Тюрките имали ли са култ към слънцето?Очевидно не.А той е бил водещ сред древните българи.Има и писмени данни,археологиечски находки / розетета от Плиска/ недвусмислено говорят подобно нещо.да не говорим че капищата нямат никакъв тюркси аналог.За какво говорим?
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Хунската теория за произход на прабългарите
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
За мен основният проблем с тази дискусия (освен че се води крайно хаотично, но това вероятно е нормално) е, че май почти всички изхождате от вече създадено и непоклатимо мнение за това "какво ще се получи накрая". А това напълно обезсмисля цялата дискусия. В статията на Стефан Йорданов, към която ИЦА даде връзка по-рано, много точно се казваше нещо по повод на тези "предварителни нагласи", които твърде силно влияят на всеки "обективен поглед", особено в материя, където интерпретацията има огромно значение.
Comment
-
Засега продължавам с гръцките извори,когато стигна до българските ,ще се върнем на Теофилактовото сведение.
Ако се допусне етнокултурно изравняване на българи/Утургури?/ с боспорските хуни ,сведенията за предхристиянска вяра би се увеличил.Въобще тук няма никакво единство между историците и те са разделени на два лагера.Явно е обаче,че въпреки съмненията за интерполациии на евентуланото покръстване на Кубрат ,изказани от Бурмов,Артамонов и Бешевлиев,Никифор няма нужда да сътворява измислици.
Само ще цитирам един историк ,който забелязва ,че "Езическата съпротива на хунските жреци типологически съвпада с езическата реакция на Расате в Б-я през 9-ти век.!Сведението на Малала и Теофан Затворник стои много близо ,като исторически прецедент и формално-типологически довод за вярата на българите от дохристиянската епоха от непросветените ,извънвремеви и формално-теоритични съпоставки с шамански обреди от Сибир и Централна Азия"./Ст.Чурешки/.
4.Посочката на Малала в "Хронография" -
"По това време царят на хуните Грод/ас/ ,който живееел близо до Боспора,минал на страната на императора.Той дошъл в Константинопол и се покръстил...Споменатия цар,след като се върнал в страната си близо до Боспора,намерил там своя брат и като го оставил с хунската войска ,се оттеглил.Хуните се кланяли на идоли,направени от сребро и електър.Те ги събрали и ги стопили,а после ги разменили на Боспора,като получили срещу тях милиарзии.Жреците на хуните ,обхванати от ярост,убили своя цар и поставили на негово място брат му Мугел."
Този текст е почти преповторен от Теофан Изповедник,само името на Грод има промени,а вместо Мугел стои Муагерис.
Няма да отивам в крайност ,като да твърдя ,че княз Крум е задигнал "медния лъв от хиподрума,заедно с мечката и дракона от фонтана,както и прекрасни мрамори,завърнал се назад" /Г.Амартол/ и ги използвал за идоли/кумири/.
5.Житието на св.Георги Агиорит ,като извор ни дава ценно сведение за почитание на местното население на една женска статуя.Според В.Бешевлиев това население е било българо/Куберови/-славянско.
Въобще интересен е паралела между идолите на "боспорските хуни" ,славянските идоли и въобще идолите от езическите култове на населението от Балканския п-в/тракийски и др./ -
6. Йоан Малала -"Хронография"
"Когато Север отишъл във Византион и видял,че местоположението на града е хубаво ,възстановил Визипол и основал обществена баня ,наречена Зевксип понеже там,в средата на т.нар. "Тетрастоа'' се намира медна статуя на слънцето ,под която написал митичното име на слънцето-на бога Зевксип-защото траките така наричали слънцето."
От горепосочените примери се вижда ,че българите стоят във верово отношение близко с други индоирански народи /славяни,елини,траки / ,отколкото с шаманския Сибир или Средноазиатските тенгристки вярвания.
Comment
-
RIZAR написа Виж мнение...с други индоирански народи /славяни,елини,траки /...
Моля? Откога славяните, елините и траките са индоиранци?!
Comment
-
RIZAR написа Виж мнениеОт горепосочените примери се вижда ,че българите стоят във верово отношение близко с други индоирански народи /славяни,елини,траки / ,отколкото с шаманския Сибир или Средноазиатските тенгристки вярвания.Българската държава започва да се изгражда и с това започват проблемите.
