albireo написа
Виж мнение
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Атентат в Бургас!
Collapse
X
-
-
@Амазон, въпросът ти е наистина глупав и 99.9% от израелците ще отхвърлят такава опция веднага. Не става дума просто за някаква територия, а за Йерусалим, традиции, история, "историческа родина" и т.н. досещай се сам.
Реших да нахвърлям някои мисли по случката като бивш военен и в последствие работил като охрана в Израел, с уговорката, че все още информацията е много неясна.
Първо, недопустимо е че вече 6-7 часа след атентата все още няма що-годе ясна информация за броя на пострадалите, което показва колко неподготвена е България за такива ситуации. Толкова време след експлозията известията са противоречиви - едни говорят за 7-8 убити, други за "над 20", трети че всички в автобуса били загинали (40-50 души). Дет се вика, не могат дори да преброят труповете, какво остава за истинската работа. Представете си ако беше взривен или атакуван някой хотел в Слънчев Бряг (нещо подобно имаше в Мумбай преди няколко години, 12 атентатори с гранати и автоматично оръжие атакуваха няколко големи офис сгради в центъра на града). Случайно преди няколко месеца ми беше попаднала статия точно за Слънчев Бряг, според която в случай на бедствие в комплекса (атентат, пожар, земетресение, каквото и да е) въобще няма яснота кой трябва да организира спасителните операции - дали тази или онази община, дали това или онова МВР, т.е. няма яснота под чия юрисдикция попада този КК.
Второ, минавал съм много пъти през летище София и Варна, през бургаското не съм, но предполагам е аналогично на варненското. Имам познат, който работи към някаква туристическа фирма там и е бил очевидец на атентата (посрещал е израелските туристи на летището). Извън сградата на летището няма никакви мерки за сигурност. Същото е в летище Варна - влиза се през портал, където само ти дават билетче за паркинга, и паркираш свободно. От сградата на летището се излиза на общ паркинг за леки коли, таксита и автобуси. От там по същия начин се натоварват туристите на автобус и заминават за курортите. Абсолютно нищо не те спира да вкараш бомба или автомат+5 гранати в колата си и да откриеш огън по излизащите от летището хора, или да вкараш бомбата в багажника на автобуса, както очевидно е станало на бургаското летище - доколкото разбрах, не е бил самоубиец, просто е сложена бомба в багажното отделение и е задействана от разстояние - "мерките за сигурност" не са изисквали никой да се жертва. Летище София е една идея по-добре охранявано.
Няма да правя сравения с летище Бен Гурион, но на летище София и други международни летища се затваря част от сградата, когато има излитащ/кацащ самолет от/за Израел и има засилени проверки, включително такива от израелски служители. На Шьонефелд в Берлин например отцепват целия терминал (цялата сграда, с кордон отвън, пазят полицаи с автомати и бронирана кола) - няма как да се приближиш до сградата дори, без да минеш проверка. На малки летища като бургаското това очевидно е невъзможно, но това не пречи да се засилят мерките за сигурност в периферията. Не е вярно твърдението, че не можела да се охранява периферията на летището.
Трето, ако се замислите, връзката с някакви джамии, фондации и прочие е имагинерна. Отговаряйки на въпроса и на Албирео, в първия си пост в темата бях споменал атентата на Хизбула в Буенос Айрес през 1994 г., където жертвите са 85. Ислямският тероризъм може да удря навсякъде, както е видно - последните десетилетия имаше големи атентати в Русия, Аржентина, Испания, Британия, САЩ, Италия, къде ли не. Корелацията с някакви медресета в забутани планински селца не е особено убедителна.
Четвърто, относно експлозива - не е толкова просто да се направи качествена бомба, трябват си експерти за тая работа. Да, може да се забърка някакъв експлозив от изкуствена тор и пр. по инструкции от интернет, но истинска бомба, която да избухне навреме и изцяло, с насочен в определена посока взрив, с добре насочени осколки, това е малко по-сложно.
