Много интересна статия си пуснал, Ханс. Аз не я бях чел. Като се замисля май съм склонен да се съглася с почти всички изводи на автора й (аналитичната част я приемам на доверие, защото няма почти въз основа на какво да съдя). Но това означава, че на практика няма как да се подобрят нещата в образованието ни в обозримо бъдеще, всъщност най-много да се влошават бавно или по-бързо. Много неприятна работа.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Pеформата в българското образование
Collapse
X
-
Ханс написа
Comment
-
Да, вероятно да определят училищната програма не трябва, нито да се бъркат в чисто педагогическата страна на нещата (освен при сериозни конфликти и ако приемем, че самите педагози са професионалисти в областта си, какъвто не е случая у нас). Но съм съвсем съгласен с твърдението, че в училищата сериозно влияние трябва да имат подобни настоятелства - в крайна сметка училището е организация, предлагаща определена услуга, а ползователите на услугата са децата и в този смисъл родителите (а не държавата) и в някакъв смисъл - работодатели и фирми чтам, където става въпрос за средно професионално образование). И би трябвало училището да е ориентирано в тази посока, а не да продължава да бъде бюрократична властова организация, което съм съгласен, е коренът на проблема. Проблемът е, че образованието не е само въпрос на професионализъмпо отношение на обучаването или пирдобиването на знания (дори да оставим настрана дали има такъв в българското училище и какъв точно тип професионализъм е необходим, има ли кой да подготвя специалисти в тази област качествено и т.н.), но и (тук съм съвсем съгласен с автора) професионализъм по отношение на динамиката на груповите отношения, т.е. училището трябва да подготвя не просто "знаещи и умеещи бъдещи граждани", но и "бъдещи граждани", т.е. хора подготвени в емоционално, психическо и комуникационно отношение да бъдат част от общност. А българското училище не само че не изпълнява тази втора задача, но дори не я осъзнава. А тук без някакво активно участие на родителите няма как да се мине, защото и семейството изпълнява в някаква степен тази функция. Т.е. на първо място обществото и общността трябва да отговарят на названията си.
Comment
-
Предполагам, че би ви било интересно да прочетете и мнението на някой, който гледа нещата от първо лице (аз). 12-ти клас съм, уча в частно училище, по мое мнение най-доброто в България за средно образование (няма да казвам кое от лични съображения). Именно поради тази причина познавам отлично и западната система на образование, и българската, с която израснах до 7-ми клас. Т.е. познавам и двете страни на монетата.
Ето защо смея да твърдя, че нашата система е пъти по-добра, и всеки път, когато някой започне да говори, че имало нужда от "модернизиране", ми става лошо. "Модернизирането" означава единствено и само "озападняване" и вкарване на нови методи, които обикновено наричат "интерактивни". Например - работа в група, дискусия, представяне на някой урок пред класа, "мозъчна атака" и т.н. Повярвайте ми, тези методи вече са ми втръснали, а най-лошото е, че се опитват да ги налагат и в държавните училища. Предполага се, че развиват умението ти да мислиш, да работиш в колектив, ала бала, но имат една обща черта - не научаваш НИЩО. Фактически, тези методи обезсмислят ролята на учителя, налага ти се да се САМОобразоваш. Знам от опит, ад е.
Не мога да разбера защо хората негодуват срещу старата система - излиза един учител пред класа и говори. Точка. Това е единственият начин, по който може да научиш нещо - и това знам от опит, седем години са ме образовали така и от този период имам най-добри впечатления. А за нивото на обща култура, което ти се дава, изобщо не става дума - като се сравнявам със съучениците си чужденци се чувствам просто гений. Моето послание - не пипайте системата ни!!! По повод компютъризацията и другата материална модернизация - безспорно е адски необходимо, ето там трябва да се насочат усилията.
