Amazon написа
Виж мнение
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Самолет за тотална война
Collapse
X
-
Ф-18 излезе на сцената по-късно с концепцията за единен универсален ударен самолет (първоначално тази концепция беше за флота и морската пехота) изпълняващ ролята и на истребител-прехващач и на истребител-бомбардировач. Подобна роля и с подобни възможности за Европа е Еврофайтъра, може би най-добрия (универсалния) самолет за момента, но и съответно от най-скъпите. Друг е въпроса дали в съвременния свят е възможно воденето на тотална война; Тя е много скъпа и рискова; Много е по-удобно и ефтино воденето на "хибридна" война и там старите типове истребители (с невъзможност за нанасяне на точни въздушни удари в/у наземни цели отвисоко) не вършат или вършат малко работа; Особено ако въстанниците са въоръжени с ПЗРК, както това се наблюдава в Украйна или преди това в Сирия; Такъв е и опита от войната в Афганистан; Произвеждането на стари самолети за съвременна война е производство на скъпи кофчези.
Оттук като говорим за самолети за сега случваща се война само от Ф-16 (послени изделия), Еврофайтъра (доказа се в Либия), Ф-18, за съвременните руски аналози - не съм запознат; Стават и за удари с/у бунтовници /инфилтрирани наемници, и да пазят въздушното пространство от противникова авиация; Грипена е много хвален като стойност/ефективност, но още не се е доказал във война; И хеликоптери, много ударни (бронирани) хеликоптери.
Ако въстанниците нямат ПЗРК, то там и по-стари самолети вършат работа (като Су-25 или А-10); Всъщност някой знае ли защо последния се снема от въоръжение, мисля че се представи добре в Ирак като самолет за въздушна подръжка; Може би е икономически неефективен или нещо друго? Имам някаква идея, но....
Comment
-
Рафала при тези цени няма как да стане масов. Пък и самото му съществуване е само заради желанието на французите сами да произвеждат оръжията си, а не да се кооперират, както е при Еврофайтъра. Иначе с нищо не превъзхожда конкурентите.
DDD написа Виж мнениеИ хеликоптери, много ударни (бронирани) хеликоптери....
Comment
-
Кухулин написа Виж мнениеСтрува ми се, че пренебрегваш Рафал. Някои биха го поставили над Тайфуна по универсалност.
А-10 си заминава по финансови причини - трябват им кинти за F-35. И то не е много сигурно, Конгреса нещо се дърпа.
Рафал си е само френски и трудно ще го продадат някъде, поне не се сещам да е продаден някъде, както не се сещам Грипен да е участвал в бойни действия?
Дроните ... Някой от тях (ударните и тези за стратегическо/далечно разузнаване са много скъпи (може би на цената на няколко Еурофайтъра единия). По-ефтините модели за близко разузнаване са много необходими/безценни, даже на ниво взвод (виж евреите какво правят, мисля първи ги въведоха, много са опитни в хибридната война) и за баталльон. Но за ударни цели идват скъпо, а за стратегическо разузнаване освен скъпи са силно уязвим при наличие на ПВО/ВВС (спомнете си Иран).
Дроните трябва да са ефтини, щото при наличие на противниково ПВО/ВВС ще се губят в големи количества и трябва лесно да се заместват; От скъпи дрони няма полза;Last edited by DDD; 28-06-2014, 10:43.
Comment
-
DDD написа Виж мнениеЗа А-10 мнението ми е, че го изместиха хеликоптерите, при липсата на ПВО и ПЗРК в Ирак и Афганистан, хеликоптера запълниха нишата му за близки удари; А отвисоко с бомби с лазерно и друго насочване, и Ф-16 /18 и другите самолети вършат работа и не е необходим щурмовик;
Comment
-
Кухулин написа Виж мнениеФакт. В момента най-голямото предимство на А-10 е възможността да се базира навсякъде. Не е капризен.
