Хъм, вероятно ще стане доста дълъг пост, та затова ще си позволя да го започна с въведение, а за удобство ще разделя основната част на две: в първата ще изложа мнението си за това как принципно стоят нещата с идентификацията, а във втората част и конкретно във връзка с темата. Но първо - едно уточнение, което ми се вижда наложително с оглед на нажежаването на страстите в темата: всичко, което пиша по този въпрос е лично мнение и разсъждения, с което не искам да си ги "присвоя" (в по-голямата си част това са неща, които съм чел на едно или друго място, така че трудно бих се нарекъл "автор"), а да уточня, че не им придавам някаква особена тежест (камо ли пък "научна"). Пиша в темата не и с цел да убедя някого в нещо - предприятие обречено на неуспех в повечето случаи, а и безсмислено и ненужно. По-скоро гледам на този род дискусии (а в известен смисъл и на целия форум) като на възможност да използвам останалите участници в дискусията като своеобразен "пробен камък", срещу който да сверя своето мнение (да не говорим за възможността да се научи какво мислят останалите, които често са се занимавали повече или, във всеки случай, с различни аспекти на даден проблем).
За щастие, каквото и да напишем в темата, това едва ли ще промени научното или пък обществено приетото мнение по тези въпроси (от само себе си се разбира, че няма как да промени реалностите на миналото), затова ще е добре ако влагаме по-малко емоции (никой нищо на никого не се опитва да отнеме, надявам се): всеки излага мнението си, те се срещат, пък ако имаме късмет, всеки може да научи по нещо и, току виж, да стигнем до някакви интересни нови мнения или разбирания.
С това приключвам въведението (може би е излишно, но пък не е проблем да се прескочи).
1. ИДЕНТИФИКАЦИЯТА ПО ПРИНЦИП
1.1 Защо въобще повдигам този въпрос
Позволявам си да повдигна този въпрос след като няколко пъти вече съм излагал (най-често синтетично) мнението си по него, защото виждам, че има неяснота (поне аз така я преценявам) по него в темата, да речем, в този въпрос:
от който виждам, че на явлението се гледа като на статично (веднъж завинаги дадено) и единично (Х е или такъв, или инакъв - и то в рамките на категории, които не са в опозиция; макар че трябва да се добави, че дори и при категориите в опозиция е възможно в един момент Х да е А, а в друг момент !А). Затова реших, че може да има полза ако се опитаме първо да стигнем до някакво разбиране за това какво всъщност е "идентификацията" (самоопределение, самоосъзнаване), как се изгражда, променя ли се, винаги ли е една и съща и прочее.
1.2 Опит за кратко определяне
Идентификацията е "инструмент", чрез който всеки човек се причислява към дадена група и се отделя от останалите. Това е процес, който протича постоянно, макар и с различна интензивност и не винаги в явна форма. Но всяка една житейска ситуация предполага поне в неявна форма човек да се причисли или отграничи (двете са свързани), както и да направи същото (много важен момент) по отношение на другите - независимо хора или явления. Т.е. грубо казано, това е неотменна част от общуването, от социалната действителност.
Конкретната идентификация се сформира заедно с израстването на личността, под влияние на различни (предимно външни) фактори: родители, възпитатели, учители, връстници и прочее. Т.е. тя почти винаги е процес на копиране или пресъздаване на вече съществуваща "форма": определена информационна структура, която обществото (чрез културата) създава (по-скоро, модифицира) и предава като своеобразен социален "генетичен" код, чрез който то се "възпроизвежда".
Естествено, с времето всеки индивид израства (да кажем, превръща се в личност) и към възприемането се присъединява и процес на саморефлексия, при който той получава възможност до някаква степен съзнателно да влияе върху тези структури. Същественото (за нашия въпрос, т.е. погледнато общо) е, че получената в процеса на възпитание (израстване) на човека идентификационна структура е до голяма степен статична, т.е. груба и здрава, трудно може да се промени поне в общите си части. Към нея човек си "добавя" лична такава (нещо като "надстройка" над основната система), която обаче ни интересува в по-малка степен, защото тя се занимава повече с личните (индивидуални) контакти и връзки, т.е. в по-малка степен съдържа общото за цялата общност (но е важна, защото е има значение за личната мотивация и конкретните решения).
