ИЦА, ти зададе моите въпроси.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Хунската теория за произход на прабългарите
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
tonev написа Виж мнениеoткакто княз Крилов ги определи като такива и всички приехме неговите аргументи и не ги оспорихме. виж съответната тема.
Comment
-
"Паралели наистина има, но не бих ги определил като "сто процентови"."
С точната идентичност на прабългарските капища и иранските - партски и сасанидски храмове на огъня са съгласни в една или друга степен всички изследователи.
"Планировката на петте правоъгълни капища от територията на България е доста сходна с храмовете на огъня в Персия, но тя е аналогична и на будистките храмове."
Не, не е аналогична с будистките храмове, които имат особености, които не се срещат у нас, например вписан квадрат в издължен правоъгълник. Освен това за будистките храмове в Средна Азия се счита, че са произлезли от храмовете на огъня. Оригиналните и най-стари ступи впрочем са кръгли.
"Ако това са били храмове на огъня, би трябвало в тях да се намират останки от въглени и пепел. Такива обаче засега липсват. Именно това дава основание на някои да свързват българските капища с култа към Буда. "
Хайде пак неподготвени изказвания. Първо, в повечето от храмовете култовият огън е малък, със скромни размери, а гори на плоча върху колона. В тези ,при които има квадратно огнище на пода, то също е малко, не повече от 50-70см. Захранва се с малки порции специално гориво, откривано ин ситу в аланските зороастрийски храмове, справка в тази статия
Противно на свободните съчинения на тема "зороастризъм", водещият елемент при зороастрийската литургия е не огънят, а водата и други течности. Култовите басейни, от които тя се е вземала след очистване, са открити при повечето прабългарски капища, включително ин ситу в малкия и големия Плисковски храм, Мадарския храм. Следи от огън са открити безспорни в т.нар. Административна сграда в Преслав, считана за капище. Не може да се очаква впрочем храмове, превърнати по-късно в църкви, каквито са повечето от капищата, да останат със следи от огън, тъй като преизграждането ги е премахвало. Откриват се обаче пиедесталите, върху които са били поставени колоните с огнените олтари.
"Р. Рашев директно заявява, че твърдението му е невярно и ..."
Просто си измисляш. Рашо Рашев отлично познава т.нар. "административна сграда", а точно преди смъртта си, докато копаше капището в Кабиюк, се консултира със съответните специалисти как би трябвало да изглежда на терен следата от огнище върху пода.
Отговори на други изказвания след малко.
Comment
-
Понякога и аз наистина ,много се предоверявам!Гергова съобщава,че в писмото пише Будия ,но аз нищо не откривам.
ИЦА,ето ти другa податкa за писмото-
Письмо патриарха Константинополскаги Феофилакта царю Болгарии Петру, Известияотд. руск. яз. и слов. Петроградской Академии наукь,т. XVIII,1913,кн.3. стр.356-372
SRH-
"Казваш също, че в отговор 47 ставало дума за кукерски игри. Значи тук логиката е, че има кукерски игри по време на Сирни заговезни, понеже за тоя период питал Борис. Такива игри има също и по Коледа. Не знам защо именно към кукерите ни насочи? А и в самия отговор пише само за игри по време на 40-те дни преди Великден. Борис по принцип пита какво ли не за тоя период - може ли да се съвукоплява, може ли да пие вино, може ли да обяви война... "
Не казвам аз,чета И.Венедиков и разсъждавам-
"Българите са възприели следователно 2 различни празника
,които били празнувани в чест на Дионис в древността и се запазали в християнско време.Единият от тях се е празнувал на календите,другият се е местел,празнувал се е пролетта и то при новолуние.Изследвачите не разбират това и се мъчат да докажат,че пролетния празник е бил изтеглен в началото на зимата.Почти навсякъде обаче,където сега се празнува само единият от тези празници ,има сведения ,че се е празнувал и другият/т.е. в предишни времена,но явно е изоставен ,обичая/"
Венедиков изхожда от априорната си мисъл ,че българите задължително трябва да са приели кукерските игри от славяно-траките/академично изразено от погълналите славяни оцелели траки/.
