Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Тактическата авиация през ВСВ срещу бронирани цели (Hs-129, Ju-87G, Ил-2 и др.)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Dinain написа Виж мнение
    ПВО-ото си е същия фактор и когато се хвърля напалм, бомби или се обстрелва с 20мм оръдия.
    Ако го сметнеш в цифри, примерно "риск/ефективност", току-виж се оказал леко различен. Иначе така, от общофилософска гледна точка, да - фактора си е същия

    Comment


      За ПВО-то, ако говорим за ВСВ, а не за сега, по-скоро зависи от тактиката, т.е. на каква височина се захожда и прочее. Ако е удобно да се "работи" от много малка височина, ПВО-то е по-малко ефективно( според мен, отколкото ако се налага да се работи от по-голяма височина. Бомби или обстрел с оръдие е второстепенно в случая, важно е за колко време самолетът се намира в полезрението и сектора на обстрел на зенитчиците. Ако лети по-ниско, вероятно може да се "маскира" по-добре и съответно да се намира за доста по-кратко време под огъня им, отколкото ако лети по-високо. От друга страна, независимо колко е брониран самолета, едва ли могат ефективно да го защитят от 37-40 мм зенитки, да не говорим за навлизащите в края на войната 50-57 мм. Реално бронята защитава от винтовъчен калибър и големокалибрени картечници (12,7 мм). Т.е. когато бойното поле и маршевите колони започват да се насищат с мобилни 20-37-40 мм установки, възможностите на ударната авиация за непосредствена поддръжка бързо падат, ако няма кой да "неутрализира" ПВО-то. А това изисква да се промени организацията на авиацията за непосредствена поддръжка на бойното поле, стъпка, до която така и не се стига.
      Що се отнася до големокалибрените оръдия: в днешните условия няма особен смисъл от това - управляемите ракети или самонасочващите се боеприпаси определено са по-ефективно оръжие. Оръдията сами по себе си имат плюс за обща поддръжка, защото са по-евтин метод, но пък ще искат тясно специализиран самолет. А и ПВО-то вече е много по-тежък фактор.

      Comment


        gollum написа Виж мнение
        Що се отнася до големокалибрените оръдия: в днешните условия няма особен смисъл от това - управляемите ракети или самонасочващите се боеприпаси определено са по-ефективно оръжие.
        И не само управляемите боеприпаси. Точността на неуправляемите прогресивно нараства. Сравни ефективността на това 75мм оръдие с ГАУ-8 или Мк.83 примерно...

        Comment


          То и днес се използва - 105мм и 40мм оръдия на АС130. Но основно за талибани, не толкова за танкове. Самолетът е активно използван във Виетнам, въпреки ПВОто.
          Ставаше дума защо не е развита оръдейната противотанкова авиация след войната. Преди масовото навлизане на хеликоптери и управляеми ракети.
          "No beast so fierce but knows some touch of pity."
          "But I know none, and therefore am no beast."

          (Richard III - William Shakespeare)

          Comment


            Развита е под формата на A-10 (GAU-8, 30мм). Защо не 75 мм? Защото при равни други условия 75 мм трябва да лети повече време в зоната на ПВО, за да свърши същата работа. Това, че излиза по-евтино и че може да пробива по-дебела броня, не оправдава повишения риск.