Пето и последно, аз лично не вярвам извършителите да са местни. Тези атентати се подготвят с месеци, това си е същинска военна операция с планиране, организация, логистика, тренировки и т.н. Заложено е прекалено много, за да се има доверие на аматьори. По всяка вероятност местни хора са участвали, но не са водещите лица. В крайна сметка дори говорът или външния вид на атентатора не са такава пречка в тази ситуация - летище Бургас, известно е и очакват много самолети от Близкия изток, никой няма да се учуди на поредният заблуден турист неговорещ български въртящ се със сак на гърба. Да не мислите, че само израелци идват да играят в казината, и араби и турци идват.
ПП Относно незабелязването на атентата - да, пропуск е, но се съмнявам някой въобще да е гледал за такова нещо. Работещо разузнаване в тая сфера не се създава от днес за утре - трябват години работа с подготовка на кадри, внедряването им, следене на определени информационни канали и лица, за да работи системата. Това изисква ресурси и време, което да речем Израел или САЩ са могли и са отделили, но България - не.Last edited by Dinain; 19-07-2012, 02:46."No beast so fierce but knows some touch of pity."
"But I know none, and therefore am no beast."
(Richard III - William Shakespeare)
Comment
-
Не са кюрди, със сигурност. Колкото до дюнерджийниците шефовете им обикновено са сирийци или ливанци. Редовите работници са обикновено палестинци, които са дошли тук със статут на бежанци. Част от парите отиват в чужбина. За какво се използват там вече не се знае. Принципно арабската общност в България е мирна, занимава се с бизнес или с квалифициран труд(например има доста лекари, стоматолози фармацевти). Заплахата не идва от тях. Основният проблем идва от бедните и слабо развитите селски райони в Родопите, община Руен и Северна България. Там нямаш много възможности за развитие и буквално сграбчваш всяка една възможност, която може да ти даде възможност за някаква промяна. Има значителна част от младежи, които са попаднали в мрежите на различни имами и шейхове от Близкия Изток, най-вече от Йемен. Постепенно им се промиват мозъците от ранна възраст и вече са станали роботи, които не се отличават много много по мислене от терористите. Един такъв развъдник за подобни кадри е Висшият ислямски институт във Враждебна, където част от младежите са с такива съждения, че направо ми настръхва косата като ги слушам или им чета профилите във фейсбук. Един или двама са изключение, трима пак може да се приема, но над 10 си е направо тенденция. Най-тъжното е, че сред най-радикалните има и не малка бройка българи-конверти(такива приели исляма, кой от любов, кой от други причини). Самият ислям сам по себе си не преподава агресия и насилие. Тези призиви идват от разни молли, шейхове и дервиши, които четат Корана и го тълкуват, както им изнася. Миналата година цяла група младежи от гореспоменатият тип бяха в Сомалия, изпратени от турска хуманитарна организация и то не къде да е, а в района, контролиран Ал Шабаaб. В крайна сметка почеркът на атентата не е професионален. За това ме навежда мисълта че взривът е поставен в багажника на автобуса, което предполага ограничаване на първоначалната взривна вълна. Вероятността да бъде поставена в гаража на автобуса е много малка, защото това означава да се разбият ключалките на багажника долу, а това ще се да се забележи от шофьора. Още повече, че нашите водачи са като хиени и първата им работа е да оглеждат дали случайно нещо не е забравено и да го приберат за лична употреба. Най-вероятно вратите на багажника са били вдигнати шофьорът е бил седнал и е включил двигателя да заработи климатика и да качи въздух, докато е чакал групата туристи. През това време е била поставена бомбата скрита в някоя раница или сак, преди