Първо, да се извиня за закъснелия "аналитичен отговор" - при това необичайно струпване на пет почивни дни наистина си е небрежност от моя страна, но в оправдание бих могъл да изтъкна един грип, който с истинска демократичност (сиреч, без да подбира и да се съобразява с нищо) ме прикова на легло - едва днес се изправям на крака и отварям форума за пръв път тая година и ще се опитам да спретна нещо аналитично по въпроса, макар да ми се струва, че сър Грей възлага твърде голям товар от надежда върху плещите ми .
Първо критиката...
Основен проблем, когато се опитваме да напарвим подобен анализ, е да не преминем моментално към синтез, без реално да сме завършили аналитичната фаза. Страхувам се, че точно това се е случило с твоя опит, Хорст Весел. Особено голяма е опасността, когато се използват абстрактни общнозначащи понятия, защото те притежават известни огледални свойства. В културен аспект те изобилстват от значения, често влизащи в конфликт едно с друго или директно противоречащи си - т.е., следва да се помни, чепри абстрактни "големи" понятия като "изкуство", "морал", "истина", "справедливост"разглеждани принципно (т.е., в общоисторически и в тоя смисъл общокултурен аспект) напълно се снема законът за логическата непротиворечивост на съдържащите се в тях значения (или означаеми). Т.е., на практика всеки от участниците в дискусията неявно (без да го обозначава гласно) ги превежда съгласно личните си разбирания (за жалост общата културна среда не дава и гаранция за еднозначност или дори приблизителна идентичност на тълкуванията) и така в ушите ни те придобиват различно значение, а оттам идва неразбирателството.
Първата стъпка при подобен анализ е областта от значения да се конкретизира и изясни, така че културният контекст на означаваното да бъде ясно посочен и еднакъв за всеки от нас и оттук би следвало да започне дискусията.
Вторият проблем отново е в писането "по принцип", което се прилага при сравняването - сравнителната техника изисква сравняване на конкретни реалии и техни примери и ако остане едностранчива ще даде резултати само за един от сравняваните аспекти. Ти, Хорст Весел, сравнявайки двата типа управление извършваш непростима логическа грешка като сравняваш един с друг различни аспекти - за национал-социализма взимаш идеологическата или "припнципната" постановка на устройството, докато за демокрацията взимаш практическия резултат - т.е., сравняваш идеалния аспект на първата с реалния аспект на втората. А това не би било методологична грешка единствено ако между идеално и реално нямаше разлика, но това, разбира се, не е така (няма понятие за което тези две страни да са идентични).
При всяко едно държавно устройство има идеален принцип, от който се изхожда и реализация на този принцип на практика. Един от съществените моменти в случая е доколко голямо е разминаването между двете страни на държавното усторйство - колкото по-голямо е това разминаване, с толкова по-голяма доза напрежение и потенциални проблеми е заредена реализацията. При повечето от т. нар. тоталитарни идеологии разминаването придобива почти абсолютни стойности, при т. нар. демокрация разминаване също има и то никак не е малко, но все пак сравнено с първите е сравнително малко.
Така или иначе, ако гледахме само идеалните варианти, то аз веднага бих посочил като фаворит някого извън настоящето търсене - комунизма - несъмнено той изглежда като най-доброто (и за жалост най-утопичното) разрешение на социалните проблеми.
От какво да изхожда аналитичния опит?
Така както цивилизацията се създава в отговор на определено предизвикателство, така и държавното усторйство се създава в отговор на определени обществени и и цивилизационни проблеми и нужди. Първо трябва да разграничим поне до някакво ниво на конкретност тези проблеми и нужди, за да можем след това да ги посочим конкретно и да се опитаме да видим коя от двете системи какъв отговор им дава. След това следва да преценим доколко отговорът е адекватен, за да имам ебаза за сравнение. Разбира се, доколкото няма да се опитваме да създаваме нещо ново на теоретично ниво в сътоветните области на знанието , няма да се опитваме да стигнем и твърде дълбоко в проблематиката.
Ще въведем и едно неизбежно, според мен, ограничение - доколкото се интересуваме от въпросните форми на общестевно-държавно устройство, то следва засега да пренебрегнем външнополитическите функции на държавата и да се съсредоточим върху вътрешните.
