Още един факт, който потвърждава тезата ми за сериозната намеса на Венеция (независимо формулирана) е, че Росица Панова, а вероятно и Гюзелев (цитирани през трети източник, MTRP, 107) смятат, че фактът, че във Варна е създадено венецианско консулство, което е единственото в региона, превръща дори баила в Константинопол в по-низш по ранг. Така излиза, че в крайна сметка от конфликта печели Генуа - индикации за това са изключително ниското мито, което приема Иванко със споразумението от 1387 г. - само 1 %, докато венецианците са принудени да плащат 3/4 % - наистина 40 години по-рано, но пък не е известен документ, който да ревзира договора от времената на Иван Александър.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Военен флот !?
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
-
Обаче, както подозирах, горният цитат за първенствуващата роля на венецианския консулат във Варна не е точен. Консул има и в Тана (дн. Азов), който според мен е по-важен, съдейки по запазеното количество документи, а и Тана и Крим са изходна точка за цялата огромна украинска и руска степ и за "Пътя на коприната", докато Варна - само за Северна България и Добруджа, колкото и икономически развити и търговско-перспективни да са били тези райони през 14 век. Не се наемам на този етап да съдя кой е допуснал грешката.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Guy de Mont Ferrand написа Виж мнениеОт роднините на "Момчила" е известен по сериозни документи единствено брат му Райко, който вероятно бяга при сърбите след битката с Умур пред Перитор, в която загива брат му, така че текстът е пълен бошлаф, да не говорим за езика му.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Така...само една забележка по темата "Селджуци в Добруджа". Отдавна трябваше да го напиша, но тъй като не бях сто процента сигурен и току що го срещнах отново...Та, въпросните турци на султан Иззеддин или Из ал-Дин никога не са живяли в Добруджа. Те просто са преминали от там и са заселени в Крим от хан Берке - логично, тъй като именно той е искал да ги използва в борбата си срещу Хулагу, а Добруджа, много ясно, не е била негова, а българска територия. Изворова справка (каквато за "Добруджанската" хипотеза няма) - "Селджукнаме"-то на Ибн Биби (Kopenhagen, 323).A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Гост
Според мене флота не е някаква самоцел, а необходимост. За придвижване ,търговия и за война.Освен това във всички времена е бил една голяма инвестиция.Симеон се пазари с някакви араби понеже естествено няма флот годен за обсада на Константинопол. По крайбрежието българско етническо население не преобладава до 20-ти век. Във Варна българската махала е била най-малка, а Бургас е бил турско село.На етимологията на Созопол и Ахтопол както и на коренното население преди идването на странджанските селяни и македонците няма да се спирам.Относно Добруджа -самото и име показва,че там е имало някакво етническо българско присъствие, но окончанието показва,че по ред причини то е било силно ограничено.Та ако е имало някакъв флот, той е бил по реките.Предвид,че те не са особенно големи то и флота трудно може да се нарече флот.
Че то коя славянска държава има изобщо флот през средновековието? Може би Дубровник,но там италианското влияние е определящото.Значим флот има чак в Русия и то по времето на Петър 1-ви пак под западно влияние и заради имперски амбиции и цели и зад него стои труда на милиони мужици щото нали се сещате западните корабомайстори не са дошли зарад черните очи на Пешо.Така,че за 100-ната години на море традициите са ни повече от добри,но не трябва и ние като краеведите да пренаписваме история каквато няма.
Относно имената сичките спорещи не са прави. Имало е останали, имало е и преименувани -примерно от Велбъжд на Кюстендил.Селата особенно по незнайни за мене причини постоянно се местят от един баир на друг или на няколко километра доста си потурчват имената защото селото в доста случаи се казва по името на агата. Естествено ако няма ага няма и турско име, но случаите не са толкова чести по разбираеми причини и са предимно в планинските и полупланинските райони.
