Хора, никой ли не спомена битката на хуните, предвождани от Атила с римските легиони през 400 и н'ам си коя година ? Това е най-грандиозната битка на Средновековието, в която уастват повече от 500 000 войници. Мелето е страшно, участват хуни, римляни, готи и какви ли още не. Тгоава май загиваше Теодорих...
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Петте най - значими сражения в историята
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Vintersorg написаХора, никой ли не спомена битката на хуните, предвождани от Атила с римските легиони през 400 и н'ам си коя година ? Това е най-грандиозната битка на Средновековието, в която уастват повече от 500 000 войници. Мелето е страшно, участват хуни, римляни, готи и какви ли още не. Тгоава май загиваше Теодорих...Eighteen out of twelve apostles are buried in Spain.
Comment
-
Наиситна това ще е любопитна тема, Хана (за мен по-любопитна от настоящата ). Май в Античността са били по-скромнички (или пък са срещали проблем да изписват твърде дългите числа?) та май над милион няма да се вдигнат, но виж Средновековието е друга работа - с лекота се стига до 2-3 милиона (а ако летописецът си е хапнал обилно и е склонен да надмогне себе си се стига и до 5 и повече милиона).
Comment
-
Хана написаЛюбопитно, кое ли е най-голямото число, посочвано за участие в битка в Античността и Средновековието
Това силно ми напомня на една възрожденска история(мисля беше от Захари):
По време на Априлското възстание в едно село се носи слух, че към България са се насочили 2 милиона московити, в кръчмата се развива лют спор какво е това милион и когато питат най-образованият човек той им отговаря, че 1 милион е на 25 места по 500.
Чудил съм се дали ако съвременните учени приложат този математически модел няма да почна да вадят и смислени заключения понякога.
Та така за Средновековието обикновенно се работи с между 4 и 6 нули. През Античността връхната цифра е май към 5 млн.
Бе за тия неща трябва да се пита Галахад.Eighteen out of twelve apostles are buried in Spain.
Comment
-
[QUOTE=Hans Delbruck] А дали сражението не може да е решително в рамките на отделната война или кампания, а не на целият исторически процес? Според мен има значение и от тази гледна точка тези сражения(операции) са решителни, поне в рамките на кампанията.
QUOTE]
Горе долу и аз се опитвам да кажа същото
то все пак може и безусловно се случва да промени хода на дадена война, която вече е част от даден исторически процес.
Не съм съгласен с теб обаче, че Кийгън принизява напълно ролята на сражението. Вземи отново да попрочетеш първата глава.
Comment
-
albireo написаи аналогично на теб давам примери. Само че само от една единствена война.
Не съм съгласен с теб обаче, че Кийгън принизява напълно ролята на сражението. Вземи отново да попрочетеш първата глава.
Я разясни какво имаше предвид с онези сражения от Гражданската в Сащ, че аз не разбрах.Eighteen out of twelve apostles are buried in Spain.
Comment
-
gollum написаБитката, сражението са елемент от войната. Решителността им се измерва спрямо конкретната война, към която принадлежат. В този смисъл, бихме могли да говорим за "значителни" или "важни" от гледан точка на историята войни, но не и по същия начин за сражения (не и от мащаба на "цялата" история). Войните оказват влияние върху историята и битките влияят като част от тези войни, но час,т която се намира в тясна връзка със системата, която я е породила.
Comment
-
Влиянието, което е оказало възприемането на тези битки в съзнанието на хората и на обществото, е несъмнено, макар и трудно измеримо, макар и да става въпрос вече не за конкретната фактическа битка, а за битка прим, идеята за битката, инфообект по терминологията на Голъм.
Т.е., военното място и роля на битката в системата война е едно нещо - образът й в общественото съзнание - коренно различно явление. Двете се подчиняват на различни "закони" и са породени от различни причинители.
От една страна, пишейки за "значимостта" на еди-коя си битка ние можем да я разглеждаме като конкретно историческо явление. При този подход образът на битката няма никакво значение и не би следвало да се разглежда (макар че понякога, доколкото този образ възниква при "огласяването" на битката в обществото, той може да има психическо значение за по-нататъчното "изобразяване" на войната, кактои за самата аримя (защото образите, възникнали в обществото имат совите аналози и в нея, както и има динамика от едната към другата система).
Самата битка като явление няма значение в историята, освен чрез войната, в която се случва.
От друга страна, ако разглеждаме само битката като образ, като явление на общественото метасъзнание, то тогава реалната битка за нас няма особено значение (освен ако не искаме да проследим връзката между нея, отразяването й и възникването на образа - но неговото развитие нататък е самостоятелно) и ние ще се движим изцябо в рамките на социология/културология/теория на информационните обекти.
В исторически план битките имат значение само като явления на общественото съзнание. Но последните имат слаба, да не пиша никаква връзка с първите.
Comment
-
Всяка класация се основава на нещо нарено критерии. Въпроса е в подобна класация какви са те?
А ако битката се разглежда като психология, социология и естетика, тогава нейната значимост става съвсем другаEighteen out of twelve apostles are buried in Spain.
Comment
-
Гост
Любопитно, кое ли е най-голямото число, посочвано за участие в битка в Античността и Средновековието
Иначе казано, както се постави темата, май се обезмисли създаването й.
А числеността не е фактор, за значимост на битката. Защото в схватки между две села за някоя мера нищо чудно и да са участвали повече от някои иначе известни битки.
Ако правилно си спомням, тази "велика армада", за която вероятон пишеш (защото не е само една) не е разгромявана в конкретно сражение, а неуспехът й се дължи на няколко сражения и най-вече на несвързани със сраженията (поне не пряко) фактори.
Comment
-
Galahad написаТака Ханс ще има шанс да докаже, че атомната бомба е разрушила 10-тина къщи в Хирошима и са загинали не повече от 100 - 150 човека.Eighteen out of twelve apostles are buried in Spain.
Comment
-
Армадата е военна експедиция, която до дадено сражение е голямо и силно, а след него просто остатъци от флот, които може да осъществят някой друг сблъсък, но над морските пространства в света вече господства Англия, а не Испания.
Не разгромяването на конкретната армада, нито неуспехът на военната експедиция сами по себе си решават залеза на морската сила на Испания.
С времето в историята (и даже по-скоро в представата за историята) именно тази "велика армада" постепенно се превръща в символ на този залез, но това се отнася към втория проблем, за който писахме по-долу с Хана и Ханс - не историческото събитие само по себе си, а отражението му в общественото съзнание (и неговата традиция).Last edited by gollum; 03-12-2005, 14:36.
Comment
Comment