Малко аналитично-синтетично моделиране на понятията
Дори при бегъл поглед върху структурата на социума могат да се забележи, че тя е съставена от множество единични елементи, които обаче са свързани в огромно множество нелинейни подструктури (при това при определено ниво на анализ може да се установи странният факт, че количеството подструктури може да надхвърля значително броя на елементарните елементи) В този смисъл, да ограничаваме анализа до идеята, че обществото се състои от една основна структура - "народ", който е съставен от множеството от единични елементи, ще е най-малкото неправилно.
Първо да инициализираме понятията, които ще се "мяркат" след това в анализа:
* морал - моралът е система от неписани правила за поведение в рамките на социума. Доколкото тези правила са "неписани", то те следва да се отличават от законите. Моралът е социална форма на самоконтрол, докато законите са държавна форма на контрол/самоконтрол. Моралните норми са неформални (макар легитимността им да се признава често, а в много от случаите юристите да извеждат совите законови принципи от морални норми) и техните санкции имат същия характер. В този смисъл, в общия случай държавата упражнява своя контрол чрез закони (писани официални норми), а обществото (или по-точно неговият социотип) упражнява своя контрол чрез морални неписани норми.
Т.е., моралът е форма на контрол, която урежда отношенията между отделните структурни елементи на социума - отношения личност/личност, личност/семейство (или съответната родова структура за дадения период), като най-високото й ниво е отношението личност/цялост. Именно в този случай се говори за "обществен морал".
Подобно на писаните норми, моралните също принадлежат изцяло на традицията, защото техният авторитет се корени в нея - "това е начинът, по който са постъпвали нашите деди", образно казано. Именно затова те приднадлежат изцяло към социотипа и по своята същност винаги са консервативни. За разлика от законите, обаче, те не притежават вградени механизми за саморегулация.
Когато структурните отношение в социума остават непроменливи за дълго време, моралните норми не предизвикват много напрежение (а това, което се създава се "излива" нанякъде - било под формата на рагинализиране на съответните елементи или под формата на пасионарна експанзия). Когато, обаче, структурните връзки в социума са в процес на динамична промяна (рушене на старите, създаване на нови или пък метаморфоза), то тогава моралните норми създават огромно напрежение, което може да се снеме единствено чрез тяхната промяна, която обикновено взима формата на "морална революция", т.е., взривоподобна промяна, в резултат на това, че при голям брой личности личният им морал в конфликт с обществения.
В този смисъл, следва да се въведат две понятия за морал: "традицино-обществен морал" и "личностен морал". Първият изразява съществуващите норми на поведение и реакция, записани в социотипа и действащи в моментната социална реалност отгоре-надолу. Вторият изразява личните схващания на личността - основната клетка на социума.
Ролята на държавата в тази материя се изчерпва с възможността за подмяна на моралните норми със законови - т.е., тя може да се поита да деноминира и унищожи моралните и да ги замени с такива, произтичащи от самата нея. Това може да се прави както като опит за завръщане към "Златния век" ("доброто старо минало, когато всички занеха как да се държат правилно..."), т.е., да замрази процеса на промяна или пък като опит за снемане на съществуващите противоречия между личностния и обществен морал, т.е., като опит за институцаионализиране на ревлоюцията и избягване на жертвите й. Но и в двата случая има процес на подмяна и премахване на морала, което свива областта му на действие, както и намалява авторитета му. Това са като цяло негативните страни на замяната на моралните норми със законови (има и определено негативно влияние върху личния морал). Положителните страни са в това, че се преодолява проблемът с липсата на регулаторен механизъм при социалния морал (разбирасе, ако предположим, че законите имат такъв в конкретния случай).
