Съобщение

Collapse
No announcement yet.

ОСМАНСКОТО НАШЕСТВИЕ НА БАЛКАНИТЕ - РЕАЛНИ ФАКТИ И ИЗМИСЛИЦИ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    България при Иван-Александър....
    Царската хазна получава значителни приходи от обмитяването на венецианските търговци в големите черноморски пристанища. По онова време „Царство Загора” е един от големите износители на жито и селскостопански продукти за Венеция. Открити са документи, от които е видно, че български стоки са били предлагани от венециански търговци чак на големите тържища във Фландрия. От това какво следва – стопанското положение на Царство България е цветущо, приходите в хазната са постоянни и значителни /за разлика от тези във византийската хазна – византийският император не смее да обмитява венецианските и генуезки търговци, за да не предизвика глад в столицата на империята – по онова време от корабите на двете републики зависи снабдяването с хранителни продукти на Константинопол/; при добро желание, българският владетел е можел да си позволи поддържането на значителен контигент войски. Той това и прави - има пари дори за наемници-чужденци, но май не ги използва особено удачно...

    Като размери и военен потенциал България при Иван-Александър далеч не е незначителна сила според балканските стандарти. Българският владетел се ползва с огромен авторитет – титлата му във венецианските документи е равна по ранг с тази на византийския василевс;
    Както вече отбелязахме в друга тема, титлите „деспот” и „севастократор” не дават автоматично правото на носителите им да управляват области или да изпълняват държавно-административни функции; това са по-скоро титли за престиж, раздавани на членове на царското семейство.

    Какво обаче се случва на фона на всички тези „оптимистични” факти за характера и възможностите на българската държава....

    -Българският владетел необяснимо защо се отказва от лъвския пай от приходите в хазната си от черноморските пристанища в Добруджа. Дори не прави опит да вразуми тамошния управител, въпреки че разполага с далеч по-големи военнни сили....
    -Няколко неудачни външнополитически решения набързо сриват трупания авторитет и в крайна сметка лишават Търновското царство от важен източник на приходи в навечерието на османското нашествие - загубата на основните черноморски търговски пристанища (недалновидният династичен брак на деветгодишната българска принцеса с византийския престолонаследник, последвалата война с Византия заради отказа да се изпълни зестрата - предаването на черноморските градове южно от Стара планина на Византия, намесата на Амадей Савойски и унгарците, въвличането в конфликта и на наемници-османци); резултатът - рязък спад на приходите в царската хазна от търговията с Венеция и Генуа, от там и ограничаванена военния потенциал при приемника Иван-Шишман; финансови трудности при закупуването на оръжия и при наемането на професионални военни;
    -След смъртта на Иван-Александър болярският съвет взема възможно най-абсурдното решение – да обяви за престолонаследник по-малкия син, а по-големия да стане независим управител на бдинска област;

    От всички тези откъслечни факти, аз продължавам да правя извода, че елитът ни от края на 13-ти и началото на 14-ти век е бил калпав. Да оставим настрана интерпретациите тип „народност”. Говоря за калпавост на ниво държавност, без значение дали тази държавност се определя като „българска”, „бдинска”, „войсилска” или „добруджанска”...

    И би ми било интересно да поразсъждаваме върху причините за това. Защото именно нефилният елит на втората българска държава я превръща в незначително препятствие пред османските нашественици.

    PS: Интересен епизод от този времеви отрязък е окупацията на бдинската област от унгарците по внушение на Византия и опита за насилствено покатоличване на българското население там; след затоплянето на отношенията между Византия и България пък василевсът плаща 180 хиляди флоринта на влашкия войвода да отвоюва Бдин и околностите от унгарците и да ги върне на сина на Иван-Александър; въобще - пълна бъркотия
    Last edited by zmaj; 11-05-2012, 18:29.

    Comment


      картаген написа Виж мнение
      България при Иван-Александър....
      От всички тези откъслечни факти, аз продължавам да правя извода, че елитът ни от края на 13-ти и началото на 14-ти век е бил калпав. Да оставим настрана интерпретациите тип „народност”. Говоря за калпавост на ниво държавност, без значение дали тази държавност се определя като „българска”, „бдинска”, „войсилска” или „добруджанска”...
      И би ми било интересно да поразсъждаваме върху причините за това. Защото именно нефилният елит на втората българска държава я превръща в незначително препятствие пред османските нашественици.
      Опитът за обясняване на Завоеванието само с причини от вътрешен характер във всички случаи е едностранчиво-ограничен и като изходно-емпирична основа, и като подход и метод, цели и задачи.

