Dinain написа
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Потурчването.. помохамеданчване
Collapse
X
-
tonev написада. поздрави и от мен.
пак да попитам някой знае ли как са ислямизирани турците?
Всичко, което знам за ранната история на турците е следното:
Тяхното неголямо племе, което се е наричало, струва ми се, кайъ, е изтласкано от Хорасан под монголския натиск, заедно с още десетки също такива с нищо незабележителни огузки тюркски племена. Това става в края на Х²² или началото на Х²²² век. Под водачеството на Ертогрул кайъ навлизат в Анатолия, голяма част от която селджуките - друго огузко племе, което доминирало в съюза на сродни нему племена - вече са отвоювали от Византия. На отвоюваните земи съществува могъщия Иконийски султанат - формация на ислямизирани тюрки, каквито са и самите кайъ. Как се е стигнало до ислямизацията на това малко племе, не зная. Най-вероятно пръст имат арабите и ислямизацията със сигурност е протекла още в старите им поселения. Кайъ са заселени в северозападната част на Анатолия по границата между Икононийския султанат и византийската империя. Като васали на селджуките, те имали задача да отбраняват владенията на султана и да грабителстват из земите на империята. Те се справят прекрасно с тази задача до към края на Х²²² век, когато синът на Ертогрул - Осман, отхвърля зависимостта от Икония и се обявил за емир, т.е. самостоятелен владетел. Той нито бил първият, нито последният - такива отцепвания от западащата селджукска държава били обичайно явление. Осман вероятно е бил съвсем прост, но за сметка на това - преуспяващ военачалник и скоро към самозвания емир заприиждали и други тюркски родове, кланове и цели племена. Те започнали да се наричат общо османовци, османци, а на новъзникналата "държава" (в кавички, защото тя си била по-скоро военно-племенен съюз) било съдено да има дълга и славна история. А на наследниците на Осман - да управляват Турция чак до 1922 г.
Май не успях да отговоря на въпроса ти, но най-ранната история на османците наистина не е лесна тема.Човешката глупост е безпределна, защото разумът му е неограничен!
Comment
-
Да речем, че няма точна дата за приемането на исляма от турците. Все пак това е станало в периода 956-960 г.
http://www.fordham.edu/halsall/med/saunders.html
Това е теорията за постепенното проникване на исляма.
Comment
-
Наскоро прочетох пак пътеписа на Вазов за Родопите .
Не е 100% по темата но е хубаво четиво с достатъчно материал за размисъл...
Comment
-
Без да изразявам принципно несъгласие с пространните и информативни постинги на Обикновен лаик си мисля, че поставят основа за далеч по-задълбочена дискусия и не изчерпват темата. Бих искал да обърна и някои неточности, които биха могли да бъдат крайно подвеждащи, ако бъдат оставени без реакция, сиреч приети, че са достоверни.
SRH написа Виж мнение:Баш колонизаторите на османците се наричат юруци и те въобще не са турци. И това нещо е знайно и за християни, и за мюсюлмани - просто промяната на религията кара православните да изключват обърналите се от общността си (отделно, че и потурчените в нашия смисъл са искали това).
SRH написа Виж мнение:Ясно е и е документирано насилствено ислямизиране на населението в България.
SRH написа Виж мнение:Същевременно има и доброволно приемане на исляма и основната причина за раята-християнин да стане рая-мюсюлманин е икономическа, което рефлектира и на социалния им статус. На първо място данъците: например раята мюсюлмани са задължени да плащат 10% от добивите в натура (юшур), което се счита за тяхно религиозно задължение. В същото време християните трябва да плащат същия данък (при тях се казва харадж) плюс джизието, което е плаващ процент - само с пари и зависи от конкретните нужди на империята. Разбира се, към тия натоварености трябва да се прибавят и задълженията към местния спахия, които са различни за мюсюлманската и християнската рая. В съдилищата мюсюлманите са имали доста повече права от християните: например един свидетел мюсюлманин е равен на трима християни. Това често е било използвано за присвояване на имоти.
1. юшур, макар и превеждан на български като "десятък" не е 10%! Според местните порядки, които османците рядко променят варира между 7 и 9%. Това не е маловажно.
