If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Така че не е задължително да се е обявил чак за цар - може просто да е решил да става благородник.
Според Георги Пахимер: "Често като разговарял с другарите си и с тези, които били около него, той явно показвал, че си въобразява големи работи за себе си. Тези по-скоро му се надсмивали и не му вярвали. След това той, не зная откъде, обхванат от такива надежди, насочил своето внимание към себе си и се молел на Бога навсякъде... Като прекарвал много време замислен и не предприемал нищо за свалянето на някаква власт, той често говорел едни и същи неща на другите селяни и свинепаси; разказвал им за някакви явявания на светии, които го подбуждали към бунт и към управляване на народа. И понеже разказвал често тези неща, хората му повярвали и вече по-иначе се отнасяли с него, отколкото той заслужавал. Той разказвал, че е близо определеното време за бунт. И така, един ден, като съобщил, че е получил знак за действие, веднага ги привлякъл на своя страна. Те го следвали, като се надявали, че той ще извърши нещо велико." Според Пахимер, Лахана се е готвел за бунт и за управление на народа. Едва ли е бил толкова наивен, за да си въобразява, че централната власт ще търпи подобно нещо. Нищо чудно да се е целел в царската власт още от самото начало. А и жаждата му за велики дела изглежда, че го е била обсебила.
Според Никифор Григора: "По това време сред българите се издигнал един мъж от пастирски род, хитър и способен да извърши преврат, на име Лахана. Той събрал около себе си много прости и престъпни хора и започнал да живее като разбойник. Така той в късо време натрупал голямо богатство и в същото време събрал достатъчно войска. Константин не могъл да понася постоянните му нападения и грабежи и решил, като събере войската си, да излезе в бой срещу него и да рискува всичко. Той смятал за срамно, че съвсем незначителен човек в късо време е събрал голяма войска и не само причинявал непрекъснато големи злини на българите, но и заплашвал с голяма опасност цялото царство." Тук се споменава и, че се е издигнал измежду българите. Но дали това сведение трябва да се тълкува буквално?:sm186: Интересното е, че след като се издигнал, започнал да причинява "големи злини на българите". А уж се е борел именно срещу това, което сам е започнал да върши.:sm186:
gollum написа
Този разговор се превърна в една безкрайна спекулация.
Чак пък "безкрайна"... особено в сравнение с някои други теми... Впрочем, какво по-точно имаш предвид?
"oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs) It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.
Според Паисий много точно е уловил моментите в кариерата на Ивайло:овчар - барон - цар.Под барон по вероятно трябва да се разбира някакъв военен чин.Изобщо целия "бунт" на Ивайло би следвало да се разглежда като лична претенция за трона и нищо друго.За социален момент в събитията няма и намек.
Ще се опитам да внеса малко оживление с една хипотеза, която ми хрумна:
1. През Х²² век в Североизточна България се установяват големи групи кумани. 2. Лахана е громил тохарските отреди, с които българските власти не можели да се справят. 3. Ивайло произхождал от род на пастири. Вярно, че се бил издигнал сред българите, но то това може и да не се приема толкова буквално. 4. Името Лахана много напомня за Ил хановете. Лахана = Ил хан? 5. Ивайло от приписката към т. нар. Свърлижки листове не може със 100% сигурност да се отъждестви с Лахана. Дори по-успешно името му може да се свърже с това, на Йоан Мицо, извистен повече като Иван Асен ²²². Той също е бил цар през посочената в приписката година 6787 от сътворението на света (септември 1278 - август 1279 г.).
Ето и текста на въпросната приписка: “В името на Отца и Сина и Светия Дух. Аз, раб божи Константин четец, назован Воисил Граматик, написах тази книга за презвитер Георги, назован поп Радослав, в град Свърлиг, в дните на цар Ивайло и при нишавския епископ Никодим, в 6787 (1278-1279 г. - бел. Cæsar), индикт 7, когато гърците обсаждаха град Търново. Та моля ви се, отци и братя, до когото дойде тази книга, четете, като изправяте, а мене, грешния, не злословете, но по-скоро благославяйте, та и вас да прости бог и пресветата негова майка. Амин, амин, амин.”
Хипотезата още не е обмислена както трябва и не съм сигурен дали има голям шанс да просъществува дълго. Това ще стане ясно в хода на евентуалната дискусия. А излагането на аргументите против нея предоставям на вас.
"oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs) It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.
3. Ивайло произхождал от род на пастири. Вярно, че се бил издигнал сред българите, но то това може и да не се приема толкова буквално.
4. Името Лахана много напомня за Ил хановете. Лахана = Ил хан?
Очаквах подобна реплика. То не е казано обаче, че е номад, а само, че произхожда от пастирски род. Т. е. може предците му да са били номади, а той е бил прост селски свинепас.
"oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs) It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.
Очаквах подобна реплика. То не е казано обаче, че е номад, а само, че произхожда от пастирски род. Т. е. може предците му да са били номади, а той е бил прост селски свинепас.
Деградирал е демек .
А къде е Лахана, къде са Ил-хановете :aaa: :aaa: :aaa:
A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
ИЦА Свърилжокото евангелие е било обсъждано многократно.Превода който цитираш не е колектен.Използваната дума не е " обсаждаха" а "стояха" - иначе се променя целия контекст на сведението.
Ами Иван Асен ²²² е наложен на трона именно с помощта на византийска армия,която е престояла известно време слез това в Търново с цел неговото утвърждване.Това се вписва със сведението в Свърлижкото евангелие че визанитйците са стояли под Търново.
Comment