Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Днешното българско поколение мъже

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #91
    Да, или "Морал и право" - аз така го помня, но се учеше по това време (след осми клас).

    Comment


      #92
      Етика и право. Забравили сте даже името му.


      thorn

      Средновековните църкви в България

      Comment


        #93
        Предметите, които би трябвало да се занимават с оформянето на гражданско общество в България са част от философския цикъл, преподават се в 10ти и 12ти клас "Етика и право" и "Свят и личност" като най-вече втория трябва да ти дате един по широк поглед върху това какви отговорности имаш ти като гражданин как работят различните институции(национални, европейски и световни организации), каква е връзката между тях и евентуално как можеш да им повлияеш. Разбира се тук отново се срещаме с основните проблеми - липса на време, твърде много време загубено във фактология и липса на достатъчно дискусии, които да те карат да расъждаваш.
        Като цяло този предмет трябва да дава идея за това как работи една държава, защо демокрацията е важна и за това какви са нашите права и задължения, но едно истинско и силно гражданско образование и ангажираност се постига чрез извън класни дейности, участия в проекти целящи промяната на нещо, било то преобразяването на училищаната библиотека, почистването на обществени площи или ангажирането на по-големите ученици в обучението на по-малките по някакъв начин. Всичко това ти показва, че средата, в която живееш зависи от самия теб като индивид и от обществото като цяло, затова започваш да се замисляш, че трябва да се правят неща не само за лична облага, а и за да се допринесе нещо за обществото, защото колкото по-добре е развито обществото, в което живееш толково повече ползи ще извлечеш от него. Тези дейности са изключително важни по мое мнение, защото негласуването и думите "Тук е така и нищо не може и няма да се промени, затова аз няма да си мръдна и малкия пръст." са израз на апатията на обществото към собствената си съдба, а апатията е най-лошото нещо, което може да се случи на едно общество.
        "Hit First, Hit Hard and Keep on Hitting" - sir Jackie Fisher

        Comment


          #94
          Обществознание по-скоро, през късния соц се изучаваше, сега си спомних.

          Comment


            #95
            benjamin написа Виж мнение
            Отговорността към обществото, както казах и по-горе, често е подценявана, и ако човек получи определени знания по история например, такова подценяване няма да има. Под отговорност имам предвид да знаем за какво гласуваме (или не), какви политически избори правим.
            Ако историята ни учи на нещо относно политиката, то е, че на нейна основа политика не трябва да се прави. Става въпрос за историята като наука, а не като образователна дисциплина. Неслучайно в реалния политически дебат историческите аргументи отсъстват. Виж например дебатите в НС.

            Иначе, по мое време нямаше такива светове и личности, но учехме философия. И я учехме мнооого здраво, хем бяхме математическа гимназия (НПМГ)

            Comment


              #96
              Според мен българското образование като замисъл не е лошо, но откъм изпълнение - мотивация на учители и качество на учебници, както и външен контрол на системата - е тотално безумие. За пример бих дал мястото, където учих - Американския колеж, който караше часовете както бяха предписани за съответните класове, но с наистина добри и мотивирани учители (може би само част от чуждестранните не бяха добри, основно американците, но явно заплатите им бяха твърде ниски за да привличат винаги качествен народ). Покритият материал беше по програмата, но практически не се ползваха български учебници, а подготвен материал от самите учители + англоезични учебници (макар и по-малко), както и значителна доза "отиди и намери не-уикипедия източници за да си напишеш анализа защо Ваймарската република е мъртвородена/или не (според каквото искаш да защитиш). Свят и личност се преподаваше сериозно, а часовете по философия 11 клас са ми доставяли голямо удоволствие. След това учих в университет в чужбина (и си работя в същия град) и трябва да кажа, че нивото на образование откъм обща култура и перспектива за света е класа над средното във Великобритания. Тъй че поне за мен има нужда от реформа която да доведе до по-добре обучени/платени/мотивирани преподаватели и професионално направени учебници. Откъм фокус в програмата определено бих сложил история на 20-ти век в България в повече детайл 12 клас и история на 20 век в света в 11 клас, както и повечко часове философия (не зубрене на философи кой кога живял, а обсъждане на идеи и мирогледи) и свят и личност (що е то държава, гражданин, права и задължения и т.н. как се води дебат, 10-20 дебата за различни злободневни теми (това сме го правили в час, от бездомните кучета до трябва ли да се маха паметника на съветската армия)). Ако някой иска да се образова професионално бих сложил специализирани часове като СИП/ЗИП в профилирани училища + едногодишни курсове за някакво полувисше след това. Самата цел на средното образование трябва да е да даде перспектива и избор на човек, да го накара да разбере как работи държавата и в какъв контекст на събития, както и как да се води дебат. В момента в който това се прави систематично, директно ще намалее количеството идиоти избрани в парламента... Уви, за да се случи изброеното е малко ситуация ала Параграф 22.
              „Аз, Драгомир, писах.
              Аз, Севаст Огнян, бях при цар Шишман кефалия и много зло патих. В това време турците воюваха. Аз се държах за вярата на Шишмана царя.“