            Comment


              Да, и сега се ползва "въздушна артилерия", но не срещу бронетехника. То и във Виетнам ПВО-то е далеч от това, което днес ще се срещне - концепцията на АС-130 е друга. Единственият самолет, в който тази концепция е реализирана след войната - поне за такъв, за който се сещам, е А-10. И там си е точно както и през войната, т.е. относително малокалибрено оръдие, специализиран боеприпас и се разчита на множество попадения за ефект. И, както показва онази книжка за оцветяване (някой я беше пускал), дори срещу съвременните му танкове трябва да се избират уязвимите зони.
              Защо не са пробвали с по-мощно оръдие? Не знам. Не мисля, че е свързано с "по-дълго висене в уязвимата зона", защото не виждам защо ще е така (в сравнение с малокалибрено оръдие). Предимствата на по-мощното оръдие - да речем, 57 мм (или 75 мм) е в това, че може да се постигне много по-висока бронепробиваемост със специален боеприпас, т.е. оръдието ще е ефективно най-вероятно почти от всички проекции срещу съвременните му (тогава) танкове, може би даже от всички. Допълнителен плюс - ще е нужен много по-малък брой успешни попадения за извеждане на танк от строя, т.е. вероятността за неутрализиране на танк с едно попадение ще е висока. обаче има и значими минуси: знам колко дълго, голямо и тежко е оръдието на А-10 при 30 мм калибър и седем цеви. Въпросът е колко точно ще е дълго (а трябва да е доста дълго, за да се постигне висока начална скорост) едно 57 мм или 75 мм специализирано ПТ оръдие за самолет? Да, вероятно ще е само с една цев, но пак, ще е няколко метра (3-4?) и ще тежи много, най-вероятно. Предполагам, че с оглед на самолетите през 50-те до 70-те години едва ли е било разумно да се сложи подобно нещо на реактивен самолет (не си представям как ще успеят с единични попадения да улучат танк от подобна платформа), а витлов вероятно е изглеждало твърде уязвимо. Защо не са сложили на вертолет, т.е. да създадат реален "летящ танк"? Не знам, вероятно предимството не е било голямо.

              Comment


                gollum написа Виж мнение
                Не мисля, че е свързано с "по-дълго висене в уязвимата зона", защото не виждам защо ще е така (в сравнение с малокалибрено оръдие).
                gollum написа Виж мнение
                не си представям как ще успеят с единични попадения да улучат танк от подобна платформа


                gollum написа Виж мнение
                оръдието ще е ефективно най-вероятно почти от всички проекции срещу съвременните му (тогава) танкове, може би даже от всички
                Това е тактически проблем. Бихме могли да преценим как се съотнася към техническите проблеми, па макар и интуитивно Ти как мислиш, дали е по-лесно да атакуваш от подходящ ъгъл, или е по-лесно да постигнеш огневата производителност на GAU-8?

                Comment


                  Мисля че учудването ти е продукт на неумението ми да структурирам поста си. Описвах две различни неща: едното е ситуацията "сега" (мисля че въпросът на Амазон се отнасяше до нея), а другото е "защо не са го направили преди появата на надеждни управляеми ракети". Съответно, съмнението ми за улучването с единични изстрели от реактивен щурмови "артилерийски" самолет е за "тогава" (50-те до 70-те години). Вероятно най-удобно би било да се монтира на вертолет, но не съм сигурен дали през първата половина на този период има подходяща технологична възможност за това. А през втората му част вече се появяват управляеми противотанкови ракети и мисля че няма съмнение, че те са по-ефективни.
                  Подозирам, без да съм сигурен в това, че при "съвременните" (може би още през 80-те години?) възможности на изчислителната техника ще е възможно да се постигне приемлива точност дори при единични изстрели. Т.е. за тогава би вършило работа, ако се сложи на самолет, който да може да лети достатъчно ниско и бавно, за да може да постигне сходна точност с тази от ВСВ. Т.е. витлов самолет или вертолет - не знам дали е възможно за реактивен? Не е невъзможно за тогава и определено има "прозорец" да се направи поне до средата на 60-те години. Но не се прави вероятно защото не е приоритет (специализиран противотанков самолет) за ВВС. А после вече е безсмислено.

                  Ако правилно схващам, целият проблем се свежда до това дали да използваш по-малък калибър, но много висока огнева производителност, за да компенсираш ниската точност и малкия задброневи ефект или да ползваш по-голям калибър при по-ниска скорострелност. Вероятно има някаква "златна среда", която може да се променя леко с годините, но не съм убеден, че е "центрирана" върху 30 мм калибър. Вероятно може да се направи 57 мм оръдие (да речем, трицевно), което ще има доста по-ниска скорострелност, но поне двоен ефективен обсег и вероятно двойно-тройно по-добро задбронево действие (т.е. необходими брой попадения за неутрализация на целта). Въпросът е, че трябва да се разработи оръдието, да се разработи самолет около него (или вертолет) и става лудница - безсмислено високи разходи. Защото ако ти трябва да се бориш със съвременни ОБТ, то ще трябва да разчиташ и на съответното ПВО, т.е. опцията за директен обстрел е твърде рискова. А ако ще се бориш с някакви остарели в "аборигенски сценарий", то за какво ти е скъп самолет, след като някоя остаряла (залежала по складовете) ПТ ракета ще ти свърши идеална работа.

