Може просто да отиде в темата произход на тюрките или пък "тюрки и согдийци"
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
За титлата "княз"
Collapse
X
-
Не 7, а 77 пъти по 7...
http://www.mathematicalanthropology.org/
Тук неща са такива, каквито са и няма да се променят. - Голъм
-
_magotin_ написа
Запознай се с т.нар. орхоно-енисейски надписи, стелите, върху които те са поставени и пак ще говорим. Виждам, че още не си го направил и затова ти се губи согдийскияj език и писменост у тюрките. "Арамейски" може да е бил някакъв древен първообраз на тази писменост, но не арамейци участват в тюркските организми.
Comment
-
SRH написаЕ, Томсен ни е запознал. И нещо не виждам да се разправя със согдийци...
Существует общее определение памятников древнетюркской письменности как обширного корпуса текстов, написанных рунической, уйгурской, согдийской, манихейской, сирийской, тибетской и арабоглифической письменностью, а также письмом брахми.
Източник"Мисля, че видът на изпотени мъже им въздействаше." - дан Глокта
Comment
-
pnp5q написаМоже да го е било страх да се разправя с тях. :sm186:
Превод: "Съществува общо определение на паметниците на древнотюркската писменост като обширен корпус от текстове, написани на руническа, уйгурска, согдийска, манихейска, сирийска, тибетска и арабоглифна писменост, а също на писмото брахми."
Източник
Comment
-
"Източникът ти ногу важи Доколкото набързо четох нещо из него, в първите руни (орхонските) согдийците са врагове. И ми излиза, че не ползват тяхна писменост (понеже руни)."
В интересуващия ни период согдийците не са врагове, а част от хаганата и формират неговата елитарна култура.
"Виж, за прабългарите може да се каже, че през V²²²-²Х век възприемат гръцкия език, но само като административен писмен език. Тюрките обаче си имат собствена графична система и пишат на собствения си тюркски език. А чуждите влияния са нещо съвсем нормално, особено когато два народа живеят на една и съща територия. Колкото до костюмите, по-добре е да ги оставим настрана и да видим ролята на согдийците и кушаните за формирането на тюркската система от титли и рангове."
Вероятно значителна част от аристокрацията е поназнайвала гръцки, особено след християнизацията. Това със сигурност важи за елита в расо. Тюрките имат различни графични системи, каквото и да разправят из форума, а согдийската писменост заема централно място в пропагандата на каганата, точно както гръцката писменост заема централно място в българската пропаганда. За титлите и ранговете съм безспорно съгласен - много малко от "тюркските" титли са наистина оригинално тюркски, тъкмо напротив, цялата система се създава в процеса на взаимодействие на тюрките с уседналите народи в Средна Азия.
"Вярно е, че българите заимстват много неща по отношение на модата от ромеите. В самата Империя е имало период, през който на мода е било аварското облекло. Но по отношение на титлите, до 1018 г. българите възприемат от римляните само титлата цясар и още няколко ранга. Останалите имперски титли и рангове влизат в обращение едва след 1185 г."
Някакви комити нямаше ли там из Първото царство... А май и стратези се споменаваха нейде...
"Темата е за една конкретна титла - княз. Разбирам във връзка с това да се обсъжда произходът на другите български титли. Но керамиката, антропологичните белези, деформациите на черепите, погребалните обреди, модата, токите и пр. каква връзка имат с възприемането на титли от тюрките?"
Титлите на са вирус, който прескача насам-натам самостоятелно. Всичко трябва да се анализира в съответния контекст и изкуственото отделяне на титлата от културно-историческите реалности, в които тя се среща, води до грешни изводи. За мен титлата "княз" може да се изведе основно в контекста на българо-славянското взаимодействие, започнало, противно на утвърденото мнение, векове преди появата на Аспарух на Долния Дунав.
SRH написаИзточникът ти ногу важи Доколкото набързо четох нещо из него, в първите руни (орхонските) согдийците са врагове. И ми излиза, че не ползват тяхна писменост (понеже руни).
Comment
-
_magotin_ написа
За мен титлата "княз" може да се изведе основно в контекста на българо-славянското взаимодействие, започнало, противно на утвърденото мнение, векове преди появата на Аспарух на Долния Дунав.
Утвърденото мнение е точно, че връзките са започнали много преди Аспарух. Има няколко съвместни похода на юг от Дунав- едни по заповед на аварите, други самостоятелни. Но няма данни по това време или по-късно прабългарски владетели да са взаимствали титлата "княз" от славяните, освен ако "канасубиги" не е някаква нейна извратена версия, което също е възможно.
Обратното /т.е. че славяните по цял свят са възприели титлата от прабългари/ вече се видя, че е несъстоятелно като теза. :38:Quae fuerant vitia, mores sunt.