              Модератор на раздел "Военна Авиация"

              Comment


                #97
                По принцип съм съгласен с Пилот, но има и някои неща в „замисъла“, които са лоши. Например учителите са демотивирани, защото от тях нищо не зависи, нямат свобода да избират как да преподават материала си (както е във Финландия например), а от тях се искат резултати. Освен това самият начин на определяне на заплатите им е несправедлив и отблъсква младите хора с желание да стават учители. Едното идва от другото.

                Учебниците също са голям проблем. До преди десет години всичко беше наред, но заради „издателското лоби“ всяка година ги сменят. Стават все по-сложно написани, като едновременно с това съдържат всъщност по-малко информация. А напоследък пишат и откровени глупости. Аз по свят и личност учех как сърбите и гърците били традиционно мързеливи и лъжливи хора и какви ли не още расистки глупости.

                Comment


                  #98
                  Средното школо води до инфлация на дипломите за висше образование...това е и причината във все повече професии да се слагат ценз-бариери.
                  Мисля, че Динайн го беше писал - важните предмети отсъстват в училище - а именно: търговско и правно ориентираните плюс компютърното ограмотяване...
                  Колкото и парадоксално да отклоних (без да го искам умишлено) темата, смятам че не се изгуби първоначалната идея на дискусията. Щом училището няма как да създаде нормални индивиди с 12 години дебилизиращо (иде реч, че отслабва възможността за развитие на умствените способности...или даже професионалните) образование, какво искате от една казарма за 3 месеца или малко повече?!? как смятате, че ще се сформират такъв тип ненужни към момента за нашето общество структури?
                  Образователната ни система е пълна с лакомници, които имат нужда от дългогодишно образование, защото самото печатане на учебници, помагала и всякакви консумативи...писането на различни учебници за едни и същи класове, усложняването на материала, така че да е неразбираем е бизнес... И то основан на монопол - задължителността човек да ходи в училище.
                  Смятам, че за тази система сме си виновни ние самите - и че с казармата ако се върне ще стане именно същото...

                  Аз разбрах така идеята на тази тема - сегашните бг мъже са много изнежени защото няма войниклък, който да им "вдъхне" мъжество, нали?

                  Има ли алтернатива на казармата?
                  Анархист-Диктатор

                  Comment


                    #99
                    Че....то нужно е да поспорим в случая кое е функция на другото - образованието и казармата на държавата, или държавата на образованието и казармата, бих добавил и църквата за да е обстоен спорът.

                    Comment


                      Колкото и да е странична забележката, финландската система работи добре за финландците.
                      Те по характер са на светлинни години /нито в добрия нито в лошия смисъл/ от нас балканджийте.
                      По уместно би било сравнение с някоя държава от Източния Блок отколкото със Скандинавия, колкото и да им е успешна системата.

                      Освен това темата вече отива през девет дерета в десето с темата за образование.

                      Макс пита за алтернатива за ''вдъхване на мъжество''.
                      То ако хората решат могат да вдигнат мъжеството на хановете като пример, примерно ...
                      Но ако продължават със Евро ценностите може да забравим темата за мъжеството.
                      Съжалявам ако горното изречение ме е накарало да изглеждам като Путинопоклонник. Не съм!
                      Мотая се тук от известно време и не разбирам кой е -фил и кой е -фоб ... и мисля, че вече е твърде късно да питам!

                      Comment


                        Имам някаква представа за това, какво всъщност ми дава училището, тъй като все още ходя на такова, и бих казал, че по скоро взема.
                        Според моята представа училището трябва да ми даде обща представа по различните науки, да ме научи на добродетели като дисциплина и т. н., да ме насочи към по-късното ми образование, да ме поощрява в моите занимания. От всички неща единствено обща култура ми създава и то когато аз се разровя в някоя тема, взета по-рано в училище. Дисциплина напълно не ми дава тъй като тя почти липсва, нея аз сам се опитвам да изградя чрез тренировките и дори книгите. Не ме поощрява въобще в желанието ми да се занимавам по - нататък с това което желая, даже обратното.
                        И като добавя към общата картина всичките безмислени проблеми идват от училище, психическото напрежение, което се налага от учители, училището се превръща в една спънка пред младия човек да се развива, а точно обратното гледат да те направят възможно по-повърхностно мислещ човек.