Когато разглеждаме цели общности работим с определено "усредняване", т.е. интересува ни не толкова личната част (индивидуалното "копие"), колкото общата, т.е. "матрицата" чрез която се извършва "щамповането" - тя ще ни даде колективната идентификация или по-точно, нейната средна пресечена точка, която се споделя от най-много отделни членове на общността.
1.3 Опит за динамичен модел
Защо тогава досега писах за "динамичност" на идентификацията, след като по-горе структурата достатъчно статична? Защото макар структурата да е до голяма степен статична, ситуациите са различни, т.е. създават динамика. А според ситуацията и "събеседниците" се активират различни "части" (или слоеве) от структурата. Ще се опитам да илюстрирам това с пример (с ясното съзнание доколко условно е всичко това). Ще използвам модел подобен на този на атома. В ядрото е "самата личност" (т.е. това, което възприемаме като "аз"). Около него са разположени "слоеве" с различни идентификационни стереотипи (от типа на "аз съм християнин", "аз съм българин", "аз съм софиянец", "аз съм почитател на хард рок" и прочее: картинката е ясна). Най-външният слой е този който взаимодейства с "околната среда", т.е. в дадения момент е доминиращ за това като какви се възприемаме - останалите слоеве (особено по-вътрешните) в конкретната ситуация не се виждат, но това не означава, че ги няма. Т.е. може да се каже, че колкото по-вътрешен е слоят, толкова повече "енергия" е нужна за да може идентификационната "щампа" да се придвижи към външен слой да а се "реализира". Ако добавим, че "енергия" в случая не е еднородна, а по-скоро е въпрос на конкретните пресичащи се "слоеве" на участващите в общуването, картината се усложнява допълнително. Не всяка "енергия" вкарана в системата в процеса на общуване въздейства еднакво на всяка "щампа". По-скоро сходните щампи си взаимодействат. Сходни, т.е. тези които образуват група по сходство или противоположност. Това е общата структура, т.е. "идеалният тип".
Конкретната реализация (т.е. идентификационният инструмент в контекста на конкретна епоха и място (общество)) се отличава според това как са "енергизирани" различните слоеве, къде какво се намира. Това е "твърдата" структура, състоянието на покой на системата, към което тя има склонност да се връща или да "клони". В зависимост от "енергетичността" на конкретната ситуация обаче тя може да бъде временно "изведена" достатъчно далеч от това състояние.
1.4 "Особености" на идентификацията
За да приключа с тази обща част, допълнително нещата се усложняват от две "особености" на идентификационният "инструмент". Различните "щампи" се "обозначават" с определени етикети (имена). Веднъж "въведени" те много рядко или трудно "изчезват" - само променя съдържанието, което се влага в тях. Т.е. ако някъде срещаме определен етикет, след това попаднем другаде на него, не бива автоматично да приемаме, че двете срещания са идентични, ако контекста (време или/и място) е различен.
Т.е. би било погрешно за мислим, че през Средновековието идентификацията се прави според принадлежност към определена верска общност, докато сега това вече не е така. И през Средновековието, както и по-късно ще открием навсякъде този "контур" (религия/вяра), разликата по-скоро е в това какво място заема в "твърдата" структура, т.е. доколко доминантен е, колко други (и колко често) контури може да "надскочи" или "изпревари" в конкретна ситуация. Затова е неправилно да се пита, примерно, дали еди кои си се определят по принцип по конфесия или етнически: реално зависи от ситуацията, но и двата "контура" присъстват в структурата. По-скоро може да се търси каква е относителната им "тежест", а най-добре да се разглеждат конкретни ситуации.
