If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
ОСМАНСКОТО НАШЕСТВИЕ НА БАЛКАНИТЕ - РЕАЛНИ ФАКТИ И ИЗМИСЛИЦИ?
Би било интересно да дадеш такива примери. Ако има разбира се.
Естествено, че има, ако нямаше, нямаше да има и мисионери в земи, населявани от мюсюлмани . Св. Франциск Асизки в крайна сметка се е опитал да покръсти и самия египетски султан, а в Тебриз, който, надявам се ще се съгласиш е в сърцето на мюсюлманските територии, има католическа епископия още през 13-14 век. Вярно е, че резултатите от християнската пропаганда сред мохамеданите през всичките изминали столетия са по-скоро отчайващи, но нима това им пречи да опитват? Не е ли и нещо като дълг за християнските духовници?
A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
Естествено, че има, ако нямаше, нямаше да има и мисионери в земи, населявани от мюсюлмани . Св. Франциск Асизки в крайна сметка се е опитал да покръсти и самия египетски султан, а в Тебриз, който, надявам се ще се съгласиш е в сърцето на мюсюлманските територии, има католическа епископия още през 13-14 век. Вярно е, че резултатите от християнската пропаганда сред мохамеданите през всичките изминали столетия са по-скоро отчайващи, но нима това им пречи да опитват? Не е ли и нещо като дълг за християнските духовници?
Мисля, че все пак говорим за Шумен и района му в периода на османското владичество. Така че в случая св. Франциск не е от особенна полза.
Наскоро четох новината, че в Саудитска Арабия са върнали традиционното наказание за отричане от исляма - смъртното. А в нашите земи е известен фактът, че повечето софийски мъченици са приели исляма, после се отрекли и така станали мъченици.
Наскоро четох новината, че в Саудитска Арабия са върнали традиционното наказание за отричане от исляма - смъртното. А в нашите земи е известен факта, че повечето софийски мъченици са приели исляма, после се отрекли и така станали мъченици.
И аз това исках да кажа. Пътят от християнството към исляма е лесен, обратният обаче в държава като османската е почти сигурно самоубийство. Ги, от къде ги измисли тези много примери за приели християнството турци? Резултатите от християнската пропаганда сред мюсюлманите са отчайващи, защото, ако се покръстиш и не забегнеш все ще се намери кой да упражни шериатските предписания върху теб, а те по този въпрос са лаконични. В османски контекст аз не съм чувал дори за единични покръствания (може и да има, ще ми е интересно да науча), какво остава за масови, пълен абсурд. А християнски мисионери има дори и днес в Турция, жънат същите успехи и от време на време ги четем по вестниците (я заклани, я друго)
И още:
"В църквите можеш да чуеш и турски проповеди с обръщението "христиан аркадашлар". К.Иречек
На турски е преведено "Жертвата на Авраам" на Йоаникий - "Харзети Авраамин", религиозни песни, молитви, издадени на турски език с кирилски букви. "Священна история церковна" на В.Ненович от 1846 съдържа "Свято Евангелие на Второ воскресение на два язика, българский и турский".
горните примери освен наистина да се отнасят за гагаузи не виждам какво друго може да е.
Иначе прословутата Великденска акции си е чиста проба политически ход и предполагам в този контекст трябва да се разглежда
Отвсякъде викаха занапред да не споменуват името на патрика и наместо него да се молят за негово височество султана. Негово преподобие Иларион трябваше да се съобрази с искането на народа. Следователно името на гръцкий патрик не се спомена никак и молиха се за негово височество султана. По пладне, на второ възкресение, Евангелието се чете на старо- и новобългарски, влашки, турски, арнаутски и на латински..., на гръцки никак
Не знам, според мен дори и смъртното наказание не би трябвало да спира мисонерите и опитите за християнска пропаганда, аз самият казах, че не е било кой знае колко ефикасно, но дадох примери за продължителни опити, както и Къзъл Дели. Няма, разбира се, пречки и вие да сте прави и тези проповеди и преводи да са били насочени пряко към гагаузкото православно паство (но затова, мисля, са нужни по-конкретни сведения). В никакъв случай не съм визирал масово покръстване на турците от Добруджа в първата половина на 19 век или нещо от сорта, затова реагирах остро на забележката на Стан. Но пък такова спазване на шериата в Османската империя през визираната епоха (не през 16-18 век) също не ми се вижда особено вероятно. Примерите, за които си мислех, действително са по-скоро от по-ранни епохи и не са свързани конкретно с турците в Османската империя.
A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
Надявах се някой по-добре запознат с православието да се изкаже, но се налага аз да го направя без да мога да дам точен цитат.
Има традицията на Великден Евангелието да се чете на различни езици. Това символизира думите на Христос към апостолите да отидат сред всички народи и да проповядват. Съответно няма никакво значение дали на службата присъстват хора, които разбират. Това не е отделна служба на друг език, а само четене на определен откъс. Единственото необичайно е, че не се е чело на гръцки, което явно е политически акт - пренебрежително отношение към гърците и може би дори декларация, че са еретици.
Не мисля, че е било официална държавна политика поне в Османската империя.
Ами поне до законодателната реформа през Танзимата е! Как точно е регулиран въпросът по-късно не знам, но си слагам главата, че няма текст, който да толерира кръщенета на мюсюлмани. Впрочем мюсюлманин би могъл да се ожени за не-мюсюлманка (никакъв проблем), но обратният вариант е немислим. Освен всичко, съвсем логично, шериатските норми регулират унаследяването, при което брак на правоверна с гяурин би бил голям проблем. И т.н. та, много ясно, че мисионери е имало, но мисионерите в Османската империя през 19 в. мисля си са били заети основно с обръщането на местното християнско население в правата вяра, било то протестантство или католицизъм или др., а не с поксръстването на местните мюсюлмани, мисия самоубийствена и безмислена.
Въпросът с гагаузите е съвсем резонен, защото, ако не са се масово обръщали турци в християнството, единствената причина, поради която света литургия би се водила на турски в Шуменско (или поне аз се сещам за една) са гагаузите, т.е. старо християнско турскоезично население. В този смисъл предполагам, че лъсва и абсурдността на идеята гагаузите да са продукт на 19 в.
jordani_vt, аз доколкото разбрах освен Великденската акция в Шуменско се е водела по принцип служба на турски или не?
Не знам защо започна тази дискусия, в цитираната книга става дума само за Великден.
Що се отнася до гагаузите, които са били привърженици на Цариградската патриаршия, е възможно от българска страна да им се предлага да се води службата на турски. Но това е, за да не е на гръцки език.
Не мисля, че е било официална държавна политика поне в Османската империя.
Този процес в двете си фази - верско изкушаване на правоверните и отстъпничество от вярата - е едно от най-тежките престъпления в ОИ. Това е директно погазване на пакта Зимма. Справка в житията на Георги Нови и Николай Нови.
Този процес в двете си фази - верско изкушаване на правоверните и отстъпничество от вярата - е едно от най-тежките престъпления в ОИ. Това е директно погазване на пакта Зимма. Справка в житията на Георги Нови и Николай Нови.
Естествено, че имах предвид след Танзимата.
A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
Как ще коментирате текстовете на договорите от 1393 г. и 1460 г. цитирани от Елена Артамонова в нейните писания за Влад Дракула? Материал за дискусията, която виждам днес тук е и точка 2 от първия договор и точка 6 от втория договор.http://literaturensviat.com/?p=17691
Естествено, не мога да гарантирам за верността на превода на тези договори, защото не съм ги срещал на друго място.
Comment