Иване, предложих отделна тема за качеството или ако щеш, смисъла или предназначението на образователната система. Защото това не е някаква самоцелна институция - тя е създадена в определен исторически контекст и обслужва определени цели на социума (държавата, а в определени случаи - на отделни социални групи). Явно това мое предложение няма да се състои (в момента нямам време да създам такава тема както трябва), а нямам време и за дълъг отговор, така че съвсем накратко.
Държавата, а и обществото, в съвременността имат нужда от образователни институции по две основни причини:
1. За да могат децата по време на израстването им да бъдат подготвени за социален живот, т.е. едновременно да придобият определени навици за общуване в обществото и да могат щом приключат образованието си да се реализират като самостоятелни в икономически и социален смисъл членове на обществото.
2. За да има къде да пребивават децата докато родителите им работят в рамките на социума.
Първата е задължителна дотолкова, доколкото без нея социализирането е малко вероятно, почти невъзможно. Втората не е толкова задължителна, защото в социален план различните прослойки имат възможности да избягват тази необходимост. Образованието не е самоцел, то обслужва тези функции.
Създаването на определена ценностна система и отношение към живота са също така необходими за да функционира индивида в социума, а по този начин и самия социум. Това е под-функция на първата точка. Тя в определен смисъл се разпределя между семейната среда (ранните години на детето) и образователната институция, като тежестта пада върху второто по разбираеми причини - по-голямата част от времето си децата пребивават в образователната институция или пък "общуват" с телевизора или помежду си. Малка част от времето си прекарват с родителите си, през което време още по-малка част е отделена за образоване и възпитание. Това са икономически и социални реалности.
Ти пишеш, че целта на образованието за теб е:
От гледна точка на държавата това въобще не е важно и ако го има като целеполагане, то мястото му в списъка с приоритети е към края. Още повече, че в съвременната държава няма нито универсалност в критериите за красота, нито пък - за истина. Доколкото тази функция се обслужва, то това е повече или по-малко маргинално (в часове по рисуване, музика, етика или чрез различни странични дейности).
От гледна точка на държавата, а и на обществото, много по-важно е човекът, завършил образованието си да може веднага да се реализира в социален смисъл - т.е. както да може да си намери удовлетворяваща го работа, така и да може да общува с останалите членове на обществото, да създаде семейство и прочее.
От гледна точка на обществото нещата стоят по сходен начин.
Би било хубаво ако образованието можеше да даде и това. НО то не се справя с останалите изброени от мен функции, които са по-важни от гледна точка на обществото, какво остава за тази, която изисква невероятен усет и умение.
Така е, но тези средства и умения трябва да се придобият, за да може човек да продължи нататък. Без тях той е като сакат, той е неграмотен и не може да се социализира. Това е базата, а училището на първо място трябва да отговаря за нея.
Е, тук всеки отговаря сам за себе си. Аз смятам, че притежавам в определена степен тези качества и това не се дължи на училището или университета, а на самия мен. И се опитвам доколкото мога да ги предам. Че са проблеми на всички нас, на обществото - така е. Но също така вярно е, че те не се решават с пари, още по-малко пък само с пари.
Държавата, а и обществото, в съвременността имат нужда от образователни институции по две основни причини:
1. За да могат децата по време на израстването им да бъдат подготвени за социален живот, т.е. едновременно да придобият определени навици за общуване в обществото и да могат щом приключат образованието си да се реализират като самостоятелни в икономически и социален смисъл членове на обществото.
2. За да има къде да пребивават децата докато родителите им работят в рамките на социума.
Първата е задължителна дотолкова, доколкото без нея социализирането е малко вероятно, почти невъзможно. Втората не е толкова задължителна, защото в социален план различните прослойки имат възможности да избягват тази необходимост. Образованието не е самоцел, то обслужва тези функции.
Създаването на определена ценностна система и отношение към живота са също така необходими за да функционира индивида в социума, а по този начин и самия социум. Това е под-функция на първата точка. Тя в определен смисъл се разпределя между семейната среда (ранните години на детето) и образователната институция, като тежестта пада върху второто по разбираеми причини - по-голямата част от времето си децата пребивават в образователната институция или пък "общуват" с телевизора или помежду си. Малка част от времето си прекарват с родителите си, през което време още по-малка част е отделена за образоване и възпитание. Това са икономически и социални реалности.
Ти пишеш, че целта на образованието за теб е:
Според мен целта, съществената цел на едно образование е създаването на вкус към красивото, към истината... Вкус, който позволява на всеки обучаем да различава и така да отсява същественото от несъщественото, красивото от грозното, истината от неистината, доброто от злото.
От гледна точка на държавата, а и на обществото, много по-важно е човекът, завършил образованието си да може веднага да се реализира в социален смисъл - т.е. както да може да си намери удовлетворяваща го работа, така и да може да общува с останалите членове на обществото, да създаде семейство и прочее.
От гледна точка на обществото нещата стоят по сходен начин.
Би било хубаво ако образованието можеше да даде и това. НО то не се справя с останалите изброени от мен функции, които са по-важни от гледна точка на обществото, какво остава за тази, която изисква невероятен усет и умение.
А всички тези неща, които изброих по-горе и за които Голъм ме обвинява, че ги смесвам - всички те са просто средства, не цел. Съоръжения, техника. Само че те, несъществените, са минали на мястото на съществените в нашето съзнание. Те всъщност, Голъм, далеч не са така необходими, както мислиш. Биха могли да бъдат и напълно излишни.
Питам: ние имаме ли такъв вкус? Създаваме ли го у децата си? Ако ние не знаем за такъв вкус как ще го изискаме от учителите им? Ето как проблемът е и наш, общ.
Точно по такъв начин проблемите на образованието са и наши, на всички, проблеми.
Точно по такъв начин проблемите на образованието са и наши, на всички, проблеми.
Comment