Comment
-
"Жупан" е много интересна дума. От една страна, я има в доста (почти всички) славянски езици, от друга старана, я има в първобългарските надписи в очевидно неслявански текстове, свързвани с прабългарите. Всеки патриотично настроен българин ще каже, че са я заимствали от нас, но това трябва да е станало към 8-9-10 век, когато връзките са слаби и заимстването на практика невъзможно, а пък свидетелствата все повече и все щеше нещо да се проследи. Пък и най-заимстващите от нас по това време руси не са я заели. Обаче ако е прабългарска, как така в славянските езици има и очевидно сродната дума "жоупа" (която отсъства в първобългарските сведения, което да речем не е учудващо предвид обема им), и вероятно сродната дума "жоупище" - гробище.
Т.е. имаме разнопосочни факти, на които не може да се даде единно и удовлетворително за всички факти обяснение.
Рашо Рашев (светла му памет) има една теория за смесения състав на прабългарите, която той аргументира с разнородна материална култура и др. Невъзможността да се определи дори езиковото семейство на езика от първобългарските надписи - те имат и ИЕ черти, и сходства с тюркски думи, и в случая с "жупан" славянска дума - би могла да се обясни с този смесен състав според мен.
Comment
-
_magotin_ написаВ интересуващия ни период согдийците не са врагове, а част от хаганата и формират неговата елитарна култура.
These texts are basically on "the order of the Turk/Bilge Kagan Nivar to erect a monument on the death of Mahan Tigin", "the joint reign of Mahan Tigin and Muhan Kagan", "the ascend of Mahan Tigin to the throne", "the joint reign of Mahan Tigin and Tatpar Kagan (Taspar kagan)"3, and so on, what happened during the years 572-580 AD.
Comment
-
_magotin_ написаВ интересуващия ни период согдийците не са врагове, а част от хаганата и формират неговата елитарна култура.
_magotin_ написаВероятно значителна част от аристокрацията е поназнайвала гръцки, особено след християнизацията. Това със сигурност важи за елита в расо. Тюрките имат различни графични системи, каквото и да разправят из форума, а согдийската писменост заема централно място в пропагандата на каганата, точно както гръцката писменост заема централно място в българската пропаганда.
_magotin_ написаЗа титлите и ранговете съм безспорно съгласен - много малко от "тюркските" титли са наистина оригинално тюркски, тъкмо напротив, цялата система се създава в процеса на взаимодействие на тюрките с уседналите народи в Средна Азия.
_magotin_ написаНякакви комити нямаше ли там из Първото царство... А май и стратези се споменаваха нейде...
_magotin_ написаВсичко трябва да се анализира в съответния контекст и изкуственото отделяне на титлата от културно-историческите реалности, в които тя се среща, води до грешни изводи.
_magotin_ написаЗа мен титлата "княз" може да се изведе основно в контекста на българо-славянското взаимодействие, започнало, противно на утвърденото мнение, векове преди появата на Аспарух на Долния Дунав.
Аз пък съм склонен да мисля, че ако между хипотетичната титла канас и кънензъ има някаква връзка, тя може би е по-скоро на обратно - от славяните към прабългарите. Но това е съвсем произволно допускане, във верността на което не съм много убеден.
resavsky написаТитлата "жупан" я има и при аварите.Шансът те да са я взаимставали от славяните е изключително минимален / не става въпрос за селско стопанство все пак/.Така че говорим за определено източна титла.Last edited by IMPERATOR CÆSAR AVGVSTVS; 15-03-2008, 12:42. Причина: Автоматично сливане на двойно мнение
"oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs)
It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.
Comment
-
resavsky написаТитлата "жупан" я има и при аварите.Шансът те да са я взаимставали от славяните е изключително минимален / не става въпрос за селско стопанство все пак/.Така че говорим за определено източна титла.
Между другото, има тюркска дума такава, но с друго значение.
П.П. Какво ще кажете да се преименува темата на нещо от типа "За произхода на някои старобългарски титли"?
Comment
-
Хана написаП.П. Какво ще кажете да се преименува темата на нещо от типа "За произхода на някои старобългарски титли"?
"oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs)
It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.
Comment
-
resavsky написаТитлата "жупан" я има и при аварите.Шансът те да са я взаимставали от славяните е изключително минимален / не става въпрос за селско стопанство все пак/.Така че говорим за определено източна титла.
Кажи-речи със същото значение думата "бан" съществува и в иранските езици - управител, началник, принц. Обаче съществува и друга една версия, която казва, че в тюркските езици "bayan" означава много богат човек и оттам идва например "бей".
Тоя "бан" е доста устойчива дума. Знаем за унгарската му употреба, за Банат, за Панония (която явно не е държавата на пановете ). Обаче административната единица при славяните е жупи и както се вижда за никакъв бан не става дума. Това е едната причина да си мисля, че жупан не е заемка от аварите. Втората е, че не знам кой e тоя аварин, дето се е зовял жупан
Comment
-
Thorn написаНа надписите от съкровището от Надь Сент Миклош, което повечето специалисти смятат за аварско има един зоапан
Между другото едно по-хомогенно откъм стилове съкровище (това от Врап, Албания) е определено с доста повече аргументи като аварско. То е от 7 век и също има гръцки надписи. Там за жупан не става дума.
Comment
Comment