* изкуство - подобно на случая с морала, тук отново имаме поне няколко нива на съществуване. От една страна, изкуството е средство за създаване/разопаковане на смисъл.Ако моралът "разпакетира" смисъла на човешките взаимотношения на формално (спрямо личността) ниво, държавата чрез своите закони, прави същото по отношение на задълженията/възможностите на взаимоотношенията личност/институция, то изкуството задава смисъла на индивидуалното съществуване и в този смисъл неговата функция съвпада с тази на религията - разликата е, че последната се опитва да прави това по подобие на морала - т.е., да институционализира смислите, да дава общоважащи решения. Изкуството по своята същност е точно обратното - то позволява личен контакт с личната трансцеденция (или ако щете - със смисъла на личностния пространствено-времеви тунел). Затова контактът произведението на изкуството когато наистина се осъществява като такъв е винаги личен.
Същевременно, обаче, изкуството предлага кажи-речи най-древната форма (вероятно възникнала заедно и едновременно с религията) на информационна или "магическа" манипулация и като такава то претърпява множество форми на институционализация от страна на социума и държавата. В този смисъл, почти винаги общественият морал е склонен да формира "общоприето" мнение по повод на произведенията на изкуството - бихме могли да го наречем "общ вкус". Разбира се, предназначението на този информационен конструкт е да канализира възприятието на дадено произведение на изкуството, така че вместо да се произведе нов личен смисъл, да се преповтори означения от традицията опит - т.е., да се замени личното преживяване с оществено. Бих могъл да кажа, че това е най-древната форма на съществуване на масова култура и реално без съществени измененя тя просъществува и до днес, макар несъмнено размахът и сега да е много по-голям.
Разбира се, това не е деструктивна функция, а по-скоро поит за самозащита от страна на социотипа (той е структура от големен тип), защото произвеждането на личностен смисъл увеличава дивесификацията, т.е., пораждат се повече личности с потенциал да възприемат в различни посоки - най-общо казано, увеличават се разликите в порстранствено-времевите тунели на отделните личности спрямо този на целия социум).
На практика, тази функция никога не е имала абсолютен успех поради очевидни причини - актът на създаване/възприемане на изкуство е мисловен по своята същност и не подлежи на друга форма на контрол, освен информационно-магична (а последната никога не е била институционализирана с успех). Раелно санкцията засяга най-вече творците и най-изявените им поддръжници и най-често тя е икономическа по своя характер (не случайно множество творци умират в бедност, тъй като винаги се е заплащало масовото изкуство) - значително по-рядко е социална (тотално отхвърляне от социума, маргинализация, често и психическа).
Можем да формираме следният примерен работен модел на социум, който да използваме впоследствие:
1. Социумът е със сложна структура, която се състои поне от две структурни системи - статична и динамична:
1.1 Статичната система от структури е относително непроменлива база за социума, доколкото върху нея се гради възпроизводителната му функция (социотипа) и съществуващите форми на организация. Тя е плод на традицията и може също така да бъде назовавана "традиционна". Естествено, в исторически план статичната система придобива динамични харкатеристики.
Основните й елементи са личността, "роднинските" групи и социумът като цяло, а структурите й уреждат неформалните отношения между отделинте личности, между личността и съответните родови групи (семейство в модерността, родът в по-стари времена и т.н.), между отделните родови групи и между всеки един от тези елементи и цялостта, представена от социотипа. Самите норми, уреждащи всеки аспект на тези ваимоотношения имат традиционен характер и са неписани - наричат се морал ("обществен морал").
Характерно за статичната система е, че създаваните отношения и връзки са йерархични и непроменливи, както и непротиворечиви ("аз, с еди-кое си име, съм член на еди-кое си семейство, в него съм син на еди-кой си..." и т.н.).
1.2 Динамичната система е значително по-неуловима по своя характер и много по-трудно се поддава на археологически методи на дирене. Тя образува временните социални връзки, които нямат традиционен характер и не се градят основно върху морала, а по-скоро върху някаква форма на социално съжителство и съвместна идентификация. Тук влизат разнообразни приятелски кръгове, кръгове по интереси и т.н.
Тя се гради основно върху сходство в идентификацията (т.е., конкретното разопаковане на смисъл )на някакво ниво, въз основа на което се създава временна консорционна структура (използвам понятието в смисъла на Архимаг от форума на ИГШ). Именно на това ниво системата на социума става изключително сложна и разнообразна, защото всяка личност може в един или друг момент от личното си съществуване да принадлежи към множество отделни "консорциуми".