Обаче ,ако българите са имали самите те, подобие на кукерски игри???
от друга страна ,SRH трябва да приемем ,че не може на оцелелите българи,да им изчезнат танците ,а пък на изчезналите траки да им оцлелеят танците??
Всички тези тълкувания И.Венедиков прави съответно тълкувайки 62 и 65 правило на Трулския събор.
62-правило :"Бихме желали да отстрани напълно ото обществото на вярващите така наречените календи,назоваваните Воти,наричаните Брумали и правенето на първия ден на месец март събор/панегерис-гръцки,конвент-лат./Също така да не се разпространяват публичните танци на жени ,които носят само беди и гибел.Отхвърляме тайнствата/мистриите/ и танците,които се правят в името на тези ,които гърците наричат погрешно богове,от мъже и жени,по някакъв стар обичай,чужд на начина на живот на християните,като забраняваме който и да е мъж да се облича в женски дрехи и жена да наподобява мъж.Да не се поставят нито трагически ,нито комически,нито сатирически маски.Да не се призовава името на проклетия Дионис,когато гроздето се изтисква в линовете ...."
65-то правило: '' И нареждаем да се изостави паленето на огноьовете пред собствените ергастерии и пред домовете при новолуние,както и сега прескачат някои огньове по някакъв стар обичай..."
Comment
-
"Може ли някой извор по този въпрос?"
Цяла сюрия арабски и персийски извори дават сведението, че езикът на бурджан и хазар е различен от тюркския. "Езикът на хазарите, -пише Истархи, не прилича нито на турския език, нито на персийския, нито на кой да е от известните езици".
"А би ли посочил единичен, пък дори и разрушен надпис, в който се споменава името на някое божество от иранския пантеон?
Може ли малко разяснение, какво се има предвид под "недостоверен"?"
В определен момент в развитието на религиите настъпва фаза, в която името на Бога вече не се използва и даже се табуира. Дори в нашия разговорен език много по-често се говори за Бог, отколкото за Христос. Същото е било и в древността. Всъщност даже любимия ти Тангра е безименен - той е Богът-хан, Богът-владетел. Името му е небе, но понятието небе е взаимнозаменяемо с бог и оттам нуждата от Тенгри - хан. Рашо Рашев, Жан пол Ру и една купчина специалисти пишат, че у тюрките става дума за 77 или за 21 тенгрии, тоест тюркския пантеон е пълен с Тангри.
Недостоверен е който не пише от първа ръка, не е синхронен, не е посещавал съответното място и хора, не се потвърждава от други извори.
"Според някои сведения в изворите, българите са близки на аварите. Ако искаме, можем да намерим "потвърждение" за това и в често споменаваните от теб български коланни гарнитури, които имат аналози при аварите, както и от аварското облекло, станало модно по нашите земи."
Кои са тези извори, защото аз, въпреки дългите години изследвания, не съм открил нито един извор, който да слага знак на равенство между българи и авари, както това често е правено за българи и хазари. Колкото до това кой е първоизточникът на групата гарнитури грифони-ластари може много да се спори, тъй като у нас се откриха няколко ранни образеца, предхождащи легендарното сведение от Свидас, че българите взели носията на аварите. Да не говорим, че има убедителни аргументи в полза на българската атрибуция на Врап и Еркесе, съкровищата, формиращи основата на тази мода по археологически данни.
"Защо ли обаче ми се губят иранските думички между тюркските военни термини от двата инвентарни надписа, както и тези, между тюркските календарни термини на прабългарите?"
Ще ти кажа какво мисля, след като ми кажеш къде са глаголите и съюзите в двата инвентарни надписа, както и ми дадеш разумно обяснение защо няма нито един домашен извор, който да споменава тюркските календарни термини.
"Ще изчакам първо да ми отговориш адекватно на въпроса за "недостоверността" на мадарския надпис."
