Пилот, общо взето обобщихме две неща:
1. Непосредствена поддръжка на своите сили на бойното поле, при което не са ясно разграничени позициите на свои и чужди, защото тече достатъчно близък (дори контактен) бой.
В този случай ще е необходимо да се неутрализират единични цели, времето за реакция трябва да е съвсем малко (в пределите на минути), целите могат да бъдат най-различни:
1.1 отделно оръдие или няколко оръдие (миномети или други огневи средства), които притесняват "нашите" сили по някакъв начин;
1.2 група пехота, съсредоточена за атака, водеща огневи бой (защитаваща се на позиция) или пък придвижваща се по бойното поле;
1.3 някакво защитно съоръжение или друга укрепена огнева точка;
1.4 отделна бронирана машина или група бронирани машини - леки, средни или тежки, - които водят огън по нашите сили или пък маневрират на бойното поле, което след време (минути) ще доведе до застрашаваща ситуация.
Почти във всеки един случай извикването на самолетите по поддръжката ще е дело на наземен авиационен наблюдател, прикрепен към командира на едно от сражаващите се подразделения и най-вероятно ще включва конкретна цел или поне "зона", която трябва да се обработи. Нивото ще е много ниско: вероятно отделна рота или батальон, в по-редки случаи - полк. Като се има предвид характера на ситуацията, когато това ще е необходимо, най-вероятно предварително ще е "отделен" за поддръжка един или няколко самолета, които да баражират в района, в очакване на повикване.
За изпълнение на 1.1 и 1.2 са напълно достатъчни стабилна батарея леки или тежки картечници (6-8 тежки картечници ще свършат напълно задачата) и НУРС-ове (идеални за тази цел). При 1.3 по-скоро ще са необходими НУРС-ове или най-добре тежки бомби и пикиращ бомбардировач (разбира се и щурмови самолет или изтребител-бомбардировач би свършил работа). За изпълнение на 1.4 сомбинацията от НУРС-ове и ПТАБ може и да свърши рпабота, но вероятно по-ефективен би бил щурмови самолет с противотанково оръдие (гарантирано може да унищожи лека и средна бронетехника и поне да обездвижи тежка).
Възможен е и ещо един специфичен случай, когато ударните самолети се зпращат в района без директна връзка или целеуказание от наземните сили, един вид за "свободен лов". Но подобна ситуация е доста опасна от гледна точка на "приятелски" огън.
Към самолета и екипажа се предявяват изискванията да може да престоява достатъчно дълго над бойното поле (необходимо е да идентифицира целите, да разпознае свои и чужди), да има достатъчен запас от гориво, за да може да баражира в очакване да го повикат и да е достатъчно издръжлив на повреди, защото най-вероятно ще попадне под огъня на противника, докато изпълнява задачата си.
Т.е. работата може да бъде свършена от изтребител-бомбардировач, особено ако е достатъчно издръжлив. Но специализиран ударен или щурмови самолет все пак би бил за предпочитане (вероятно ще разполага с по-стабилни огневи възможности).
Както се вижда, обезвреждането на бронирани подвижни точкови цели на бойното поле е само една от четирите задачи, т.е. покрива съвсем примерно 25% от случаите. За останалите 75% не е необходимо специализирано оръдейно въоръжение (разбира се, 30-40 мм оръдие с осколъчно-фугасни боеприпаси би вършило работа и за останалите задачи, но същото може да се каже и даже с по-голям успех за голяма батарея тежки картечници, да не говорим за 10-20 големокалибрени НУРС). От тези 25% от случаите може да свърши работа не само самолет с портивотанково оръдие, но и (може би не чак толкова ефективно) ударен самолет с НУРС-ове и ПТАБ. С оглед на това вероятно не е толкова чудно, че специализираните противотанкови самолети с оръдейно въоръжение така и не получават кой знае какво развитие, а щурмовите и ударните самолети по-често се създават в по-универсален вариант със стабилна батарея картечници и възможност за носене на много бомби и реактивни снаряди.
2. Обработване на силите на противника преди последните да са влезли в контакт с "нашите" наземни сили.
(Пилот, тук влиза тобщо взето твоите точки от 1 до 4. Първата отчасти е и в моя първа).
