А, не, да се поясня: не мислех Теофан да е смятал, просто приех като най-проста (без вкарване на допълнителни същности) първоначалната хипотеза, че е научил от някъде, че нахлуването е започнало на 20-ти, след което си е спомнил "а, тогава беше изгрева на "кучето"", а това добре се е връзвало със съдбата на самия поход. Все пак, самият той също е наблюдавал този изгрев в даден момент и може да го е свързал с нещата, които са му казали.
От друга страна, достатъчно логично е и друго предположение: да не е научил точния ден на "нахлуването", но да го е свързал с удобното знамение.
Естествено, също толкова логична е и другата хипотеза: да са му казали това (такъв тип предзнаменования могат да се зародят след събитието и в колективната памет бързо се преместват и стават "прехождащи" събитието).
Мисълта на цялата ми вметка (с която приключвам, че стана обемна и не искам да се отклонява дискусията) бе, че цялото търсене на това кога точно и къде се е наблюдавал този изгрев през 811 г. няма да даде много дори и да бъде завършено успешно. Независимо дали 20-ти юли ще се "падне" датата на изгрева, наблюдавана от Маркели (или пък от мястото, където е бил Теофан по това време ) или не, това какво ще ви / ни даде?
От друга страна, достатъчно логично е и друго предположение: да не е научил точния ден на "нахлуването", но да го е свързал с удобното знамение.
Естествено, също толкова логична е и другата хипотеза: да са му казали това (такъв тип предзнаменования могат да се зародят след събитието и в колективната памет бързо се преместват и стават "прехождащи" събитието).
Мисълта на цялата ми вметка (с която приключвам, че стана обемна и не искам да се отклонява дискусията) бе, че цялото търсене на това кога точно и къде се е наблюдавал този изгрев през 811 г. няма да даде много дори и да бъде завършено успешно. Независимо дали 20-ти юли ще се "падне" датата на изгрева, наблюдавана от Маркели (или пък от мястото, където е бил Теофан по това време ) или не, това какво ще ви / ни даде?
Comment