                  Comment


                    gollum написа Виж мнение
                    Вероятно може да се направи 57 мм оръдие (да речем, трицевно)
                    Със сигурност може да се направи, въпроса е колко ще тежи и каква производителност ще има. 7 х 30 мм и 75 мм тежат горе-долу еднакво. Първото дава два тона в минута, второто дава 300 кила

                    Comment


                      Мисля, че е полезно да се върнем към онази конференция от 1943 г., където се очертават изискванията от един противотанков самолет и дори по-важно, предназначението му: запушване на танкови пробиви. Идеалното използване на противотанковия самолет, и всъщност ролята, в която е незаменим, е при пробив на вражески танкови части. Специално за съветската тактика, не знам дали точно такъв им е бил замисъла, но от гледна точка на немците, съветите при всяка възможност се опитвали да пробият фронта с танкове и да карат право "на запад", без да чакат пехотата си, ПВО или каквото и да е. Целта е да се стигнат тилови подразделения и населени места, понякога на десетки, до 100 км зад фронта, и да се всява хаос просто с присъствието на тези танкове, ако ще и да са 1-2. Когато им свърши горивото, се скриват в някоя гора и разчитат на партизаните да ги снабдяват. Описана е поне една такава "рейдерска" операция, където маскирани танкове всяват хаос в немския тил в продължение на дни, докато ги открият и унищожат от въздуха.

                      Другият фронт с такива дълбоки пробиви и обходи на бронетанкови части е Африка. В такива ситуации просто няма кой да противодейства, освен противотанкова авиация. Налични свои мобилни подразделения може да има, може и да няма, във всеки случай - ангажират се сили и се създават големи проблеми. Противотанковата авиация в такава ситуация е свободна да действа, поради пълното или почти пълното отстъствие на ПВО.

                      Обратната ситуация, струпване на танкови сили за предстоящата атака или по линията на фронта - изрично е посочено, че там Хеншелите не са били силни. Такива зони са били обикновенно покрити със силно ПВО и там е било за предпочитане да бомбардират със средни бомбардировачи, Ju-88, He-111 и подобни.

                      Мисълта ми е, къде след ВСВ има такива условия за дълбоки пробиви на танкови сили, които да изискват такава специализирана авиация? Корейската и виетнамската война са по-скоро позиционни. Според мен затова не е доразвита концепцията на оръдейните самолети веднага след войната - не е имало такава нужда.

                      Сещам се за египтяните през 67-а - танковите им сили понасят големи загуби от израелската авиация тогава. През 73-а точно поради тази причина напредват само 10-15км, за да останат в обсега на ПВО базите си и да водят война на изтощение. Израелците използват Douglas A-4 Skyhawk за щурмовик. Но танковите клинове се неутрализират чрез унищожаване на снабдяването им, а не чрез атаки на самите танкове.

                      30мм оръдие има AH-64 Apache. Сега като се ровя, излиза, че американската армия отдавна е искала да има противотанково летателно средство, но имало едно документче от 1948 г., с което й се забранява да има бойни летателни средства. Само разузнавателни и транспортни. https://en.wikipedia.org/wiki/Key_West_Agreement

                      Бойните самолети стават ексклузивно на ВВС и частично - на флота, но само за негови си специфични морски цели. А ВВС, разбираемо, нехаят за противотанкова авиация. Повтаря се същата история като в Луфтвафе през войната, с изтребителната авиация и Галанд. Май тук е заровено кучето.
                      "No beast so fierce but knows some touch of pity."
                      "But I know none, and therefore am no beast."

