя на по-ефективна компоновка, по-добро окачване, двигател или трансмисия, по-дебела броня и по-мощно оръдие и боеприпас, но и по пътя на по-добри условия за експлоатация, по-добри системи за наблюдение и прицелване и по-добри системи за комуникация. Едва ли точно в този форум има нужда да припомням историческите уроци.

    КГ125 написа
    Освен ако не са я направили японците достатъчно здрава.
    "Здрава електроника" е забавно понятие . Да не забравяме, че в един съвременен ОБТ има много и разнообразни чувствителни елементи: електроника, оптични системи и прочее елементи, които са уязвими за бойни повреди и няма как достатъчно добре да се прикрият от тях. Но същевременно машината не може да бъде ефективна без тях. Което означава, че се постига компромис между здравина, уязвимост и ефективност.Дали ще излезе от строя елетрониката, управляваща комуникациите, огъня, активната защита или окачването и ходовата част, това все ще означава голяма загуба на ефективност за танка. А е очевидно, че те са повече или по-малко уязвими, а "здравината" им няма как да е различна.
    За мен е очевидно, че преди да се приеме някоя машина на въоръжение, тя се подлага на разнообразни тестове, които трябва да покажат точно това: как всички системи в танка издържат на продължителна тежка експлоатация и разнообразни повреди. Щом дадена машина е приета на въоръжение (особено ако случаят е като с японския тип 90 или тип 10), то тя е преминала успешно съответните тестове.
    Между другото, характерно е, че подобно окачване се наблюдава на най-скоро приетите на въоръжение машини, например, "Леклерк", тип 90, тип 10. Да не говорим, че технологията се развива много бързо, щом веднъж започне да се прилага комерсиално и това обикновено дава допълнителен тласък.
    Моят извод е, че автоматиката и електрониката са все по-полезни на бойното поле, защото повишават значително ефективността на отделната бойна машина и екипажът й и особено ефективността на цяло подразделение. За такива системи говори и Чобиток в една руга своя статия, а за тип 10 пише, че има подобен род система за интегриране на отделната бойна машина в цялостна информационна мрежа с останалите, това определено ще повиши много ефективността на подразделението на бойното поле и взаимодействието с други подразделения на останалите войскови родове. Естествено, електрониката е по-уязвима и по-скъпа, но това се "изплаща" чрез значителното нарастване на ефективността. Винаги има компромис.

    Comment


      "Здрава електроника" не е никак забавно понятиe. Разбрах го, кокато телефонъt ми падна от втория етаж на стълбището и остана здрав.
      Шегата настрана, в танковете има какви ли не системи, като оставим на страна двигателя, трансмисията и ходовата част - механични, в т.ч. фини и прецизни електрически, електронни, хидравлични. Всичко това е направено доста здраво - да изтрае например изтърване на радиостанцията, мощни бойни удари и зверско возене по пресечен терен.

      Репликата за ходовата част беше насочена само към това кое е водещо при нея, а именно здравината, така, че не съм несъгласен с написаното от тебе. Повече амортизация в окачването не противоречи на здравината, напротив, то си е прост физичен закон за поемане на ударите. И да, помага и на стабилизацията, макар и индиректно.
      Last edited by ; 25-07-2010, 12:19.

      Comment


        КГ125 написа
        Репликата за ходовата част беше насочена само към това кое е водещо при нея, а именно здравината, така, че не съм несъгласен с написаното от тебе.
        То "написаното от мен" не е написано от мен, а само цитат от Чобиток. Но не съмтърсил съгласието си, просто излагам материал, който ми се струва подходящ по темата, а най-вече отговарях (според скромните си сили и чрез повтаряне на чужди думи) на писаното от SSmart.
        ПП Дори оставям настрана, че говорехме за окачването, т.е. за елемент, а не за цялата ходова част.
        Last edited by gollum; 25-07-2010, 12:19.

        Comment


          Прочетох я. Само за приоритета точно и то на окачването имах забележка.

          Comment


            Окачването помага на още един процес, отката на оръдието. Но и тук, то е само съпътстваща помощ, както и при стабилизацията.

            Comment


              gollum написа
              Знам кое какво е . Извинявай, ако съм те обидил, не това е била целта ми.



              Relax, не се "кахъри"(притеснявай)!


              gollum написа
              Твърдението ти ме озадачи (торсионното далеч не е единственият начин за окачване, използван на верижни машини) и затова си позволих да изкажа такава мисъл.


              Наясно съм с това! Торсиониното не дава възможност за лесно изменяне защото е свързано с презацепване на всеки торсион поотделно, а този процес направо ме е побърквал!В тази връзка ми идва на ум , че ако регулирането на клиренса е автоматично и в двете плоскости, това не може да става без някаква система за поддържане на равновесно положение на целия корпус подобно на стабилизатора на оръдието( при руските машини той е на жироскопи)!?!?!?! Естествено това е възможно в определени граници! Ако не е автоматично и зададем някакви предварителни параметри ,които не са заводските ( тези които са разчетени като най-практични) , е твърде вероятно да постичнем плачевни резултати!




              gollum написа
              Погледни статията на Чобиток, затова дадох връзка към нея. Човекът е специалист и достатъчно достъпно обяснява цялата теория (и дава примери от практиката) зад тези неща. Танкът може да се проектира за различно "возене" и от това зависят неща като точността при стрелба в движение, удобството при експлоатация и проблемите за хората, намиращи се в него. Този тип окачване обещава определени преимущества пред торсионното, макар отново да става въпрос за компромис (то е по-скъпо и не чак толкова надеждно).