Трябва да правим и разлика между самоидентификация (т.е. член на общността или група хора се определят по някакъв начин в конкретна ситуация) и разграничение, прокарвано от друг: все едно дали той разказва ситуацията (т.е. определя позициите в системата според собствените си разбирания) или го прави от позицията си на различен (т.е. за него те са различни). В подобни случаи идентификационният параметър може да бъде подвеждащ.
Пример: мюсюлманин се разграничава от група християни - за него те са "неверници", но те не биха се определили по този начин и нищо чудно в групата да има сериозни вътрешни различия по щампата "вяра", които обаче са маскирани от общото определение.
Друг пример: мюсюлманин спрямо кръстоносци в Близкия изток - той най-често ще ги нарече "франки" и ако предположим, че нямаме техните свидетелства, вероятно бихме ги приели за такива. Но в действителност едва ли много от тях (или въобще някои) биха се самоопределели така в тази ситуация.
Втората особеност се отнася до "дълбочината" на дадена идентификационна "щампа". Всяка от тях може да има различна "задълбоченост" (може да се нарече и "ниво"), според което (ако ситуацията го изисква) може да се прокара разграничение. Може би всичко това е малко мъгляво, затова ще дам пример. Имаме ситуация на общуване между няколко членове на една и съща общност, като идентификационните им щампи са съгласувани (т.е. всичките са християни, жители на едно и също място, споделят достатъчно дълъг съвместен опит и имат сходни професии). В подобна ситуация разграничението може да се прокара според разлики в "дълбочината" на един от параметрите (примерно, "религиозността", т.е. дълбочината на познаване или проникване по този параметър; същата разлика може да се прокара и по друга от иначе съвпадащите щампи).
Ако заключим, че еди кои си се определят като еди-какви си, това автоматично не означава, че конкретен случай на такова самоопределение, който ни е известен, може да се приложи върху всички останали случаи. Например, знаем, че Х броя членове на дадена общност са религиозни (принадлежат към определена религия), известно ни е от източник мнението на един конкретен член на общността за това какво е религията му, какво и изисква и прочее. Не можем автоматично да припишем неговите виждания на всички останали на основата на принадлежност към обща група, защото знаем само за съвпадението на маркера, но не и на функциите и съдържанието. Образно казано, вярата на един епископ или богослов е съвсем различна от тази на един неук селянин или пък образован бюргер (но това не важи само за конфесионалните разлики, а на практика за повечето или всички области).
1.5 Функциониране на модела
Как функционира този "инструмент" в реална ситуация? Имаме множество различни контури, но кой точно ще се "реализира" ще се определи от конкретиката на ситуацията, т.е. от това какво действие изисква (приемане или неприемане, приобщаване или разграничаване) и какви са активните щампи, които демонстрират останалите участници (и дори по-точно ще е да се каже така - които успяваме да разпознаем и разграничим ние). На това се дължи динамиката която води до това в един момент човек да се определя по етническа принадлежност, в друг по религиозна и прочее.
Колкото по-малка е групата, която споделя дадена щампа, толкова по-малко значение има за нашата тема.
С това приключвам тази обща част. естествено, тя може да се развие значително - опитах се да се огранича до минимално необходимото с оглед на конкретната тема.
2. ПО ТЕМАТА, т.е. идентификацията на практика (през Средновековието по нашите места)
Как точно се формира "националната" идентификация? Добре е да се зададе този въпрос, защото ще покаже много. Кухулин вече написа:
с което съм съгласен. Как един произволно избран "прост" жител на дадена отдалечена област в (да речем) ВБЦ разбира принадлежността си като "българин"? Въобще, как формира своята принадлежност? Може ли той да има някаква идея какво точно е "България" и да се идентифицира с цялата й територия и населението й? Особено така, че това да е доминиращата "щампа" в неговата идентификационна структура? Не ми се вярва - няма как да стане това (тук идва роялата на различни технологии - както технически, така и социални, която създава разликите между една средновековна "нация" и такава от индустриалната епоха).