2. юшур плащат и мюсюлманите и християните без разлика.
3. харадж не е християнската версия на юшура, а е поголовен данък плащан от немюсюлманското население, т.е. синоним на джизие.
4. джизието не е плаващ процент от нищо, а фиксирана сума пари. Традиционно една златна монета на глава, с множество регионални специфики и изключения от общото правило.
5. освен джизието, което най-често отива директно в хазната, всички други данъци се плащат на спахията или вакъфа, в който живее даден рая. Разликата в задълженията според конфесията идват от там, че мюсюлманите очевидно не плащат джизие и от различията в поземлените данъци ресм-и чифт (за мюсюлманите) и испенче (за християните). Другото е бош лаф.
6. заявлението, че мюсюлманското свидетелството, което има по-голяма тежест в кадийския съд е използвано за присвояване на имоти на християни намирам за напълно несъстоятелно и не вярвам, че ще се намери пример, с който да бъде подкрепено. Напротив, сиджилите (протоколите от кадийските съдилища) изобилстват от примери, в които християните използват мюсюлмани в качеството им на свидетели по тяхната страна в спора. Хората, както и днес не са наивници, за всичко си има начини.
SRH написа Виж мнение:Друг плюс на това да си мюсюлманин е възможността да бъдеш аскер. Християнин няма право да бъде военнослужещ, а аскера не плаща никакви данъци. Тая група е с особено сериозни привилегии, които постепенно са били ограничавани през вековете.
SRH написа Виж мнение:На битово равнище също има разлика. При приемането на исляма се дава определено количество и тип плат, а новите мюсюлмани имат право да шият с определен цвят конци. Може и да язди кон в ситуации, когято християните са нямали право на това, можели са пресичат път на еничари при определени условия и без наказания, полагат им се помощи от мюсюлманската общност - изобщо османската власт е стимулирала по доста начини християнската рая да приема исляма. И затова не случайно в турските архиви има хиляди свидетелства за поединично приемане на исляма.
Comment
-
Къзъл Дели, все пак има доста /не знам колко, но все пак има/ свидетелства за насилствено налагане на исляма на отделни хора /на прима виста - Теорги Нови Софийски/, както и постоянни случаи на на отвличания на жени за харемите, както и на деца /и едното и другото чак до Освобождението/. Освен това е имало доста сериозна дискриминация, която и е била всячески подчертавана. така, че хората дброволно или не толкова доброволно са ставали мюсюлмани. Но наистина, в момента не се сещам за достоверен източник за масова едновременна насилствена ислямизация.
Comment
-
Ще карам бързо и по ред: За юруци се считат наследниците на огузите, но различни от селджукския клон. Тези хора влизат в състава на Османската империя по-късно и чак в средата на ХV век са разселени на Балканите. В тази група попадат и други народи, с различна етническа принадлежност. Обединяващият принцип е изповядването на исляма. Примери за хомогенни етнически общности, имаща статут на юруци са например черкезите, татарите и балкаро-карачевците.
По отношение на градското население - проповядването на ислям се е провеждало от имами, молли, дервиши. Тая им просветителска дейност се е подкрепяла чрез икономически механизми. Разбира се, всичко това се е гарантирало от гарнизоните в градовете. Ето нещо от ръкописите на архимандрит Трифон:
В договора си с Омар покорените християни се задължават: “Задължаваме се да не строим в градовете си, нито в техните околности манастири, църкви, параклиси и отшелнически обители; няма да възобновяваме онези от тях, които са се разрушили и няма да поправяме ония, които се намират в кварталите на мюсюлманите”.
По такъв начин, в мюсюлманските закони се вижда ясно стремежът да се изтласкат християните от градовете и да се доведат до скромното положение на селско население.
- свидетелство на видинския митрополит Йоасаф:
Архиереите и гражданите биваха безмилостно гонени, подлагани по много причинина мъки и злословия...О, позор! И мнозина се прехвърлиха към непристойната Мохамедова вяра: едни— понеже се изплашиха, от страх, някои — понеже се смекчиха от ласкателства или бидоха победени чрез имуществени придобивки, други пък се присъединиха към враговете, понеже поради простотията си бяха подмамени чрез писма и хитрост.
