Guy de Mont Ferrand написа
Виж мнение
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
ОСМАНСКОТО НАШЕСТВИЕ НА БАЛКАНИТЕ - РЕАЛНИ ФАКТИ И ИЗМИСЛИЦИ?
Collapse
X
-
Гост
-
gollum написа Виж мнениеМисля си, че това е много точно определение за която и да е група професионални военни от периода
Comment
-
Гост
gollum написа Виж мнениеМисля си, че това е много точно определение за която и да е група професионални военни от периода, без значение на цивилизация, култура и прочее неща . Населението, в чиито земи се развиват събитията едва ли може да гледа благосклонно на тях, дори и да се бият най-общо "на негова страна" или за кауза, която се припознава в някаква степен като "собствена" (доколко това е така е отделен въпрос, по който също сигурно има какво да се обсъжда).
Comment
-
Гост
KIZIL DELI написа Виж мнениеКат се отвори дума за подкрепата, оказана от местното българско население на кръстоносните походи (1396, 1444) и аз ще съм доволен на по-отчетливи сведения за наличието на такава. Човек като отвори коя да е обща българска история, засягаща проблема и чете за широката народна подкрепа, обаче аргументация нъц. Същото по рефлекс се пренася и в по-късни реалии, но ако стане дума за предосманския период тогава кръстоносците се превръщат в жадни за кръв и плячка авантюристи
Comment
-
Гост
-
Хора, 'ми то ги има навсякъде: заклания софийски владика след оттеглянето на Владислав и Хунияди при "Дългия поход" - това в анонимния турски източник "Писание за верските битки на Мурад хан" (карам на прима виста), подкрепата за Фружин и Константин от Маджарско, предаването на Оряхово на кръстоносците от местните християни (сега да не вземете да оспорвате, че не са българи ами власи!) итн. Но никъде не съм твърдял, че подкрепата е, примерно, "всенародна", казах само, че има "българска" подкрепа за кръстоносните действия, но не съм я обявявал за масова.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Guy de Mont Ferrand написа Виж мнениеНо никъде не съм твърдял, че подкрепата е, примерно, "всенародна", казах само, че има "българска" подкрепа за кръстоносните действия, но не съм я обявявал за масова.
Comment
-
Навремето разговорът беше за "подкрепа за кръстоносците (като цяло)", а не за тези на ВладиславA strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
айде и едно цитатче от форум, пък после ще търсим извора. Вероятно Длугош или Калимах.
И за край още един слабоизвестен факт по темата: по пътя от Пирот към София през 1443 г. Янош Хуниади среща един конен български отряд. Б. Цветкова, подкрепена от доц. Павлов и доц. Тютюнджиев, смята, че не става дума за случайно събрани местни хора, а за хайдути или войнуци. Хуниади смята новопристигналите за сериозна военна сила и им поверява задачата да бъдат авангардна част на похода към София. Наистина интересна организация при положение, че след Нишката битка съвсем спонтанно българските селища въстават или българи неорганизирано избиват османци.
И още един интересен и слабоосветлен факт: “В своята книга “Героичната съпротива на българите против османското нашествие” - “Народна просвета” 1960 г., авторката Бистра Цветкова пише, че след падането на Търново храброст проявили много български градове, но най-много се отличил Ловеч. След продължителна обсада османците провели преговори с войводата на крепостта Станко, известен с прозвището Кусам, В резултат на тях Ловеч станал васален град, който плащал данък и давал войници за помощни корпуси по време на война. Градът имал официален ферман в потвърждение на това. Според едно предание, което се потвърждавало от сведенията на Евлия Челеби в началото на 15 в. османците решават окончателно да ликвидират независимостта на Ловеч. Войските, начело със Синаи паша разгромили българите пред крепостта и Станко наредил защитниците да се укрепят вътре. На копие бил набучен ферманът за особения статут на града. Но предателство на местни боляри улеснило османците в откриването на тунела от крепостта до близката река. Лишен от вода градът бил превзет, а Станко (Кусам) и неговите другари се спуснали с въжета от крепостта и станали хайдути, за което има и народна песен:
“Тук ходи Кусам войвода
с триста души юнаци,
да коли турци, потурнаци."
Comment
-
Мисля,че,Ги,имаше предвид така нареченото въстание на Константин и Фружин (1404-1408?),когато те действат като част от голяма коалиция оглавявана от Сигизмунд.Трудно е да се определи каква психоза ще обземе населението при вида на коя да е армия,чиято поява не предвещава нищо добро и дори да има надежди за нещо добро,то те със сигурност бързо са били попарени.Струва ми се,че аналогиите на KIZIL DELI не са съвсем коректни,защото за всеки от случаите трябва да имаме и представа за политическата ситуация към дадения момент.Liberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написаИмайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
dibo написаПреценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнениеГи, не знам дали усещаш, но има една тънка струна по този въпрос, с която историографията се заиграва.