Но същественото нещо, което изключително ме дразни, е именно това, че всеки търси проблемите на образованието в системата, базата, преподавателите и каквото там друго се сетиш. Никой не се замисля за учениците... Имам щастието в моето училище дисциплината да е желязна и да има безусловни регулации над отсъствия, закъснения, поведение и т.н., но знам отлично, че това е май единственото такова училище. Бил съм "на гости" в часовете на други гимназии, разказвали са ми приятели от други места, имам сума ти роднини учители и всички са на мнение - положението е плачевно. Когато един човек не знае какво иска от живота, не му пука за нищо, и е дотолкова изпаднал, че да изгнива по кафетата и да се валя пиян из канавките (защото и за такива случаи знам), няма кой да му помогне. Преди някой да ми е възразил - така е, смея да твърдя, че отлично си познавам връстниците и ги виждам какво правят. Който го отрича - сляп е. Ето тази пошлост е основният проблем на образованието. Като няма кой да им каже "овреме" за какво аджеба става дума, резултатът е трагедия.
А това, което ме докарва до ръба на търпението е, че за ниското ниво на образованието обвиняват учителите. Хубаво, има некадърни, безспорен факт, познавам безчет такива, но така е с всяка професия. Какво би помогнало диференцираното заплащане например? С какво е виновна майка ми, с 27 години трудов стаж като учител по литература, за това че малоумните й ученици ги мързи да учат и следователно поддържат нисък среден успех?!!
Просто нямам какво повече да кажа!
Comment
-
Не знам защо си мислиш, че без самообразоване ще постигнеш нещо? Училището, ученето там и учителите са само за да те запознаят с общата картина, но ако нещо те интересува - трябва да си дадеш зор сам.
А картинката с учителите ... не ми се коментира, това тяхното е безобразие отвъд всякакви граници, ама нейсе ...Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
Проект 22.06.1941 г.
"... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©
Comment
-
messire Woland написаНе знам защо си мислиш, че без самообразоване ще постигнеш нещо? Училището, ученето там и учителите са само за да те запознаят с общата картина, но ако нещо те интересува - трябва да си дадеш зор сам.
Едно е да се самообразоваш в ДОПЪЛНЕНИЕ към това, което учиш в училище (чрез учебници, помагала, упражнения, допълнително изследване, интернет, все неща, без което съм напълно съгласен, че не може, но НЕ за това става дума), а СЪВСЕМ друго е да КОМПЕНСИРАШ неща, които не са ти предадени адекватно... И не, учителят не "само те запознава с общата картина", това може и майка ти и баща ти да го направи, учителят е там за да те НАУЧИ, защото е специалист, има знания, умения, които да предаде и на теб. Нищо не може да замени общуването с по-опитен човек в дадена област. Нима представата ти за ползотворен час е "Ами днес учим за реформацията, за домашно отворете Google и си вижте информацията, свободни сте?"...
За "картинката" - какво да ти кажа... Не може 18 години да продължава една и съща ГАВРА - груба, безцеремонна ГАВРА. Искам да знам кое всъщност му е "безобразното" на "това тяхното"...
П.П.
Наскоро една съученичка каза каква жалка картинка били учителите на митинга. След това учителката ми по немски я направи на нищо. Просто й каза: "Има ли някой в твоето семейство, който чисто да получава по триста лева на месец? (...) Да, ако и твоите родители живееха така, и ти щеше да изглеждаш жалко."
Comment
-
Много е вероятно някой тук (да речем модератор) да рече, че темата е възможно да бъде политизирана. Имам предвид пряката връзка с настоящи събития. Обаче тая тема в момента е по-скоро технически въпрос - Серж, в тоя смисъл споменаването на суми и позиции на учители са пределно ясни. И като технически въпрос, той трябва да бъде разглеждан като възможности за оптимизация на учебния процес. Ясно е, че това е свързано с макроикономическата рамка на страната, така че давам и пълния доклад на Световната банка по отношение на продуктивността. А нали няма спор, че качеството на образованието е възлов момент за тая продуктивност.