Толкова имена на св. мъченици можах да намеря, които са били от български род и език. На 29 мъченици се намериха имената в България. На първо време турците избили много български народ по градовете заради християнската вяра, но хората от простота и небрежност не описали страданията им и така от род в род страданията и имената им преминали в забрава.
Да се знае кога стана размир, та затриха на Цариград патриарха и обесиха владиците, и зеха силяха от християните турците. И запустиха Света Гора. И изсякоха много християни. И робиха, и много касаби запуснаха, и много манастири и черкви разсипаха... Насилия вършеха над християнските жени, а техните мъже ги яздеха като коне по улиците... и грабеха християнския имот като вълкохищници...
Воеводата турчин, когото султан Баязид постави да управлява града, повика при себе си Божите люде, които превъзхождаха другите и по име, и по добродетел, и по произход, уж да обсъдят някои общополезни въпроси. И те, като вървяха след злия вестител, отиваха като глупави овци, които вървят след онези, които ще ги колят, и бързаха да се доверят на убийствените десници, като всеки носеше своята кръв. Когато ги видя в ръцете си, кръвожадният звяр ги изкла пред църквата, или по-добре казано, ги освети, без да се засрами от белите коси, без да пощади младостта.
В онова време се потурчиха селата в Цепина, където беше изпратен някой си Хасан ходжа, който придружаваше пашата и обряза първо свещениците: поп Константин, поп Георги и поп Димитър, на ден св. Георги. Потурчиха всичко до 15 август (ст.ст.), а ония, които оказаха съпротива, заклаха ги, за да се уплашат и другите...През 1720 година, в царуването на султан Ахмед III, в горната махала на с. Райково живееше един турчин от Анадола по име Селим ходжа. Той се ползуваше с голямо доверие пред султана. В едно донесение до него той му съобщил, че райковци не са верни негови поданици и постоянно се бунтуват, безпокоят властта и пречат на помохамеданчването на родопското население. Тогава султанът заповяда да се накажат непокорните селяни. Селим ходжа използува това нареждане, та повика около 200 души по-видни райковци на площада на селото, и ги покани, за да смекчат гнева султанов, да приемат мохамеданската вяра, като в противен случай ги заплаши със смърт. Райковските първенци упорито отблъснаха всички увещания да се потурчат, като заявиха, че на никаква цена няма да се откажат от своята вяра. Тогава по даден знак заобикалящите ги турци се нахвърлиха върху тях и ги избиха до един. Това стана на 8 юли 1720 година.
За данъчната система сега не ми се разсъждава, но и там ще излезе, че нещата стоят по друг начин. Само като илюстрация: джизие-хането до реформата от 1691 г. е само и единствено за християните. Извор (съдебен протокол в кадийски регистър на град София от 1618 г.):
Заповядва се на всички кадии при пристигането на казаните събирачи по най-висока заповед да доведат до знанието на немюсюлманското население следното нареждане: Щом дойде време за събиране на данъка джизие, от 3650 ханета да се съберат по двеста акчета от всяка хане за джизие и по 30 акчета от хане за бедел-и нузул (8), което прави по 230 акчета. Тези пари трябва да бъдат предадени на посочените по-горе двама събирачи.
За християните-спахии: това нещо е валидно само за завареното положение, т.е. края на Х²V и началото на ХV век. След това християнин може да е само обслужващ персонал. Мисля, че преди Освобождението има разсъждения да могат и да воюват, но за късмет не сме го докарали дотам.
Виж сега, това, което прокарваш като мисъл - че всичко си е било мирно и тихо - е доста цинично. Може би не знаеш, може би не искаш да знаеш, но има такива документи. Останалото са някакви тълкувания. А специално за икономическите механизми ще напиша нещо отделно, но няма да е скоро.
Comment
-
Thorn написа Виж мнениеКъзъл Дели, все пак има доста /не знам колко, но все пак има/ свидетелства за насилствено налагане на исляма на отделни хора /на прима виста - Теорги Нови Софийски/, както и постоянни случаи на на отвличания на жени за харемите, както и на деца /и едното и другото чак до Освобождението/. Освен това е имало доста сериозна дискриминация, която и е била всячески подчертавана. така, че хората дброволно или не толкова доброволно са ставали мюсюлмани. Но наистина, в момента не се сещам за достоверен източник за масова едновременна насилствена ислямизация.