Ролята на държавата в тази структура се свежда до контрол на конфликтите - т.е., в идеалният случай тя трябва да разрешава всички конфликти, които излизат извън сферата на ефективно десйтвие на общесвения морал (или навлизат в сферата на взаимнаодейстиве на законите и морала) или казано иначе - да разрешава конфликтите на ниво личност-личност/личност-семесйтво/семейство-семейство/личност-консорционна група/консорционна група-консорционна група/личност-консорционна група-социум. В същият този идеален случай би следвало да се позволява максимално възможна свобода на всяко ниво (т.е., дотолкова доколкото тази свобода на нарушава свободата на друга същност на същото или горно/долно ниво), защото нарушаването на свобода поражда напрежение, което се трупа върху цялата структура и води до разнородни изкривявания и проблеми.
За простота бихме могли да формулираме следните сфери на действие на държавата в социума:
* права на личността;
* права на традиционната група (семейството);
* права на динамичната група (консорциум) - може да се дефинират и като "колективни права";
* права на социума (цялата група).
И да преценяваме ефективността на действията на държавата на всяко от тези нива. На практика, "отношенията власт-народ" всъщност изчерпателно се описват тук, доколкото "властта" е абстракция за волята на държавата.
Най-после - самото сравнение
1. Държавната система сама по себе си
Вътрешното устройство на властта е въпрос, който може да се разглежда от гледна точка на ефективността на системите за самоконтрол/контрол, както и адекватността на санкциите спрямо гореописаната система. Основната цел на институционализирането на властта е да се осигури приемствеността й (стабилност на цялата система държава-социум), както и адекватността й спрямовътрешната и външната среда - т.е., възможност за промяна на властта, така че нейните решения да са адекватни на условията на социума (вътрешни - гореописаната схема и външни - отношения с останалите държави).
Първото тук е делегирането на властта (т.е., кое се явява "извор на контрола").
* НАЦИОНАЛ-СОЦИАЛИЗЪМ
При национал-социализма властта е организирана отгоре-надолу - социумът е обединен в едно от "волята на нацията" (която се предполага като саморазбираща се), а израз на тази воля е националният водач - фюрерът. В негово лице "волята на нацията" е персонализирана, което означава, че всъщност тя се заменя с неговата лична воля. Оттам-надолу имаме пределегиране на воля в една пирамидална структура на предаване на властта, като задължително помним две неща - на практика имаме пирамида от три основни нива - "фюрер" (върха), "партията" (второто ниво, което на свой ред е разслоено в няколко под нива на подчиненост) и "нацията" - последното ниво, което обединява всички останали. Властта се упражнява еднолично по идея, като няма никакво средство за контрол отдолу-нагоре.
Ефикасността на решенията зависят от способността на най-горното ниво да възприема информационният поток в неговата цялост и да взима адекватни решения на всеки възникващ проблем. Естествено, акоподобно нещо е що-годе решимо по отношение на една малка племенна общност, то в никакъв случай не е информационно решима задача по отношение на една национална държава (сумата на подконтролните същности и техните принципни разлики, на съществуващите и необходимите информационни канали надхърлят с няколко порядъка възможностите на индивидуалния пространствено-времеви тунел на "вожда"). Това налага пределегирането на властта надолу, което е по същество безконтролно, защото едни и същи структури отговарят както за взимането на решения "по волята на фюрера", така и за осъществяване на информационния поток отдолу-нагоре - т.е., те осъществяват информационен контрол спярмо постъпващата на върха информация (това е основният проблем на тираничната организация).
При тази форма на управление държавата като цяло се опитва да съществува в индивидуалния пространствено-времеви поток на лидера си, а отделните социални конструкти се оказват под тоталния контрол на личностно-времевите тунели на "местните фюрери" (т.е., личностите, които представляват "волята на фюрера" на долните нива на пирамидата).
На практика ефективността на цялата система зависи изцяло от способността на личността на върха да си осигури адекватна обратна информация, за да може, от една страна, да възпирема някаква цялостна картина, от друга - да контролира решенията на тези, на които е делегирала локалните си права, от трета страна - да следи геостратегическата картина на нещата. На практика се налага или тя да разчита за всяко конкретно решение на тези, на които е делегирала правата си или да го взима сама.
