messire Woland написа
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Загубите на съветската авиация през отечествената война
Collapse
X
-
Wolland написаИ когато се оказва, след много проучвания, главния фактор, виновен за това е лошото ръководство.
Дори времевия (климатичния) фактор ще действа в полза или в ущърб на командира в зависимост от решенията му, т.е. отново се стига до човешкия фактор.
От друга страна "техническия фактор" е бил повече или по-малко известен през годините, от края на ВСВ до днес, известно е че съветските машини са били с пъти повече от немските. За качество не ми се говори, че ще почнат пак меренията на полови членове. Каквато и разлика в качеството да се измери, тя не може в никакъв случай да компенсира количествени съотношения от рода на 1:5 или 1:7. Да не говорим че умелата експлоатация компенсира недостатъците на техниката и немските екипажи го доказват още през Испанската война, когато с картечни танкове унищожават руски 37/45мм такива (мисля за Pz-I/II и Т-26 ставаше дума) и още веднъж на целия източен фронт през 1941-1942 г.
Та ако зачеркнем качеството и гледаме само количеството - ами сравнението никак не е в полза на СССР (в смисъл че имат повече, разбира се). Дори да се изкълчат от шикалкавене историците, до колко могат да смалят превъзходството? 3 към 1? 2 към 1? Както и да въртят, ще се окаже че съветите са имали значително количествено превъзходство.
Та защо са били нужни "много проучвания", докато се стигне до заключението че провалът е на ръководно ниво!?"No beast so fierce but knows some touch of pity."
"But I know none, and therefore am no beast."
(Richard III - William Shakespeare)
Comment
-
Много проучвания, защото през годините тия данни излизаха парченце по парченце, трябваше да се събират да се гледа, да се търси и да се сравнява намереното . Твърде много лъжи са се натрупали и е трудно да бъдат преодолени.Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
Проект 22.06.1941 г.
"... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©
Comment
-
Kъм Динаин: като говориш че разликата в техниката няма голямо значение нека все пак уточним че става дума за техника от едно и също поколение, и то не винаги е вярно. А в разглежданата ситуация към началото на войната руските ВВс са съставени предимно от И-15 (и вариации) и И-16, все машини от съвсем друга ера, първите дори са двуплощници. А разликата в техниката (от едно и също поколение) се компенсира с подготовка на личният състав... но това вече беше казано
Comment
-
Това се казва Blast from the past!
Ами, Гоги, да ти отговоря накратко, че нямам време. (Нямам време да ровя и в източници сега, така че цитирам цифри по памет и закръглям яко).
В началото на войната немските самолети са към 2500 срещу съветските към 15 000, тоест числово съотношение 1:6 за СССР. Ако ВВС-тата на двете страни бяха постигнали нещо подобно на равен резултат в първия месец на войната да речем, можехме да заключим грубо че са били равностойни, или че съветските самолети са 6 пъти по-лоши от немските и са го компенсирали с количество. Само че резултатът не е дори равен, той е категорично превъзходство за Луфтвафе. Та какво излиза, че немските самолети са повече от 6 пъти по-добри от съветските, че са надмогнали дори шесткратното им числено превъзходство?! 10 пъти по-добри?
Разбира се това е невъзможно. Съгласен съм че като цяло немските модели от този момент са по-съвършени от съветските. Но в никакъв случай не може да се каже че са "повече от 6 пъти" по-добри!
Същото може да се каже и за танковете; там съотношението е 3350 : 24000 или около 1:8 за съветите. Може ли да се каже че немските танкове са повече от 8 пъти по-добри от съветските, щом са ги насмели така в първия месец? Разбира се че не, според мен даже Т-34 и КВ-1 са по-съвършенни танкове от Pz-III и Pz-IV с късите дулца от този момент (само да не почваме с милиметрите сега, който иска да не се съгласява!).
И какво излиза, каква е ролята на "качеството на техниката" за изхода на една война или дори отделно сражение? Аз бих казал че има някаква роля, но тя е някъде назад в списъка, след ръководството, разузнаването, мотивацията и разбира се случайността."No beast so fierce but knows some touch of pity."
"But I know none, and therefore am no beast."
(Richard III - William Shakespeare)
Comment
-
Estestwenno че не са 6-пъти по-добри, разликата е в порядъци, или за тебе това че библанът ИЗОБЩО не може да се бори с моноплан няма значение? Отделно дето не малка част от руските армади са на други фронтове, примерно в далечният изток и т.н.т.
Но щом ви е ПРИЯТНО да си мислите че руснаците губяв в началните етапи само и единственно защото са идиоти, хубаво.
Иначе авиацията е едно от местата където разликата в поколенеията на техниката не може да се компенсира с тактика, в другите родове войски да, и примери има много.
А за Испания : танковете на легиона изобщо не могатда се похвалят с успехи.
Comment
-
И аз трябва да се съглася с Гоги, това за качеството на самолтите е от огромно значение - защото при въздушен бой втората световна ако си по-бавен от противника с 200 км/ч просто нямаш шанс - гърми те като патица. Затова немските пилоти първите дни свалят по 3-4 И-15 - подминават съветските самолети като стълбове и ги стрелят до изчерпване на боекомплекта. Да не говорим че И-15 не може да настигне дори немски бомбардировач...