Бисер от кандидат-студентската кампания по история на СУ 2006
Comment
-
resavsky написа Виж мнениеТюрките имали ли са култ към слънцето?Очевидно не.А той е бил водещ сред древните българи... За какво говорим?
Слънцето е било почитано сред алтайските народи още от праисторическата епоха, за което свидетелстват редица скални изображения. В китайския летопис "Вейшу" се споменава, че при тюркютския вожд се влиза откъм изток, поради благоговение към страната, от която изгрява слънцето.
Според арменския автор Мовсес Дасхуранц, при хазарите върховният бог е представен в дуалистичен образ - Тенгри-хан, наричан още Аспандеат (от перс. aspa "кон") и Куар (от перс. xwar "слънце"), въплъщение на слънцето и мълниите. Между другото, изказано е мнение, че Мадарският конник е изображение на Тангра. А конят в източните култове пък е символ на слънцето. Изображението на слънцето се среща върху амулети, смятани за хазарски.
В пространното житие на св. Кирил Философ се споменава за хазарски пратеници, които твърдели, че се молят на Тенгри, обърнати на изток. Както знаем, това е посоката, от която изгрява слънцето.
Вероятно си прав, че култът към слънцето е бил водещ при прабългарите, тъй като той е бил пряко свързан с почитането на небето.
"oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs)
It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.
Comment
-
Приемам,исках да кажа "индоевроепейски"/ако и елините са дошли от Египет,за което също има известни спорове,,те са доста смесени със завареното пеласгийсо население/.
Освен че се води крайно хаотично/Голум/ -аз поне се опитвам да подходя по схоластически,но някои още много бързат.
Имам доста работа, след религията и вярванията ,идват археологията/например ,тук,ново е четенето на Павел Георгиев на шамана от Шуменската крепост/, фолклора ,писменни извори /каквито се намираха доста напоследък/ и не на последно място и предКириловата рунна писменост/черти и резки/.
Чак след това,могат да бъдат ползвани лингвистиката,ономастиката,антропонимията,антропол огията и български титли,въоражение,бойна организация и др. данни.
Относно- "От каква гледна точка за българите изхождате - като моноетнически или полиетнически народ? Смятам, че изясняването на този въпрос е от немалка важност преди да се направят каквито и да е крайни или временни изводи (ако такива се направят изобщо де)."/Найк/
Този въпрос е доста сложен.
Аз приемам историчното мнение по въпроса.Мисля ,че поне за него има някакъв изграден консенсус.
Но мисля ,че и затова ще му дойде времето,да се разгледа въпроса за формирането на дадена общност от хора-род,племе,народност,нация,държава.
Мисля ,че найк
Comment
-
почти всички изхождате от вече създадено и непоклатимо мнение за това "какво ще се получи накрая".Анализът не позволява категорични изводи, ... една сложна и отговорна проблематика ... точното решение на такъв род частни проблеми ще дойде след съответното проучване, тук само маркирамеСмятам, че засега няма нови данни, които да разколебаят старата, но фактологически и методически напълно актуална констатация, че прабългарите представляват население от тюркски произход
Ето две статии от автор, който вече съм цитирал, но поне като на лаик аргументацията ми изглежда издържана: Индо-ирански семантични гнезда в българския език http://protobulgarians.com/Statii%20...hi%20yadra.htm
и Откъде са дошли неравноделните тактове в българската музика ? http://protobulgarians.com/irregular_times-new.htm
Особено втората ни вади от темата за елит, чужди заемки и влияние вследствие на политическа зависимост, и води към масите и ежедневието.
Comment
-
RIZAR, това, което мен лично ме притеснява в подхода ти (извинявай, всъщност той е характерен за почти всички останали участници в дискусията - поне основните - изключение сме аз и Торн (е, аз значително по-слабо запознат от Торн; впрочем, дано не пропускам някого), които сме по-малко запознати и без формирано мнение) е, че ми се струва, че подхождаш предубедено към излагането и сортирането на фактите (етап, през който в момента дискусията преминава). Основанието ми да смятам така са изводите (или намеците за изводи), които съпровождат на много места изложението ти. Няма ли да е по-добре първо да се изложи цялата достъпна и приета (с излагане на несигурността и спорните моменти) фактология по области. И чак след това да се строят определени интерпретации, които да водят до някакви изводи.