              Прочетох всичко ! Смятам ,че тук ключовата дума е "обещава"! Възможно е и да е направена система ,която по-добре от мех.водача да "чувства " местността , почвата ,препятствията с техните непрекъснато променящи се характеристики!
              Last edited by gollum; 26-07-2010, 20:02.

              Comment


                В тази връзка ми идва на ум , че ако регулирането на клиренса е автоматично и в двете плоскости, това не може да става без някаква система за поддържане на равновесно положение на целия корпус подобно на стабилизатора на оръдието
                Идеята на активното окачване е точно тази - то да е системата, която следи за това. Но пневматично и хидро-пневматично окачване се използва доста преди тези системи да бъдат измислени (някъде около 80-те години, реално навлизат при комерсиални автомобили през 90-те години) - тип 74, да речем (или пък съветските БМД). Така че в началото промяната със сигурност се е извършвала ръчно от механик-водача.

                Смятам ,че тук ключовата дума е "обещава"! Възможно е и да е направена система ,която по-добре от мех.водача да "чувства " местността , почвата ,препятствията с техните непрекъснато променящи се характеристики!
                Така е, въпрос на бъдеще, поне донякъде, макар че вече навлизат на въоръжение ОБТ с такава система. Технологиите се развиват бързо, а статията е вече поостаряла (от 2005 година е, като се има предвид, че такива материали рядко се пишат на основа на съвсем нови неща, то вероятно е остаряла с десетина години; това е много за света на технологиите).
                Въпросът е, че независимо от развитието, все пак си е въпрос на компромис: по-скъпо, по-тежко, по-сложно за поддръжка или "класическо" (като торсионното), което ще е по-здраво и издръжливо, но без съответните екстри. Предполагам, че основно ще зависи от нуждите на армията на конкретната нация.

                Comment


                  Като гледам клипа с японския танк, си мисля, че този променлив клиренс е нещо по-просто. Явно се командва от водача и вероятно е предназначен да се включва в спряло положение или пък при бавно движение. Колко му е да има някакъв индикатор и просто да го следва при наклонен и затруднен терен, където и бездруго движението е, както се казва, "трак по трак".

                  Comment


                    gollum написа Виж мнение
                    "Здрава електроника" е забавно понятие
                    Не знам защо ти е забавно, не съди по комерсиалната електроника, където основната цел е да се произведе максимално евтина джаджа с живот не повече от 2-3г.
                    albireo написа
                    ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

                    Comment


                      Мхм, всички армейски джаджи са преди всичко много яки. Корпуси, гнезда, амортизации разни, здрави кутии...

                      Comment


                        Дайте да направим една сравнителна характеристика на главните танкове на Русия, САЩ, Китай, Германия и Израел, любопитно ми е.

                        Само някой да даде някакви източници освен Wikipedia, че там нещата често са измислици.

                        Comment


                          Явно нещо не си ме разбрал, Империал . Както и да е.

                          КГ125, очевидно е, че клипът е демонстрационен, няма как да демонстрираш тези особености на окачването на равен терен, ако си включил автоматична система за регулиране на окачването, нали? Логично е, че автоматичната система може и да се изключва и тогава механик-водача контролира окачването . Автоматичната система е изброена сред особеностите на машината.

                          Comment


                            Тъй ли, къде е посочена автоматичната система?

                            Може да го демонстрират на ход и да си изберат терен, едва ли са били ограничени в терена.

                            Чета тука: www.military-today.com/ tanks/tk_x.htm че танкът бил "fitted with a state-of-the-art semi-active hydropneumatic suspension. The tank can "sit", "stand", "kneel" or to "lean" in any direction. This feature gives a number of advantages."

                            Comment


                              Hangwire написа Виж мнение
                              Дайте да направим една сравнителна характеристика на главните танкове на Русия, САЩ, Китай, Германия и Израел, любопитно ми е.

                              Само някой да даде някакви източници освен Wikipedia, че там нещата често са измислици.
                              Убийствена задача

                              Comment


                                ?!?!?!

                                KG125 написа Виж мнение
                                Чета тука: www.military-today.com/ tanks/tk_x.htm че танкът бил "fitted with a state-of-the-art semi-active hydropneumatic suspension. The tank can "sit", "stand", "kneel" or to "lean" in any direction. This feature gives a number of advantages."

                                И аз го прегледах!?!?!!Е добре де, полуактивна?!?!? Това трябва да означава с предварително зададени параметри! Така се получава нещо като на автобус на спирка! Водача настойва и след това кара с тази настойка докато му харесва или докато удари долния брониран лист например!
                                И друго не прави добро впечатление. 5 ролки са твърде малко за нормално и стабилно движение("мазно возене") позволяващо наблюдение и стрелба на необходимото равнище! Разбира се ,ако всяка е с отделна амортизация е супер и е възможно това да е достатъчно ,но....

                                Comment

                                Working...
                                X