"Пък надписите на Орхон са 2 века по-късно... И уж те са най-старите паметници? И така, кой е интересуващия ни период?"
Интересно, кой е интересуващият ни период?
"Титлите обаче са сравнително устойчиви. По принцип, заимстването им не се дължи на някакви модни тенденции, а на други причини, за които е ставало дума по-назад в темата."
Християнизацията примерно сред тези причини ли е?
"
От край време, по света има езици, които са се ползвали за нуждите на дипломацията и за международно общуване. Такива езици са били гръцкият, латинският, френският, английският. Но ползването на чужди езици не може да обясни проникването на чужди титли. А влиянието на согдийците върху тюркската титулатура не мисля, че трябва да се надценява. Някои титли са доста стари и се ползват от кушаните преди още да е съществувало понятието тюрки."
Безспорно много от тези титли са древни, като например БАГА/БАГИ е титла още от Ахеменидите. Ползването на чужди езици в случая с тюрките върви ръка за ръка с тяхното "цивилизоване" от уседналите народи, в случая най-вече въпросните согдийци, големите търговци на Средна Азия.
"Възможно е комит да е превод на българското жупан. А иначе се сещам за един кандидат, който изглежда е от гръцки произход и може би си носи титлата със себе си. Не е изключено същото да е и със стратезите, споменати в Хамбарлийския надпис. Те са все с християнски имена и подчинени на ичиргу боила и боила кавхан. А надписът е на гръцки език и затова не можем да бъдем съвсем сигурни за какво точно става дума."
Именно в комплектуването на титлите с имената се крие и най-вероятното обяснение - българите, точно както арабите, запазвали старата администрация в новозавладените територии. Това точно обяснение не видях да се е коментирало тъдява. И то няма нищо общо с езикови въпроси, които, макар и да са модерни днес, не са имали такова голямо значение в безнационалното Ранно средновековие. За жупан не мисля, че означава комита, макар и такова обяснение да е възможно. Мисля си, че пан/стопан е древна иранска дума и зоапан/жупан у българи и авари най-вероятно е една от иранските титли у тях.
"амо че не съм сигурен дали влиянията в областа на модата, облеклото, архитектурата и пр. ни помагат много. Разглеждането на въпроса по този начин може и да ни подведе. А за антропологията съм убеден, че не ни върши абсолютно никаква работа в случая."
Не бързай да отписваш културата и си спомни фамозното изказване на оногондурите по повод на кутригурите, които Византия приютила. И изобщо не изпускай културните перспективи, тъй като в онази епоха стремежа на всеки народ е бил да се нареди до т.нар. "империи", като именно културата на последните е водещ стимул.
"Рашо Рашев също допускаше известна славянизация при прабългарите още преди пристигането им на Долния Дунав. Аз пък съм склонен да мисля, че ако между хипотетичната титла канас и кънензъ има някаква връзка, тя може би е по-скоро на обратно - от славяните към прабългарите. Но това е съвсем произволно допускане, във верността на което не съм много убеден."
Рашо не само допускаше, той изследва и разви въпроса за това в своите монографии. Колкото до "канас" не съм стопроцентово убеден, че канас е княз и трябва да дирим модел от рода на кой на кого я дава, както вече писах във форума, КН се среща у кажи речи всички индоевропейски народи и при много дава основата за титли, у други - за владетелски имена.
"Титлата жупан се среща върху съд от Над Сент Миклошкото съкровище. И тъй като мнозина го смятат за аварско, приемат, че тази титла е ползвана от аварите. Но ако съкровището е прабългарско, отпада единственото свидетелство, че аварите са употребявали такава титла."
Съкровището е открито в аварски контекст и има културно продължение в керамиката на аварите. Това обаче не означава непременно, че то е породено от аварските майстори. В него има откровено византийски и сасанидски предмети. Възможно е фамозните кутригури или други някои българи в аварския хаганат да имат отношение към случая. Със сигурност обаче българи и авари имат подобни титли, да не забравяме и фамозния колобър.