Това не означава, че този произволно избран човек няма да има никаква идея за държавата, в която живее. Но най-вероятно този механизъм ще е слаб като влияние в повечето ситуации и ще е "вързан" върху владетеля, а не толкова върху "народ" или "държава" (особено в съвременното им звучене). Как такъв човек ще разпознае някой пришълец като свой по контура "българин"? Най-вероятно, по езика, дрехите и обичаите. Но тъй-като те със сигурност ще се различават малко или повече от неговите, то все пак тази идентификация може и да не е много силна - особено сравнена с "родната", т.е. тази на мястото, където живее (особено в случая с жител, който не се е отдалечавал на повече от 10-20 км от родното си място през живота си, каквито ще да са достатъчно голям брой от хората (естествено, пак зависи от времето, мястото, т.е. от контекста: имаме и краткотрайни периоди на "голямо раздвижване")).
Т.е. какво всъщност означава "българската народност" в контекста на нашето Средновековие, каква идентичност и механизми формира и в каква степен е разпространена (за мен това е основната разлика със съвременните нации)?
Засега приключвам, че стана дългичко като за един пост, но ще продължа като намеря време.
За щастие, каквото и да напишем в темата, това едва ли ще промени научното или пък обществено приетото мнение по тези въпроси (от само себе си се разбира, че няма как да промени реалностите на миналото), затова ще е добре ако влагаме по-малко емоции (никой нищо на никого не се опитва да отнеме, надявам се): всеки излага мнението си, те се срещат, пък ако имаме късмет, всеки може да научи по нещо и, току виж, да стигнем до някакви интересни нови мнения или разбирания.
С това приключвам въведението (може би е излишно, но пък не е проблем да се прескочи).
1. ИДЕНТИФИКАЦИЯТА ПО ПРИНЦИП
1.1 Защо въобще повдигам този въпрос
Позволявам си да повдигна този въпрос след като няколко пъти вече съм излагал (най-често синтетично) мнението си по него, защото виждам, че има неяснота (поне аз така я преценявам) по него в темата, да речем, в този въпрос:
Stan написа
1.2 Опит за кратко определяне
Идентификацията е "инструмент", чрез който всеки човек се причислява към дадена група и се отделя от останалите. Това е процес, който протича постоянно, макар и с различна интензивност и не винаги в явна форма. Но всяка една житейска ситуация предполага поне в неявна форма човек да се причисли или отграничи (двете са свързани), както и да направи същото (много важен момент) по отношение на другите - независимо хора или явления. Т.е. грубо казано, това е неотменна част от общуването, от социалната действителност.
Конкретната идентификация се сформира заедно с израстването на личността, под влияние на различни (предимно външни) фактори: родители, възпитатели, учители, връстници и прочее. Т.е. тя почти винаги е процес на копиране или пресъздаване на вече съществуваща "форма": определена информационна структура, която обществото (чрез културата) създава (по-скоро, модифицира) и предава като своеобразен социален "генетичен" код, чрез който то се "възпроизвежда".
Естествено, с времето всеки индивид израства (да кажем, превръща се в личност) и към възприемането се присъединява и процес на саморефлексия, при който той получава възможност до някаква степен съзнателно да влияе върху тези структури. Същественото (за нашия въпрос, т.е. погледнато общо) е, че получената в процеса на възпитание (израстване) на човека идентификационна структура е до голяма степен статична, т.е. груба и здрава, трудно може да се промени поне в общите си части. Към нея човек си "добавя" лична такава (нещо като "надстройка" над основната система), която обаче ни интересува в по-малка степен, защото тя се занимава повече с личните (индивидуални) контакти и връзки, т.е. в по-малка степен съдържа общото за цялата общност (но е важна, защото е има значение за личната мотивация и конкретните решения).
Когато разглеждаме цели общности работим с определено "усредняване", т.е. интересува ни не толкова личната част (индивидуалното "копие"), колкото общата, т.е. "матрицата" чрез която се извършва "щамповането" - тя ще ни даде колективната идентификация или по-точно, нейната средна пресечена точка, която се споделя от най-много отделни членове на общността.
