Напълно съм съгласен с Ханс по отношение на текущата точка от спора. Вчера бях тръгнал да пиша съответното обяснение (но ми спряха тока - какъв отвратителен акт на тероризъм ), та днес накратко ще обясня моите мотиви да подкрепя това становище (при все че са се натрупали няколко допълнителни поста).
Тероризмът в никакъв случай не се ограничава само до случаите на насилие върху цивилни. От няколко поста се опитвам да прокарам разграничителната линия, която да ползволява да определим дали дадено насилие срещу военнослужещи или военни обекти се явява военна или терористична акция. Съгласен съм, че на този етап рисунъкът на отграничителната линия все още е завършен, но това не означава, че не е започнат (па макар и само с Ханс засега да се трудим над тази скица ). Отграниченията са поне две (с удебеляване давам определението, а с курсив, коментарът към него):
1. "нелегитимността" на атаката, която се определя според субекта на нападението;
Според тази точка в категорията влизат всички атаки срещу военни или цивилни/държавни обекти, които се извършват "нелегитимно". Под последното се има предвид, че субектът на атаката е група хора, които не са формално признати като имащи правото да притежават официално въоръжени сили и не им е признато правото официално (т.е., лигитимно според международното право) да ги използват срещу каквито и да е цели.
Това ще означава, че по тази точка попадат всички случаи, които обиконвено определяме като "тероризъм" - атаки на различни организации, действащи нелегално. Така също по тази точка попадат и всички случаи, в които въоръжени паравоенни формирования водят действия в партизански и граждански войни.
Поради това е необходимо да се въведе следващото различаване в точка 2., за да могат да се отделят едните от другите.
2. целта на атаката, фактор, който наистина е труден за опредляне, което обаче не означава, че е невъзможно да бъде посочен. Когато непосредственият ефект от атаката има военно значение, то очевидно не става въпрос за "чист" терористичен акт.
Вече имаме веднъж "филтрирани" всички явления според точка 1. Сега разглеждаме целите на конкретното нападение (така да се каже, "тактическите" цели). Ако това нападение цели чрез унищожаването на обекта на атаката да усили военно позицията на организацията, която го провежда, то конкретонто нападение не е терористично. Ако напротив, унищожаването на обекта на атаката подсилва политически или информационно "тезата" на организацията, която го провежда, то нападението е терористично. Под "информационно подсилване" се има предвид ефектът на терор, ужас и дестабилизация, който се получава в резултат от нападението сред гражданското население на нападнатата страна (иначе казано, в нейното общество), под "политическо подсилване" се има предвид ефектът от действието на "информационното подсилване", който най-общо се изразява в налагането на мнение сред това общество, че политиката, предизвикваща тези терористични актове (т.е., политиката на собственото правителство) става твърде скъпа и непопулярна и следва да се смени с някаква друга мярка, която в идеалния случай за терористичната организация ще е тенденцията към търсене на политически преговори и компромис.
Разбира се, всяка употреба на насилие, било то в обявена или необявена война има и психологически последици. Но в тази точка отсяваме кое е основното, което нападението е целяло като намерение и като реален ефект. Легитимните военни нападения (т.е., извършваните по време на война) почти във всички случаи имат за основен ефект намаляването на военния потенциал (сила)на портивника или увеличаването на своя.
Т.е., ако взема примера на DЗВЕР с нападението над СТЦ и Пентагона и последвалите войни в Афганистан и Ирак, то първите (дори и да речем че са инспирирани от тайните служби на САЩ) са терористичен акт, вторите две са войни.
Към тези две основни точки трябва да се прибавят поне още две:
3. целта на организацията, която провежда нападението, тя трябва да има основно политически измерения.
4. основният ефект на избраната от нея стратегия, т.е. съотношението между реалния материален и военен ефект на ударите й и размера на психологическия и информационен ефект.
Организация и средства, които съвпадат по всичките четири точки за мен без всякакво съмнение в рамките на това съвпадение са терористични. Организации или техни дейстивя, които само отчасти отговарят на тези четири пункта не са терористични.
DЗВЕР, мисля че както много често се отличаваме по първоначалното си отношение към явлението. Имам чвуството, че ти търсиш в него политическата и идеологическа страна (т.е., как това понятие се използва за политически манипулации), която без съменние присъства. Аз се опитвам да го изчистя от тези инфорамционни наслоявания и да го прехвърля от политическия речник в методологичния си речник, който използвам в дискусии. Това явление може да се разглежда не само и единствено политологически.
Съгласен съм, че "информационното раздуване" далеч не е характерно само за тероризма, а въобще за пропагандата, политиката, маркетинга и т.н. Само че както от няколко поста настоявам (всъщност, откак участвам в темата), тероризмът е сложон явление и не може да се определи само чрез един основен критерий. Та това "инфорамционно раздуване" на акта е само един от необходимите белези, освен него трябва да присъстват и дурги. От друга страна, това е задължителен белег за да имаме явление на тероризъм.
