Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Паметник на Крум Страшни в Пловдив?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #61
    Ами, Nick, аз имам тапия по visual arts, само че паметникът не ме вълнува чак толкова, че да си губя времето да го анализирам детайлно. Но както беше споменато вече, той е предназначен да бъде гледан, не, да въздейства, на всички, образовани или не. Той е масово изкуство, публичен проект. Не е онзи тип самоцелен high art, за анализ на който е нужно познаване на специфични художествени традиции, тенденции и похвати и който се прави общо взето от снобизъм.

    Така че, тъй като този паметник е предназначен точно толкова за Франьо дърводелеца от Долно Нагорнище, колкото и за шефа на националната художествена галерия (примерно), то мненията и на двамата за това как им въздейства той са еднакво валидни.

    Ето още един пример - смяташ ли че е необходимо да имам музикално образование, за да имам право да коментирам как ми въздейства националния химн?

    Въобще, правиш ли разлика между масово и самоцелно, индивидуално изкуство?
    albireo написа
    ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

    Comment


      #62
      Nick написа
      Далеч съм от тази позиция. Избягвам оценка, защото това се счита за проява на лош вкус тук, където живея; не натрапвам това правило на никого, но така съм свикнал. Ничия оценка досега не съм отрекъл, на ничие мнение не съм се присмял. Въпросите ми не бяха към теб, gollum, твоите позиции са винаги добре аргументирани.

      И накрая, въобще не става въпрос за правото да се изкаже мнение, а за валидността му. Не споделям схващането, че мнението за изкуството на Франьо дърводелеца от Долно Нагорнище е толкова валидно, колкото това на някой художник, скулптор или изкуствовед.
      Сега на какво си играем, май на 'кой каза естетика'!? "Като ти куца естетиката" е фраза от мой (премахнат) пост. Образованието, което придобивам и чувството ми за свобода на мнението и гражданска позиция ме направиха способен и тласнаха да пиша по настоящата тема. Оправдания не считам за нужно да се дават. Напълно съм съгласен с Imperial, и следя дискусията с внимание.

      Comment


        #63
        Господа, ако всички приемат че мнението им не е по-меродавно от това на другите, споровете в тази тема ще изчезнат от само себе си
        Особено пък когато става за впечатление от паметник. Както вече беше казано, той е предназначен да бъде гледан и оценяван от всички, както склуптори, така и фаянсаджии - затова е просто смешно някой да твърди че мнението му тук е по-тежко от чие да е друго...
        И да оставим емоциите настрана. На всички ни е ясно че ако в темата се бяха изредили само постове от рода на "Страхотно! Велико!", никой не би оспорил квалификацията на оценяващите
        "No beast so fierce but knows some touch of pity."
        "But I know none, and therefore am no beast."

        (Richard III - William Shakespeare)

        Comment


          #64
          проблема е че половината от тези които се изказват въобще не са виждали паметника в неговата среда. правят се коментари как въздеиствал и тн. ми по няколко снимки със средно качество как да въздеиства? никак.
          точно както ако бяха сложени същия брои снимки на статуята на свободата. мисля нея как бихме оплюли.. :1087: и тя също никак не ми въздеиства. ама аз и никога не съм я виждал в деиствителност.
          Last edited by tonev; 05-07-2007, 22:59.
          Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.

          Comment


            #65
            Imperial написа
            Ами, Nick, аз имам тапия по visual arts...
            Знам. Безусловно си квалифициран да обсъждаш графичните качества на Spiderman 2 и Call of Duty, никога не съм го отричал.

            Imperial написа
            ... Той е масово изкуство, публичен проект. Не е онзи тип самоцелен high art, за анализ на който е нужно познаване на специфични художествени традиции, тенденции и похвати и който се прави общо взето от снобизъм....
            Това, че е изложен пред публиката, не го прави публична творба. Мнението на Фратьо от Долно Нагорнище едва ли би било взето под внимание от създателя на паметника, било то трижди валидно колкото неговото.

            Ти поне като живеещ в САЩ трябва да си над лумпен-пролетарското разбиране за "свобода на словото" и "равенство на мненията". Така както "свобода на словото" не е правото на всеки да плещи каквото си иска, а е забранителна клауза, насочена към държавата/правителството и предотвратяваща цензура върху словото, така и "равенство на мненията" не означава, че всички мнения имат еднаква смисленост по даден въпрос.