Все едно да се чудим защо 4 МиГ-17 няма да се справят лесно с един Ф-14.
Дори и новите самолети са още напълно сурови - МиГ-3 и Як-1 са с трицифрен брой дефекти... При това не всички са на едно място, а доста самолети са пръснати по 1-2 в полк, колкото за приучаване... тоест полза никаква. Пилотите не а приучени към новата техника, някои имат по 20 часа на нов самолет, което е мизерно малко.„Аз, Драгомир, писах.
Аз, Севаст Огнян, бях при цар Шишман кефалия и много зло патих. В това време турците воюваха. Аз се държах за вярата на Шишмана царя.“
Модератор на раздел "Военна Авиация"
Comment
-
Техниката си има своето влияние във войната и това е безспорно. Съответно има качествени технически скокове, които поставят непостигналите ги в значително неблагоприятна позиция. В авиацията например това наистина е особено ясно изразено.
Но технологията е само един от факторите във войната и то доста рядко основния. При катастрофално трагичната организация на РККА каквато и ще техника да имаха, резултатът щеше да е подобен. Никакво качество не може да компенсира тоталния хаос и некадърност в руската организация.XV mile the sea brode is
From Turkey to the Ile of Rodez...
Comment
-
Само дето техниката им не е на 100% стари модели. Голямата маса са такива, да. Но имат и добри самолети, които като бройка при това хич не са малко (съпоставимо с немските, които от своя страна също имат стари модели). Фактът, че дори тези добри модели не постигат абсолютно нищо говори достатъчно. С добра организация поне тези машини можеха да окажат съпротива, но това разбира се е фантастика.
А и куцата техника, както и куцата организация не е оправдание. Да си бяха направили по-хубави .XV mile the sea brode is
From Turkey to the Ile of Rodez...
Comment
-
Gogi написаНо щом ви е ПРИЯТНО да си мислите че руснаците губяв в началните етапи само и единственно защото са идиоти, хубаво.
Estestwenno че не са 6-пъти по-добри, разликата е в порядъци, или за тебе това че библанът ИЗОБЩО не може да се бори с моноплан няма значение? Отделно дето не малка част от руските армади са на други фронтове, примерно в далечният изток и т.н.т.
Не искам да навлизам в техническите спорове, точно за това става дума. Кой е казал че трябва да се бори с моноплана? Повечето от съветските самолети са унищожени на земята, без да излетят даже. Затова качеството на техниката ли е виновна? Относно борбата - да, за да се постигне въздушно господство несъмнено трябва да се стигне до въздушен бой, но в тези първи дни и седмици на войната огромните загуби (2500 самолета ли бяха?) на СССР дали са предизвикани от некачествените самолети? Или от лошото ръководство?
Това за разпръскването на частите е добре известен факт, който обаче важи и в двете посоки: да не би всичките самолети на Луфтвафе и всичките танкове на Вермахта да са били струпани на границата на СССР в този момент? Освен това, изваждайки от уравнението машините, намиращи се на изток, на север, юг и т.н. извън обсега на немците, излиза че загубите на СССР са още по-тежки, като процент само от участващите в сраженията сили, а не като процент от всичките налични въобще.
Пилот написаИ аз трябва да се съглася с Гоги, това за качеството на самолтите е от огромно значение - защото при въздушен бой втората световна ако си по-бавен от противника с 200 км/ч просто нямаш шанс - гърми те като патица.
Сетих се къде прочетох за Кондор, сайта Броня
Империал написа"...През първите дни на бойните дейстивия, нашите картечни танкове изравниха изоставането си от оръдейните танкове като използваха специални бронебойни S.m.K.H. патрони когато се срещаха с руски танкове. Поради загубите си Червените бързо откриха, че тези патрони пробиват бронята им до 120-150м. Тестове, проведени на място показаха, че тези специални патрони не пробиват руската броня над 200м...
Руските танкове престанаха да скъсяват дистанцията. Когато забележеха наши картечни танкове, те обикновено държаха дистанция над 1000м. На такава дистанция те стреляха от място много точно с тяхното добро оръдие...
Специалните амуниции бяха безполезни на такава дистанция. Освен това целите бяха трудни за премерване, тъй като в никой случай нашите танкове не можеха да останат на място. Ако останеха на място, бяха удряни...
Бяхме принудени да прикачим по пет противотанкови оръдия за всяка танкова рота за да дадем поне някаква защита срещу руските танкове. Ефектът беше минимален, защото разбирането от страна на войниците на тези нови танкове и противотанкови оръдия беше изключително неадекватно. Въпреки цялото обучение, те откриваха огън на дистанции далеч над 1км...
Изводите са, че оръдейните танкове превъзхождат значително нашите картечни танкове след като руските танкове започнаха да избягват сближаване. Специалните амуниции и противотанковите оръдия бяха неефективни в този случай.