Comment
-
SRH написа Виж мнениеЩе карам бързо и по ред: За юруци се считат наследниците на огузите, но различни от селджукския клон. Тези хора влизат в състава на Османската империя по-късно и чак в средата на ХV век са разселени на Балканите. В тази група попадат и други народи, с различна етническа принадлежност. Обединяващият принцип е изповядването на исляма. Примери за хомогенни етнически общности, имаща статут на юруци са например черкезите, татарите и балкаро-карачевците.
SRH написа Виж мнениеПо отношение на градското население - проповядването на ислям се е провеждало от имами, молли, дервиши. Тая им просветителска дейност се е подкрепяла чрез икономически механизми. Разбира се, всичко това се е гарантирало от гарнизоните в градовете.
SRH написа Виж мнениеЗа ислямизацията: не знам какво очакваш - писмени свидетелства на пострадали или османски заповеди. Защо обаче смяташ, че писанието на поп Методи Драгинов е фалшификат? Добре, аз ще посоча
Comment
-
Съжалявам за многото постинги, но не успях да завърша сутринта.
SRH написа Виж мнениеМисля, вече имаш примери.
SRH написа Виж мнениеЗа данъчната система сега не ми се разсъждава, но и там ще излезе, че нещата стоят по друг начин. Само като илюстрация: джизие-хането до реформата от 1691 г. е само и единствено за християните. Извор (съдебен протокол в кадийски регистър на град София от 1618 г.):
Изявлението ти за джизието е поредното категорично, но не отговарящо на истината твърдение. От него излиза, че след реформата и мюсюлманите почват да плащат джизие, което е безумие само по себе си. Реформата има за цел да върне (или по-точно въведе) по-каноничния начин за неговото събиране - по една златна монета на глава, щото администрацията изчислява, че така ще прибира повече приходи, от които закършилата държавна хазна е изпитвала остра нужда. Та да правилно казваш, че джизие-хането (фискалната единица на данъка джизие!!) до 1691 г. е само за християните и след тази дата пак си е така. Смисълът на реформата (ако приемем, че е реформа изобщо) е съвсем друг, а успехът и прилагането на практика на разпоредбите са си отделна тема (по т.нар. джизие реформа основните автори са Баркан, Иналджък, Кийл, Л. Дарлинг, от балканските Недков, Хаджибегич, Филипович и т.н.).
! Ще предоставя точни заглавия, на всеки който се интересува, просто не мисля, че е мястото тук да изсипвам библиография!
SRH написа Виж мнениеТук дали трябва да говорим за кръвен данък? Защото и за него има документи...
SRH написа Виж мнениеВиж сега, това, което прокарваш като мисъл - че всичко си е било мирно и тихо - е доста цинично. Може би не знаеш, може би не искаш да знаеш, но има такива документи. Останалото са някакви тълкувания. А специално за икономическите механизми ще напиша нещо отделно, но няма да е скоро.
Comment
-
KIZIL DELI, случва се точно обратното на обвинението ти - от последния ти пост излиза, че българите-християни доброволно са избирали исляма. Въобще не вземаш предвид икономическата принуда, както и промяната в социалния статус на новите Абдули. Това именно означава подвеждане, игнорирайки факти. Разбирам, че опитваш да защитиш някаква турска или ислямска позиция, но обективното състояние на нещата е друго.
Както виждам също, християнските свидетелства за теб не са достоверни (дали и някогашните кадии не са следвали тоя принцип?). Но в предния си пост аз посочих и османски документ - коментар по него не виждам. Наместо това има едно частично признание в постинг ¹ 54, като и дори в това мнение твърдиш с някаква вещина, че "сух, възможно в най-голяма степен лишен от пропаганден характер, статистически материал, който чертае съвсем друга картина". Добре, но дотук никой не видя дори едно парченце от тоя материал. Вместо това стоят някакви обвинения и непризнаване на други (не мюсюлмански) свидетелства...
Ето един преглед на данъчната система в Османската империя, така че да стане ясно защо говоря за икономическа принуда.