      Анализът трябва да се проведе на геополитическо ниво, при който да се вземат предвид собствено военният, военно-политическият, демографският и икономическият потенциал на всяка една от двете страни.

      Comment


        boilad написа Виж мнение
        В Османската империя под "миллет"(превеждано буквално като "народ") обикновено се разбира-хора от дадено вероизповедание.Така например с "рум миллет"(гръцки народ) се обозначават всички православни народи.Заслугата българите да попаднат в същата етно-религиозна категория е на така възвеличавания патриарх Евтимий,който наскоро след встъпването си в длъжност признава върховенството на гръцката патриаршия.Вследствие на завоеванието диоцеза му е предаден на пряко подчинение на вселенския патриарх и е принизен до ранг на архиепископия.
        Не съм сигурен доколко Евтимий се е водил от идеята за някаква криворазбрана общоправославна солидарност или просто е бил продажно мекере (следва оглушително освиркване).Резултата обаче е един.За пръв път официалната власт признава българите за отделен "миллет" чак към средата на 19 век и почти до Освобождението няма общобългарска институция,която да защитава интересите на този "миллет".
        Обединяването на народи (миллети) става по религиозен признак (яхуди, йермени и рум). Тук какво е мислела вселенската патриаршия няма никакво значение, а какво приема исляма за религия (или хора на писмото) и как това се е отразило на политиката на султаните. Към това например допринасят и мотивите за сключването на Договора на Омар (Омар ибн Хатиб) с християните в Сирия.

        По-късните припознавания по народностен признак следват други процеси. Всъщност имам въпрос към Делията: защо все пак имаме фермана за циганите като санджак (ХV² век)? Ясно е, че са дасикане и хорохане, ама защо просто не са включени в някой от миллетите? В някакво изследване даваха обяснение, че голяма група цигани-мюсюлмани идвали с османците като персонал и не можело да бъдат приравнени с османеца, щото били просто обслужващ народ. Пък отделно и еретици, които формално следват дадена призната религия.

        Comment


          Ето ви ги източниците:Тодор Събев "Самостойна народностна църква в средновековна България","Синодално издателство",1987г.стр.334-336(тук естествено не се споменава за разпрата между българската православна църква и Вселенската патриаршия.Една забележка към Сула:никъде не съм написал,че Евтимий е затрил самостойната ни църква,а само,че е признал върховенството на вселенския патриарх,което има за последица,след падането на Търново,затриването на патриаршията и "превземането" на диоцеза й.)
          Васил Златарски "България през Х²V-ХVв.",изд."Изток-Запад",София,2005г.стр.231("Следващият и последен търновски патриарх-Евтимий-признава първенството и старейшинството на цариградския патриарх").
          Ето ви и линк от "Бойна слава",който по същество повтаря написаното в книгата на Т.Събев:http://forum.boinaslava.net/showthre...l=1#post260946 за тези на които не им се рови из библиотеките.
          Надявам се отговора да ви задоволява,който се заинтересува от темата да си търси повече литература.С риск да досадя на Сула пак ще потретя,че църковната история никога не ме е вълнувала особено,това не означава,че знанията ми са на ниво "История за 8 клас"(може би са по-ниско)

          П.С.Сбъркъл съм годината-1398 да се чете 1394.Така е човек като кара по памет!
          Liberte, egalite, fraternite
          Viva la revolution
          Zalmoxis написа
          Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
          http://hristoen4ev.blogspot.com/
          dibo написа
          Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
          - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

          Comment


            Сула,ако под "мегаломански интерпретатори" имаш предвид и моята особа,най-учтиво ще те помоля да не си отправяме лични нападки.Ако по някакъв начин несъзнателно съм засегнал твоите национални чувства,пристрастия,убеждения и т.н.,то моля за извинение.Нямам претенции да съм нещо повече от когото и да било.Все пак затова е този форум,всеки да изкаже свободно мнение и да го подкрепи с доводи съобразно знанията и възможностите си.Ще отбележа,че интерпретацията,почиваща на факти,е основен познавателен метод на науката история.Моята интерпретация по засегнатите въпроси почива на факти от епохата,а не на реалии от по-късни времена.Нямам нищо против някой да представи адекватни факти,които да противоречат на интерпретацията ми.Тогава вече ще имаме научен спор,а не кой какво е чел,или не е чел,кой е по-по-най- и т.н.А иначе да словоблудства всеки може.
            И ако някъде допускам грешки,то е само,защото съм човек.Поправяйте ме и прощавайте,лошо няма,не съм кон с капаци.
            Last edited by boilad; 11-05-2012, 18:06.
            Liberte, egalite, fraternite
            Viva la revolution
            Zalmoxis написа
            Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
            http://hristoen4ev.blogspot.com/
            dibo написа
            Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
            - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