            Преобладаващото мнение тук е негативно и подигравателно (което ме оставя индиферентен), но то бе пренесено и върху тези, които изразиха мнение, че паметника им харесва. И чак когато попитах за квалификации над обущарската се оказва, че всички мнения са равноценни! Благодаря за вниманието и за толерирането на противни мнения.
            Last edited by Nick; 06-07-2007, 00:53.
            Никто не обнимет необъятного! - Козьма Прутков
            A який чоловiк горилку не п'є - то вiн або хворий, або падлюка. - Невідомий українець

            Comment


              #66
              Nick написа
              Знам. Безусловно си квалифициран да обсъждаш графичните качества на Spiderman 2 и Call of Duty, никога не съм го отричал.
              Позволяваш си твърде много като раздаваш такива квалификации, най-малкото демонстрираш явно невежество в качеството и обхвата на образованието ми. Само че това е съвсем извън темата.


              Nick написа
              Това, че е изложен пред публиката, не го прави публична творба.
              Прави го. Ако беше някаква статуя, изложена в галерия, без никакви други претенции освен "личната интерпретация на автора на тема личността на Хан Крум", тогава нямаше да е публична творба.

              Но този паметник не е просто "изложен пред публиката". Той има мисия, послание, което е отправено към всички. Отговорността на автора е именно в предаването на това послание по максимално разбираем за всички начин.

              Като спомена кино, трябва ли ти специално образование, за да различиш нескопосано направения специален ефект в даден филм? Не, то си идва съвсем естествено - така работи човешкият мозък.


              Nick написа
              Ти поне като живеещ в САЩ трябва да си над лумпен-пролетарското разбиране за "свобода на словото" и "равенство на мненията".
              Мисля че управлението на този форум говори достатъчно за разбиранията ми относно тези понятия.

              Nick написа
              Така както "свобода на словото" не е правото на всеки да плещи каквото си иска, а е забранителна клауза, насочена към държавата/правителството и предотвратяваща цензура върху словото, така и "равенство на мненията" не означава, че всички мнения имат еднаква смисленост по даден въпрос.
              Разбира се. Само че всичко зависи от контекста на въпроса. В случая нещата са прости:

              1. Изграден е паметник - статуя с послание - и е поставен в публичното пространство, където да бъде видян и да въздейства на възможно най-голям брой хора.

              2. Хората, които са го видяли, изказват мнението си за него. Тъй като паметникът цели да предаде посланието си на всички, то всички имат право да оценят дали са го получили успешно или не.

              Аз лично при опит за оценка на дадено произведение на изкуството (масово или не), започвам от това с каква цел и в какъв контекст е създадено то. Концепцията за target audience трябва да ти е позната. Съответно аз избягвам да давам оценки за неща, към чиито target audience не принадлежа. И това, което казвам, напълно се покрива с този твой цитат. И впечатлението ми е, че същото важи за мненията в тази тема.


              Nick написа
              Преобладаващото мнение тук е негативно и подигравателно (което ме оставя индиферентен), но то бе пренесено и върху тези, които изразиха мнение, че паметника им харесва. И чак когато попитах за квалификации над обущарската се оказва, че всички мнения са равноценни! Благодаря за вниманието и за толерирането на противни мнения.

              Личните нападки бяха изтрити още вчера, закъснял си с кръстоносния си поход, да не говорим че въобще не бяха "преобладаващото негативно мнение". Изкривяваш нещата доста, четеш избирателно и през някаква особена лупа. "Противни мнения" не съм видял да не са били толерирани, доколкото има такива. Мненията, които не бяха толерирани, не бяха "противни мнения", а бяха заяждания.
              albireo написа
              ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

              Comment


                #67
                OK, have a beer and Happy Fifth of July!
                Никто не обнимет необъятного! - Козьма Прутков
                A який чоловiк горилку не п'є - то вiн або хворий, або падлюка. - Невідомий українець

                Comment


                  #68
                  Вероятно обяснение за конфузно -"здравословния" проблем , а именно - положение "прав в/у стремената" -,рис. 8. Съответно и досежно съмненията за "циганският шамар" -рис. 9 . За тези , които не са имали удоволствието да се занимават с някакъв спорт /освен този ,предлаган от РС / , обяснявам , че при удар с ръка е от изключително значение завъртането на прасци , бедра ,таз и раменен пояс в противоположната посока , преди това .След ,което , описаните части на тялото развиват движението си по посока на удара , а ръката ги следва последна .
                  Last edited by Todor Pavlov; 06-07-2007, 18:11.

