кало написа
Виж мнение
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Турско робство или османско владичество
Collapse
X
-
Last edited by KIZIL DELI; 05-12-2012, 22:28.
-
Amazon написа Виж мнениеАз за друго влязох в тази тема. Попадна ми Иван Стоянов - "История на Българското възраждане". Искам да попитам дали книгата си заслужава, или е "учебникарска", както ми се стори от съдържанието.Liberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написаИмайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
dibo написаПреценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
Comment
-
Между другото статията на Лори изглежда логически обоснована само при повърхностно познаване на периода. А за точно такъв повърхностен поглед говори отричането на значението на историята на Паисий. Само факта, че се разпространява едва ли не апокрифно и са й направени десетки преписи е достатъчен за доказване на значимостта й. Дори и през 19 век титулувани историци като Гаврил Кръстевич и Марин Дринов не могат да се похвалят с такава популярност.Liberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написаИмайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
dibo написаПреценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
Comment
-
Много странна изглежда тази тема, като се има пред вид постоянните и участници, също и факта, че в Румъния казват "турско робство" без особено притеснение, че и братята сърби и те, които специално съм питал ... само по-образованите говорят за "османско робство".И следва един задушевен разговор и пр. Това понятие "робство" , което така сближава потомците на някогашните подопечни на н.в. султана очевидно и днес не е празна дума,макар че може и да е произлязло от времената около събарянето на турското владичество на Балканите, защото едва ли едновремешните хора са използвали такива"купешки" думи като робство и владичество. Нужно е обаче то да се преосмисли и да се даде едно по-реалистично значение, като се има пред вид, че все пак живеем в 21 век!"Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"
Comment
-
boilad написа Виж мнениеПо скоро е учебникарска. В читанката има мнение, че е преписвал от Николай Генчев и аз съм склонен да се съглася. Но става като за начално запознаване и ориентация в периода.This is my signature. There are many like it but this one is mine.
Comment
-
А омаловажаването на Паисий и на мен ми прозвуча тъповато,
Comment
-
кало написа Виж мнениеВсъщност, в родната историографска традиция с голяма сила присъства обратното - твърде пресилената оценка за Паисий и ролята му. Реално, за него никой не споменава НИЩО до 1844-та г. Тоест, разните му там преписи и прочее имат своето място само като част от манастирската традиция, и най-вероятно - нищо повече.Liberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написаИмайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
dibo написаПреценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
Comment
-
Аз лично историята на йеромонах Спиридон, не бих я нарекъл точно "книга", а по-скоро записки на любопитния монах, който явно е искал да напише история, ама неуспял.
Сетих се един политкоретен термин за периода - "период на българско държавно отсъствие". Така няма нито турци, нито османци, нито робство, нито власт, нито присъствие.
Comment
-
boilad написа Виж мнениеТака, че Паисий е човека, който хвърля "искрата най-първа в народната свяст", като проповядва писмено все още живата идея за българска държавност.
Митове на търкалета, джанъм. Посочи поне един източник в периода 1762-1844, който да доказва, че по някакъв начин Историята и съдържанието й са популярни сред българското население - само така тя би могла да изиграе някаква роля в създаването на национално самосъзнание. Пак ще попитам - ако тя е толкова важна в очите на българите, тогава защо Софроний не я споменава ни веднъж?
Как "НИЩО"
Comment
-
"Нещо" по отношение на тенденции в социума би означавало не действия на единични личности, а обществена такава. Или ако приравним ситуацията към киното - "нищо" би означавало студиен филм, гледан от режисьора си и приятелите му, а "нещо" - холивудска продукция, гледана от ХХ% от населението, без значение - харесана или не.Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
Проект 22.06.1941 г.
"... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©
Comment
-
Хъм, тук ми се струва, че не е излишно едно уточнение (с изричното добавка, че това е лично мнение): първоначално нациите възникват като визия, която е създадена и "живее" в съзнанието на много малка група хора, които, на свой ред, са много малка част от предполагаемият обхват на представата (доста под 1%). Особено пък в такива условия и в онези времена (това го отнасям най-вече към състоянието на, ъъъ, технологиите за разпространение на информация). Тази визия започва да се реализира (е, понякога така и не това не се случва) общо взето чак когато се достигне определена "критична маса", което е събитие доста по-късно от възникването и първоначалното развитие на идеята, а обикновено - когато вече има държавност, която е прегърнала тази визия (може да се каже, че я въплътява) и чрез образователната система и модели, както и средствата за масова информация оформя населението в нация (завършва процеса). Преди това визията е доста ограничена като обхват и приемане.
Така че в рамките на този начален етап (а той у нас вероятно трае поне до Освобождението) значение имат дори събития с много ограничен обхват и мащаб, защото самата прослойка, върху която се оказва въздействие е сравнително малка (в сравнение с цялото население, което нацията се предполага да обхване). А в този случай дори и "сравнително малко разпространен" текст може да окаже влияние върху формирането на самата визия, първоначалната митология и прочее, включително и за "разпространението" на визията - първоначалното.
Comment
-
Посочи поне един източник в периода 1762-1844, който да доказва, че по някакъв начин Историята и съдържанието й са популярни сред българското население
"Нещо" по отношение на тенденции в социума би означавало не действия на единични личности, а обществена такава.
Тази визия започва да се реализира (е, понякога така и не това не се случва) общо взето чак когато се достигне определена "критична маса", което е събитие доста по-късно от възникването и първоначалното развитие на идеята, а обикновено - когато вече има държавност, която е прегърнала тази визия (може да се каже, че я въплътява) и чрез образователната система и модели, както и средствата за масова информация оформя населението в нация (завършва процеса).
Накрая ще уточня, че поставените граници на даден период са само условни ориентири и затова сега е възможен този спор.Liberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написаИмайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
dibo написаПреценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
Comment
-
Многобройните й преписи не са ли достатъчно доказателство за популярността й?
Голъм, трудно е да се приложи твоят извод към обсъжданото - няма никакви доказателства, че в посочения период Историята е повлияла дори и върху малка ГРУПА (тоест - сбор от индивиди единомишленици, обединени от някаква идея). Иначе, може би това, което казваш е вярно - носители на националната идея при нашите условия наистина първоначално са малки групи - и това начало трудно може да бъде открито много по-рано от началото на Танзимата. Рибният буквар е сред сигналите за това, което ще последва, но реално националната идея започва сериозно да се оформя и развива едва през 40-те - при това оформяне се създават и първите национални митове - сред тя и постепенно зараждащият се и оформен значително по-късно от младата национална историография мит за монаха Паисий и Историята му.
Вече посочих, че Паисий не е изолирано явление (не само в български, но и в европейски мащаб).
Comment
-
Първия ти цитат е изваден от контекста, защото не става въпрос да ми посочиш каква да е книга, която е по-разпространена, а книга с подобно съдържание (не се опитвай да манипулираш, защото каква е базата за сравнение между който и да е "Требник", "Часослов" и други религиозни глупости с една история, пък била тя и със силно публицистична насоченост. В случая точно историята е белег за "новото").
Тва не го разбрах. В какво отношение Паисий не е изолирано явление (и какво явление е изобщо?). Ако опираме до творенето на история на дадена народност - то - да - има преди него Блазиус Клайнер, след него други. Самият той взима пример от гърците. Ама къде го слагаш в европейски мащаб?!?!?Liberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написаИмайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
dibo написаПреценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
Comment
Comment