Това покрива останалите задачи и може да включва много неща: огнева подготовка на атака, когато се обработва позиция на противника, преди да бъде атакувана от наземните сили; свободен лов на всичко, което изглежда подозрително в тила на противника; орбаботка на комуникационните линии на противника и прочее.
Тук никъде не се изисква щурмови самолет с оръдейно въоръжение или пък непременно унищожаване на подвижни точкови бронирани цели. Във всички случаи ще е достатъчно мощно картечно въоръжение, бомби и реактивни снаряди. Непосредствената атака срещу танкове сред тези задачи ще заема едва 5%, грубо казано.
Ако се опитам да обобщя, от задачите на тактическата ударна авиация ~15% се свеждат до атакуване на бронетехника пряко, като поне 7,5% не изискват прецизно поразяване, а по-скоро обща неутрализация (задача, която може да се извърши донякъде и с артилерийска бомбардировка). Т.е. свеждаме случаите, когато ще се атакуват отделни бронирани машини, когато наблизо има собствени сили (същестувва опасност да бъдат поразени и те) до 7,5%. Това, разбира се, не отчита честотата на подобен род цели, която като се има предвид ПСВ ще е доста по-малка от предположената 1/4 в точка едно въз основа на задачите. Т.е. вероятно в реалността от всички задачи, поставяни пред тактическата ударна авиация между 1% и 5%, нека ги сложим около 3%, се свеждат до непосредствена атака на единични танкове. И в тези, примерно 3%, не е задължително да се ползва противотанково оръдие, т.е. макар с по-малка ефективност, но може да се ползват и НУРС-ове или прицелна бомбена атака. Е, пак да повторя, не е чудно, че на създаването на специализиран оръдеен портивотанков самолет не се отделя много внимание и проектите рядко отиват по-далеч от прототип. И се предпочитат изтребители-бомбардировачи или щурмови самолети с по-общо ориентирано въоръжение. Ако добавим към това и съображението, че от всички бронирани машини на бойното поле тежките и средни танкове едва ли са повече от половината, а останалите типове бронетехника уверено се поразяват и с 20/30 мм оръдия (каквито често имат ударните самолети), то нещата стават още по-ясни.
1. Непосредствена поддръжка на своите сили на бойното поле, при което не са ясно разграничени позициите на свои и чужди, защото тече достатъчно близък (дори контактен) бой.
В този случай ще е необходимо да се неутрализират единични цели, времето за реакция трябва да е съвсем малко (в пределите на минути), целите могат да бъдат най-различни:
1.1 отделно оръдие или няколко оръдие (миномети или други огневи средства), които притесняват "нашите" сили по някакъв начин;
1.2 група пехота, съсредоточена за атака, водеща огневи бой (защитаваща се на позиция) или пък придвижваща се по бойното поле;
1.3 някакво защитно съоръжение или друга укрепена огнева точка;
1.4 отделна бронирана машина или група бронирани машини - леки, средни или тежки, - които водят огън по нашите сили или пък маневрират на бойното поле, което след време (минути) ще доведе до застрашаваща ситуация.
Почти във всеки един случай извикването на самолетите по поддръжката ще е дело на наземен авиационен наблюдател, прикрепен към командира на едно от сражаващите се подразделения и най-вероятно ще включва конкретна цел или поне "зона", която трябва да се обработи. Нивото ще е много ниско: вероятно отделна рота или батальон, в по-редки случаи - полк. Като се има предвид характера на ситуацията, когато това ще е необходимо, най-вероятно предварително ще е "отделен" за поддръжка един или няколко самолета, които да баражират в района, в очакване на повикване.
За изпълнение на 1.1 и 1.2 са напълно достатъчни стабилна батарея леки или тежки картечници (6-8 тежки картечници ще свършат напълно задачата) и НУРС-ове (идеални за тази цел). При 1.3 по-скоро ще са необходими НУРС-ове или най-добре тежки бомби и пикиращ бомбардировач (разбира се и щурмови самолет или изтребител-бомбардировач би свършил работа). За изпълнение на 1.4 сомбинацията от НУРС-ове и ПТАБ може и да свърши рпабота, но вероятно по-ефективен би бил щурмови самолет с противотанково оръдие (гарантирано може да унищожи лека и средна бронетехника и поне да обездвижи тежка).