Comment
-
Хан Тупан написа Виж мнение.Относно Добруджа -самото и име показва,че там е имало някакво етническо българско присъствие, но окончанието показва,че по ред причини то е било силно ограничено.Та ако е имало някакъв флот, той е бил по реките.Предвид,че те не са особенно големи то и флота трудно може да се нарече флот.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Един кратък обзор на развитието на мореходното дело в Европа след края на Римската империя: Още през късната античност настъпва криза в корабостроенето, която се изразява в намаляване на размерите и съответно на тонажа на използваните съдове. Дори византийските търговски кораби от 8-11 век са средно ок. 15 метра дълги и 5 м. широки, с товарен капацитет от 30 тона. Дори през 1492 г. корабът на Колумб "Ниня" (който бил бивш търговски платноход) е дълъг едва между 15 и 18 м. и има товароподемност от 60 тона. Шон Кингсли обяснява тази разлика спрямо доста големите съдове от времената на Римската империя с кризата в държавно контролираната и спонсорирана търговия във Византия и появата на множество частни предприемачи, които обаче разполагали с ограничен капитал. Така в ранното Средновековие, до 12 век, всъщност корабите не са били кой знае колко големи; в статията, която резюмирах току що, се говори само за търговски съдове, но изводът, който можем да направим, е, че такива корабчета биха могли лесно да бъдат построени и от българи през периода 7-12 век, но поради размерите си и сравнително маловажната и трудно водена в този период международна търговия, те биха могли да не оставят и следа както в археологическите находки, така ив историческите извори. Констатацията на Кингсли (във Византийската търговия, 4-12 век) важи за цяла Европа и Близкия изток и показва, че тази доста варварска епоха не способства развитието на силен флот за която и да е държава в региона, включително Византия, която е неразривно свързана с морето и корабоплаването й е жизнено необходимо, за да поддържа контрола върху отдалечените си провинции - напр. Сицилия и Южна Италия, а дори и Гърция. Очевидно е, че едва през 11-12 век имаме съществен европейски напредък в морския транспорт и развитието на флота, бил той военен или търговски, а точно по това време България е под византийска власт. Но, разбира се, трябва да се отбележи, че Ромейската империя винаги е поддържала силен военен флот; вероятно обаче за кампании, подобни на тези на Константин V Копроним срещу Мизия, са мобилизирани и обикновени търговски съдове. Спомням си, че един от тях е превозвал по 12 конници, което би трябвало да ни подскаже малкия размер на тези кораби. Следователно не е учудващо при това състояние на нещата, че бойните викингски дракари са имали такъв успех, включително и срещу византийците, които не са успели да предотварят няколко руско-варяжки нападения и десанти пред самите врати на Константинопол и са допускали "ладиите" на славяните и северняците в Егейско море през Проливите (Босфора и Дарданелите). Но на това е сложен край малко по-късно. Неприятното за България в това отношение е, че въстанието на Асеневци овладява изключително вътрешноконтинентални територии,а крайбрежието остава в чужди ръце. Примерът с превзетата от Калоян Варна е показателен: градът, който по-късно ще се превърне в главното българско пристанище, е опустошен по време на битката за него и остава безлюден за дълго време - но във вътрешността на страната не е така! Твърди се, че Иван Асен II "отново" разширил границите на България "на три морета", но това в действителност не е точно...Тези три морета са, разбира се, Адриатическо, Егейско (Бяло) и Черно. Какво обаче е истинското положение? Земите на Адриатическо и Бяло море са само васални; наистина те имат развити пристанища и потенциал за изграждане на нелош флот, но просто са управлявани от васали на българския цар, които, малко или много, преследват свои собствени интереси, докато си плащат данъка и изпълняват не особено тежките си васални задължения. Остава Черно море, ще кажете, да, с несъвзелата се от опустошението Варна, с малките и неразвити пристанища на Несебър, Созопол и Анхиало, западнали при Комниновата империя, чийто интерес е бил насочен едва ли не във всички останали посоки, но не и към тяхното развитие. Плюс това прехваленото "спокойно" управление на Иван Асен II продължава твърде кратко, после следват размирици, подклаждани умело от Никейската империя и възродената Византия, идват татарите, които превръщат източната половина на Балканите в пепелища, войната на Ивайло, която допълнително опустошава Североизтока, превръщайки го в бойно поле между татари, българи и византийци... и така до управлението на Теодор Светослав, когато документите, свързани с пристанищата по българското черноморско крайбрежие, нарастват главоломно в сравнение с предишния период. Смятам, че изводите са ясни.