Comment
-
А-10 е много устойчив, вероятно превъзхожда по този показател вертолетите, котио ще го заменят. Т.е. вероятно има определена степен на устойчивост на ПВО-то, което е предназначен да срещне (преносими ПЗРК и лека ПВО артилерия). Но е ясно, че същата степен на устойчивост по друг начин може да се постигне и от щурмови вертолет (който може да се крие в гънките на терена и да се показва само за да стреля, да наблюдава с радар, качен над витлата и прочее). С навлизането на безпилотниците и усилването на ПВО - същевременно, намаляването на опасностите от "лавини" от тежка бронетехника, авиация, която действа от достатъчно високо (изцяло извън зоната на лекото ПВО) ще бъде предпочетена.
Що се отнася до въоръжението му - 7-цевното 30 мм оръдие въобще не може да се сравни с 30 мм оръдие на самолет или щурмови вертолет - много по-мощно и опасно е ( аз точността: самолетът е посторен около него и за него). Т.е. огневата му мощ си е впечатляваща. Въпросът е дали има подходящи цели за нея. А що се отнася до ракетите - тук няма разлика, а условията на тактическо приложение са различни. В някои ситуации щурмови вертолет ще е по-подходящ, в друг случай - реактивен щурмови самолет.
Що се отнася до цената: съмнявам се, че модерен щурмови вертолет ще излезе по-евтино. За универсална машина 5-то поколение е ясно. Но пък в тези въпроси политиката и икономиката имат предимство.
Comment
-
DDD написа Виж мнениеДроните ... Някой от тях (ударните и тези за стратегическо/далечно разузнаване са много скъпи (може би на цената на няколко Еурофайтъра единия).
Особено китайските. Даже малка държава може за 1-2 милиарда (цена на една ескадрила самолети) да има стотици дрони от всякакъв тип.
Comment
-
gollum написа Виж мнениеРеактивният щурмови самолет също си има своите предимства - най-вече скорост т.е. време за реакция. А и може да носи стабилно количество боеприпаси.който обаче излиза достатъчно скъпо. А-10 по-скоро се използва за усилване при конкретни мисии, като ниското му време за реакция се дължи именно на близкото базиране. Разбира се, гадая, не съм срещал данни.
DDD написа Виж мнениеЗа А-10 може да има и нещо друго; Няма (или поне аз нямам данни) за способността му да действа в условия на силно ПВО; Може да са го намерили за неефективен при такива условия;
Comment
-
DDD написа Виж мнениеНе е равностоен и като летателни качества;
При МиГ-21 крилата са с малка площ, оттам натоварването на крилото (съотношението на теглото на самолета към площта на крилата) е голямо - май беше нейде около 330 или 370 кг/м2, (по-памет, може да греша); Колкото по-малко е натоварването на крилото, толкова по-маневрен е истребителя; МиГ-21 е строен в зората на развитие на ракетите въздух-въздух, (мисля че е от 1957 година) когато се е смятало, че ще се стреля отдалече и няма да има типичен маневрен въздушен бой;
Ф-16 е конструиран 15-тина години по-късно с отчитане опита от виетнамската война и необходимостта да води маневрен въздушен бой; Там натоварването на крилото май беше около 270 кг/м2. Оттам по-добрата маневреност на този самолет; При Ф-15 (конструиран по същото време) натоварването на крилото беше още по-малко с оглед по-голяма маневреност (215-230 кг/м2); Отделно при Ф-15/16 ракетите В/В за близък бой с инфрачервено насочване (Спароу май се казваха)също бяха ново поколение с възможност за стрелба във всички ракурси (вкл. и при насрещно летящ самолет), докато съответните при МиГ-21 позволяваха само стрелба отзад на противниковия самолет; МиГ-25 вече носеха ракети за близък бой, които можеха да стрелят и в странични ракурси, но той беше строен за друго и тромав на подстратосферни височини; За въоръжението на МиГ-23 /27 - не помня, но те също не можеха да се сравняват с Ф-16 при близък въздушен бой; Руския отговор на Ф-16 / Ф-15 бяха МиГ-29 и Су-27;
Просто различни поколения самолети, различни бойни възможности; Явно още тогава са разбрали, че модернизация е невъзможна и са минали към нова конструкция; Нека да не сравняваме несравнимото!