Самите форми на обучение (дали ще залага на интерактивни методи на обучение или на безучастното четене на уроци) имат и плюсове и минуси. Доста по-важно е какво ще се каже, дали в средното образование ще бъдат създадени основи за проблемно мислене по дадени въпроси на учениците. Изобщо, дали и как ще бъдат профилирани учащите. Впрочем в тая насока и дори още повече трябва да се работи и във висшите учебни заведения. В крайна сметка на трудовия пазар излизат кадри, които имат в главата си някакви теории и нищо практическо. Ще дам пример: един човек завършил счетоводство и контрол няма никаква представа от първични счетоводни документи. В някакви редки случаи може чрез счетоводна логика да проследи икономическите процеси, почти никога да върже това с първичните документи. Но кажи-речи всеки ще е в състояние да ми направи дроби от кореспондиращи си сметки. Същото ще е, ако взема някой да ми организира производството или пък дистрибуцията. Накратко, липсва профилацията, а така университетите ни бълват кадри, които трябва да бъдат чираци и да се учат от практиката. Не казвам, че е лошо, а че е времеемко и че очакванията и изискванията не отговарят на предлаганото.
После, както следва, един такъв човек ще пълзи с години по йерархията на съответната структура. В някакви изключителни случаи, проявени от него качества могат да го побутнат по-бързо по стълбицата. Генерално обаче, тия хора се демотивират и с времето дори се деквалифицират (то си и следва от предходното).
Имал съм някаква възможност да бъде обучаван по разни повърхностни по нашите представи системи. Наистина, ако човек остане само на моделните упражнения и не си осигури сам пълнеж, съответното обучение/образование ще си е още една хартия. Мисълта ми е, че е по-лесно от практиката да влезеш в теорията (защото тя обяснява), отколкото обратното. Умения срещу статично знание.
В тоя смисъл Серж, как виждаш нашите учители като опитни хора с умения?
Comment
-
Sturmpionier написаНапример идиотското поведение в центъра на София (и не само) на хора, имащи се за носители на висши ценности.
SRH написаДоста по-важно е какво ще се каже, дали в средното образование ще бъдат създадени основи за проблемно мислене по дадени въпроси на учениците. Изобщо, дали и как ще бъдат профилирани учащите.Впрочем в тая насока и дори още повече трябва да се работи и във висшите учебни заведения. В крайна сметка на трудовия пазар излизат кадри, които имат в главата си някакви теории и нищо практическо.
В тоя смисъл Серж, как виждаш нашите учители като опитни хора с умения?
Но профилираните предмети никога не могат да бъдат само едното - те трябва да застъпват еднакво добре и теорията, и практиката. В моето училище това е така, но доколкото съм запознат от разкази на познати в други гимназии, там профилираността съвсем не е на нивото на което трябва да бъде - не става дума за техникуми и ПГ-та. Това е едно от различията между нашата и западната система - при тях профилирането започва доста по-отрано, като резултатът е тясна специализация и ниска обща култура, а при нас (теоретически) е обратното. Истината е някъде по средата. А за нашите учители - естествено, че не могат да се сложат под общ знаменател. Има некадърници, има и хора, пред които се прекланям. Проблемът е в недостига на учители, поради което често се назначават хора или с недостатъчно опит, или изобщо неподходящи за целта.
В крайна сметка - трябва да се задълбочи практическата профилираност, безспорно, но освен нея трябва да се задълбочи и изучаването на всичко останало. И тук пак опираме до проблема за нежеланието, защото колкото и да са кадърни учителите и колкото и да се опитват да си свършат работата, в един момент апатията от другата страна започва да им действа негативно... Както вече се разбра, самообразоването е важно нещо - има ли желание, има и начин. Т.нар. "e-learning" например е не само адски полезен, но и изключително достъпен, можеш да научиш всичко, което си поискаш. Но желание няма. Общо взето не само учителите, а и учениците трябва "да се приберат по класните стаи", да се осъзнаят, да се замислят за бъдещето...
... утопия...
Comment
-
Ако имаш предвид митингите, не виждам нищо идиотско.
