Нещо напоследък тази думичка се употребява много често и не на място тук ... особено когато става дума за компютърни игри. Тези неща, които тук наричаме "стратегии" нямат нищо общо с тази думичка. Да не говорим, че явно компютърните игри и най-вече така наречените "стратегии" много бързо отучават играчите от мислененто. Особено, като гледам какво е поведението на играчите във форумната игра - там си личи особено ярко.
Каква според мен трябва да е една игра, за да може да бъде наречена "стратегия"? Тук ще се опитам да изредя някои качества, допълнете ме ако пропускам нещо:
а.) Да бъде походова. Защо? Ами, най-вече, за да оставя време на играчите да МИСЛЯТ. Не да реагират инстинктивно, а именно - да мислят. Игрите в реално време явно създават хора, действащи инстинктивно, за които мисленето е излишен и безполезен процес.
б.) Да има няколко сфери, от които да зависи, тоест - икономика, наука и т.н. Като възможностите и да са направени по-широки, така че играчите да имат поне няколко пътя за развитие пред себе си, за да може действията ин да не са лесно предвидими.
в.) Да има (ЗАДЪЛЖИТЕЛНО!) дипломация. Това е едно от условията, без което играта не би била въобще стратегия. За съжаление обаче, няма направен компютърен интелект, който да симулира поне в малка степен човешкото мислене. И оттук идва:
г.) Да е между хора. Само човешкият противник може да направи играта сложна и интересна, караща те да мислиш и да си напрегнеш сивите клетки. Само с нещо такова би могло човек да се научи да мисли "стратегически".
А иначе като гледам в сегашната ни първа форумна игра - почти никой от играчите не познава значението на термина "Дипломация". Явно си мислят, че значението му се изчерпва с бутона "съюзник" в игрите от сорта на СтарКрафт и Диабло; под стратегия явно се разбира Counter-Strike; армиите се местят, все едно играча командва 3 контрола хидри от Старкрафта ... процеса мислене отсъства тоатално.
Надявам се във втората игра нещата поне малко да се изгладят. Нека всеки се опитва да мисли преди да действа, че досега почти никой не си даваше зор в тази насока ...
Каква според мен трябва да е една игра, за да може да бъде наречена "стратегия"? Тук ще се опитам да изредя някои качества, допълнете ме ако пропускам нещо:
а.) Да бъде походова. Защо? Ами, най-вече, за да оставя време на играчите да МИСЛЯТ. Не да реагират инстинктивно, а именно - да мислят. Игрите в реално време явно създават хора, действащи инстинктивно, за които мисленето е излишен и безполезен процес.
б.) Да има няколко сфери, от които да зависи, тоест - икономика, наука и т.н. Като възможностите и да са направени по-широки, така че играчите да имат поне няколко пътя за развитие пред себе си, за да може действията ин да не са лесно предвидими.
в.) Да има (ЗАДЪЛЖИТЕЛНО!) дипломация. Това е едно от условията, без което играта не би била въобще стратегия. За съжаление обаче, няма направен компютърен интелект, който да симулира поне в малка степен човешкото мислене. И оттук идва:
г.) Да е между хора. Само човешкият противник може да направи играта сложна и интересна, караща те да мислиш и да си напрегнеш сивите клетки. Само с нещо такова би могло човек да се научи да мисли "стратегически".
А иначе като гледам в сегашната ни първа форумна игра - почти никой от играчите не познава значението на термина "Дипломация". Явно си мислят, че значението му се изчерпва с бутона "съюзник" в игрите от сорта на СтарКрафт и Диабло; под стратегия явно се разбира Counter-Strike; армиите се местят, все едно играча командва 3 контрола хидри от Старкрафта ... процеса мислене отсъства тоатално.
Надявам се във втората игра нещата поне малко да се изгладят. Нека всеки се опитва да мисли преди да действа, че досега почти никой не си даваше зор в тази насока ...
Comment