                      (Richard III - William Shakespeare)

                      Comment


                        Dinain написа Виж мнение
                        Мисълта ми е, къде след ВСВ има такива условия за дълбоки пробиви на танкови сили, които да изискват такава специализирана авиация?
                        На европейския ТВД, в началото на ТСВ.

                        Comment


                          Да, това на практика е отбранителна роля. Между другото, А-10 е предвиждан за нещо подобно в ситуацията, която спомена Кухулин (т.е. там, където реално може да се наложи да се спират дълбоки пробиви). Разликата е, че ако съветските танкови корпуси през ВСВ почти нямат пехота в тях, да не говорим за някаква сериозна артилерия), т.е. това е лесно и достъпно за тях, то през ТСВ би било доста по-различно: имат си високо мобилна бронирана пехота с добра огнева мощ, която си "върви" с танковете (и артилерията). Не че това променя нещо - пак танковете са основен елемент от огневата им сила, така че намаляването им е желателно.

                          За другото съм съгласен - там е заровено кучето, поне в началото. Те затова и се развиват в посока вертолети, където май няма подобни ограничения.После вече се развива другия "клон" на ефективно авиационно противотанково оръжие до степен оръдията да са второстепенни.

                          Comment


                            Реактивните самолети са прекалено бързи, за да могат да се прицелят и стрелят по танкове от оръдия.
                            А ако свалят скоростта, стават уязвими. Други причини са, че на първите реактивни самолети им е било трудно да летят близо до земята, а и войсковото ПВО се е подобрило значително, радиолокацията и тя.
                            Затова се набляга на по-бавните, но можещи да следват релефа хеликоптери, които могат да минат под радарите, да се появят, обстрелят целта и изчезнат, преди пво-то да реагира.

                            Колкото до стрелбата от големи калибри. Правени са такива опити. Оказва се, че отката създава екстремални условия за планера, което води и до разрушаването му. Изпробвани са и безоткатни оръдия, но вече идва времето на ракетите и оръдията са изоставени.
                            Сънят е слаб заместител на кофеина!

                            Comment


                              Е, тук въпросът е в това, че реално са ползвани "големи калибри" (като за авиация) през ВСВ и има определени успехи (т.е. проблемите за планера в никакъв случай не са непреодолими). Реактивните самолети са прекалено бързи, а прицелите недостатъчно надеждни (или системи за летене ниско). Но това не означава, че няма възможност да се направи витлов брониран щурмови самолет с оръдие по-голям калибър (да речем, 57 мм) изцяло около оръдието и да е ефективен. Определено има "прозорец" за подобно нещо, да речем от средата на 40-те поне до началото на 60-те години, когато все още няма ефективно авиационно противотанково средство, т.е. ситуацията в някаква степен е "на нивото" на нещата (с други думи, в средствата са същите, просот се развиват, още няма революция в управляемото ПТ въоръжение) от ВСВ, съществува определена заплаха "от армада съветски танкове" в Европа, а вертолетите още не са достигнали тази позиция на основен въздушен тактически танкоубиец. Но такъв не се появява и тук се питахме за причините. Изглежда, че основната е в това, че ВВС стават напълно самостоятелни и се интересуват от други неща, а армията не може (не й дават) сама да се заеме с въпроса. Това ако говорим за САЩ, които са в позицията да имат нужда от такова средство в този етап.
                              Може би някакво място в цялото имат мненията за използване на тактически атомни устройства, напалм и прочее (точно след ВСВ има не малко подобни мнения или поне аз съм чел такива).

                              Comment


                                Причини много!
                                Първо- всички страни са наблягали на реактивната авиация.
                                Второ-имали са огромно количество самолети от ВСВ, които са използвани за щурмови.
                                Трето - доктрината е била - скорост, изсипване на огромен бомбен товар и изчезване на скорост.
                                Четвърто - разликата от 200 и повече километра в скоростта на витловите самолети и новите реактивни, не е можела да се компенсира със броня или маневреност.
                                Със сигурност ще се сетя за 5-то, 6-то и тн.
                                А и е било ракетната ера и от двете страни. Какви оръдия? :-)
                                Сънят е слаб заместител на кофеина!

                                Comment

                                Working...
                                X