В реалността личността много бързо губи каквато и да е адекватност между личния си тунел и този на останалите, съответно, нейните решения също така започват да губят ефективността си.
Освен обратната връзка, осъществявана за сметка на властовите структури (т.е., тези които взимат решенията информират нагоре и за техните резултати) при тази форма на организация не съществува никаква друга форма на обратна връзка, доколкото не са разрешени никакви други информационни канали освен официалните, а те също са организиранио отгоре-надолу и се използват като допълнително средство за контрол (вместо да описват реакцията на социума спрямо действията на властта, т.е., да определят тяхната ефективност, те се опитват да убедят социума, че взетите решения са ефективни, независимо от реалността).
При тази форма на огранизация съществуват само три начина за промяна на устройството съгласно промени в средата: волята на вожда, избиране на нов вожд (след смъртта на стария) или преврат отдолу-нагоре (от второто към първото ниво), заменящ вожда. На практика легитимен по отношение на властта е само първия метод и отчасти втория - волята на нацията може да посочи друг изпълнител.
Основен организиращ принцип е едноличната воля на лидера.
Отговорността е колективна за първото и отчасти за второто ниво на пирамидата (доколкото никой няма място за личностнта изява, а всеки, който притежава власт я притежава като делегирана воля на лидера) и съществува на личностно ниво единствено на върха на пирамидата. Въобще, отговорността е възможна само спрямо върха на пирамидата, доколкото оттам произтича и властта.
* ДЕМОКРАЦИЯ
Основната идея е делегирането на властта отдолу-нагоре - всички "гласоподаватели" (т.е., хора които са достигнали определена социални инициация) избират свои представители (като имат право да се организират в политически групи с право на собствена воля), които да реализират тяхната воля. На практика избраните представители съставят законодателен орган, който има правото да променя съществуващите закони и да създава нови, както и да предоставя мандат за създаване на изпълнителна власт. Последната се създава въз основа на този мандат и взима всички изпълнителни решения посредством делегиране на права отгоре-надолу - т.е., създава свои подструктури, които упражняват конкретната власт по места. По всяко принципно положение, обаче, както и по отношение на финансирането си, изпълнителната власт се отчита пред законодателната.
Конкретният контрол над решенията на първите две се осъществява от законодателна власт, която реализира законите и има контролни права над решенията и представителите на другите две.
Цялата система има две стандартни форми на обратна връзка и една извънредна (освен вградената тризначност, която осигурява известен запас от самостоятелен контрол) - пределегирането на властта от страна на социума, което се повтаря през определен период от време и медиите, които се ползват от информационната свобода да създават множество отделни тунели на реалност, които поставят множество огледала пред социаблната реалност, в които се отразяват действията на властта и ефектът им върху социума. Извънедната форма на контрол се нарича "гражданско неподчинение" и е изцяло отдолу-нагоре организирана - всяка група хора има право да изразява символично протеста си спрямо решенията на властта по този начин без да влиза в конфликт със закона. С помощта на информационните канали подобна форма на протест може да придобие определена масовост и да действа по линията на политическата отговорност (т.е., властта се съобразява с нея, доколкото инак може да загуби следващите избори или иначе казано - да загуби популярност).
При тази форма на организация същестувват институционализирани средства за промяна на организиращия принцип - конституцията, който е и основен организиращ принцип.
На личностно ниво отговорността винаги е лична, във властта отговорността може да е лична ако се търси по повод на конкретно нарушение на закон или политическа - по отношение на грешно решение. Политическата отговорност се търси на избори и означава загуба на власт за определен период от време от съответната политическа организация.
По същество властта при този тип система се осъществява от тази политическа сила, която успее да добие достатъчно популярност, т.е., да се представи в най-добра светлина. Това съдържа определени проблеми от гледна точка на информационните манипулации, като гаранция срещу тях е принципът за совбода на информацията, който гарантира съществуването на независими канали за информиране (на практика обаче се гарантира от конкурентния принцип).