да дойдат туристите. Шофьорът не го е забелязал, защото когато са вдигнати вратите на багажника нямаш видимост през страничното огледало, тъй като капаците го закриват. Още повече че щом автобуса се е запалил значи взривът е бил поставен в задната част, където е резервоарът и двигателят. Там пък да те видят при вдигнати капаци никакъв шанс. По-интересно е обаче взривното устройство и как е задействано. Предполагам, че се касае за експлозив, а не за домашно приготвена бомба(имам предвид тези в Лодон). Задействаното вече е друга работа. То вече предполага квалифициран специалист или някой минал базов курс. Най-вероятно е била задействано с часовников механизъм, а не с дистанционно. Ако беше с дистанционно щяха да я задействат в момента, когато групата си е слагала багажа в отделението на автобуса и жертвите щяха да са наистина много по-големи. Един факт обаче е странен. Защо точно се обвини Хизбула. Хизбула почти не оперира в Българска територия. Още повече, че тук с традиционно силни позиции са ООП, Бригадите на мъчениците от Ал Акса и други, чиито кадри по соцвреме носеха романтичното наименование социалистически борци за свобода. Хизбула тук, особено при засилено присъствие на кадри, приближени по-скоро до Фатах, е много малко вероятно. Все пак знаем за острия конфликт Фатах-Хизбула, който продължава да тлее. Отговорността за този атентат няма да бъде поета от никой, защото всички ще се страхуват от последиците. Все пак си мисля, че това е организирано от български мюсюлмани с промити мозъци, прегърнали идеята за джихад.sigpicSi vis pacem, para bellum.
Comment
-
Защо точно се обвини Хизбула. Хизбула почти не оперира в Българска територия. Още повече, че тук с традиционно силни позиции са ООП, Бригадите на мъчениците от Ал Акса и други, чиито кадри по соцвреме носеха романтичното наименование социалистически борци за свобода."No beast so fierce but knows some touch of pity."
"But I know none, and therefore am no beast."
(Richard III - William Shakespeare)
Comment
-
Amazon написа Виж мнениеЕ аз казах, че идеята е шантава, беше ми интересно ако знаеш какво израелците (или някой от тях) мислят по въпроса. Сигурен съм че е обсъждано. Ясно че преместването на една държава е кошмар, но говорим за малка държава и всичко освен сградите, инфраструктурата и електроцентралите(то и те могат - на части) може да се премести. По-добре 20 години трудности, отколкото 200 несигурност.
Amazon написа Виж мнениеА че българските летища не са добре охранявани - просто не е вярно. Разлика в това отношение между летищата в САЩ и Софийското примерно, общо взето няма, освен че полицаите на Софийското летище са далеч по любезни и работят по-ефективно от горилите по американските летища. (да знам че звучи странно но е факт).
Да се прави паралел с летище Бен Гурион може би наистина не е съвсем уместно - нуждата поражда мерките за сигурност. Но да се отхвърля "последната" линия и да се разчита само на разузнаване, пренебрегвайки охраната на място е неправилно.
Атентат на летище Бен Гурион - http://en.wikipedia.org/wiki/Lod_Airport_massacre
Мерките днес са съвсем различни - външния пояс Е охраняван. Вътрешния също. Багажът минава през компресионна камера, йонен скенер и т.н. Проверката на пътниците е не по-малко щателна. Въоръжената охрана е навсякъде. Това не всяко летище може да си го позволи и не във всяка държава може да бъде оправдано (като разход, ресурс).
За извършителите - малко е рано да се спекулира. Мотив имат много групировки.
ООП (Фатах) отдавна е в т.нар. примирие с Израел и от години не извършва атентати на негова територия, камо ли в чужбина. Което не може да се каже за Хизбула и Хамас, но последните не се сещам да са извършвали атентат в чужбина, а и се съмнявам да имат потенциала за това.
