If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Не знам доколко е релевантно към темата, но попаднах на това, докато си търсих нещо друго в Евлия Челеби (т. 3 Yapı Kredi). Някъде го споменавахме Евлия понеже
Не знам доколко е релевантно към темата, но попаднах на това, докато си търсих нещо друго в Евлия Челеби (т. 3 Yapı Kredi). Някъде го споменавахме Евлия понеже
Твърде интересно! Ако не се лъжа, това е пълния списък на думите, за които говори Манов. Можеш ли да преведеш накратко как ги описва Евлия Челеби - като думи без аналог в османския или по друг начин?
Ми нищо особено не казва, просто, че това са думи от характерни за езика на племето Читак, което сигурно ще рече (а е я ясно де), че такива няма в османския (каквото и да разбираме под османски, щото през 14-15 в. езикът е един, а по негово време съвсем друг). Ама пак да кажа, че той вади такъв списък и за караманците, а сигурно и за други места, та не знам колко можем да го напъваме Евлията, в крайна сметка човекът е писал за кеф с цел големи тиражи и не е държал сметка, че в 21 век някой ще го чете буква по буква
Мерси за инфото, тези дни ще помисля върху етимологиите. Да видим, може пък да изскочи нещо кипчакско. Междувременно, ако някой има идеи, може да удари едно рамо.
Аз съм потресен, че Евлия Челеби е включил и турската дума чалма в списъка...
Аз затова ти казвам да не му се вживяваш на Евлия толкова, нито е бил особено учен, нито пък за информацията, която включва в "пътеписа" си има гаранция, че е 100% добита на място и не е имагинерно изобретение на Евлията. Аз съм го хващал много често в абсолютни измислици, а да не говорим, че той е седнал да си оправя бележките на дърти години, когато я камилата, я камиларя да си спомни какво точно е било.
Аз съм потресен, че Евлия Челеби е включил и турската дума чалма в списъка...
Може тогава още да не е била турска Не трябва да се пропуска, че е възможно много чуждици да са навлезли в османския от(чрез) български, кипчакски, татарски, "читакски"(гагаузки, гаджалски)...Едва ли влиянието е било едностранно...
Аз затова ти казвам да не му се вживяваш на Евлия толкова, нито е бил особено учен, нито пък за информацията, която включва в "пътеписа" си има гаранция, че е 100% добита на място и не е имагинерно изобретение на Евлията. Аз съм го хващал много често в абсолютни измислици, а да не говорим, че той е седнал да си оправя бележките на дърти години, когато я камилата, я камиларя да си спомни какво точно е било.
Според мен пак мерим със сегашен аршин...Според мен за времето си Челеби си е бил доста грамотен. То векове след това "виенския" професор Иречек как са го заблуждавали и какви грешки и противоречия има, но като цяло пътеписите му са безценен източник за епохата си. Без тях по-зле ...Винаги ще твърдя, че да се гледа "на парча", да се мери със сегашния аршин и да има модна (авто)цензура може да изкара гагаузкия на патагонски и обратно .
Аз имам предвид, че Евлия точно по тогавашните образователни стандарти е учил-недоучил, което си му и личи. Ти какво искаш да кажеш не мога да разбера? Какво общо има тук образованието на Иречек (несъмнено едно от най-добрите възможни към дадения момент) с грешките, които е допуснал като учен? Мисля си, че ти май мериш с модерния аршин и пласираш едно много старо клише - "грамотен за времето си човек". От него винаги ме полазват тръпки, щото хем нищо не казва, хем априори омаловажава интелекта на обекта, към когото е насочено.
Може тогава още да не е била турска Не трябва да се пропуска, че е възможно много чуждици да са навлезли в османския от(чрез) български, кипчакски, татарски, "читакски"(гагаузки, гаджалски)...Едва ли влиянието е било едностранно...
Думата чалма е общотюркска. Сър Джерард Клосън посочва османска употреба през XVI в. с позоваване на Taniklariyle tarama sozlugu II:207 (EDT 420). Евлия Челеби пише сто години по-късно.
Аз имам предвид, че Евлия точно по тогавашните образователни стандарти е учил-недоучил, което си му и личи. Ти какво искаш да кажеш не мога да разбера? Какво общо има тук образованието на Иречек (несъмнено едно от най-добрите възможни към дадения момент) с грешките, които е допуснал като учен? Мисля си, че ти май мериш с модерния аршин и пласираш едно много старо клише - "грамотен за времето си човек". От него винаги ме полазват тръпки, щото хем нищо не казва, хем априори омаловажава интелекта на обекта, към когото е насочено.
Искам да кажа, че като цяло всякакви пътеписи(макар да не са наука сега) са ценни. Ти сега не го взимай всичко толкова лично. Аз по-скоро задавам питанки, защото хем не съм лингвист, хем като ви "побутна" научавам много нови неща. Така, че съм ви задължен на всички компетентни колеги от този форум и който има път към Варна(чатла-патла съм в Комрат) ще черпя много !
А Евлията много ме кефи щото е пътешествал преди големите сътресения започнали от края на 18 век и продължаващи и днес. Като не сме лингвисти с него...вий пишете, давайте информация има кой да я анализира и да почерпи при това!!!
Comment