В останалото съм съгласен с мнението на SRH. И да спомена още нещо - повишаването на заплащането очевидно е нещо необходимо, макар и далеч не само за учителите (нито те взимат най-малки заплати в общестевния сектор, нито пък в частния всички визмат по-големи заплати - всъщност има твърде много хора, котио взимат сходни или по-малки). Така или иначе (и още повече в тема, озаглавена така), проблемите на образованието няма да се решат с промяна в заплащането. Те са много по-генерални и неприятни и са свързани и с качеството на самото образование и на учителите. Разбира се, всяко обобщение е неточно и има (аз самият съм попадал на такива) учители, които наистина заслужавта уважението на смисъла на тази дума. За съжаление обаче те са по-скоро малцинство, а и съм наясно (като човек минал през университета) кой обикновнео и защо става учител (с известни изключения, разбира се). Самият аз съм преподавал, така че имам възможност ад пожгледан и от другата страна проблема. Както и да е, да не превръщаме темата в такъв род спор и да си остане върху проблемите на образованието (не на учителите). Проблемът, за мен, е в това, че държавата и обществото (чрез нея) заплащат определени (никак не малки) суми за образование, а в резултат на това не се получава почти нищо обратно - хората, завършващи средното или висшето си образование почти във всички сулчаи са неготови да започнат работа, т.е. липсват им съответните умения. А основната идея е това да не е така. Общата образованост е много хубаво нещо, но тя не бива да е в ущърб на останалите неща, а и така или иначе основното е да се изградят умения за мислене и решаване на проблеми, т.е. определена яснота на мисълта, а не толкова да се затрупа паметта с огромен обем факти, които така или иначе в 90% от сулчаите не изтрайват повече от година и изфирясват от съзнанието на завършилите съответното образование.
В това отношение интерактивността в образованието е много важна, разбира се, не в ущърб и на традиционния подход (при положение, че има и качествени преподаватели - проблем, който не се решава за съжаление само с размера на заплатата).
Comment
-
Голъм, хайде да помислим върху следното: учените от БАН търкаляха тикви, а след два-три дни гледай по телевизията какво ще се случи, когато се включат университетските преподаватели и студентите. В тълпа без лице ли ще се превърнат? Или може би ще кажеш, че не би искал в бъдеще дъщеря ти да бъде студент при такива университетски преподаватели? Когато от отсрещната страна се сблъскваш с цинизъм, културно поведение ли ще се провокира?
Струва ми се, че тези неща все пак са някак на повърхността. Същественото е: ще има ли бъдеще българското общество, или народ, основите на което бъдеще се градят чрез просвета. Така е било и през възраждането. А ако реформата не започне и чрез реформа на заплащането, едва ли мнозина потенциално добри преподаватели по информатика, или чужд език, или нещо друго ще изберат да са учители, а не в частни фирми, да речем. Ти не си ли също пример за това?
Може и да бъркам някъде, но ми се струва, че в такъв случай застаряващите и не на равнището на новите технологии преподаватели ще се увеличават като процент и именно те все по-слино ще задават параметрите на това, което ще учи дъщеря ти.
Поздрав!
Comment
-
Нека не смесваме понятията. Учителите се показаха определено в не особено добра светлина около протестите. Блокирането на улици и крещене на глупави лозунги по площадите определено не им отива. И определено мястото им е в училищата, а не по площадите.
Да, парите са важни, но първо място важно е призванието - а да си учител определено е призвание. Вярата ми в това, че тези хора са учители по призвание много се разклати, като гледах какви неща вършат. Не се ли замисляте, че всъщност проблема беше решен още преди седмица поне, а сега цялата работа е минала в ръцете на синдикатите, а там седят хора с не особено чисти намерения. И който им приглася всъщност става един от тях. Не се получава особено хубаво, нали? А някой замислял ли се е какво става с децата през това време? Ако тези хора са учители, би трябвало да им пука, а аз поне не виждам да има такова нещо да се случва. А Вие?Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
Проект 22.06.1941 г.
"... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©
Comment
Comment