                  Comment


                    #69
                    Баш цигански шамар си е. Крум Кавалериста ли чествахте?
                    Recalibrating my lack of faith in humanity...

                    https://www.youtube.com/watch?v=MvqjkS6t9Yk

                    Comment


                      #70
                      Благодаря за инфорамцията, Todor Pavlov. Въпросът (за мен) е не в това дали позата, в която е изобразен владетеля е принципно възможна (и в този симсъл реалистична) - това няма особено значение за това как я възприемат хората, защото повечето от тях не знаят подобни подробности, а в това как изглежда, т.е. какво е въздействието й върху наблядателя. Признавам, че съм виждал паметника само на снимка и позата ясно се различава само на снимката в близък план. Но въздейстивето не ми харесва, това, разбира се, е лично мнение. Според мен по-добре би въздействало ако ханът не бе изобразен в момент, когато нанася удар с меча си някому, а когато язди спокойно или дори е застанал неподвижно (коня и владетеля на него), т.е. излъчва увереност, спокойствие и т.н. Разбира се, пак всичко ще зависи от конкретната реализация, но самото решение, според мен, е по-добро, защото предполага по-малка възможност за погрешен ефект.

                      Comment


                        #71
                        Без да съм скулптор предполагам, че е много по-трудно да излъчиш сила чрез един статичен образ, отколкото чрез един стоп-кадър на движещ се образ. Може би това е причината за избора на позата. А може би в представите на масовия българин Крум е запомнен с аха-аха превземането на Константинопол, с убийството на Никифор, с пиенето от черепа, с изтръгването на лозите - все неща, които не се асоциират със статичност. В защита на скулптора мога да кажа, че никак не му е била лека задачата, но пък като се е захванал - трябва да се справи.

                        Comment


                          #72
                          albireo написа
                          Баш цигански шамар си е. Крум Кавалериста ли чествахте?

                          А къде по-мило мое въпросче беше окачествено като "заяждане"


                          Та за статиката и кинетиката...според някакъв клон на хералдиката , на творби изобразяващи владетели , беше от значение начина, по който са се споминали - дали в бой или на одъра . Карам по далечни спомени , но в тази зависимост конят или трябваше да е изправен на задни крака или да е неподвижен , с четирите копита на земята . Загинали от рани на фронта - едно копито във въздуха Някой има ли по- свежи наблюдения ?

                          Comment


                            #73
                            Todor Pavlov написа
                            Загинали от рани на фронта - едно копито във въздуха
                            При това положение следва, че Крум е загинал от рани на фронта.

                            "oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs)
                            It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.

                            Comment


                              #74
                              Todor Pavlov написа
                              Та за статиката и кинетиката...според някакъв клон на хералдиката , на творби изобразяващи владетели , беше от значение начина, по който са се споминали - дали в бой или на одъра . Карам по далечни спомени , но в тази зависимост конят или трябваше да е изправен на задни крака или да е неподвижен , с четирите копита на земята . Загинали от рани на фронта - едно копито във въздуха Някой има ли по- свежи наблюдения ?
                              Това май е мит, в чиято основа лежат паметниците от Гетисбъргското сражение.
                              Eighteen out of twelve apostles are buried in Spain.

                              Comment


                                #75
                                Здравейте, позволявам си да съживя тази тема, защото съм меко казано възмутен от коментарите. Поради липса на свободно време и неограничен достъп до интернет едва сега откривам този форум и бях очарован от темите и компентентното мнение на повечето от вас, докато стигнах до тази тема. Ще се опитам да не използвам груби думи, но изрази и въпроси от рода на : "Защо в Пловдив?", "Крум е направен като средновековен рицар", "Търся историческата връзка на Крум с Пловдив?", "страдал от хеморуиди", "грозен" и т.н. мога да ги определя само като малоумни. На времето имаше такава истерия от страна на столичани и за концерта на Металика в Пловдив. Пак защо там, защо не в София, повече публика ли ще съберат???? Ами защото и тогава и сега ние си плащаме и го правим за града, за нас си. Защо на Крум ли, ами защото той е първия български владетел включил този град в границите на България. Относно самия паметник, позата, облеклото и това че приличал на вече изградени такива по света. Ами колко пози може да заеме един коник(5-10 аре нека са 50) и колко паметници има по света (сигорно хиляди), за другите неща кмета и автора на склуптората обесниха обширно и в детаили(който го интерисува да се разрови и да се образова, а не да пише глупости). И знаете ли колко е приятно лятно време да седнеш в близкото заведение с приятели. Децата до късно си играят под паметника и така в съзнанието им се изгражда образа на един велик българин, а не на поредния рап певец. Нека бъдем по позетивно настроени, а не да плюем и завиждаме. Извинявам се ако съм засегнал някой.

                                Comment

                                Working...
                                X