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Ето и нещо интересно за корабоплаването през XV век, написано от съвременник, служил във военния флот на може би най-добре развитата в това отношение тогавашна държава - Венеция. Авторът е известен като "Михаил от Родос", явно грък, с много интересен живот и кариера.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Ха, какво ми попадна: още едно безспорно свидетелство за наличие на български средновековен флот: в договора на Иванко с Генуа от 27 май 1387 г., чл. 9, е отбелязано, че в случай на война с Републиката Иванко се задължава да "запази и отбранява самите генуезци и техните имоти, като им даде и отстъпи кораби, на които те могат в подходящо и достатъчно време да се оттеглят от неговата област..."A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
И нещо по проблемите, свързани с корабостроенето: Йоан Кантакузин е оставил интересното свидетелство, че докато опитвал да възстанови византийския флот, за да воюва с генуезците, срв и тук, пристанищата на Константинопол били блокирани от последните, така че вносът на необходимата дъвесина по море бил невъзможен. Поради това се наложило транспортирането й по суша от Странджа. Ако в горите на Странджа в средата на 14 век е имало подходящи за строеж на галери дървета, то защо да не е било така и за района на дн. Северна България?Last edited by Guy de Mont Ferrand; 12-02-2012, 21:15.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Интересно, камаради, Григора пише, че при битката при Русокастро 1331 г. Анхиало бил "неприятелски (за ромеите) град" - Polis Anchialos polemia 'en (лат. 487; др. 331). Докато за другите градове като, да речем, Месемврия, може да се приеме, че, както отбелязва по-горе Къзъл Дели, преминават на страната на победителя, защо Григора прави изрично тази забележка за Анхиало - пристанището, което според моите опоненти би трябвало да е населено с "прави" гърци и следователно най-малкото в никакъв случай да не е враждебно на Византия?!? Ех, ребята...A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Ги, направо не те разбирам. Какво общо има политическата власт с етническата принадлежност на дадено население и забележката на Григора? Според теб излиза, че градът бил враждебен, щото е неселен с "прави" българи ли тогава? Въобще на базата на извори от такъв характер много трудно може да се каже каквото и да е определено за етническата принадлежност на жителите. По-скоро в конкретния случай могат да се потърсят най-ранните османски подробни регистри и да се спекулира на базата на именната система на населението. Така извадена от контекста бележката на Григора на мен не ми казва нищо за населението на града, а за неговата политеческа власт. Не знам дали съм те правилно разумел
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнениеГи, направо не те разбирам. Какво общо има политическата власт с етническата принадлежност на дадено население и забележката на Григора? Според теб излиза, че градът бил враждебен, щото е неселен с "прави" българи ли тогава? Въобще на базата на извори от такъв характер много трудно може да се каже каквото и да е определено за етническата принадлежност на жителите. По-скоро в конкретния случай могат да се потърсят най-ранните османски подробни регистри и да се спекулира на базата на именната система на населението. Така извадена от контекста бележката на Григора на мен не ми казва нищо за населението на града, а за неговата политеческа власт. Не знам дали съм те правилно разумел
ПП: Всичко това ми напомня за един мно-ого стар спор тук във форума, когато трябваше пак по същия начин в 10 страници (форумни) да обяснявам какви са ми аргументите за маршрута на армията на Теодор Комнин през 1230 г. Защо който спори по такива поводи, не си направи справка с тази тема и барем разбрал какво искам да кажа и че никога не говоря "просто ей така" или "ни в клин ни в ръкав"? Е***и впечатлението дето се създава....Омръзна ми честно казано и е някво гадно...A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Казвам ти направо се оплетох, а и ти много емоционално го приемаш всичко, дай по-кротко няма нищо, което да делим.
Значи да питам простичко, белки ми се изясни - аджеба ти смяташ ли, че населението на черноморските градове, кат се почне от времето на Аспарух и свърши в 20-те г. на ХХ в. е преобладаващо гръцко или не?
Comment
Comment