Само че не случайно започвам с кой Миг-21
Между първия и бис-а има доста разлики.
Една нова авионика и нов радар, нещо което ще даде шанс да се ползват и нови ракети, Мигът може да е доста досаден комар, ако се използва по схемата за която е проектиран - разполагане на летища близо до фронтовата линия. Излита, щурман го води до позиция, там включва радара, засича стреля и отива да каца.
Никой няма да го кара да влиза в маневрен бой
Но както казах няколко пъти по-нагоре - не си заслужава усилието, освен ако нямаш голямо количество консервирани
Колкото до 23-ката. Във вариант МЛД вече се справя с Ф-16, но тогава вече са имали и 29-ката
А да вкараш миг-25 в маневрен бой, трябва да си, ще си позволя да цитирам, доста олигофреничен между ушите :-)Сънят е слаб заместител на кофеина!
Comment
-
Между другото поне по мои наблюдения до сега от Украйна на тема щурмова авиация:
1. Ми-24 в немодернизиран вариант без някакви мерки взети за снижаване на забележимостта в инфрачервения диапазон, без модерни топлинни капани и без системи за отбрана срещу ракети (по-модерните руски и западни варианти си имат такива) е просто летяща мишена срещу умерено наситен с ПЗРК противник. Може би и тактиката им куца (сваляха им вертолети на едно и също място по един и същи начин няколко пъти) и нямат обучени пилоти, но просто това ниво на загуби е безумно високо.
2. Су-25 се справя МНОГО по-добре от хеликоптерите, при все че дори не е модернизиран и не винаги ползва и топлинни капани при заходите. Във всеки случай изтърбушени цели на сепаратистите почти винаги са причинени от Су-25. Въпреки всички твърдения до сега няма доказателства и за свален самолет.„Аз, Драгомир, писах.
Аз, Севаст Огнян, бях при цар Шишман кефалия и много зло патих. В това време турците воюваха. Аз се държах за вярата на Шишмана царя.“
Модератор на раздел "Военна Авиация"
Comment
-
Така е, но се поотколнихме към непосредствената въздушна поддържка - по моя вина също. Както и да е, всякакъв реактивен щурмови самолет ще е сравнително добре защитен от преносимите ПЗРК - висока скорост (малко време за действие, а за ПЗРК си има и предварителна подготовка, което играе сероизна роля, особено при не кой знае колко добре тренирана войска) и малък прозорец за действие (ефективни са на малки височини). От друга страна, Украйна е пример за наистина остаряло въоръжение/тактика и лоша подготовка. Щурмовите вертолети ползват общо взето само оръдия, картечници и неуправляеми ракети. Това ги прави много уязвими. Дори Су-25 със същия тип въоръжение има много по-добри шансове да се измъкне. Ако се ползва управляемо въоръжение и прилична защита, загубите вероятно ще са в пъти по-малки до почти никакви.
Comment
-
Тук малко се смесиха нещата.
Су-25 и А-10, като щурмовици не мисля, че имат голям шанс в симетрична война (тоталната война от темата). Както ги ползват сега, срещу талибани или чеченци може, но на наситено с ПВО бойно поле ще е сложно. Всеки важен обект или подразделение ще се охранява от система с радар, оръдия и ракети (Панцир примерно). Как действа там Су-25 с оръдие, НУРС или нещо подобно ? Една крилата ракета има повече шанс, струва много по-малко и няма човешки загуби. А за управляемите боеприпаси си има други самолети.
Comment
Comment