Поради това нуждата от оръдеен танк е спешна и трябва да се опита да се инсталира 2см Kw.K.30 оръдие от бронираните коли в случай че танково оръдие все още не е изработено..."
Подобна ситуация обаче се повтаря през 41-а/42-а на Източния фронт. Знаете историите, когато немски танкове с малокалибрени оръдия не могат да пробият съветската броня, та заобикалят във фланг или тил, използват авиация, ПТ или зенитни оръдия и други импровизации. Или с други думи компенсират напълно техническото превъзходство на тези съветски танкове.
Гоги към Грей написаЩе си позволя да те перифразирам: каквато и организация да имаха с тази техник ане биха могли да постигнат нищо.
"Тази техника" въобще не е толкова примитивна и с подходящо ръководство фронта е можел да се стабилизира най-много месец след изненадващото нападение (ако такова би било въобще допуснато), а численото и количествено (в машини) превъзходство би решило далеч по-бързо отколкото в реалността. Само дето предимството на Вермахта е именно на тактическо ниво, което им позволява да спечелят толкова несъответстващи на съотношенията в хора и в техника победи в началото на ВСВ.Last edited by Dinain; 14-12-2006, 00:46."No beast so fierce but knows some touch of pity."
"But I know none, and therefore am no beast."
(Richard III - William Shakespeare)
Comment
-
След бърза проверка видях, че Луфтвафе има 1280 оперативни самолета от всички типове в началото на Барбароса на този фронт. Съветите имат само от Миг-3 близо 1000 (927 + 71 според статистиките по-горе) в пограничните военни окръзи. А колкото и да страда от младежки дефекти Миг3 е относително съпоставим. Във всеки случай съвсем не е технологично тотално превъзхождан, както се опитва да извърти Гоги.
Та в изтребителната авиация руснаците имат преимущество от 5:1 само в модерните си машини. Така че техника е имало. Дали малко по-кадърно организирани и използвани тия машини нямаше да окажат ефект?XV mile the sea brode is
From Turkey to the Ile of Rodez...
Comment
-
Сър Грей написаДали малко по-кадърно организирани и използвани тия машини нямаше да окажат ефект?"No beast so fierce but knows some touch of pity."
"But I know none, and therefore am no beast."
(Richard III - William Shakespeare)
Comment
-
1. Съизмеримите като "поколения" самолети в двете армии са достатъчно, за да не може да се каже, че руснаците имат само стари модели. Тоест, руснаците си имат достатъчно и не е в старите самолети причината. Явно. Или техниката, както беше казано, няма почти никакво значение.
2. В доктринално отношение двете страни в конфликта се различават твърде много. От там идва значителна част от немското превъзходство. Това е така да се каже един от второстепенните фактори, но все пак важен.
3. В организационно отношение, което си и личи твърде ясно, немците превъзхождат руснаците в пъти. Това е и основния, първостепенен фактор за резултата от първите сражения. Не може руснаците да загубят няколко хиляди самолети и танкове, да загубят всичките си механизирани корпуси за около 2 седмици след началото на войната, ако не беше тази огромна разлика в организацията и ефективността на двете армии.
4. Подготовката на личния състав. Важен, но второстепенен фактор. Пак - превъзходство на немската страна.
5. Разлика в разбиранията за характера на войната. Това е свързано и точка 3. и с точка 4., тъй като от една страна касае организацията, а от друга - подготовката на висшия команден състав. При немците е ясно - те задават тона и модата в тази област. При руснаците - да, те също са имали хора, които разбират от тези неща, обаче повечето от тях или загиват в периода на чистките, или гният из лагерите. Този фактор е може би по-скоро нещо като гранично условие, тъй като той би трябвало да предшества военните действия и да има основно значение в етапа на изграждане на армията преди войната. На този етап и немците си имат проблеми и руснаците си имат проблеми. И двете страни не ги разрешават докрай, но при немците ръковдството на страната не подлага ръководството на армията на такъв морален геноцид. Морален - защото избитите офицери, макар и да ни изглеждат много, не са всъщност чак толкова много като бройка, като се има предвид размера на РККА. Обаче моралните щети, убиването на духа, на доверието, което съпровожда чистките е с наистина унищожителен ефект.Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
Проект 22.06.1941 г.
"... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©
Comment
-
Sir Gray написаСлед бърза проверка видях, че Луфтвафе има 1280 оперативни самолета от всички типове в началото на Барбароса на този фронт. Съветите имат само от Миг-3 близо 1000 (927 + 71 според статистиките по-горе) в пограничните военни окръзи. А колкото и да страда от младежки дефекти Миг3 е относително съпоставим. Във всеки случай съвсем не е технологично тотално превъзхождан, както се опитва да извърти Гоги.
Та в изтребителната авиация руснаците имат преимущество от 5:1 само в модерните си машини. Така че техника е имало. Дали малко по-кадърно организирани и използвани тия машини нямаше да окажат ефект?
За Ме-262 той е с не повече от 150 км/ч по-бърз от съвременните му съюзнически самолети, при това на книга,
Comment
Comment