Ще дам един пример: Срацимир предал Видин на кръстоносците през 1396 г. или те го превзели - ето две противоположни тези в историографията. Взимайки предвид обаче това, че като последствие от битката Видин е превърнат в обикновена османска провинция, Срацимир е убит или загива в затвора, а първородният му син трябва да се спасява с бягство в чужбина (общоприетата теза), то на пръв поглед тези факти логично накланят везните към предпочитание на първата теза, т.е., че Видин е бил предаден на кръстоносците. От там се случва в нашата историография да се говори едва ли не и за "героична подкрепа" и прочие, аз лично мисля, че в случая нещата са били доста по-прагматични.Last edited by Guy de Mont Ferrand; 30-05-2012, 19:37.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
boilad, аналогиите са си направо некоректни, идеята ми беше да илюстрирам как би могло да се преекспонира наличното при желание, което не го прави коректно. Като почнем да подхвърляме тезата за подкрепата, оказана от българите на анти-османските походи и не много след това стигаме до това, че „съвсем спонтанно българските селища въстават или българи неорганизирано избиват османци.” от цитата даден от Thorn.
Добре ок, вероятно ще се намерят данни, които безусловно да подкрепят тезата, че българи са участвали във войските на Владислав или по-рано (по-вероятно) Сигизмунд. Както казах и по-горе и двама да има, значи формално погледнато има българско участие и подкрепа. Въпросът е какво правим с данните и как ги интерпретираме? Дали гледаме на тях като на изолирани инциденти, които не влияят нито на хода на военните действия, нито на общата картина от отношенията кръстоносци-местни (и в този смисъл без особено значение)? Или пък дават достатъчно основание да се счете, че са репрезентативни за атмосферата към дадения момент по български земи и съответно да отчетем спонтанното надигане на българските селища и неорганизираното избиване на османци от българите, които виждат приближаващите освободители.
Относно Срацимир честно казано не вярвам да е имал особено голям избор. Най-общо той се е свеждал до това дали да пусне (предаде се) на една голяма армия, която има намерението (а вероятно и реален шанс) да срази османската армия в открито сражение, в следствие на което биха настъпили огромни политически промени или да се запъне, затвори се в крепостта си и да го превземат и вероятно пак убият. Това ми напомни една стара дискусия с приятел относно границите (византийско-арабската и по-късно османо-балкано/европейските) и фактът, че има най-различни податки за това, че хетеродоксните дервиши успяват да обърнат в исляма бая хора, които падат в плен и в последствие са освободени. Може много да се говори за синкретизъм и ала-бала влияние на големите духовни водачи (каквито те несъмнено са били и са имали огромно влияние), но процесът разбира се ми могъл да се погледне и от гледна на това, че никой не би могъл да каже със сигурност дали голямото духовно влияние не е било стимулирано и от дръвник и брадва, стоящи наблизо на бойното поле, което значително ограничава опциите, на онези на които им се живее. Та мисля си, че затварянето на Видин пред Сигизмунд би означавало Срацимир да си сложи главата на дръвника, а не че е умирал от мерак да подкрепи кръстоносците. Ако е бил тарикат е изпреварил събитията, сам се е предложил и е извлачил дивиденти (вероятно признаване на територията му и т.н.), ако не е, просто се е извозил много лошо, защото е останал между чука и наковалнята, без полза. Как да е, искам да кажа, че ако решиш разбира се, че можеш да развиеш аргумент за това, че Срацимир иска да се отърве от Баязид (че то кой ли го обича него) и затова пуска кръстоносците, но също толкова успешно може да се развие и тезата, че ги пуска от липса на избор или по-точно заради нежеланието да бъде превзет от кръстоносците и така нататък. Както казваш имаш предпочитания към тезата, че го е предал. Защо го е предал? За да ги подкрепи или поради липса на по-добра алтернатива? Предал го и после Баязид го потрепал не е точно сигурна индикация за това, че Срацимир е изгарял от желание да подкрепи кръстоносците или дори, че го е направил.
Кусам войвода от Ловеч кърти мивки. Мързи ме да ровя, но точно Цветкова в „Паметна битка на народите” трябва да е извадила всички налични сведения на българи подкрепили кръстоносците.
Comment
Comment