Comment
-
Динайн съгласен съм с теб. По-скоро мисля, че става дума за някоя организация от типа на Ал Гама Ал Исламия. Все пак техните доброволци участваха по време на юговойните на страната на мюсюлманите. Още повече, че са и извършвали атентати на Балканите. Например Ал Гама Ал Исламия 20 октомври 1995 година взривява кола бомба пред полицейското управление в Риека. Според мен бомбаджията създал взривното устройство е мюсюлманин най-вероятно от Близкия изток, бивш участник в юговойните. Все пак голяма част от мюсюлманските доброволци останаха да живеят в Босна след края на войната. Ако ти трябва квалифициран специалист за тази работа, логичното е да го вземеш от там, тъй като по-лесно ще премине границата с България, при това съвсем легално(не му пише терорист на челото) и няма да се създаде опасност от залавяне и компрометиране по някакъв начин на специалиста ако примерно тръгне да пресича нелегално турската граница например. Например утре в София има мач на Левски-Сараево на Герена. Съвсем спокойно може да си влезе и излезе от страната като футболен запалянка и никой, няма и да го запомни. Може и да дойде и като турист. Все пак не малко на брой жители на бивша Югославия идват тук на море. Все пак с паспорт на бивша югославска република можеш без проблем да влезеш от западната граница, където контролът е занижен, докато на турската положението е по-различно. Там нещата се следят по-изкъсо, защото сме все пак външна граница на ЕС и се внимава заради конфликта в Сирия и Арабската пролет.Last edited by sobr_CA; 19-07-2012, 04:11.sigpicSi vis pacem, para bellum.
Comment
-
Dinain написа Виж мнениеВторо, минавал съм много пъти през летище София и Варна, през бургаското не съм, но предполагам е аналогично на варненското. Имам познат, който работи към някаква туристическа фирма там и е бил очевидец на атентата (посрещал е израелските туристи на летището). Извън сградата на летището няма никакви мерки за сигурност. Същото е в летище Варна - влиза се през портал, където само ти дават билетче за паркинга, и паркираш свободно. От сградата на летището се излиза на общ паркинг за леки коли, таксита и автобуси. От там по същия начин се натоварват туристите на автобус и заминават за курортите. Абсолютно нищо не те спира да вкараш бомба или автомат+5 гранати в колата си и да откриеш огън по излизащите от летището хора, или да вкараш бомбата в багажника на автобуса, както очевидно е станало на бургаското летище - доколкото разбрах, не е бил самоубиец, просто е сложена бомба в багажното отделение и е задействана от разстояние - "мерките за сигурност" не са изисквали никой да се жертва. Летище София е една идея по-добре охранявано.
С останалото съм съгласен.This is my signature. There are many like it but this one is mine.
Comment
-
A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
А мен лично ме е срам...
"Oren Katz described tamping down the flames of a woman who had caught fire. “It was strange that there were so many security people around but none of them seemed to be focused on actually helping the wounded people, and couldn’t believe that I of all people was the one taking care of this burning woman and stopping her from burning up.”
http://www.nytimes.com/2012/07/19/wo...&smid=fb-share
Comment
-
Amazon написакакто написах и по-горе абсолютно същото е и на летищата във Фарнкфурт, Мюнхен, Нюарк, Ню Йорк и София - няма външен охраняем периметър - просто няма."No beast so fierce but knows some touch of pity."
"But I know none, and therefore am no beast."
(Richard III - William Shakespeare)
Comment
-
Първо, недопустимо е че вече 6-7 часа след атентата все още няма що-годе ясна информация за броя на пострадалите, което показва колко неподготвена е България за такива ситуации. Толкова време след експлозията известията са противоречиви - едни говорят за 7-8 убити, други за "над 20", трети че всички в автобуса били загинали (40-50 души). Дет се вика, не могат дори да преброят труповете, какво остава за истинската работа.
Първо според мен със сигурност информация за броя на жертвите (убити и ранени) към момента е имало. Друг е въпросът дали съзнателно не е решено на медиите да се дава възможно най-мъглява информация. Не коментирам дали това е правилно, просто според мен проблемът е по-скоро неразкриването на информация за жертвите, а не липсата на такава информация.
