Съобщение

Collapse
No announcement yet.

''разкрасеният'' паметник

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #16
    А, да, този паметник го бях забравил, а е невероятно грозен. То ... всъщност колко ли наистина грозни паметници има в страната? Никак не са малко и са вероятно показател за едно изцяло меркантилно отношение към паметниците.
    Не знам за останалото, но всъщност, какво показваме на децата си? Какво ще видят те? Една София, в която на главни места има големи паметници на чужда армия. Всъщност - няколко такива и все свързани с Русия. И - почти нищо друго, касаещо важни събития от нашата история. Вероятно просто сме си такива като народ - меркантилни и сервилни, какво да се прави.
    Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
    Проект 22.06.1941 г.
    "... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©

    Comment


      #17
      Воланд, не мислиш ли, че тези паметници доста добре показват (и напомнят) за това какви наистина сме, така че ако децата ни въобще се заинтересуват от миналото, ще получат не лоша представа. И, току виж, решат да променят нещо, когато пораснат (надежди, но с това живеем). Ако бяхме други , вероятно щяхме да им показваме по-различни паметници.
      Разбира се, можем да ги съборим и да премахнем миналото си. Но дали това ще ни промени?
      Какво се заблуждавам, за 90% от младежите (може и повече да са), които използват обсъждания паметник като социално място той не означава нищо, т.е. не напомня за каквото и да е. А какво остава след 10 или 20 години. Това, че са се намерили хора, за които той означава и нещо друго (символично) вероятно трябва да ме радва само по себе си.

      Comment


        #18
        Къзълъм, пепел ти на клавиатурата! Как така ще го чистят! Та това е народно творчество!
        Мисля, че трябва да натворя една статийка за автентично шарения вид на гръцката и готическата скулптура и да дам весели примери из съвременната паркова действителност Тъй де, апология на боята.
        Луд на шарено се радва - цивилен блог

        Comment


          #19
          Да, но аналогията не е коректна. Всъщност не може и да става дума за аналогия.
          Иначе за готическата не знаех. Давай, пиши статия, белким понауча нещо.

          Comment


            #20
            М`да, и аз знаех само за елинската скулптура (покрай това си спомних колко се изненадах, когато го разбрах - беше май някъде в първи курс). И на мен ще ми е интересно да прочета за готическата.

            ПП Може би щеше да е забавно, ако поначало скулптурните групи на паметника (и на всички подобни) бяха боядисани. Тъй де, преди няколко десетилетия са си падали по "класическия" изглед на обществената архитектура (така както са го разбирали), ако бяха въвели и това... Как ли щеше да ни изглежда днес.

            Comment


              #21
              bsb написа Виж мнение
              Иначе за готическата не знаех.
              Дам, има места, на които и досега си личи, като Наумбург, примерно:




              Иначе по темата - това си е класически стрийт-арт и като такъв си е извън рамките на всякакви градоустойствено-административни уредби; "вандализъм" обаче не ми се струва въобще коректно определение в случая, защото: така се приравнява с чупене на пейки в парка или с объщане на кофи за боклук; после, ако паметниците са някакви места с по-особен статут, заради паметта за събитията, които бележат, то това, което придава особеното значение, е именно въпросната памет - а тя да е неприкосновена откъм, хм, артистични посегателства, значи вандалщина да са и разни комедийни филми и сериали, засягащи, в случая, ВСВ; да не говорим за разни поп-арт комикси и анимации, в които капитан Америка или Хелбой, или Батман и т.н. разбиват някой вездесъщ нацистки злодей (това също е вид игрово омаловажаване на смисъла на историческото събитие). Да не говорим, че в идеята за "новите герои" и "духа на времето" има критически заряд и той е двояк: към късата памет и към модността на героите едновременно.
              Това, разбира се, е само лично мнение, принципно съм противник на заклеймяване на дори по-не високи форми на изкуство и когато чета думи като "вандализъм" относно конкретния случай, неволно се сещам за протестите срещу карикатурите на Мохамед (в крайна сметка, не разбирам защо оцветяването да е поругаващо паметника, а ползването му за рампа и бирария да не е).
              sigpic

              Sword song and horn sound

              Comment


                #22
                това си е класически стрийт-арт и като такъв си е извън рамките на всякакви градоустойствено-административни уредби;
                Севасте, когато нещо стане "класическо" често започва да губи от първоначалната си форма/предназначение. Някога задължително е било "извън рамките". Сега се случва дори да е организирано и да е част от градоустройството. Това не е свързано с темата, разбира се, просто страничен коментар.