            Comment


              Boilad,

              Даде ми голямо домашно за четене по случая "Евтимий", та ще коментирам след като го прегледам.

              Излишно се засягаш за "мегаломанските интерпретатори", тъй като изглежда, че сред тях попадам аз, а не ти... Или поне така мисля, след като прочетох постинга на уважаемия Хан Тупан от вчера 22:34.

              Не приемай нещата толкова лично! Тук, в този форум, рядко се обиждаме, защото много често хора, които днес спорят по един въпрос, утре имат сходни мнения по друг.
              Истинската тирания е само тази, която господства несъзнателно над душите, защото е единствената, която не може да се победи. Тиберий, Чингис хан, Наполеон без съмнение са били страховити тирани, но от гроба Мойсей, Буда, Иисус, Мохамед, Лутер са упражнили върху душите деспотизъм с доста по-различна дълбочина.

              Гюстав Льо Бон

              Comment


                картаген написа Виж мнение
                PS: Интересен епизод от този времеви отрязък е окупацията на бдинската област от унгарците по внушение на Византия и опита за насилствено покатоличване на българското население там; след затоплянето на отношенията между Византия и България пък василевсът плаща 180 хиляди флоринта на влашкия войвода да отвоюва Бдин и околностите от унгарците и да ги върне на сина на Иван-Александър; въобще - пълна бъркотия
                Всъщност Йоан Палеолог е пленен от Йоан Александър; следва наказателният поход на Амадей Савойски; след това са преговорите, където се договарят, че крепостите завладени от Амадей Савойски остават под негов контрол, който ще ги предада на ромеите; българският цар ще пусне василевса срещу твърде сериозната сума от 180 000 форинта (грубо около 126 милиона лв. към днешна дата), а парите са предназначени за отвоюването на Видин.

                Comment


                  Май, от всички големи черноморски пристанища в крайна сметка на Иван-Александър му остава само Емона.
                  Не ми е ясно защо и по какъв повод Варна отива при Добротица. (Еднственият град, който кръстоносците не успяват да превземат). Но едно е сигурно, този поход на Амадей срива приходите на Търновското царство от мита - ако вярваме на изследователи, след този период почти липсват сребърни венециански монети, сечени след 1356 г.

                  Четох някъде, че сред жителите на Емона по това време имало дори англичани...
                  Last edited by zmaj; 11-05-2012, 20:01.

                  Comment


                    Сула,този път съм абсолютно съгласен с теб.Нищо не съм приел лично,просто не ми се ще темата да се изроди във взаимни нападки и обвинения.Да се придържаме към добрия тон-всички.И,за да не спамя повече,ше изчакам да видя на къде ще се развие темата.
                    Last edited by boilad; 11-05-2012, 22:05.
                    Liberte, egalite, fraternite
                    Viva la revolution
                    Zalmoxis написа
                    Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
                    http://hristoen4ev.blogspot.com/
                    dibo написа
                    Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
                    - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

                    Comment


                      Boiland,

                      моето уважение за достоен опонент!
                      Истинската тирания е само тази, която господства несъзнателно над душите, защото е единствената, която не може да се победи. Тиберий, Чингис хан, Наполеон без съмнение са били страховити тирани, но от гроба Мойсей, Буда, Иисус, Мохамед, Лутер са упражнили върху душите деспотизъм с доста по-различна дълбочина.