2. Отношения социум-държава
Тук ще се опитам да бъда пределно кратък:
* НАЦИОНАЛ-СОЦИАЛИЗЪМ
Държавата тук има абсолютен примат над социума и се стреми да уеднакви всяка от отделните му структури в една обща твърда йерархична структура, в чийто връх стои властта (т.е., държавата). На практика това означава унищожение на традиционния морал и поддържаните от него структури и замяната им със закони, които подчиняват цялата система на властта и нейната воля. Всяка от социалните структури има минимално значение и роля в сравнение с властта - личността се жертва в полза на колектива, колектива - в полза на социума, а последния - в полза на държавата, която е съсредоточение на личната воля на една личност. Т.е., самата система съдържа дълбока порочност в себе си, допълнително усложнена от липсата на традиционна система за разопаковане на смисъл, която да институционализира източника на властта (каквато роля има религията по отношение на абсолютната монархия). Т.е., цялата социална структура, залегнала в социотипа се унищожава в полза на правата на една конкретна личност и нейното виждане на реалността.
На всяко едно ниво на социалната структура се наблюдава съществуването на минимална свобода на действие, което зарежда цялата система с огромен заряд напрежение, който в реалността се снема по два начина - чрез грандиозни масови ритуали (подобно средство използва религията за същата цел) и чрез външен конфликт, като средство за мобилизация на ресурси и оправдание на липсата на свобода ("ще имаме свобода когато победим коварния враг" и т.н.).
Именно тук се проявява една много характерна за национал-социализма черта - опитът за институционализиране на изкуството което трябва да замести функциите на религията (която се отрича като средство). Изкуството се пропагандизира и държавата прави опит да го използва като институционално средство за информационна манипулация и като ритуално средство.
Тук бих казал, че подобни тенденции се наблюдават винаги в революционни ситуации (характерни примери са "пролеткултовците", мексиканската монументална живопис и т.н.), но единствено в национал-социалистическата, фашитските и съветската държава (както и в създадените от нея народни демокрации) се стига до институционализация на изкуството - т.е., творецът може да живее само в рамките на институцията, да получава заплата за конкретен одобрен продукт за масово ползване.
* ДЕМОКРАЦИЯ
Отново имаме замяна на традиционните структури на морала със законови, която също е стиганла доста далече. Като цяло, обаче, степента на рестриктивност е много по-ниска, което осгирува много повече степени на свобода на всяко ниво, като и самата система е организирана, така че да осигурява максимум свобода на десйтвие в определени граници. Първото (както и при другата система) води до постепенно намаляване на значението на статичните структури, докато второто потавя акцент върху динамичните структури и тяхното възможно многообразие.
Доколкото съществуват легитимни методи за промяна на съществуващите законови норми то това дава голям заряд адаптивност на системата спрямо промените във връзките й.
Като завършек на този доста разбухнал пост бих искал да отправя и своята критика към "демокрацията" - основният проблем в социален план е т. нар. "консуматорско общество", т.е., създаването на социум, в който основнитя стремеж е към възпроизвеждането на цикъла придобиване/използване/изхвърляне на всяко генерирано благо. Общо взето, този тип обещство се създава по "естествен път", сиреч, не е резултат на нечия политическа воля, а по-скоро на конкретни действащи процеси и по същество е основен икономически механизъм на този тип държави, защото гарантира постоянното нарастване на генерираните блага, аследователно и на "нивото на благоденствие". Това е и основният източник на прогрес за този тип социуми. Проблемът се свежда до това, че основната маса хора постепенно се уеднаквяват по пътя на потреблението (на огромно разнообразие на стоки, услуги и иначе казано - възможности), като свеждат свободата на личността си до свобода да потребяват.
Това води и до съответният ефект на постепенно деизнетересиране от политическия живот (и до създаването на политическа каста, която упражнява професионално управление за сметка на сменящи се партийни означения).
ъщевременно, никой не ограничава линостите, които си поставят други цели, нито се опитва да ги санкционира по някакъв начин (освен стандартният за всяко общество случай на нарушение на общите норми на поведение - в случая вече законови).