Интересно, кой е интересуващият ни период?
"Титлите обаче са сравнително устойчиви. По принцип, заимстването им не се дължи на някакви модни тенденции, а на други причини, за които е ставало дума по-назад в темата."
Християнизацията примерно сред тези причини ли е?
"
От край време, по света има езици, които са се ползвали за нуждите на дипломацията и за международно общуване. Такива езици са били гръцкият, латинският, френският, английският. Но ползването на чужди езици не може да обясни проникването на чужди титли. А влиянието на согдийците върху тюркската титулатура не мисля, че трябва да се надценява. Някои титли са доста стари и се ползват от кушаните преди още да е съществувало понятието тюрки."
Безспорно много от тези титли са древни, като например БАГА/БАГИ е титла още от Ахеменидите. Ползването на чужди езици в случая с тюрките върви ръка за ръка с тяхното "цивилизоване" от уседналите народи, в случая най-вече въпросните согдийци, големите търговци на Средна Азия.
"Възможно е комит да е превод на българското жупан. А иначе се сещам за един кандидат, който изглежда е от гръцки произход и може би си носи титлата със себе си. Не е изключено същото да е и със стратезите, споменати в Хамбарлийския надпис. Те са все с християнски имена и подчинени на ичиргу боила и боила кавхан. А надписът е на гръцки език и затова не можем да бъдем съвсем сигурни за какво точно става дума."
Именно в комплектуването на титлите с имената се крие и най-вероятното обяснение - българите, точно както арабите, запазвали старата администрация в новозавладените територии. Това точно обяснение не видях да се е коментирало тъдява. И то няма нищо общо с езикови въпроси, които, макар и да са модерни днес, не са имали такова голямо значение в безнационалното Ранно средновековие. За жупан не мисля, че означава комита, макар и такова обяснение да е възможно. Мисля си, че пан/стопан е древна иранска дума и зоапан/жупан у българи и авари най-вероятно е една от иранските титли у тях.
"амо че не съм сигурен дали влиянията в областа на модата, облеклото, архитектурата и пр. ни помагат много. Разглеждането на въпроса по този начин може и да ни подведе. А за антропологията съм убеден, че не ни върши абсолютно никаква работа в случая."
Не бързай да отписваш културата и си спомни фамозното изказване на оногондурите по повод на кутригурите, които Византия приютила. И изобщо не изпускай културните перспективи, тъй като в онази епоха стремежа на всеки народ е бил да се нареди до т.нар. "империи", като именно културата на последните е водещ стимул.
"Рашо Рашев също допускаше известна славянизация при прабългарите още преди пристигането им на Долния Дунав. Аз пък съм склонен да мисля, че ако между хипотетичната титла канас и кънензъ има някаква връзка, тя може би е по-скоро на обратно - от славяните към прабългарите. Но това е съвсем произволно допускане, във верността на което не съм много убеден."
Рашо не само допускаше, той изследва и разви въпроса за това в своите монографии. Колкото до "канас" не съм стопроцентово убеден, че канас е княз и трябва да дирим модел от рода на кой на кого я дава, както вече писах във форума, КН се среща у кажи речи всички индоевропейски народи и при много дава основата за титли, у други - за владетелски имена.
"Титлата жупан се среща върху съд от Над Сент Миклошкото съкровище. И тъй като мнозина го смятат за аварско, приемат, че тази титла е ползвана от аварите. Но ако съкровището е прабългарско, отпада единственото свидетелство, че аварите са употребявали такава титла."
Съкровището е открито в аварски контекст и има културно продължение в керамиката на аварите. Това обаче не означава непременно, че то е породено от аварските майстори. В него има откровено византийски и сасанидски предмети. Възможно е фамозните кутригури или други някои българи в аварския хаганат да имат отношение към случая. Със сигурност обаче българи и авари имат подобни титли, да не забравяме и фамозния колобър.
Comment