                      Гюстав Льо Бон

                      Comment


                        За "българската подкрепа" за кръстоносците - ми повече от ясна е, независимо от всякакви "митотворчества", дадох прост пример с крепостите около Варна, а в съхранените описания на походите на Варненчик има достатъчно други данни - Фружин, който пребивава в Унгария (както и Константин - ето "българска подкрепа за кръстоносците" - дали ще разглеждаме унгаро-османските войни от 14-15 век като "националистически" или не няма грам значение, защото "кръстоносната" подкрепа за Унгария е факт и това ако някой го оспори трябва сериозно да се замисли върху задълбочеността на познанията си - та щом българските престолонаследници подкрепят Унгария, а Унгария е подкрепена от кръстоносците, логично е и част от българите да са подкрепяли и кръстоносците), уж си продал имението, за да участва в похода към Варна, а дори и да не е било така при т.нар. "Дълъг поход" от 1443 г. османците убиват софийския владика (след оттеглянето на Варненчик), местните жители-хриустияни при обсадата на разни крепости се разбунтуват и отварят вратите на кръстоносците, избивайки турските гарнизони, при всички известия на изворите е повече от трудно допустимо, че самите тези гарнизони са извършили предаването итн. От какъв зор трябва да цитирам всички спорни и безспорни известия по въпроса - не са толкова малко, повярвайте ми, да не говорим и за самия брой на изворите? Разбира се, че Пенчо в много случаи предпочита да не чете, а да разсъждава (подходът вероятно е и по-перспективен, взимайки предвид по-блестящата му в сравнение с тази на строгия му баща политическа кариера и обществен просперитет), а и първото, честно казано, си е доста по-трудно - то са събирания на извори, четене, превеждане, та и разглеждане на авторови интерпретации после, за да съберем различни и (presumably) по-компетентни мнения от наш'то, че има и хора, дето цял живот с това са се занимавали и са си блъскали дебелите глави над тия въпроси. Ако слушаме Стан, който използва всеки удобен случай да ме заяде за някоя подробност, лесно можем да изпуснем същината на това, за което говорим, изгубвайки се в изясняване на тая или оная подподточица като напр. помак ли е бил Емин Ага Хасковски или не (във всеки случай не е бил представител на монголоидната раса, което най-малкото навява известни съмнения (нали все пак пра-тюрките от Алтай са изглеждали така - подобно на други съвременни тюркоезични народи в Средна Азия и Сибир?), иначе, признавам, най-вероятно се е чувствал "прав турчин"). Та тезата за "българска подкрепа за кръстоносците", дори и от фрагментарните сведения, с които разполагаме, не е "въздушна" и определено може да се говори за наличието на такъв исторически факт. Въпросът за масовостта и последователността на въпросната подкрепа обаче е друг. За съжаление ние, за разлика от сърбите например, нямаме по-подробен летописен разказ, оставен от български очевидец и участник в събитията, свързани с османското завладяване от 14-15 век, който да представи по-подробно "нашата" гледна точка към тях. Имаме...разкази за пренасяне на мощи, летописни бележки, отбелязването на "Константин, преславния император на България", който убил не знам си колко хиляди турци...нищо кой знае какво...Надписи: "Обнови се този град Холъвник при цар Баазит Илидирим и при субаша в лето..." (цитирам по памет, Стане, ти си ) Кой, значи, е българският цар в края на 14 век?
                        A strong toun Rodez hit is,
                        The Castell is strong and fair I wis...


                        блог за средновековна балканска история

                        Comment


                          картаген написа Виж мнение
                          Май, от всички големи черноморски пристанища в крайна сметка на Иван-Александър му остава само Емона.
                          Не ми е ясно защо и по какъв повод Варна отива при Добротица. (Еднственият град, който кръстоносците не успяват да превземат). Но едно е сигурно, този поход на Амадей срива приходите на Търновското царство от мита - ако вярваме на изследователи, след този период почти липсват сребърни венециански монети, сечени след 1356 г.

                          Четох някъде, че сред жителите на Емона по това време имало дори англичани...
                          През 1369 г. Добруджанският деспот получава Варна, Петрич (Варненско), Проват, Галата, Кичево, Емона, Козяк и Дръстър, Ветрен, Пъкуюл луй соаре и вероятно Овеч. Добротица през 1366 г. не е управител на цар Иван Александър и изглежда дори не е негов васал. По нареждане на брат си Балик, през 1346 г. той води отряд от 1000 воини в помощ на императрицата-майка Ана Савойска. Тя го назначава за стратег и оженва за дъщерята на мегадук Алексий Апокавк (внучка на стария император). Въпреки поръжението при Силмврия от войските на Йоан Кантакузин, Добротица е назначен за архонт на Мидия. След свалянето от власт на Ана Савойска, той предава града на Йоан Кантакузин. Според Г.Атанасов титлата деспот е дадена на Добротица не от Търновския владетел, а от Кантакузин. „Императорът (Йоан Кантакузин) го удостои със съответното внимание и грижа и го причисли към знатните ромеи”. Не нужно да изтъквам роднинските връзки между Ана и Амедей Савойски, а чрез тях и въможностите за посредничество открили се пред Добруджанския деспот. Предадените на ромеите черноморски градове стават апанаж на деспот Михаил Палеолог. Той от своя страна се жени за дъщерята на Добротица. Колкото до Емона, след 1369 г. в документ на Константинополската патриаршия за спора между Варненския и Месемврийския митрополит оносно Козяк и Емона, разбираме, че те принадлежали на владението на щастливия деспот Добротица.