                Що се отнася до определението "вандализъм": ще си позволя още един коментар към твоето мнение. Все пак, не става въпрос за самостоятелна творба, а за "надграждане" над паметника, което може да служи като основание за такива обвинения. Сходно би било да нарисуваш мустаци на някой портрет, да речем. Между другото, точно по такъв начин са се възприемали доста подобни игри - първо като "кощунство" и "вандализъм" спрямо традицията, впоследствие като нещо "модно" и "интересно", докато приключат като "класицизъм", очакващ новите варвари .
                Пък и паметта си е памет, а паметниците са нещо достатъчно отделено и конкретно. Едно е да снимам филм, които си играе с някакво събитие, дори и да използваш в него даден паметник, друго е да направиш нещо върху самия паметник "на живо". Различно ще се възприема в повечето случаи.
                Съвременното изкуство често е колаж или игра с цитати, но не за това става въпрос. Така че не е чудно, че има мнения за този акт като за "вандализъм". Друг е въпросът, че може да се погледне на него и иначе .

                в крайна сметка, не разбирам защо оцветяването да е поругаващо паметника, а ползването му за рампа и бирария да не е
                За това съм напълно съгласен и точно поради тази причина мен лично паметника много отдавна не ме дразни. Той е престанал да функционира като такъв и се е превърнал в нормална част от градския пейзаж, която се ползва за рампи, пейки, основа за бирарии, концерти и прочее. И, да си призная, мисля си че подобна съдба е добра за един паметник. Т.е. той все по-малко е символ на нещо (или за все по-малко хора).
                Но има разлика между това да седнеш на постамента на един паметник, за да изпиеш халба бира и да си поприказваш и да го използваш като "платно", за да нарисуваш нещо.
                Last edited by gollum; 20-06-2011, 15:53.

                Comment


                  #23
                  Да, да хванеш баданарката е по-тежко незачитане на "автентичния замисъл", но пък е незлобливо в сравнение с, да речем, разновидните форми на неоторизирано демонтиране (например, да резнат нечия скулптурна кратуна за вторични) и ползването на комплекса за облекчаване на нужди (а той и към това предразполага). Това, заради което оценявам случката положително, е, че изглежда премислено - някои от персонажите са се получили бомба - капитан Америка и Жокера, например. И пак казвам, може да се чете като критика - и в този смисъл може даже и напластяващия нови смисли и бои автор да е левичар (макар че не ми се вярва).

                  Ето и сбит преразказ на мнението по случая на "ресорния" министър:
                  Български и световни новини от бизнеса и политиката. Наука, технологии и медии. Инциденти и произшествия, съдебна система. Любопитно за звездите.
                  sigpic

                  Sword song and horn sound

                  Comment


                    #24
                    Да, съгласен съм в с това (аз написах нещо подобно в един от постовете си по-горе: свежа критична идея, при това (нещо рядко), добре изпълнена). Но разбирам и защо за някои хора е "вандализъм".
                    Да си призная, цялата "драма" около паметника на мен ми изглежда породена от антични политически страсти (да се обсъжда как да се превърне в част от столицата е смешно, защото той отдавна се е превърнал; същото важи и за защитниците на оригиналния му вид и предназначение, които той отдавна е изгубил). Както и да е, това го бистрихме в другата тема.

                    Comment


                      #25
                      sewast написа Виж мнение
                      .........И пак казвам, може да се чете като критика.......
                      Да, има го този момент - основно заради надписа "В крак с времето". Ако го нямаше него, внушението щеше да е доста по-различно. Въпреки това аз лично не намирам действието за оправдано.
                      Между другото, интересно какво значение имат на пръв поглед дребни неща. Ако се окаже, че боята може да се измие с четка и обикновена вода (не пръскана под налягане, на какъвто метод за чистене на графити бях свидетел неотдавна), изобщо няма да ме смущава всичко това. Но понеже подозирам, че случаят не е такъв, постъпката ми изглежда някак по-неприемлива.