Първо и основно положение в Османската империя е, че цялата земя е мирийска, т.е. държавна. Това означава, че върховната собственост принадлежи на хазната, представлявана от султана, който пък е представител на бога. Оттук следва, че централната власт раздава ленове на спахиите за послужване. Според размера на приходите има следните спахилъци:
- тимари (с доход до 20 000 акчета). Съществуват обаче и тимари с доход до 1000 акчета.
- зиамет (с доход от 20 000 до 100 000 акчета).
- хасове (с доход над 100 000 акчета)
За сравнение средната надница на ден е 10 акчета, един жребец струва 1500 акчета, а кон 8-900 акчета (Цветкова, Османска военно-феодална система, С. 1983). Срещу дохода си спахията е задължен да има кон, както и да осигури човек при боен поход. Тимарите и зиаметите се наследяват единствено при поемане на длъжностите на бившите владетели от синовете им. В противен случай се назначават от централната власт. Впрочем спахията предава половината от приходите си на хазната. Това са военно-ленните владения.
Съществуват и други форми на владение: поземлен мюлк (вечно владение), вакъф (вечно религиозно владение) и хас (частно везирско или султанско владение). Поземленият мюлк може да е в рамките на дадено селище и то може да се продава или завещава.
Селяните (рая) също имат право на земеделска собственост, има право да продава, но не и да променя предназначението без изрично разрешение на спахията. Демек, не може да вдигнеш къща в полето ей така. В някои случаи раята може да има специално предназначение - да пази проходи, да са соколари, маслари, оризари и др. На турски ти може да им кажеш званията Във всички случаи тия позиции са давали повече права в сравнение с обикновената рая, но пък и рентата им е била двойна.
Така полека стигам до данъците. Някои от данъците са общи и за християнската, и за мюсюлманската рая. Например юшура (данък върху поземления доход), който е десятък. Той е точно определен като 1/10 от добива. Общи са също и данъците върху стойността на недвижимите имоти (вергии), върху доходи от недвижими имоти (иджар), както и ДОД
Съществува и поземлено-личен данък. За християните се нарича испенче, а за мюсюлманите - ресм-и чифт. При християните той е бил 25 акчета от всеки работоспособен. Кажи ти колко е бил при мюсюлманите?
Обаче съществуват и данъци, които са само за немюсюлмани.
- харадж или джизие - поголовен военен данък за мъжкото население на възраст между 15 и 75 години
- ресм-и биве - данък, плащан от вдовици
- ресм-и божик - данък върху свинете, които се угояват за Коледа
- ресм-и ханазир - данък върху свинете изобщо
- ресм-и герден - данък за правото на сватбено веселие
- девшурме - кръвният данък. Събирал се е на всеки 3, 5 или 7 години, като се взима всяко пето дете на възраст 11-12 години. Отменен е 1582 г. и се заменя с данъка испенче. Колко каза, че събирали на мюсюлманите?
Не претендирам за изчерпателност. Някои от тези данъци са редовни, а други извънредни. Извънредните данъци са базирани на шериата, но с времето ставата редовни.
Рентата изобщо е била в три форми: отработъчна, натурална и парична. И докато спахиите са предпочитали паричната форма, централната власт е предпочитала другите две. В тоя ред се появява ангарията, която е обща като явление и за мюсюлманите, и за християните. Ангарията трябва да е поне 40 дни. Само че отново има детайл - християните са заети за по-дълго време и са пращани на много по-далечни разстояния.
Ти казваш, че "бидейки християнин в ислямска държава си по презумпция дискриминиран" - така е. Това именно създава предпоставки за далеч по-тежко положение на християните. Но то може да бъде облекчено точно чрез приемането на исляма. Това е причината за доброволните молби. Или имаш нещо друго предвид?
Comment
-
SRH написа Виж мнениеKIZIL DELI, случва се точно обратното на обвинението ти - от последния ти пост излиза, че българите-християни доброволно са избирали исляма. Въобще не вземаш предвид икономическата принуда, както и промяната в социалния статус на новите Абдули. Това именно означава подвеждане, игнорирайки факти. Разбирам, че опитваш да защитиш някаква турска или ислямска позиция, но обективното състояние на нещата е друго.