Вече ти отговориха и то много добре - няма как да са се объркали дотолкова, че да влязат в схемата "БОГ БОГ". А дори и да става дума точно за такава формула ,това буди няколко неприятни за теб въпроса - защо в останалите надписи, където се говори за Бог, името му е пропуснато, защо се е налагало да се пише за бог Тенгри а не просто за Тенгри? Къде са останалите тенгрии от тюркския пантеон, примерно къде е жената на Тенгри - Умай, къде е Ерлик? Къде е ЙЕР СУБ? Къде са костенурките и вълците? Кога тенгризмът на българите премина от шаманизъм в храмова религия? Кога изостави стандартните си идеологически позиции и премина към почитание на слънцето, луната, звездите, огъня, водата, кучето и коня?
"Би ли ми посочил къде Бешевлиев твърди, че повечето прабългарски имена имат ирански корен? Вече споменах, че ок. 50% от имената имат предполагаем ирански произход. За останалите 50% не ми се слушат (четат) манипулации в добревистки стил."
Вече ти посочих, къде Бешевлиев извежда повечето аристократични имена от иранските езици, на база на изследванията на други специалисти. Знам, че имаш фиксация на тема Добрев, но за Бога Тенгри ако щеш спри да ми го навираш в очите най-накрая.
Колкото до "останалите 50%" в тях не откривам любимите тюркски имена, дори Ашина липсва, да не говорим за имена от рода на Билге каган, Кюл Тегин и други такива приятни тюркски имена. Между нас казано аз съм голям почитател на тюрките и много съм чел за тях. Вярвай ми , другите "50%" ги няма там. Защото не са тюркски. Като сигурно тюркски имена се извеждат у нас едно-две, но това е нормално в светлината на политическата ситуация от 6ти век. Курт впрочем е псевдоним, а не име.
"Ужас! Предполагам, вече съжаляваш задето нарече Бешевлиев "безспорен авторитет"."
Безспорен авторитет е по лингвистиката. В другото е зле и непрекъснато говори за тюркския корен на българите, без да знае за какво говори. В книгите му впрочем археологическият материал е представен безобразно и има фрапантни грешки. По времето му впрочем тюркската теза е доста манипулативно наложена от братската руска историография.
"Не е ли странно обаче, че календарните термини на прабългарите намират аналогия единствено в чувашкия език? Впрочем, ти спомена, че тюрколозите се били изказали окончателно по въпроса за прабългарския език. Забрави обаче най-важното - Какво всъщност са казали те за прабългарския език?"
Нищо особено не са казали, защото за него данни почти няма. Но например са съгласни, че руните в салтово-маяцката култура в никакъв случай не са идентични с тюркските, и по-важното, казали са, че езикът, на който са руническите надписи в салтово-маяцката култура най-вероятно е ирански, тъй като всички опити да се четат с тюркските езици се провалят.
"И какво трябва да ни докажат тези предмети? А може би получаваните подаръци и военната плячка не зависят чак толкова от вкусовете. "
Ами какво трябва да ни докажат? Че българите са колекционери на златни предмети? Или че инсигниите на Кубрат са характерни за Сасанидски Иран, а не за Византия? Да си чувал Василевсът да се явява с дълъг жезъл с топка накрая?
Comment
-
SRH-"Но мислиш ли, че знакът ²V² има нещо общо с религията на прабългарите?"
1.Мисля ,че има много общо,но още не съм стигнал до индийските източници,сега съм още ,на арабските.
4.4. Ибн -Фадлан - той отива в Волжска България в началото на 10век. ,точно по време на приемането на исляма от българите .
Той ни оставя блестящ паралел на погребение на българи и тюрки/огузи/
-българи
"Жените не плачат за мъртвеца,но мъжете плачат.Те са длъжни да побият знаме на неговата врата,донасят му оръжието му ,нареждат го на гроба и не преставт да плачат в продължение на две години.Когато двете години изтекат,свалят знамето и отрязват кичур от косата си.А ако починалият е имал жена,тя може да се омъжи."
-тюрки
"Ако някой от тях умре,те го поставят в последното му жилище покриват го като в колиба от глина,вземат коне и в зависимост от броя събралите се хора,убиват 100 или 200 от тях, или пък само един и изяждат месото,като оставят главата,краката ,кожата и опашката ,опъват ги на пръти и започват да ги нареждат.Това са неговите коне,които го отнасят в рая."
