картаген написа
Виж мнение
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
ОСМАНСКОТО НАШЕСТВИЕ НА БАЛКАНИТЕ - РЕАЛНИ ФАКТИ И ИЗМИСЛИЦИ?
Collapse
X
-
Обощение на дискусията до момента:
„Очевидните” факти от учебниците се оказват доста спорни – всъщност знаем твърде малко подробности за разгрома на българските държави; науката разполага само с общите щрихи, но липсват важните детайли, въз основа на които да се правят категоричните изводи ... И все пак, на фона на цялостната картина, османското нашествие в българските земи протича сравнително бързо и безпроблемно. Дискусията се фрагметира в този аспект: „за и против държавническите умения на Иван-Шишман”, но мисля, че всички се съгласихме, че независимо от намеренията му, резултатът от действията му е повече от скромен.
/Възникнаха и доста нюанси – някои участници в дискусията обясниха османския успех с икономическия и технологичния напредък на османците (?!) и „православното крепостничество” (?!); други – с леките данъчни тежести и религиозната свобода, които нашествениците налагат; трети – с некадърния българо-ромейски елит, с разлагащото действие на исихазма и подценяването на опасността в първата половина на 14-ти век; четвърти със суеверието на българските управници и горенето на еретици;/
Като оставим настрана нюансите - безспорно е, че българската държавност към този момент е в криза.
Османското нашествие на Балканите достига до критичен момент след разгрома при Анкара, който обаче не е оползотворен пълноценно от християнските владетели. Причините са много, но като че ли най-съществен е фактът, че османците успяват да привлекат елитите на завладените държавици на своя страна, не бързат да налагат драстични промени в социалната структура, вероятно много от християнските поданици са уморени от безкрайните войни и разорение и имат нужда от силна и сигурна власт. Е, разбира се, не навсякъде нещата протичат безпроблемно за новата османска власт, но като цяло - през втората половина на 15-ти век тя се справя с критичните моменти.
От тук-нататък не се наемам да обощавам – бяха засегнати доста подтеми в сферата на „робство или присъствие”..
Comment
-
картаген, поздравления за обощението, наистина рестартираш темата, призовавам за писане по нея!
Повдигаш въпроса за пропуснатия шанс за отърваване от османците след разгрома на Баязид при Анкара. Този въпрос между другото не е маловажен, защото, ако в предходното столетие някои не са били разбрали кои точно са османците, то едва ли през 15 в. някой би могъл да каже същото, особено след управлението на терор на Баязид. Интересно е защо наистина балканските владетели не се възползват от този шанс? Мисля, че могат да се формулират поне два под-въпроса, които можем да подъвчем, а именно "имали ли са желание да се отърват от османците" и "имали ли са потенциал да го направят". Моето усещане по въпроса (което разбира се в хода на евентуална дискусия може да се промени) е, че владетелите на Баканите не са имали нито желанието, нито пък реална възможност за военна акция, която да прогони османците от Балканите. Предполагам, че за много от тях от политическа гледна точка е било по-изгодно да поддържат връзките си с местните бейове или различни индивиди назначени от султана. Във времето преди Баязид османската държава прилича повече на федерация, отколкото на единна структура. Предполагам, че повечето са вярвали, че със смъртта на Баязид с имперската политика е свършено и нещата ще си дойдат на място. Това най-общо казано като отправна точка за търсене на други мнения.
