If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
колкото до прозвиЩето му Свинаря, от където се смята :argh:е е бил от нисък произход, то може да обяснява на :argh:ина по който е побеждавал татарите.доколкото знам те са мюсюлмани,т.е. никак не им допада свинското :nod: Ивайло може да е използвал свинете да ги бие по съЩия на :argh:ин както персите през 525 пр Хр. са използвали котки среЩу египтяните .а ромеите не могли да понесат победите му и го нарекли обидно Свинаря :tup:
:sm113: :1087: :lol:
1. По това време татарите (от Златната орда, пък и останалите) не са мюсюлмани т.е. 'апват си свинско без да се притесняват от нищо.
2. Уикипедията не е най-авторитетния източник, особено пък в случая .
A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
:sm113: :1087: :lol:
1. По това време татарите (от Златната орда, пък и останалите) не са мюсюлмани т.е. 'апват си свинско без да се притесняват от нищо.
2. Уикипедията не е най-авторитетния източник, особено пък в случая .
ОТ// интересен въпрос е кога стават мюсюлмани? също как и защо?
Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.
Съжалявам ако повтарям нечие мнение или застъпвам вече разискан въпрос. Нямам време да прочета всички страници по тази тема. Все пак Ивайло винаги е бил интереснен субект за разговор и несъмнено запленителна историческа личност, затова ще изложа и моето мнение.
Ние българите имаме някакъв незнаен синдром, който ни обрича да отричаме и очерняваме и най-светлите си исторически личности. Аз лично нямам проблем с това да повярвам, че след като французите могат да следват, да се бият и да умират за млада девица, ние да следваме Ивайло - мечтател, може би луд, може би пророк, а може би просто хитър. Имам усещането, че в досега изказаните мнения, никъде не се чете доверие във волята и вярата на един човек. А точно историята ни учи, че дори самотен, героят си е герой.
Не мисля, че Ивайло не е бил свинар. Вярвам, че има какпка истина в това твърдение. Всичко е възможно - дори това, той да има богато на събития минало, който да са го оформили като умел, убедителен и обаятелен.
Колкото до произхода му, след като вече веднъж се утвърди като силен владетел, той не би имал значение. Нека по-вещите да ми помогнат; доколкото си спомням Василий I е прост коняр. Сигурно има още много примери.
С две думи: изумително е какво може да направи надеждата и вярата. Затова Лахана може наистина да се окаже човек от простолюдието, постигнал успех разчитайки на духа си.
________________________________________
How happy is the blameless Vestal's lot!
The world forgetting, by the world forgot
Eternal sunshine of the spotless mind!
Each pray'r accepted, and each wish resign'd.
________________________________________
Ивайло е име-призрак, то никога не е съществувало. Това заяви в интервю за Агенция “Фокус” проф. Тодор Балкански, който завежда секция "Българска ономастика" в Института по български език към БАН. Той бе категоричен, че в историческите документи няма такова име. Неговата поява се дължи на неправилно разчитане на средновековен текст от страна на руския учен Попов. В средновековния документ името е записано в родителен падеж – “царя Иваила”, т.е. правилната именна форма е Иваил, каза специалистът-ономаст.
Като примери за други имена-призраци той посочи женските имена, пуснати в употреба от българските писатели в техните исторически романи - като Ахинора, Пагане. “Това са измислени, фантастични имена, които никога не са съществували. Единственото женско име, което е засвидетелствано в историята, е на съпругата на Атила, за когото се смята, че е представител на прабългарския род Дуло – Херка, Херака. Предполага се, че това име Херака с формите Герака, Керака, е наследено в българския царски именник, където има една Керака. Името после е сближено с гръцкото Кераца. Знае се и името на една от принцесите – Чикчик, Чикчак, и означава “цвете”. Това са единствените документално записани български имена”, обясни проф. Тодор Балкански.
Теориите на Тодор Балкански трудно могат да се приемат.Според него същия този Ивайло е родом от едно село близо до Лом и центърът на неговото въстание е бил в днешна Северозападна България / а не Североизточна както е общо прието/.Доказателствата на Балкански: фолклора и по точно една песен.
Това за "родното място" го чувам за пръв път, а ми е любопитно - Ресавски се сеща защо.
Но за разчитането на името на селския вожд професорът е прав. Не мога обаче да го обясня тук, без да ползвам среднобългарски шрифт - а няма.
О, да - сетих се да погледна назад в темата. Някакъв опит за обяснение съм направил в #36.
Ака не се лъжа, формата "Иваила" може да се получи в род.п. както от име на -Ъ, така и от име на -О. Така че принципно е възможно да е и Иваилъ, и Иваило, като първото е по-вероятно като мъжко име, защото не се сещам за друго засвидетелствано по това време мъжко име на -О. Появата на Ъ в корена обаче - ВЪЛО, както е в хипотезата на Вълчев, да не говорим за Вълко, е за мен необяснима.
А конструкцията "въ времена царя ...." предполага следване на името на царя, а не на нещо друго. Ако е съуправление, би трябвало да е "въ времена царя Михаила и Ваила".
Хана доколкото ми е известно име "Иваил" също няма - не е е фиксирано в турските регистри.Най - логично си остава обяснението че името на царя е Иван а незивестния свещеник от Свърлиг е придал на името му пейоративно окончание.Между другото по времето на управлението на "Ивайло" няма никакви данни за продължителна византийска обсада на Търново.Макар че израза "стояха" използван в Свърлижката хроника не говори точно за обсада.
Обсъждаме какво е написано черно на бяло. И Борис не е имало преди Борис, но не се съмняваме в името му, нали?
По времето на Ивайло не е имало обсада, но логиката може и да е обратната: кога е имало обсада и оттам да се търси кое е името и кой е този цар.
Дори само буквалното прочитане дава 4 варианта на името, с хипотезите на Иречек и Вълчев стават 6.
Поредната неяснота в българската история.
Така изглежда като изключим това, че думите са слети: .въдницрѣиваила.
Иван не виждам как би могло да стане.
Вариантите са следните според мен:
1-2. .въ дни црѣ иваила.
където Иваила може да е род.п. или от Иваилъ (1), или от Иваило (2).
3-4. .въ дни црѣ и ваила.
където Ваила е род.п. от Ваилъ (3), или от Ваило (4).
Последните два са малко изсмукани от пръста.
Имам чувството, че летописецът е почнал да пише Иван (Асен III), после е размислил и е дописал Михаил (Палеолог).
Ако тръгнем по логиката на Хана - кога е имало стоене /така е точно по текста/ на византийски войски под Търново.Това е в началото на царуването на Иван Асен ²²² наложен с помощта на визнатийската армия на престола.Въобще по време на краткото царуване на "Ивайло" визайтийски войски в близост до Търново няма / независимо от повода/.Иван Асен ²²² си остава най-вероятния кандидат за "цар Иваил" от Свърлижкия ръкопис.
Ако не друго благодарение на Иречек сме сдобили със хубавото и звучно име Ивайло /абсолютно непознато в другите езици/.Днес името е твърде популярно /всеки познава поне трима Ивайловци/ има и град /неизвество защо в Родопите/ на това име.Все е нещо
П.П. Цар Ивайло определено звучи по добре от цар Лахана или цар Бърдоква.
Comment