Вдовиците при българите са жалеели 2 год. ,а тюркините нямали жалейка ,защото веднага ставали жени на брата на починалия или на неговия голям син ,ако не е бил нейно дете.
Comment
-
_magotin_ написа Виж мнениеС точната идентичност на прабългарските капища и иранските - партски и сасанидски храмове на огъня са съгласни в една или друга степен всички изследователи.
_magotin_ написа Виж мнениеХайде пак неподготвени изказвания... справка в тази статия
http://www.alanica.ru/article/14.htm
"Зафиксированные следы горения в виде углей и золы в «круге» предполагают наличие священной части зороастрийского храма — помещения, где сохранялся вечный огонь. Таким помещением могла быть пристройка с внутренней стороны в восточной части «круга» (Демаков А.А., Фоменко В.А., 1999, рис. 6). В круге найден глиняный горшок, заполненный древесным углем, возможно, в такой посуде сохранялся и поддерживался чистый огонь, доступ к которому имели только жрецы (Гуревич Л.В., 1990, с. 81)".
_magotin_ написа Виж мнение"Р. Рашев директно заявява, че твърдението му е невярно и ..."
Просто си измисляш. Рашо Рашев отлично познава т.нар. "административна сграда", а точно преди смъртта си, докато копаше капището в Кабиюк, се консултира със съответните специалисти как би трябвало да изглежда на терен следата от огнище върху пода.
"Откритите при разкопки езически храмове съдържат малко данни за реконструкцията на обреда и неговото идейно съдържание. Предположения, основани на неточно предадени факти, само замъгляват и деформират представата за вероятното им предназначение. Не отговаря например на действителността твърдението, че "при разкопки се установява, че в капищата се откриват до олтарите дебели пластове от пепел и въглени, примесени с полуизгорели животински кости" или че към басейнчетата за вода в някои от тях "водят водопроводи" (Овчаров 2004: 33). Такива данни не са установени и не се съобщават в литературата." (Р. Рашев, 2008: 307-308).
_magotin_ написа Виж мнениеЦяла сюрия арабски и персийски извори дават сведението, че езикът на бурджан и хазар е различен от тюркския. "Езикът на хазарите, -пише Истархи, не прилича нито на турския език, нито на персийския, нито на кой да е от известните езици".
Впрочем, за езика на хазарите ли говорим, или за езика на бурджаните? Всъщност, те двата езика трябва да са били близки. Но щом не приличат на нито един съществуващ език, какъв ли извод следва да направим?
Сигурен ли си, че цитатът е точен? Защото трябва да ти призная, че подхождам с изключително недоверие към поднасяната от теб информация. Особено след онзи "цитат", в който пъхна в устата (перото) на Приск някакви авзиги. Вярно, че направи уточнението, че цитираш по памет. И на мен ми се случва паметта да ми изневерява. Но пък да забравиш съдържанието на цитат, който твърдиш, че ти бил любим? Не съм сигурен дали не е било поредната манипулация, или тенденциозна проява на разсеяност.
_magotin_ написа Виж мнениеНедостоверен е който не пише от първа ръка, не е синхронен, не е посещавал съответното място и хора, не се потвърждава от други извори.
Впрочем, ето какво пише "безспорният авторитет" Бешевлиев по повод непотвърждаването от други извори:
"Още преди откриването на надписа беше известно от един късен турски ръкопис, в който се изброяват имената на висшия бог в различни езици, че на български той се наричал Тангра. Сега надписът не само потвърди това сведение, но представя единствения оригинален документ за съществуването на култ към Тангра у прабългарите."
_magotin_ написа Виж мнениеКои са тези извори, защото аз, въпреки дългите години изследвания, не съм открил нито един извор, който да слага знак на равенство между българи и авари, както това често е правено за българи и хазари.
_magotin_ написа Виж мнениеЩе ти кажа какво мисля, след като ми кажеш къде са глаголите и съюзите в двата инвентарни надписа,
_magotin_ написа Виж мнение... както и ми дадеш разумно обяснение защо няма нито един домашен извор, който да споменава тюркските календарни термини.