Възможен е и ещо един специфичен случай, когато ударните самолети се зпращат в района без директна връзка или целеуказание от наземните сили, един вид за "свободен лов". Но подобна ситуация е доста опасна от гледна точка на "приятелски" огън.
Към самолета и екипажа се предявяват изискванията да може да престоява достатъчно дълго над бойното поле (необходимо е да идентифицира целите, да разпознае свои и чужди), да има достатъчен запас от гориво, за да може да баражира в очакване да го повикат и да е достатъчно издръжлив на повреди, защото най-вероятно ще попадне под огъня на противника, докато изпълнява задачата си.
Т.е. работата може да бъде свършена от изтребител-бомбардировач, особено ако е достатъчно издръжлив. Но специализиран ударен или щурмови самолет все пак би бил за предпочитане (вероятно ще разполага с по-стабилни огневи възможности).
Както се вижда, обезвреждането на бронирани подвижни точкови цели на бойното поле е само една от четирите задачи, т.е. покрива съвсем примерно 25% от случаите. За останалите 75% не е необходимо специализирано оръдейно въоръжение (разбира се, 30-40 мм оръдие с осколъчно-фугасни боеприпаси би вършило работа и за останалите задачи, но същото може да се каже и даже с по-голям успех за голяма батарея тежки картечници, да не говорим за 10-20 големокалибрени НУРС). От тези 25% от случаите може да свърши работа не само самолет с портивотанково оръдие, но и (може би не чак толкова ефективно) ударен самолет с НУРС-ове и ПТАБ. С оглед на това вероятно не е толкова чудно, че специализираните противотанкови самолети с оръдейно въоръжение така и не получават кой знае какво развитие, а щурмовите и ударните самолети по-често се създават в по-универсален вариант със стабилна батарея картечници и възможност за носене на много бомби и реактивни снаряди.
2. Обработване на силите на противника преди последните да са влезли в контакт с "нашите" наземни сили.
(Пилот, тук влиза тобщо взето твоите точки от 1 до 4. Първата отчасти е и в моя първа).
Това покрива останалите задачи и може да включва много неща: огнева подготовка на атака, когато се обработва позиция на противника, преди да бъде атакувана от наземните сили; свободен лов на всичко, което изглежда подозрително в тила на противника; орбаботка на комуникационните линии на противника и прочее.
Тук никъде не се изисква щурмови самолет с оръдейно въоръжение или пък непременно унищожаване на подвижни точкови бронирани цели. Във всички случаи ще е достатъчно мощно картечно въоръжение, бомби и реактивни снаряди. Непосредствената атака срещу танкове сред тези задачи ще заема едва 5%, грубо казано.
Ако се опитам да обобщя, от задачите на тактическата ударна авиация ~15% се свеждат до атакуване на бронетехника пряко, като поне 7,5% не изискват прецизно поразяване, а по-скоро обща неутрализация (задача, която може да се извърши донякъде и с артилерийска бомбардировка). Т.е. свеждаме случаите, когато ще се атакуват отделни бронирани машини, когато наблизо има собствени сили (същестувва опасност да бъдат поразени и те) до 7,5%. Това, разбира се, не отчита честотата на подобен род цели, която като се има предвид ПСВ ще е доста по-малка от предположената 1/4 в точка едно въз основа на задачите. Т.е. вероятно в реалността от всички задачи, поставяни пред тактическата ударна авиация между 1% и 5%, нека ги сложим около 3%, се свеждат до непосредствена атака на единични танкове. И в тези, примерно 3%, не е задължително да се ползва противотанково оръдие, т.е. макар с по-малка ефективност, но може да се ползват и НУРС-ове или прицелна бомбена атака. Е, пак да повторя, не е чудно, че на създаването на специализиран оръдеен портивотанков самолет не се отделя много внимание и проектите рядко отиват по-далеч от прототип. И се предпочитат изтребители-бомбардировачи или щурмови самолети с по-общо ориентирано въоръжение. Ако добавим към това и съображението, че от всички бронирани машини на бойното поле тежките и средни танкове едва ли са повече от половината, а останалите типове бронетехника уверено се поразяват и с 20/30 мм оръдия (каквито често имат ударните самолети), то нещата стават още по-ясни.
Comment