Проблемът, до който това би могло да доведе е своеобразното "ново средновековие", което често сме обсъждали - т.е., цивилизационен застой (който вероятно е перодолим чрез нови глобални средства на организация).
В този смисъл, въпросните тенденции, които се отбелязват в съвременните демократични общества не са резултат от някакви корежи на властта (както и тя не се кпери чрез някакъв мистичен пропаганден контрол - такъв не се осъществява, доколкото тази функция се постига естествено и от само себе си по друг метод).
Лошото е, че всеки от опитите за друг път до момента са се провалили. Последният достатъчно очевиден провал е на комунистическият опит, който се опитва да замени приципа на потреблението с колективния принцип на постигане на общи цели. Този провал със сигурност е причинен от немарливостта при избора на средства, но с голяма степен на вероятност е залегнал и в самата цел.
Опитът в това отношение на национал-социализмът, обаче, няма дори положителните черти на комунистическия и общо взето не би дал никакви предимства пред сегашното положение на нещата, за сметка на множество очевидни и вече изтъкнати недостатъци.
Първо критиката...
Основен проблем, когато се опитваме да напарвим подобен анализ, е да не преминем моментално към синтез, без реално да сме завършили аналитичната фаза. Страхувам се, че точно това се е случило с твоя опит, Хорст Весел. Особено голяма е опасността, когато се използват абстрактни общнозначащи понятия, защото те притежават известни огледални свойства. В културен аспект те изобилстват от значения, често влизащи в конфликт едно с друго или директно противоречащи си - т.е., следва да се помни, чепри абстрактни "големи" понятия като "изкуство", "морал", "истина", "справедливост"разглеждани принципно (т.е., в общоисторически и в тоя смисъл общокултурен аспект) напълно се снема законът за логическата непротиворечивост на съдържащите се в тях значения (или означаеми). Т.е., на практика всеки от участниците в дискусията неявно (без да го обозначава гласно) ги превежда съгласно личните си разбирания (за жалост общата културна среда не дава и гаранция за еднозначност или дори приблизителна идентичност на тълкуванията) и така в ушите ни те придобиват различно значение, а оттам идва неразбирателството.
Първата стъпка при подобен анализ е областта от значения да се конкретизира и изясни, така че културният контекст на означаваното да бъде ясно посочен и еднакъв за всеки от нас и оттук би следвало да започне дискусията.
Вторият проблем отново е в писането "по принцип", което се прилага при сравняването - сравнителната техника изисква сравняване на конкретни реалии и техни примери и ако остане едностранчива ще даде резултати само за един от сравняваните аспекти. Ти, Хорст Весел, сравнявайки двата типа управление извършваш непростима логическа грешка като сравняваш един с друг различни аспекти - за национал-социализма взимаш идеологическата или "припнципната" постановка на устройството, докато за демокрацията взимаш практическия резултат - т.е., сравняваш идеалния аспект на първата с реалния аспект на втората. А това не би било методологична грешка единствено ако между идеално и реално нямаше разлика, но това, разбира се, не е така (няма понятие за което тези две страни да са идентични).
При всяко едно държавно устройство има идеален принцип, от който се изхожда и реализация на този принцип на практика. Един от съществените моменти в случая е доколко голямо е разминаването между двете страни на държавното усторйство - колкото по-голямо е това разминаване, с толкова по-голяма доза напрежение и потенциални проблеми е заредена реализацията. При повечето от т. нар. тоталитарни идеологии разминаването придобива почти абсолютни стойности, при т. нар. демокрация разминаване също има и то никак не е малко, но все пак сравнено с първите е сравнително малко.
Така или иначе, ако гледахме само идеалните варианти, то аз веднага бих посочил като фаворит някого извън настоящето търсене - комунизма - несъмнено той изглежда като най-доброто (и за жалост най-утопичното) разрешение на социалните проблеми.
От какво да изхожда аналитичния опит?