_magotin_ написа Виж мнениеВече ти отговориха и то много добре - няма как да са се объркали дотолкова, че да влязат в схемата "БОГ БОГ".
_magotin_ написа Виж мнениеКъде са останалите тенгрии от тюркския пантеон, примерно къде е жената на Тенгри - Умай, къде е Ерлик? Къде е ЙЕР СУБ? Къде са костенурките и вълците?
Между другото, тюрките също са почитали огъня.
_magotin_ написа Виж мнениеВече ти посочих, къде Бешевлиев извежда повечето аристократични имена от иранските езици, на база на изследванията на други специалисти.
_magotin_ написа Виж мнениеКолкото до "останалите 50%" в тях не откривам любимите тюркски имена, дори Ашина липсва, да не говорим за имена от рода на Билге каган, Кюл Тегин и други такива приятни тюркски имена. Между нас казано аз съм голям почитател на тюрките и много съм чел за тях. Вярвай ми , другите "50%" ги няма там. Защото не са тюркски. Като сигурно тюркски имена се извеждат у нас едно-две, но това е нормално в светлината на политическата ситуация от 6ти век.
_magotin_ написа Виж мнениеКурт впрочем е псевдоним, а не име.
_magotin_ написа Виж мнениеБезспорен авторитет е по лингвистиката. В другото е зле и непрекъснато говори за тюркския корен на българите, без да знае за какво говори.
_magotin_ написа Виж мнениеНо например са съгласни, че руните в салтово-маяцката култура в никакъв случай не са идентични с тюркските, и по-важното, казали са, че езикът, на който са руническите надписи в салтово-маяцката култура най-вероятно е ирански, тъй като всички опити да се четат с тюркските езици се провалят.Last edited by IMPERATOR CÆSAR AVGVSTVS; 05-07-2008, 02:23.
"oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs)
It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.
Comment
-
Рицар, давам ти цитат от линка на Маготин, пък ти кажи какво е погребението (това е по повод могилата от глина). Иначе сравнението важи
Болгары в VI-X вв. хоронили в грунтовых ямах, в частности, с заплечиками (Плетнева С.А., 1981, с. 70, рис. 45). Известны единичные болгарские «грунтовики» на могильниках других этнических групп, например, на кремационном Молдавановском могильнике VIII-IX вв. в Закубанье (Тарабанов В.А., 1997, с. 24-27). В Кисловодской котловине на могильнике у Катыхинской балки, рядом со скальными погребениями, на склоне исследованы катакомбное захоронение IX в., склеп и болгарские захоронения в узких грунтовых ямах (консультация В.А. Лученкова). Это говорит об исключительной устойчивости болгарского погребального обряда.
Comment
-
У мен пък буди неспирно удивление разпаленият спор относно религията на прабългарите.
Добре, дори откритите 5 храма с правоъгълна форма да навяват у някого асоциации с персийските такива, какви сведения за ралигия, подобна на зороастризма имаме ? Никакви. Имаме извори с описания за извършвания на множество жертвоприношения, включ. на хора, "бесове", слънце и луна... Как се съчетава това със зороастризма ? А тотемизма в календара и произхода на родовете, свещените животни като коня, заека, вълка, Орендата и нейната свръхестествена сила ? И колко правоверни зороастрийци са изработвали от главата на врага си чаша, за да пият от нея вино ?! Къде са изчезнали техните свещени книги, та и никой да не споменава за тях, дори хронистите от епохата ?Quae fuerant vitia, mores sunt.
Comment
-
IMPERATOR CÆSAR AVGVSTVS написа Виж мнениеСамо аз ли не успявам да видя къде е противоречието тук?
Противоречието е ,че ги обявява за тюрки, а обяснява езика им като индоевропейски!
И според кого това е така?Last edited by SSmart; 05-07-2008, 09:42.
Comment
-
IMPERATOR CÆSAR AVGVSTVS написа Виж мнениеСамо аз ли не успявам да видя къде е противоречието тук?
И според кого това е така?Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.