1.3 Опит за динамичен модел
Защо тогава досега писах за "динамичност" на идентификацията, след като по-горе структурата достатъчно статична? Защото макар структурата да е до голяма степен статична, ситуациите са различни, т.е. създават динамика. А според ситуацията и "събеседниците" се активират различни "части" (или слоеве) от структурата. Ще се опитам да илюстрирам това с пример (с ясното съзнание доколко условно е всичко това). Ще използвам модел подобен на този на атома. В ядрото е "самата личност" (т.е. това, което възприемаме като "аз"). Около него са разположени "слоеве" с различни идентификационни стереотипи (от типа на "аз съм християнин", "аз съм българин", "аз съм софиянец", "аз съм почитател на хард рок" и прочее: картинката е ясна). Най-външният слой е този който взаимодейства с "околната среда", т.е. в дадения момент е доминиращ за това като какви се възприемаме - останалите слоеве (особено по-вътрешните) в конкретната ситуация не се виждат, но това не означава, че ги няма. Т.е. може да се каже, че колкото по-вътрешен е слоят, толкова повече "енергия" е нужна за да може идентификационната "щампа" да се придвижи към външен слой да а се "реализира". Ако добавим, че "енергия" в случая не е еднородна, а по-скоро е въпрос на конкретните пресичащи се "слоеве" на участващите в общуването, картината се усложнява допълнително. Не всяка "енергия" вкарана в системата в процеса на общуване въздейства еднакво на всяка "щампа". По-скоро сходните щампи си взаимодействат. Сходни, т.е. тези които образуват група по сходство или противоположност. Това е общата структура, т.е. "идеалният тип".
Конкретната реализация (т.е. идентификационният инструмент в контекста на конкретна епоха и място (общество)) се отличава според това как са "енергизирани" различните слоеве, къде какво се намира. Това е "твърдата" структура, състоянието на покой на системата, към което тя има склонност да се връща или да "клони". В зависимост от "енергетичността" на конкретната ситуация обаче тя може да бъде временно "изведена" достатъчно далеч от това състояние.
1.4 "Особености" на идентификацията
За да приключа с тази обща част, допълнително нещата се усложняват от две "особености" на идентификационният "инструмент". Различните "щампи" се "обозначават" с определени етикети (имена). Веднъж "въведени" те много рядко или трудно "изчезват" - само променя съдържанието, което се влага в тях. Т.е. ако някъде срещаме определен етикет, след това попаднем другаде на него, не бива автоматично да приемаме, че двете срещания са идентични, ако контекста (време или/и място) е различен.
Т.е. би било погрешно за мислим, че през Средновековието идентификацията се прави според принадлежност към определена верска общност, докато сега това вече не е така. И през Средновековието, както и по-късно ще открием навсякъде този "контур" (религия/вяра), разликата по-скоро е в това какво място заема в "твърдата" структура, т.е. доколко доминантен е, колко други (и колко често) контури може да "надскочи" или "изпревари" в конкретна ситуация. Затова е неправилно да се пита, примерно, дали еди кои си се определят по принцип по конфесия или етнически: реално зависи от ситуацията, но и двата "контура" присъстват в структурата. По-скоро може да се търси каква е относителната им "тежест", а най-добре да се разглеждат конкретни ситуации.
Трябва да правим и разлика между самоидентификация (т.е. член на общността или група хора се определят по някакъв начин в конкретна ситуация) и разграничение, прокарвано от друг: все едно дали той разказва ситуацията (т.е. определя позициите в системата според собствените си разбирания) или го прави от позицията си на различен (т.е. за него те са различни). В подобни случаи идентификационният параметър може да бъде подвеждащ.
Пример: мюсюлманин се разграничава от група християни - за него те са "неверници", но те не биха се определили по този начин и нищо чудно в групата да има сериозни вътрешни различия по щампата "вяра", които обаче са маскирани от общото определение.