                          Comment


                            Тук ме хвърляш в размисъл...
                            Според Васил Гюзелев "При щурмуването на Галата от страна на българите били пленени трима видни западни рицари, държани в плен в Овеч... Неуспехът принудил Амедей да поведе в края на октомври преговори с търновския цар Иван Александър и с добружанския владетел деспот Добротица...."
                            Това ме навежда на мисълта, че Добротица е бил атакуван също от рицарите на Амедей, тоест не е съюзник на Византия. Макар че след това той посредничи между влашкия владетел, византийците и българите за предаването на Бдин след отвоюването му от унгарците... Оставам с впечатлението, че Търново и Калиакра не са във враждебни отношения.

                            И още един цитат от "Три етюда върху българския 14-ти век" /Васил Гюзелев/
                            "....От черноморските крепости в пределите на Търновското царство останала освободилата се чрез въстание от Амедеевите рицари Емона, а дълго защитаваната Варна след 1369 г. преминала в пределите на Добруджанското княжество.."
                            Гюзелев се позовава на венециански източник.

                            От тук не става ясно защо Варна отива към Добротица....

                            (Някой сведущ да каже Как точно Добротица се отцепва? )

                            Comment


                              Категорично мога да заявя - Добротица не е атакуван от хората на Амедей. Има предположение на В. Гюзелев, че преди да акостира в Несебър, известно време Йоан V гостува на Добротица в Калиакра. Вероятно на тази среща са обсъждани въпросите за бъдещето на Видин и планиран брак на дъщерята на деспота с по-младия син на императора. Ето и откъс от "Добруджанското деспотство" на Г.Атанасов:

                              на 29 ноември 1366 г.
                              Добротица да изпрати своя оръженосец (най-доверено лице !) при графа в Несебър, където получва 30 златни перпера65. Това е значителна сума пари и едва ли е лична награда на вестоносеца за добри новини. По-скоро са средства за някаква сделка между двамата господари. Същият ден Амедей изпраща свой пратеник при Добротица, като за пръв път е спомената резиденцията му в Калиакра (apud Calliatra versus Domburdiz). Следва една история, която е трудна за разгадаване. Графът изпраща при импертора във Видин един преводач и Тревернейс с двама балистерии. Вместо да пристигнат във Видин, те се озовават в Калиакра и престояват 29 дни в очакване на императорския дромон. За-
                              връщат се в резиденцията на графа в Несебър чак на 29 декември 1366 г. За да попаднат в Калиакра, явно тръгват с кораб от Несебър край Добруджанското крайбрежие с намерение по р. Дунав да стигнат във Видин. Определено нямат възможност за друг маршрут, тъй като Иван Александър не би допуснал през територията си посланници на Амедей Савойски до Йоан V Палеолог.
                              Last edited by Francis Drake; 12-05-2012, 18:12.

                              Comment


                                Отклонявате се от темата, но действително деспот Добротица е добър пример за "българския елит" от периода, независмо дали титлата му е дадена от царя или императора. Виждаме, че той се издига дотолкова, че да взима лично участие в гражданската война във Византия, осмелявайки се да се противопостави сам на Кантакузин, става тъст на сина на василевса, има достатъчно ресурси да води война с една от двете морски "суперсили" на епохата - Генуа, присъединява все нови и нови територии към своята държавица - "третата" България. Типичен случай на лично издигане и блестяща кариера, но със съвсем различни цели от тези на "националната" държава и идеология.
                                A strong toun Rodez hit is,
                                The Castell is strong and fair I wis...


                                блог за средновековна балканска история

                                Comment

                                Working...
                                X