Comment
-
transformator написа Виж мнениеКрайно интересно, но от гледна точка на науката лингвистика това е несъстоятелно твърдение. Би ли ми дал линк?За дискусии по всякакви общо-културни, философски, исторически и др. теми, които не се вписват в специализираните форуми
а според кого точно е несъстоятелно това твърдение? ако това е лично мнение ок. но цялата наука ....Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.
Comment
-
Thorn написа Виж мнениеОставете на мира афганските хазарейци. Освен фонетично съвпадение на имената, няма друга връзка. И говорят доколкото си спомням дари, а не фарси.
и според кого точно е само съвпадение на имената? нали се разбрахме за самоопределението? щом те се само определят така - така е? иначе...Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.
Comment
-
Ама, Тонев, аз никъде из тази тема не прочетох това. Обратното, това, което князът дава, напълно съвпада с научните постановки и си е съвсем точно.
Арийски (индоирански) клон
Индоарийска (индийска) група
Източна подгрупа
Асамски
Бенгалски
Ория
Бихарски (бихари)
Западна подгрупа
Маратхи
Бхили
Гуджарати
Раджастхани
Синдхи
Лахнда (западен пенджаби)
Санскрит (†)
Островна подгрупа
Малдивски
Сингалски
Централна подгрупа
Източен хинди
Западен хинди
Урду
Непали (гуркхи)
Централная група пахари
Гуджури
Пенджаби
Цигански
Дардская група
Глангали
Калаша
Кашмири
Кхо
Кохистани
Пашаи
Пхалура
Торвали
Шина
Шумашти
Нуристанска (кафирска) група
Ашкун
Вайгали
Дамели
Кати
Прасун
Иранска група
Древноирански езици
Авестийски
Древноперсийски †
Мидийски †
Скито-сарматски диалекти
Средноирански езици
Средноперсийски (пехлеви)
Партийски †
Бактрийски †
Согдийски †
Хорезмийски †
Хотано-сакски
Тумшукско-сакски
Алански
Източно-иранская подгрупа
Осетински
Език пушту
Памирските (язгулямски и др.)
Ягнобски
Вахански
Западноиранска подгрупа
Талишски
Таджикски
Белуджски
Хазарейски
Персийски (фарси)
Лурски
Бахтиарски
Курдски
Диалекти на Прикаспия
Диалекти на Централен Иран
Зазаки (език заза, димли)
Палеобалканские языки
Гръко-фригийско-арменска група
Фригийско-арменска подгрупа
Фригийски †
Пеонийски †
грабар (древноарменски) †
Арменски (източноарменски и западноарменски)
Гръцка подгрупа
Древногръцки †
Новогръцки
Цаконски
Древномакедонски †
Илирийска група
Илирийски †
Месапски †
Албански
Тракийска група †
Тракийски †
Дакийски †
Балто-славянски клон
Славянска група
Южнославянски езици
Български — 9 млн. чов.
Македонски — 2 млн. чов.
Словенски — 2 млн. чов.
- Корошко
- Източно наречие
- Северо-източно наречие
- Западно наречие
- Централно наречие
- Горенско наречие
- Белокраинско наречие
- Долинско наречие
- Приморско наречие
Сърбохърватски (щокавски) — 17 млн. чов.
- Сръбки (екавски)
- Хърватски (иекавски)
- Боснийски
- Черногорски (сърбско-иекавски)
- Молизско-славянски — 4 хил. чов.
- Градищанско-хърватски — 35 хил. чов.
- Чакавски — 20 хил. чов.
- Кайкавски
Старославянски †
Церковнославянски
Западнославянски езици
Полски — 43 млн. чов.
Кашубски — 0,15 млн. чов.
Чешски — 11 млн. чов.
Словацки — 5 млн. чов.
Лужицки — 0,1 млн. чов.
Полабски †
Източнославянски езици
Руски — 180 млн. чов.
- Северновеликоруско наречие
- Среднеруски говори
- Южновеликоруско наречие
- Новгородски и псковски диалекти †
Украински — 41 млн. чов.
Полеский микроезик
Белоруски — 8 млн. чов.
Югославско-русински — 35 хил. чов.
Балтийска група
Литовски
Латъшски
Латгалски
Галиндски †
Пруски †
Comment
Comment