                        Comment


                          Victor_Nevsky написа Виж мнение
                          Освен това темата вече отива през девет дерета в десето с темата за образование.


                          То ако хората решат могат да вдигнат мъжеството на хановете като пример, примерно ...
                          Ами при хановете и училището е било по-различно - как да яздиш. как да стреляш, как да сечеш... все неща, които първо са им харесвали, второ са им трябвали през целият живот. Затова предполагам учениците са били по-прилежни от днешните. Пък и естествения подбор си е казвал думата.
                          Колкото за мъжеството не съм съгласен. Не може да се твърди кога народът е бил по-мъжествен и кога не. Много са факторите, които определят "мъжеството" в дадена ситуация. Възможно е съвсем обикновен човек да прояви мъжество, а отявлен бабаит да се ...ре.

                          Comment


                            Темата е интересна, понеже всеки е пострадал някак от образованието или пък децата му са в образователния процес Аз като гледам дъщеря ми се чудя защо й трябват толкова много часове за траките. Само с траки ги занимават вече 4 години... Всъщност ги занимават с какви ли не щуротии и изглежда това се случва, за да уплътняват времето. Уплътняват времето и на децата, че родителите са на работа, уплътняват времето и на учителите, че да вземат едни пари за водените часове. От друга страна някой си министър въведе пазарния принцип, че парите следват ученика. А от това следват административни измами, което накрая изглежда като win-win ситуация: по списък се водят едни деца, родителите на които могат да си взимат детските (социалните искат удостоверение за посещение на училище), пък училището взима пари за брой деца. РИО не прави проблем, иначе ще трябва да се закрие училището. Тия драми могат да се решат с единна ставка за учителите, което ще ги направи достатъчно независими и няма да има нужда от преподаване на допълнителен материал. В резултат и броя на часовете ще се намали, и децата ще могат да играят, а не да пишат домашни като малки роботчета. Така де, образователните стандарти не са толкова недостижими, че да изискват такова зубрене.

                            Образователните стандарти обаче са задължителни. Те са някаква гаранция, че живеем в едно общество с що-годе еднакви ценности и разбирания. Ако ги премахнем няма да е много трудно да имаме например религиозно разделение. Навъдиха се например разни умници, които искат домашно образование без рамка. Рекламират странни софтуери за хоумскулинг, по които се изучават евангелията, библейска история и библейска география и толкоз. Аналогични предмети в посока ислям също лесно могат да се навъдят. БПЦ например излезе с една позиция около настоящия проект за Закон за училищното образование, в която искат задължителност на вероучението (или етика). Тва може и да изглежда хубаво, обаче според разни международни документи свободата на религията е неприкосновена и така може да излезе, че се обслужва интереса на коренно противоположни религиозни системи. Даже откровено антисветски учения. Разбутването на образователната система с мантрата за либерализация ще подейства ужасно деструктивно за страната ни.

                            В същото време е видимо, че идващите поколения ще живеят в един много по-глобален свят, с много повече взаимозависимости и мултикултурализъм. В тая световна каша разбирането за националното е възлово, така че да могат да виждат ролята на страната и на тях конкретно като част от света. Мисля си, че това е проблем изобщо на българина - той или става наемник или патриотар. Така че трябва да се даде място на световната история и география, на знанието за културата и традициите на другите по света.

                            Comment


                              Това за траките наистина е така, учат доста, което е леко странно при почти пълната липса на исторически извори. Но пък и другият материал е кошмарен - не може единият урок по история да е за покръстването, а следващият за възраждането... Децата се объркват и ако няма кой да се занимава просто нищо не научават.
                              Лично при мен се наложи да чертая на дъщеря ми едни исторически линии на времето, кое и как, след какво следва за да влезем малко в час.
                              Другото е, че прекалено малко часове се взимат - в нашето училище има седем учители по физическо и двама историци... а не е спортно училище.

                              Comment


                                Макс Щирнер написа Виж мнение
                                Аз разбрах така идеята на тази тема - сегашните бг мъже са много изнежени защото няма войниклък, който да им "вдъхне" мъжество, нали?

                                Има ли алтернатива на казармата?
                                Дефинирай "изнежени" и отговорите ще дойдат сами.

                                Comment

                                Working...
                                X