Comment
-
Наистина,поздравления,макар че според мен остана още много неизречено и ненаписано за втората половина на 14 век,а и наскоро прочетох книгата на Имбър,която стана повод за настоящата тема и общите ми впечатления от нея са,че е написана повече с познавателна цел(обобщение на вече известното),отколкото като сериозен труд в който се отделя специално внимание на всички (или по-съществените спорни моменти).Колкото до въпросите и насоките за разискване,поставени от KIZIL DELI,то отговора на първия ми изглежда очевиден дори само от отношението на Византия към междуособиците,т.е. балканските държави (и не само) са се надявали на фрагментаризиране на османската държава и политиката им е насочена главно за тази цел,което пък може да е в пряка връзка с отговора на втория въпрос-демек,дори след Анкара са преценявали съотношението на силите като неблагоприятно за тях(това е по-скоро работна хипотеза и някаква насока за изследване).Liberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написаИмайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
dibo написаПреценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
Comment
-
Хан Тупан написа Виж мнениеСравнението ти между България и някакви албански кланове е меко казано нескопосно.Най-грубо но и вярно казано е,че след разгрома на православната цитадела Византия (Константинопол е щял да падне рано или късно както и става) трябва да се чака 300 години докато се създаде нова православна сила Русия която да може да победи османците. Защото колкото и да се говори за проливи-мроливи не заради тях е дошъл да мре руския мужик, а заради подтиснатите от друговерци православни братя. Тия войни са преди всичко верски,а след това икономически и политически. Докато в периода около и след завладяването католическите сили са далеч по консолидирани и реални.Нали именно те спират османците.Кой прави няколко похода против османците още през XIV-XV век? Колко време е под турска власт Унгария? Аз не си правя някакви илюзии ,че под австрийска власт щяхме да сме в прекрасно положение,но от сегашна перспектива е факт,че именно Словения и Хърватско са с 3-4 пъти по-висок стандарт от Сърбия.А нивото се изразява в доходи най-общо казано и за по-картинно да ти го обясня така - в Хърватско един директор на училище зима заплата колкото българския президент -нарочно сравнявам две държавни длъжности понеже в частния сектор нещата са много относителни.
Що се отнася до повдигнатия въпрос с балканската и българската държавност и кризата, в които са изпаднали при османското нашествие - исторически факт е.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнениекартаген, поздравления за обощението, наистина рестартираш темата, призовавам за писане по нея!
Повдигаш въпроса за пропуснатия шанс за отърваване от османците след разгрома на Баязид при Анкара. Този въпрос между другото не е маловажен, защото, ако в предходното столетие някои не са били разбрали кои точно са османците, то едва ли през 15 в. някой би могъл да каже същото, особено след управлението на терор на Баязид. Интересно е защо наистина балканските владетели не се възползват от този шанс? Мисля, че могат да се формулират поне два под-въпроса, които можем да подъвчем, а именно "имали ли са желание да се отърват от османците" и "имали ли са потенциал да го направят". Моето усещане по въпроса (което разбира се в хода на евентуална дискусия може да се промени) е, че владетелите на Баканите не са имали нито желанието, нито пък реална възможност за военна акция, която да прогони османците от Балканите. Предполагам, че за много от тях от политическа гледна точка е било по-изгодно да поддържат връзките си с местните бейове или различни индивиди назначени от султана. Във времето преди Баязид османската държава прилича повече на федерация, отколкото на единна структура. Предполагам, че повечето са вярвали, че със смъртта на Баязид с имперската политика е свършено и нещата ще си дойдат на място. Това най-общо казано като отправна точка за търсене на други мнения.
Що се отнася до действията на Константин и Фружин - вероятно са опитали всичко възможно, но са им липсвали умения и достатъчно военни ресурси.
Всъщност в тези времена простолюдието си стои настрана, въртенето на меча е дело на професионалистите и на аристократите. Мисля, че са безпочвени аналогиите с Ивайло /за който също не е сигурно дали наистина е бил прост селяк/.
Comment
-
картаген написа Виж мнениеНа мен ми се струва, че не са го искали достатъчно. А потенциал за поне временен обрат са имали, но само теоретично. На практика, стратегическата пауза се полза от всеки според моментните му интереси. Това още веднъж показва, че християнската коалиция срещу османските неверници си е само добро пожелание, което няма много общо с реалността.
Що се отнася до действията на Константин и Фружин - вероятно са опитали всичко възможно, но са им липсвали умения и достатъчно военни ресурси.
