Дискусията отново започна да става интересна и ще си позволя да се включа.Няма как да не се съглася с мнението на KIZIL DELI,че османската държава в онзи период Х²V-ХVв. е..."по-добра",като практика да речем.И това не е някакво тенденциозно мнение.Sula,не искам да те обидя или да подценя знанията и личното ти мнение,но първия опит за масово помохамеданчване е чак в началото на ХV²в. (1515-1516г.),а това съвсем не е последователна политика.При милионно християнско население нали не мислиш,че е било вземано по едно момче от всяко семейство като девширме,защото тук си има чисто практически ограничения,най-малкото поради финансови съобръжения,освен това основата на османската военна система през този начален период е спахилъка до който са допускани християни.В случая разсъждаваш с идеологемите на националистическия Х²Х век,когато корупцията в османската държава действително е масово явление и това е една от причините за българските въстания вчастност.Разбира се и през Х²V-ХVв. не всичко е било розово.Недоволни е имало и ще има при всяко управление,а идеалната държава още никой не е успял да приложи на практика.Колкото до ексцесиите от типа набиване на кол и търговия с роби,то те са част от реалиите на времето,ами виж Испания и Португалия (не си спомням кой беше хрониста,но описаното от него португалско робско тържище от ХV век беше много прочувствено).Както и да е,до някъде си прав,но за по-късен период на османската империя.
Професора май спомена диш хакъ,за специалист като него трябва да е повече от ясно,че в османската данъчна система такова животно няма,а е приумица на някои местни бабаити.
Професора май спомена диш хакъ,за специалист като него трябва да е повече от ясно,че в османската данъчна система такова животно няма,а е приумица на някои местни бабаити.
Comment