Второ - от това, което четох (телевизия не съм гледал) основните разминавания идват между официалните и неофициалните източници. Информацията от официалните източници беше горе долу постоянна - под десет жертви, като точния брой (5,6,7,8) варираше с тенденция на нарастване. Това горе долу съответства на идеята, че непосредствено при взрива са загинали няколко души и е имало също няколко тежко ранени, част от които в крайна сметка са загинали и значително по-голям брой не толкова тежко ранени с малка опасност или без опасност за живота. Информацията за голям брой жертви (като се почне от 20 и се стигне до 40) идваше предимно то неофициални източници, "вътрешна информация" и т.н. Предполагам е нормално някой от тези, които са били в близост в паниката е суматохата да видял повече загинали, от колкото реално е имало. За сега не знам какво да вярвам, но се надявам броят на загиналите да не нараства. Не, че сега са малко - дори и един загинал в такъв ужасен акт е прекалено много.
Относно сигурността по нашите летища, за съжаление нямам много опит. Единственото ми пътуване беше от летище София, през Гетуик в Лондон до Орландо в САЩ. И не забелязах на другите летища сигурността да е по-голяма, от колкото тук - навсякъде контролът беше преди качването на самолета, а самата сграда на летището и още повече паркингът отпред беше зона със свободен достъп. Предполагам обаче все пак има разлика - например по американските летища сигурно е по-вероятно ако оставиш някаква раница някъде, това да бъде забелязано и веднага да извикат полицията. Или пък ако някой се лута из летището и изглежда съмнително да го проверят. Например сега четох, че според камерите в Бургас атентаторът близо час е обикалял и се е оглеждал за израелските туристи. Предполагам в много летища по Света това би било съмнително и би предизвикало някаква реакция от полицията.
Comment
-
a_godumov, точно това е липсата на организация. Няма официални и неофициални източници в такива ситуации. Прави се кризисен щаб на полицията и информацията идва само от там, това е единствения официален източник и друг няма; журналистите търсят информация само от там, иначе всеки може да пита баба Пена какво е станало и тя да разкаже, че е имало извънземни. Така се всява паника сред хората и всъщност се обслужват интересите на атентаторите. Журналистите просто не са били подготвени за такъв сценарий, никой не им е правил инструктаж и в резултата всеки канал започва да пуска слухове, до каквито се добере. По същия начин болниците - инструктират се да дават информация на полицията, където я събират и щабът излъчва към медиите. Иначе пак почват разминавания, припокриване на информация и т.н.
Понеже не вярвам в хората, имам чудовищно очакване за развитието на тази случка в България. Нищо добро няма да произлезе от нея, никакви поуки няма да се извлекат, ами атентатът ще бъде използван и раздуван по най-лицемерен начин от политическите сили (изборите са догодина). Веднага ми хрумва по каква линия може да се изработи дневния ред и да се интерпретира този атентат на поне 3 партии, елементарно е ("бий мюсюлманите", "трябват повече пари за полицията", "управляващите се провалиха", "трябва да засилим интеграцията в Родопите" - вярвам можете да ги припознаете сами). Дано да греша и да не паднат толкова ниско.
Иронично само преди няколко дни в 'Майтапи' пуснах графика с годишните бюджети на МВР. Интересно сравнение:
Българското МВР - щат 60 хил души, бюджет 1 млрд лв.
Израелското МВР - щат 35 хил души, бюджет 3.3 млрд. лв.Last edited by Dinain; 19-07-2012, 10:59."No beast so fierce but knows some touch of pity."
"But I know none, and therefore am no beast."
(Richard III - William Shakespeare)
Comment
-
е да ама нашите полицаи си докарват допълнително....едва ли в Израел "целият полицай" сержант Георгиев, като ме види че карам нещо по-лъскаво и непременно ще ме спре да ми обяснява как съм бил изпреварил неправилно (бил съм се прибрал след знака за край на зоната за изпреварване)..тъй че бюджета е просто ориентировъчен.
Comment
Comment