Всъщност в тези времена простолюдието си стои настрана, въртенето на меча е дело на професионалистите и на аристократите. Мисля, че са безпочвени аналогиите с Ивайло /за който също не е сигурно дали наистина е бил прост селяк/.
Като изключим Ивайло всички царе от ВБЦ разчитат на стратегически съюзник - първо куманите, след това татарите. В края на управлението на Иван Александър тази връзка се прекъсва и България е оставена сама на себе си, в сегашна или бивша вражда с всички съседи. Достатъчно собствена войска може да се събере единствено от всенародно опълчение при наличие на кауза или при въпрос на оцеляване. Явно за хората по това време въпросът не е бил на оцеляване а на преживяване на нашествието.
Comment
-
cven написа Виж мнениеПрекалено много подозрителност и недоверие е имало между балканските владетели за да се обединят за общи действия. Християнството не е обединяващ фактор защото в източното православие църквата си гледа предимно църковните работи а за светските е имал грижата владетелят. Най авторитетния християнски духовен водач се е намирал в Константинопол и дипломатическите му възможности, дори да ги е имал, са ограничени от съществуващите условия.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Guy de Mont Ferrand написа Виж мнение... Авторитетът на "най-авторитетния" в навечерието на стъпването на османците на Балканите е бил предизвикан поне от двама други православни императори/царе - Стефан Душан и Йоан Александър, ако на Запад не бяха се заплели в Стогодишния си конфликт то с почти стопроцентова сигурност щеше да има и силен латински претендент за трона на василевсите. ...
Comment
-
Безспорно е така, фигурите на патриарсите просто се губят в изворите за антиосманската съпротива. Обратно - разколът в църквата предизвиква политически конфликт във Византийска Анатолия в края на 13 и нач. на 14 век, от който се възползват турските бейлици.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Ще си позволя едно малко отклонение. Тук по едно време стана въпрос за тимариоти - християни. Току що попаднах и на фолклорно сведение. Става въпрос за добре известната песен "Болен Дойчин". Та въпросният Дойчин от девет години е болен и го гледа сестра му/жена му според вариантите, обаче идва Черна арапина, който на вечер по една крава и една фурна с хляб изяжда, изпива по една бъчва вино и ракия и люби по една мома или невеста. Дошъл и редът на Дойчиновата сестра/жена, тя му се оплаква, а той я разпитва в какво състояние му е оръжието, кончето и т.н. и в този ред казва:
"Дойчин невясти думаше:
- Невясто, булка хубава,
храниш ли конче хубаво,
хубаво тимар гледаш ли?"
т.е. Дойчин е бил тимариот
Comment
-
Гост
Guy de Mont Ferrand написа Виж мнениеМежду другото минималната заплата в Хърватия е колкото в България. Така и не разбрах защо сравнението ми е "нескопосно", цяла Северна Албания при османското нашествие е католическа, каквато България не е, а ти твърдиш, че ако българите са били католици, съдбата им щяла да бъде различна...При това, забележи, не ти давам пример с босненците, които теоретично също са били все католици. Ама хайде, нали говорим за толкова по-велики неща, р'збираш ли
Що се отнася до повдигнатия въпрос с балканската и българската държавност и кризата, в които са изпаднали при османското нашествие - исторически факт е.
Comment
-
Хан Тупан написаЗащото ако бяхме католици тия походи нямаше да се гледат отстрани от българите и кръстоносците нямаше да опустошават.
А въобще цялата тази алтернативно историческа работа си е за съответния раздел на форума.
Comment
-
Кат се отвори дума за подкрепата, оказана от местното българско население на кръстоносните походи (1396, 1444) и аз ще съм доволен на по-отчетливи сведения за наличието на такава. Човек като отвори коя да е обща българска история, засягаща проблема и чете за широката народна подкрепа, обаче аргументация нъц. Същото по рефлекс се пренася и в по-късни реалии, но ако стане дума за предосманския период тогава кръстоносците се превръщат в жадни за кръв и плячка авантюристи
Comment
-
KIZIL DELI написажадни за кръв и плячка авантюристи
Comment
Comment