Ще се поясня с пример - да вземем войната в Чечня в сегашната й фаза. В нея ясно изразено участват две страни - Руската федерация (в която се включват и местните власти в Чечня и техните въоръжени сили) и "чеченските бунтовници". Първата страна несъмнено е легитимна и международно призната, втората не е легитимна (освен в собстевните си очи и в предсатвите на сови поддръжници зад граница).
СЪотношението между военните възможонсти и потенциал на първата и втората страна в конфликта ясно показва, че за втората страна е абсолютно невъзможно да постигне целите си (което в случая може да се формулира като "да победи") чрез военни средства. ТЯ не може използвайки въоръжените си формирования да унищожи силите на първата страна.
В този случай втората страна има възможност да постигне целите си единстевно по политически път, т.е. като принуди първата страна да се откаже от своята политика и в карйна сметка да се съгласи със създаването на отделна държава Чечня (дали автономна с определени огарничения или напълно независима не е важон в случая). ТОва тази втора страна в конфликта може да се опита да опстигне по няколко начина, но както вече отбелязахме, войната не е реален път към осъществяване на целите й.
Реалните пътища включват примерно (не включвам всичко, защото не ми се изброява всичко):
1. легитимна политическа борба - създава се в Руската федерация политическа организация, която поддържа и се опитва чрез легални политически методи да създаде независима Чечня.
2. пропагандно-инфорамционни средства - чрез средставта за масова информация се създава сатновището, че е по-добре за Русия Чечня да е независима, обясянва се защо това трябва да е така и т.н.
3. терористична борба - извършване на нападения над обекит на първата страна, като целат на тези нападения е да "вдигнат шум" и да създадат у населението на първата страна мнението, че "тази война е твърде скъпа и трябва да се потърси друг път", като същевременно убеди и политиците на първата страна, че избраният от тях метод ще им струва твърде скъпо.
Това, което определя тези нападения като терористични (а не като част от военна борба) е не обектът (дали е военен или цивилен), а ефекта, който се постига чрез тези нападения в обществото на първата страна в конфликта.
Друг пример пак в това отношение са нападенията над българските сили в Ирак. Очевидно е, че тези нападения не могат да унищожат напълно тези сили като военен потенциал (а дори и да съумеят, българските сили са малка част от силите на коалицията). Но целта на нападенията извършвани над военни обекти в този случай не е военна, а политическа. Тези нападения и убитите в тях български войници създават в българското общестов меннието, че "ние няма какво да търсим в Ирак" и "откъде-накъде нашите момчета да умират там". Постепенно се създава настроението в българското общество, че е по-добре да убедим нашите политици да изтеглят нашия контингент от Ирак, което е и целта на тези атаки. В този случай атаката над военен оебкт е чисто терористична.
Можем да дадем и друг пирмер с Испания пак по същия конфликт. В този пример нападение над цивилен обект в самат аИспания постигна същия ефект.
Т.е., определящото не е дали обектът е военен или цивилен, а какъв е търсеният и постигнат ефект на нападението.
Могат да се изброят множество такива примери.
Тероризмът в никакъв случай не се ограничава само до случаите на насилие върху цивилни. От няколко поста се опитвам да прокарам разграничителната линия, която да ползволява да определим дали дадено насилие срещу военнослужещи или военни обекти се явява военна или терористична акция. Съгласен съм, че на този етап рисунъкът на отграничителната линия все още е завършен, но това не означава, че не е започнат (па макар и само с Ханс засега да се трудим над тази скица ). Отграниченията са поне две (с удебеляване давам определението, а с курсив, коментарът към него):
1. "нелегитимността" на атаката, която се определя според субекта на нападението;
Според тази точка в категорията влизат всички атаки срещу военни или цивилни/държавни обекти, които се извършват "нелегитимно". Под последното се има предвид, че субектът на атаката е група хора, които не са формално признати като имащи правото да притежават официално въоръжени сили и не им е признато правото официално (т.е., лигитимно според международното право) да ги използват срещу каквито и да е цели.
Това ще означава, че по тази точка попадат всички случаи, които обиконвено определяме като "тероризъм" - атаки на различни организации, действащи нелегално. Така също по тази точка попадат и всички случаи, в които въоръжени паравоенни формирования водят действия в партизански и граждански войни.
Поради това е необходимо да се въведе следващото различаване в точка 2., за да могат да се отделят едните от другите.
2. целта на атаката, фактор, който наистина е труден за опредляне, което обаче не означава, че е невъзможно да бъде посочен. Когато непосредственият ефект от атаката има военно значение, то очевидно не става въпрос за "чист" терористичен акт.
Вече имаме веднъж "филтрирани" всички явления според точка 1. Сега разглеждаме целите на конкретното нападение (така да се каже, "тактическите" цели). Ако това нападение цели чрез унищожаването на обекта на атаката да усили военно позицията на организацията, която го провежда, то конкретонто нападение не е терористично. Ако напротив, унищожаването на обекта на атаката подсилва политически или информационно "тезата" на организацията, която го провежда, то нападението е терористично. Под "информационно подсилване" се има предвид ефектът на терор, ужас и дестабилизация, който се получава в резултат от нападението сред гражданското население на нападнатата страна (иначе казано, в нейното общество), под "политическо подсилване" се има предвид ефектът от действието на "информационното подсилване", който най-общо се изразява в налагането на мнение сред това общество, че политиката, предизвикваща тези терористични актове (т.е., политиката на собственото правителство) става твърде скъпа и непопулярна и следва да се смени с някаква друга мярка, която в идеалния случай за терористичната организация ще е тенденцията към търсене на политически преговори и компромис.
