If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
.И още нещо.Ако беше война за власт,то след Арон,цар Самуил е трябвало да убие и цар Роман.
За Роман е спороно дали изобщо е бил цар. Но дори и да е бил какво от това след като реалната власт е в ръцете на Самуил.
_______________________________________________ И българин съм не заради твойта слава
и твойте подвизи и твойта бранна сила,
а зарад туй, че съм безсилен да забравя
за ослепелите бойци на Самуила. Атанас Далчев
Българските царе са нещо доста по-различно от турските султани и не може просто ей така да убиеш брат си защото стои между тебе и властта.А и след това постъпката ти да бъде обявена за проява на висш национализъм...........
Това за българската различност в кои източници го пише?
Попаднах на един текст в списание от 1927 година от проф.Н.П.Благоев (нищо не ми говори): "Царувал ли е Ааронъ, братът на царъ Самуила и кога?". Твърди, че бил царувал. Мога да я сканирам, ако има интерес.
Това за българската различност в кои източници го пише?
Попаднах на един текст в списание от 1927 година от проф.Н.П.Благоев (нищо не ми говори): "Царувал ли е Ааронъ, братът на царъ Самуила и кога?". Твърди, че бил царувал. Мога да я сканирам, ако има интерес.
Хана имам огромен интерес..Предвалително ти благодаря.
Статиятя на Благоев е интересна и съдържа данни за извори за които дори не съм чувал - например латинския летописец Адемар /дано някой знае нещо за него/.Иначе тезата на Благоев че Арон е убит чак в 1005 г. трудно може да бъде приета.
Откъс от Адемар е публикуван в ЛИБИ. Не е нещо особено.
Йончев възможно ли е да го сканираш и да го качиш това сведение.Предсталява интерес за мене - най-малкото защото доколкото разбирам от текста на Благоев като ръководители на българската съпротива срещу Василий ²² са посочени Арон и Самуил / а не само Самуил/.
"Ad ultimum regibus Bulgarorum Samuele et Aaron non publico praelio sed astucia Greca interfectis, omnem terram eorum obtinuit..." "По същото време българите подновили войната и твърде много опустошили Гърция. Силно разгневен срещу тях, император Василий дал обет пред бога, че ще стане монах, ако ги подчини на гърците. И воювайки с тях упорито в течение на 15 години, той бил победен в две големи сражения. Най-сетне, след като българските царе Самуил и Аарон били убити не във открито сражение, а чрез гръцка хитрост, той завладял цялата им земя, разрушил най-силните им градове и крепости, навсякъде срещу тях поставил гръцки гарнизони и откарал в плен по-голямата част от българския народ. И като бил дал обет, занапред до края на живота си бил облечен отдолу с монашески одежди от гръцки тип, въздържал се от удоволствия и месна храна, а отгоре носел императорска дреха." (Адемар)
"oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs) It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.
Императорът ме е изпреварил с Адемаровия текст, но това е по-добре, защото аз бях приготвил само превода.
Не знам дали въобще трябва да търсим второ сражение, в което Василий да е бил разбит, освен ако не става дума за някое по-незначително. Според мен Адемар не е бил много добре осведомен.
Очевидно Адемар не е бил особено добре осведомен като е записал слуховете достигнали до него.Но пък и това сведение че водачите на българската съпротива са били именно Самуил и Арон е ценно.Очевидно преди конфликта между тях двамата са имали достатъчно дълъг период на съвместна дейност.
Бих искал да добавя и сведението на Йоан Асорик че през 435 г. от арменската ера (което съответства на периода от 14 март 986 г. до 13 март 987 г. от християнската ера) византийският импрератор е изпратил мирно послание при двамата братя комсадагци които тогава са управлявали България.Сведението се вписва с това на Йоан Зонара че непосредствено преди кампанията от 986 г. Василий Втори е преговарял за мир с комитопулите - преговори завършили с убийството на визиантийския емисар и похода на Василий Втори.И двата източника са категорични че Василий е преговарял и с двамата комитопули / а не сеперативни преговори с Арон зад гърба на Самуил/.
П.П.Сведенията са твърде категорични и все пак някой би могъл да попита защо тогава все пак се твърди че Арон е водил тайно преговорите?Защото това е единствения шанс да му бъде вменен някакъв грях който да оправдае убийството му и да издигне на пиедестал братоубиеца Самуил.Ако не се припише някакво престъпление на Арон няма как да се оправдае Самуил.По същата причина трябва да се зачертаят и всякакви заслуги на Арон дори и участието му в камапнията от 986 г.
Понеже това е първият ми пост след новото пускане на "Бойна слава" - здравейте на всички!
Според мен с кого точно е преговарял императорът - с двамата комитопули или само с Арон - е доста трудно установимо днес. Формата, в която тази крайно оскъдна и поразпиляна из разни източници информация се явява, е неизменно повлияна от странични фактори, някои от които не само няма как да знаем, но за които и няма как да се досещаме. (Всъщност това е валидно за изворите въобще, но когато разполагаме с по-богати данни, те могат да се допълват и взаимно да се контролират, което - в този случай - не ми изглежда много реалистично).
Мисля, че т.нар. предателство на Арон може да бъде по-скоро морална квалификация, отколкото присъда - най-малко пък издадена във времето на събитията. Предателството (държавната измяна) е престъпление, квалификация и присъда по което в тази епоха издава владетелят - особено срещу представители на висшата аристокрация - защото става въпрос за престъпление срещу владетеля. В случая с Арон, каквото и е станало при тези преговори, се касае не за присъда, а за убийство: Самуил не е владетел, за да има правото да издаде смъртна присъда срещу лице от ранга на Арон.
Проблемът е дали е имал моралното право (по-скоро от съвременна наша гледна точка, отколкото от средновековна) да убие своя брат (за семейството му - да не говорим, това е извън християнския морал, както ясно се вижда още от "Отговорите на папа Николай") или не, т.е. дали убийството е мотивирано от стремеж на Самуил към повече власт или от желание да осуети постигането на примирие (или мир) с империята.
Comment