SRH написа Виж мнениеКакто виждам също, християнските свидетелства за теб не са достоверни (дали и някогашните кадии не са следвали тоя принцип?). Но в предния си пост аз посочих и османски документ - коментар по него не виждам. Наместо това има едно частично признание в постинг ¹ 54, като и дори в това мнение твърдиш с някаква вещина, че "сух, възможно в най-голяма степен лишен от пропаганден характер, статистически материал, който чертае съвсем друга картина". Добре, но дотук никой не видя дори едно парченце от тоя материал. Вместо това стоят някакви обвинения и непризнаване на други (не мюсюлмански) свидетелства...
Разказът ала Цветкова за що е то османска данъчна система намирам ненужен, ясно е, че християните плащат по-високи данъци от мюсюлманите. Не се заигравай прекалено с това обаче, щото не са толкова драматично по-високи. Ако прочетеш Радушев и погледнеш изчисленията му за района на Неврокоб, ще видиш за какво става дума. Проблемите идват когато живееш в кофти време на непоходящо място, като например в планината през ХV²² в. когато настъпва т.нар. малък ледников период и изведнъж всяко акче става ценно. Иначе както казах и преди, икономическият фактор (все се надявах, че икономическата принуда умря заедно с комунизма и марксистката историография) при обръщенството в исляма е нещо, което следва да се има предвид и да не се подценява в никой случай. По логиката на твоето обяснение, "кат не са ги клали, поне са ги икономически принуждавали", нямаше да е останал 1 християнин за толкова време принуда, да не говорим, че хич ама хич не ни обяснява защо обръщенството пуска здрави корени по места като Родопите, Босна и Албания с части от Македония, а по други хич го няма така гласовито.
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнениеИначе както казах и преди, икономическият фактор (все се надявах, че икономическата принуда умря заедно с комунизма и марксистката историография) при обръщенството в исляма е нещо, което следва да се има предвид и да не се подценява в никой случай. По логиката на твоето обяснение, "кат не са ги клали, поне са ги икономически принуждавали", нямаше да е останал 1 християнин за толкова време принуда, да не говорим, че хич ама хич не ни обяснява защо обръщенството пуска здрави корени по места като Родопите, Босна и Албания с части от Македония, а по други хич го няма така гласовито.
Широко прието днес е мнението, че в по-голямата си част балканските помюсюлманчвания са поединични, макар че точно този въпрос – дали те са резултат на централно планирана и системно приложена политика на асимилация, или, от друга страна, са продукт на индивидуално предприета социална, политическа и религиозна адаптация – е предмет на вътрешни дебати и различия в българската историография. Ненасилственото, или т.нар. доброволно помюсюлманчване, може да се разглежда като резултат от косвен натиск или принуда (икономическа и социална, но не и административна) с цел да се постигне социална прекатегоризация.
Източник.
Comment
-
Виж сега, след като мислиш, че християнските източници са фалшификати, вземи тогава на Петър Петров "Османски извори за ислямизационните процеси на Балканите XVI - Х²Х век". Там ще можеш да намериш достатъчно много авторитетни за теб доказателства. Да, има такова нещо като "свободни" молби за помохамеданчване, но те са породени от други обстоятелства.
Отделно от това аз не виждам да даваш някакво мнение. Така че те питам - по каква причина българите са приемали исляма? Защото е по-съвършена религия? Не, става дума за заемането на друга социално-икономическа позиция. Точно затова дадох примерите с данъците и ангарията, за да видиш колко различно е било положението за християни и мюсюлмани.
Разбираш ли колко е манипулативно твърдението ти. Все едно да кажа, че българомохамеданите през 80-те подаваха заявления за промяна на имената, защото само така можеха да работят и прочие... А дали имаше други неща? Разбира се, но аз ще се вгледам само във факта, че те "доброволно" са подавали заявления.
По същия начин я караш ти. Криво-ляво признаваш за икономическата принуда (била фактор) - бе, това е основен момент! После не желаеш да чуеш за християнски свидетелства за масово ислямизиране. Били фалшификат. Ами след 150 години някой може да говори, че събитията при Езерче са измислица! А после може някой друг да рече - ми много ясно, нали са малцинство в православна България...
Comment
Comment