Разбира се, всяка употреба на насилие, било то в обявена или необявена война има и психологически последици. Но в тази точка отсяваме кое е основното, което нападението е целяло като намерение и като реален ефект. Легитимните военни нападения (т.е., извършваните по време на война) почти във всички случаи имат за основен ефект намаляването на военния потенциал (сила)на портивника или увеличаването на своя.
Т.е., ако взема примера на DЗВЕР с нападението над СТЦ и Пентагона и последвалите войни в Афганистан и Ирак, то първите (дори и да речем че са инспирирани от тайните служби на САЩ) са терористичен акт, вторите две са войни.
Към тези две основни точки трябва да се прибавят поне още две:
3. целта на организацията, която провежда нападението, тя трябва да има основно политически измерения.
4. основният ефект на избраната от нея стратегия, т.е. съотношението между реалния материален и военен ефект на ударите й и размера на психологическия и информационен ефект.
Организация и средства, които съвпадат по всичките четири точки за мен без всякакво съмнение в рамките на това съвпадение са терористични. Организации или техни дейстивя, които само отчасти отговарят на тези четири пункта не са терористични.
DЗВЕР, мисля че както много често се отличаваме по първоначалното си отношение към явлението. Имам чвуството, че ти търсиш в него политическата и идеологическа страна (т.е., как това понятие се използва за политически манипулации), която без съменние присъства. Аз се опитвам да го изчистя от тези инфорамционни наслоявания и да го прехвърля от политическия речник в методологичния си речник, който използвам в дискусии. Това явление може да се разглежда не само и единствено политологически.
DЗВЕР написа
Ще се поясня с пример - да вземем войната в Чечня в сегашната й фаза. В нея ясно изразено участват две страни - Руската федерация (в която се включват и местните власти в Чечня и техните въоръжени сили) и "чеченските бунтовници". Първата страна несъмнено е легитимна и международно призната, втората не е легитимна (освен в собстевните си очи и в предсатвите на сови поддръжници зад граница).
СЪотношението между военните възможонсти и потенциал на първата и втората страна в конфликта ясно показва, че за втората страна е абсолютно невъзможно да постигне целите си (което в случая може да се формулира като "да победи") чрез военни средства. ТЯ не може използвайки въоръжените си формирования да унищожи силите на първата страна.
В този случай втората страна има възможност да постигне целите си единстевно по политически път, т.е. като принуди първата страна да се откаже от своята политика и в карйна сметка да се съгласи със създаването на отделна държава Чечня (дали автономна с определени огарничения или напълно независима не е важон в случая). ТОва тази втора страна в конфликта може да се опита да опстигне по няколко начина, но както вече отбелязахме, войната не е реален път към осъществяване на целите й.
Реалните пътища включват примерно (не включвам всичко, защото не ми се изброява всичко):
1. легитимна политическа борба - създава се в Руската федерация политическа организация, която поддържа и се опитва чрез легални политически методи да създаде независима Чечня.
2. пропагандно-инфорамционни средства - чрез средставта за масова информация се създава сатновището, че е по-добре за Русия Чечня да е независима, обясянва се защо това трябва да е така и т.н.
3. терористична борба - извършване на нападения над обекит на първата страна, като целат на тези нападения е да "вдигнат шум" и да създадат у населението на първата страна мнението, че "тази война е твърде скъпа и трябва да се потърси друг път", като същевременно убеди и политиците на първата страна, че избраният от тях метод ще им струва твърде скъпо.
Това, което определя тези нападения като терористични (а не като част от военна борба) е не обектът (дали е военен или цивилен), а ефекта, който се постига чрез тези нападения в обществото на първата страна в конфликта.
Друг пример пак в това отношение са нападенията над българските сили в Ирак. Очевидно е, че тези нападения не могат да унищожат напълно тези сили като военен потенциал (а дори и да съумеят, българските сили са малка част от силите на коалицията). Но целта на нападенията извършвани над военни обекти в този случай не е военна, а политическа. Тези нападения и убитите в тях български войници създават в българското общестов меннието, че "ние няма какво да търсим в Ирак" и "откъде-накъде нашите момчета да умират там". Постепенно се създава настроението в българското общество, че е по-добре да убедим нашите политици да изтеглят нашия контингент от Ирак, което е и целта на тези атаки. В този случай атаката над военен оебкт е чисто терористична.
Можем да дадем и друг пирмер с Испания пак по същия конфликт. В този пример нападение над цивилен обект в самат аИспания постигна същия ефект.
Т.е., определящото не е дали обектът е военен или цивилен, а какъв е търсеният и постигнат ефект на нападението.
Могат да се изброят множество такива примери.
Comment