                      Comment


                        #26
                        Би било хубаво сега някой да тропне египетски йероглифи на обелиска на Братската могила. Изобщо, соцпаметниците са си грозни, какво да си говорим. Но има още живи хора, дето им се умиляват, та хайде, няма що да се рушат. Могат обаче да се освежат. Едно мощно украшателство, та хем градът да стане малко по-шарен, хем учениците да добият нагледна представа за оригиналния вид на Античността и Средните векове, хем вълкът сит, а и агнето - цяло. За да стане по-евтино, може паметниците на соца да бъдат подарени на НХА, та студентите да си пробват въображението там.

                        После обаче полицията ще трябва да глобява всяка соцносталгична натура, която долети вечер да чисти неправомерно.
                        Луд на шарено се радва - цивилен блог

                        Comment


                          #27
                          Не ми се вярва надписът да дело на художни/ка/ците . Той някак разваля творбата . Дава едностранчиво тълкувание на това , което се вижда и ограничава алюзиите . Чисто технически , изпълнението му противоречи на педантичността в детайлите на композицията .
                          Всъщност , ако прайда не беше приключил там , бог знае кога щеше да се набие в полезрението на медиите .
                          Лекичко ме глождят и няколко въпроса , свързани с нашата полиция , която ни пази ... и кокретно патрулно-постовата служба в района ...

                          Comment


                            #28
                            Честно говоря, не понимаю, зачем болгарам нужем памятник советскому воину-освободителя. Зачем нам нужен, понятно, а вот болгарам?...
                            We don't see things as they are, we see them as we are
                            ---Anais Nin----

                            Comment


                              #29
                              НИЕ СМЕ НАРОД ОТ НИХИЛИСТИ И ВСЕ ВЯРВАМЕ ЧЕ ВСИЧКО ЗАПОЧВА ОТ НАС И ВСИЧКО ПРЕДИ НАС Е ДОСТОЙНО ЗА СЪЖЕЛЕНИЕ-ВСЯКО НАШЕ ПОКОЛЕНИЕ УНИЩОЖАВА СЪТВОРЕНОТО ОТ ПРЕДХОДНОТО И ПОСЛЕ СИ ЧУДИМ ЗАЩО СМЕ БЕДНИ И ВСЕ НА ОПАШКАТА НА ЕВРОПА.А МНЕНИЕТО МИ Е ЧЕ ВСЕКИ ЧОВЕК ДАЛ ЖИВОТА СИ ЗА ТОВА В КОЕТО ВЯРВА Е ДОСТОЕН ЗА УВАЖЕНИЕ ,НЕЗАВИСИМО ОТ НАЦИОНАЛНОСТТА СИ ИЛИ ИДЕАЛОГИЧЕСКИТЕ СИ РАЗБИРАНИЯ.НАШИТЕ ДЕДИ БЯХА НАРИЧАНИ ОКУПАТОРИ В МАКЕДОНИЯ И СЪРБИЯ И ПАМЕТНИЦИТЕ ИМ УНИЩОЖЕНИ ПРЕЗ СОЦИАЛИСТИЧЕСКИЯ ПЕРИОД И КАКВА Е РАЗЛИКАТА МЕЖДУ СЪРБИТЕ И НАС ТОГАВА.НИКОЙ НАРОД КОЙТО Е УНИЩОЖАВАЛ ПАМЕТНИЦИ НЕ Е ЗАВЪРШИЛ ДОБРЕ.ПАМЕТТА И УВАЖЕНИЕТО СА ПРИЗНАК НА КУЛТУРА И СА ЧАСТ ОТ ИСТИНСКОТО ЧОВЕШКО ВСИЧКО ДРУГО СА ПЪРВИЧНИ СТРАСТИ ЗА КОЙТО Е ПО-ДОБРЕ ДА НЕ КОМЕНТИРАМЕ

                              Следващи мнения писани само с главни букви ще бъдат трити.
                              Last edited by Imperial; 21-06-2011, 03:06.

                              Comment


                                #30
                                Ау, че интересна тема! Поне три интересности се сетих веднага!
                                1) Това е то, гениалното докосване. С няколко мазки превърнаха паметника на предишния ни Голям Брат в паметник на текущия...
                                2) А в линка от dibo има и други интересни коментари - "все едно да изрисуват надгробния паметник на дядо ти". За някои от руските коментиращи като нищо е вярно...
                                3) А приложената карта показва паметниците на руската/съветска армия към тази година... във Франция.
                                Click image for larger version

Name:	france-schema.jpg
Views:	1
Size:	62.6 КБ
ID:	530059
                                "Мисля, че видът на изпотени мъже им въздействаше." - дан Глокта

                                Comment

                                Working...
                                X