Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Въстанието на Ивайло

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Този разговор се превърна в една безкрайна спекулация. В най-добрите традиции на форума .

    Comment


      Shamancho написа
      Така че не е задължително да се е обявил чак за цар - може просто да е решил да става благородник.
      Според Георги Пахимер: "Често като разговарял с другарите си и с тези, които били около него, той явно показвал, че си въобразява големи работи за себе си. Тези по-скоро му се надсмивали и не му вярвали. След това той, не зная откъде, обхванат от такива надежди, насочил своето внимание към себе си и се молел на Бога навсякъде... Като прекарвал много време замислен и не предприемал нищо за свалянето на някаква власт, той често говорел едни и същи неща на другите селяни и свинепаси; разказвал им за някакви явявания на светии, които го подбуждали към бунт и към управляване на народа. И понеже разказвал често тези неща, хората му повярвали и вече по-иначе се отнасяли с него, отколкото той заслужавал. Той разказвал, че е близо определеното време за бунт. И така, един ден, като съобщил, че е получил знак за действие, веднага ги привлякъл на своя страна. Те го следвали, като се надявали, че той ще извърши нещо велико."
      Според Пахимер, Лахана се е готвел за бунт и за управление на народа. Едва ли е бил толкова наивен, за да си въобразява, че централната власт ще търпи подобно нещо. Нищо чудно да се е целел в царската власт още от самото начало. А и жаждата му за велики дела изглежда, че го е била обсебила.

      Според Никифор Григора: "По това време сред българите се издигнал един мъж от пастирски род, хитър и способен да извърши преврат, на име Лахана. Той събрал около себе си много прости и престъпни хора и започнал да живее като разбойник. Така той в късо време натрупал голямо богатство и в същото време събрал достатъчно войска. Константин не могъл да понася постоянните му нападения и грабежи и решил, като събере войската си, да излезе в бой срещу него и да рискува всичко. Той смятал за срамно, че съвсем незначителен човек в късо време е събрал голяма войска и не само причинявал непрекъснато големи злини на българите, но и заплашвал с голяма опасност цялото царство."
      Тук се споменава и, че се е издигнал измежду българите. Но дали това сведение трябва да се тълкува буквално?:sm186: Интересното е, че след като се издигнал, започнал да причинява "големи злини на българите". А уж се е борел именно срещу това, което сам е започнал да върши.:sm186:

      gollum написа
      Този разговор се превърна в една безкрайна спекулация.
      Чак пък "безкрайна"... особено в сравнение с някои други теми... Впрочем, какво по-точно имаш предвид?

      "oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs)
      It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.

      Comment


        Поправям се. Чингисид е бил, племенник на Берке.


        thorn

        Средновековните църкви в България

        Comment


          Според Паисий много точно е уловил моментите в кариерата на Ивайло:овчар - барон - цар.Под барон по вероятно трябва да се разбира някакъв военен чин.Изобщо целия "бунт" на Ивайло би следвало да се разглежда като лична претенция за трона и нищо друго.За социален момент в събитията няма и намек.

          Comment


            Thorn написа
            Поправям се. Чингисид е бил, племенник на Берке.
            обаче това не пречи да си прав за това, че основната сила на ордата са куманите...
            Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.

            Comment


              Ще се опитам да внеса малко оживление с една хипотеза, която ми хрумна:

              1. През Х²² век в Североизточна България се установяват големи групи кумани.
              2. Лахана е громил тохарските отреди, с които българските власти не можели да се справят.
              3. Ивайло произхождал от род на пастири. Вярно, че се бил издигнал сред българите, но то това може и да не се приема толкова буквално.
              4. Името Лахана много напомня за Ил хановете. Лахана = Ил хан?
              5. Ивайло от приписката към т. нар. Свърлижки листове не може със 100% сигурност да се отъждестви с Лахана. Дори по-успешно името му може да се свърже с това, на Йоан Мицо, извистен повече като Иван Асен ²²². Той също е бил цар през посочената в приписката година 6787 от сътворението на света (септември 1278 - август 1279 г.).

              Ето и текста на въпросната приписка:
              “В името на Отца и Сина и Светия Дух. Аз, раб божи Константин четец, назован Воисил Граматик, написах тази книга за презвитер Георги, назован поп Радослав, в град Свърлиг, в дните на цар Ивайло и при нишавския епископ Никодим, в 6787 (1278-1279 г. - бел. Cæsar), индикт 7, когато гърците обсаждаха град Търново. Та моля ви се, отци и братя, до когото дойде тази книга, четете, като изправяте, а мене, грешния, не злословете, но по-скоро благославяйте, та и вас да прости бог и пресветата негова майка. Амин, амин, амин.”

              Хипотезата още не е обмислена както трябва и не съм сигурен дали има голям шанс да просъществува дълго. Това ще стане ясно в хода на евентуалната дискусия. А излагането на аргументите против нея предоставям на вас.

              "oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs)
              It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.

              Comment


                3. Ивайло произхождал от род на пастири. Вярно, че се бил издигнал сред българите, но то това може и да не се приема толкова буквално.
                4. Името Лахана много напомня за Ил хановете. Лахана = Ил хан?
                Номадите-скотовъдци не гледат свини.
                Quae fuerant vitia, mores sunt.

                Comment


                  Очаквах подобна реплика.
                  То не е казано обаче, че е номад, а само, че произхожда от пастирски род. Т. е. може предците му да са били номади, а той е бил прост селски свинепас.

                  "oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs)
                  It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.

                  Comment


                    IMPERATOR CÆSAR AVGVSTVS написа
                    Очаквах подобна реплика.
                    То не е казано обаче, че е номад, а само, че произхожда от пастирски род. Т. е. може предците му да са били номади, а той е бил прост селски свинепас.
                    Деградирал е демек .

                    А къде е Лахана, къде са Ил-хановете :aaa: :aaa: :aaa:
                    A strong toun Rodez hit is,
                    The Castell is strong and fair I wis...


                    блог за средновековна балканска история

                    Comment


                      ъъъ аз пак да се изложа ама кои са ил - хановете?
                      Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.

                      Comment


                        tonev написа
                        ъъъ аз пак да се изложа ама кои са ил - хановете?
                        Монголските владетели на Иран .
                        A strong toun Rodez hit is,
                        The Castell is strong and fair I wis...


                        блог за средновековна балканска история

                        Comment


                          ИЦА Свърилжокото евангелие е било обсъждано многократно.Превода който цитираш не е колектен.Използваната дума не е " обсаждаха" а "стояха" - иначе се променя целия контекст на сведението.

                          Comment


                            Guy de Mont Ferrand написа
                            А къде е Лахана, къде са Ил-хановете :aaa: :aaa: :aaa:
                            Това ме смущава и мен.
                            Но той всъщност се е казвал Кордокувас (Бърдоква), а "Лахана" изглежда, че е само прозвище.

                            resavsky написа
                            Използваната дума не е " обсаждаха" а "стояха" - иначе се променя целия контекст на сведението.
                            А какво променя това по отношение отъждествяването на Ивайло с Лахана или Иван Асен ²²²?

                            "oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs)
                            It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.

                            Comment


                              Ами Иван Асен ²²² е наложен на трона именно с помощта на византийска армия,която е престояла известно време слез това в Търново с цел неговото утвърждване.Това се вписва със сведението в Свърлижкото евангелие че визанитйците са стояли под Търново.

                              Comment


                                А тоя Мицов потомък колко жалък тип е бил...
                                A strong toun Rodez hit is,
                                The Castell is strong and fair I wis...


                                блог за средновековна балканска история

                                Comment

                                Working...
                                X