Друг пример: мюсюлманин спрямо кръстоносци в Близкия изток - той най-често ще ги нарече "франки" и ако предположим, че нямаме техните свидетелства, вероятно бихме ги приели за такива. Но в действителност едва ли много от тях (или въобще някои) биха се самоопределели така в тази ситуация.
Втората особеност се отнася до "дълбочината" на дадена идентификационна "щампа". Всяка от тях може да има различна "задълбоченост" (може да се нарече и "ниво"), според което (ако ситуацията го изисква) може да се прокара разграничение. Може би всичко това е малко мъгляво, затова ще дам пример. Имаме ситуация на общуване между няколко членове на една и съща общност, като идентификационните им щампи са съгласувани (т.е. всичките са християни, жители на едно и също място, споделят достатъчно дълъг съвместен опит и имат сходни професии). В подобна ситуация разграничението може да се прокара според разлики в "дълбочината" на един от параметрите (примерно, "религиозността", т.е. дълбочината на познаване или проникване по този параметър; същата разлика може да се прокара и по друга от иначе съвпадащите щампи).
Ако заключим, че еди кои си се определят като еди-какви си, това автоматично не означава, че конкретен случай на такова самоопределение, който ни е известен, може да се приложи върху всички останали случаи. Например, знаем, че Х броя членове на дадена общност са религиозни (принадлежат към определена религия), известно ни е от източник мнението на един конкретен член на общността за това какво е религията му, какво и изисква и прочее. Не можем автоматично да припишем неговите виждания на всички останали на основата на принадлежност към обща група, защото знаем само за съвпадението на маркера, но не и на функциите и съдържанието. Образно казано, вярата на един епископ или богослов е съвсем различна от тази на един неук селянин или пък образован бюргер (но това не важи само за конфесионалните разлики, а на практика за повечето или всички области).
1.5 Функциониране на модела
Как функционира този "инструмент" в реална ситуация? Имаме множество различни контури, но кой точно ще се "реализира" ще се определи от конкретиката на ситуацията, т.е. от това какво действие изисква (приемане или неприемане, приобщаване или разграничаване) и какви са активните щампи, които демонстрират останалите участници (и дори по-точно ще е да се каже така - които успяваме да разпознаем и разграничим ние). На това се дължи динамиката която води до това в един момент човек да се определя по етническа принадлежност, в друг по религиозна и прочее.
Колкото по-малка е групата, която споделя дадена щампа, толкова по-малко значение има за нашата тема.
С това приключвам тази обща част. естествено, тя може да се развие значително - опитах се да се огранича до минимално необходимото с оглед на конкретната тема.
2. ПО ТЕМАТА, т.е. идентификацията на практика (през Средновековието по нашите места)
Как точно се формира "националната" идентификация? Добре е да се зададе този въпрос, защото ще покаже много. Кухулин вече написа:
Кухулин написа
Това не означава, че този произволно избран човек няма да има никаква идея за държавата, в която живее. Но най-вероятно този механизъм ще е слаб като влияние в повечето ситуации и ще е "вързан" върху владетеля, а не толкова върху "народ" или "държава" (особено в съвременното им звучене). Как такъв човек ще разпознае някой пришълец като свой по контура "българин"? Най-вероятно, по езика, дрехите и обичаите. Но тъй-като те със сигурност ще се различават малко или повече от неговите, то все пак тази идентификация може и да не е много силна - особено сравнена с "родната", т.е. тази на мястото, където живее (особено в случая с жител, който не се е отдалечавал на повече от 10-20 км от родното си място през живота си, каквито ще да са достатъчно голям брой от хората (естествено, пак зависи от времето, мястото, т.е. от контекста: имаме и краткотрайни периоди на "голямо раздвижване")).
Т.е. какво всъщност означава "българската народност" в контекста на нашето Средновековие, каква идентичност и механизми формира и в каква степен е разпространена (за мен това е основната разлика със съвременните нации)?
Засега приключвам, че стана дългичко като за един пост, но ще продължа като намеря време.
Comment