С други думи, ако се подхожда предубедено ("предубедено" поради това, че потребителят Х (тук може да се замести май почти всеки от пишещите) е убеден, че "прабългарите са еди-какви си" (няма значение какво ще постави на мястото на "еди-какви си" - тюрки, иранци или някаква смесица) и подбира и интерпретира фактите с оглед на това си предубеждение, а не се опитва "да разбере какво е", т.е. да установи истината в хода на анализа (защото смята, че вече я е намерил и остава тя да се докаже убедително) поначало, цялото това усилие губи смисъл.
ПП Трудно ми е да коментирам статията на Йорданов - повечето твърдения, които си привел, Случайно прелитащ, в тази статия са посочени с препратки към изследвания, на които се базират. Без човек да прочете тези изследвания, няма как да се изкаже по обосноваността им. НО съм съгласен, че и в тази статия присъстват моменти, които попадат под собствената му критика (което показва или че критическата бележка е чисто полемична хватка, или че дори и при съзнателен подход е трудно да се удържиш от предвзетост - не мога да определя кое от двете). Но едно ми звучи достатъчно смислено - явно е нужно да се направи някаква цялостна конструкция, в която всички факти да намерят мястото си, а не такава, при които тези, които не ни влизат в предварително избраната концепция, се отхвърлят по една или друга причина.
Comment
-
Абсолютно съм съгласен,приемам!!!
Никакви априори ''българите са еди какви си " ,незнайни до доказване на противното.
Само искам и аз от своя страна да ти обясня,че въпроса е много политизиран и няма ,как да не даде някакъв оттенак.
1.На Пешо Добрев му се плаща от Иран;
2.П.Голийски пък има задача да съидини в едно трако-хунорската хипотеза/което си е английска среда;
3.За тюркофилите няма ,какво да говорим ,те са плод на Виенската школа,която властва и в Москва/отначало имперска,после болшевишка,оттук наложена в крайния си вид на историци ,които са били реално заплашени с курорт в Белене и няма ,как да се разграничат от официозите,тук визирам В.Бешевлиев,М.Арнаудов,И.Дуйчев и др./ и Османската империя ,която естествено , също има полза от това;
4.Например Църковната позиция е много объркана-до 19-ти век. е една ,после става друга ,сега пък няма никаква;
5.Бакалов пък се опитва да обясни ,че тюркския "Тенгри" има своите първоначални корени още в Шумер ,оттам в Иран ,та чак накрая при тюрките...
6.Ганчо Ценов пък е луд и патриот и му плаща Военното министерство;
7.Разузнавача Ал. Пеев откри Ситовския надпис;
8.Проф.Богдан Филов начело на военни ескпедиции съставени и от други историци,успява да измъкне малкото останали археологически артефакти ,които и до днес се крият от Божо ,който е .....
Кажи ми, как да отхвърлим този напластен ,като патина върху картина слой и да разкрием прекрасния български образ,който въпреки всичко и до днес блести с блестяща красота!!!???
Comment
-
случайно прелитащ написа Виж мнение(доказателства? за антите е възможно, но за влашките славяни???)
случайно прелитащ написа Виж мнение... или даже били заемки в турско-българския (!) от контактите им с иранци в северното причерноморие!!! (значи нашите тюрки много-много отдавна изпитали иранско влияние, ама ние знаем,че са си тюрки)
случайно прелитащ написа Виж мнениеЕто две статии от автор, който вече съм цитирал, но поне като на лаик аргументацията ми изглежда издържана: Индо-ирански семантични гнезда в българския език http://protobulgarians.com/Statii%20...hi%20yadra.htm
Както вече не веднъж съм споменавал, поставянето на въпроса има своите основания, но той се нуждае от специализиран езиковедски анализ, а не да се разглежда от специалисти по стопанска история, за които смея да твърдя, че пишат хуморески и по въпросите, по които уж трябва да са специалисти.
Много по-надеждно е изследването на числата, както и на роднинските термини. Специално числата са изключително устойчиви.Last edited by IMPERATOR CÆSAR AVGVSTVS; 04-07-2008, 13:32.
"oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs)
It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.
Comment
-
transformator написа Виж мнение
Моля? Откога славяните, елините и траките са индоиранци?!Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.
Comment
Comment