Така както цивилизацията се създава в отговор на определено предизвикателство, така и държавното усторйство се създава в отговор на определени обществени и и цивилизационни проблеми и нужди. Първо трябва да разграничим поне до някакво ниво на конкретност тези проблеми и нужди, за да можем след това да ги посочим конкретно и да се опитаме да видим коя от двете системи какъв отговор им дава. След това следва да преценим доколко отговорът е адекватен, за да имам ебаза за сравнение. Разбира се, доколкото няма да се опитваме да създаваме нещо ново на теоретично ниво в сътоветните области на знанието , няма да се опитваме да стигнем и твърде дълбоко в проблематиката.
Ще въведем и едно неизбежно, според мен, ограничение - доколкото се интересуваме от въпросните форми на общестевно-държавно устройство, то следва засега да пренебрегнем външнополитическите функции на държавата и да се съсредоточим върху вътрешните.
Малко аналитично-синтетично моделиране на понятията
Дори при бегъл поглед върху структурата на социума могат да се забележи, че тя е съставена от множество единични елементи, които обаче са свързани в огромно множество нелинейни подструктури (при това при определено ниво на анализ може да се установи странният факт, че количеството подструктури може да надхвърля значително броя на елементарните елементи) В този смисъл, да ограничаваме анализа до идеята, че обществото се състои от една основна структура - "народ", който е съставен от множеството от единични елементи, ще е най-малкото неправилно.
Първо да инициализираме понятията, които ще се "мяркат" след това в анализа:
* морал - моралът е система от неписани правила за поведение в рамките на социума. Доколкото тези правила са "неписани", то те следва да се отличават от законите. Моралът е социална форма на самоконтрол, докато законите са държавна форма на контрол/самоконтрол. Моралните норми са неформални (макар легитимността им да се признава често, а в много от случаите юристите да извеждат совите законови принципи от морални норми) и техните санкции имат същия характер. В този смисъл, в общия случай държавата упражнява своя контрол чрез закони (писани официални норми), а обществото (или по-точно неговият социотип) упражнява своя контрол чрез морални неписани норми.
Т.е., моралът е форма на контрол, която урежда отношенията между отделните структурни елементи на социума - отношения личност/личност, личност/семейство (или съответната родова структура за дадения период), като най-високото й ниво е отношението личност/цялост. Именно в този случай се говори за "обществен морал".
Подобно на писаните норми, моралните също принадлежат изцяло на традицията, защото техният авторитет се корени в нея - "това е начинът, по който са постъпвали нашите деди", образно казано. Именно затова те приднадлежат изцяло към социотипа и по своята същност винаги са консервативни. За разлика от законите, обаче, те не притежават вградени механизми за саморегулация.
Когато структурните отношение в социума остават непроменливи за дълго време, моралните норми не предизвикват много напрежение (а това, което се създава се "излива" нанякъде - било под формата на рагинализиране на съответните елементи или под формата на пасионарна експанзия). Когато, обаче, структурните връзки в социума са в процес на динамична промяна (рушене на старите, създаване на нови или пък метаморфоза), то тогава моралните норми създават огромно напрежение, което може да се снеме единствено чрез тяхната промяна, която обикновено взима формата на "морална революция", т.е., взривоподобна промяна, в резултат на това, че при голям брой личности личният им морал в конфликт с обществения.
В този смисъл, следва да се въведат две понятия за морал: "традицино-обществен морал" и "личностен морал". Първият изразява съществуващите норми на поведение и реакция, записани в социотипа и действащи в моментната социална реалност отгоре-надолу. Вторият изразява личните схващания на личността - основната клетка на социума.
Ролята на държавата в тази материя се изчерпва с възможността за подмяна на моралните норми със законови - т.е., тя може да се поита да деноминира и унищожи моралните и да ги замени с такива, произтичащи от самата нея. Това може да се прави както като опит за завръщане към "Златния век" ("доброто старо минало, когато всички занеха как да се държат правилно..."), т.е., да замрази процеса на промяна или пък като опит за снемане на съществуващите противоречия между личностния и обществен морал, т.е., като опит за институцаионализиране на ревлоюцията и избягване на жертвите й. Но и в двата случая има процес на подмяна и премахване на морала, което свива областта му на действие, както и намалява авторитета му. Това са като цяло негативните страни на замяната на моралните норми със законови (има и определено негативно влияние върху личния морал). Положителните страни са в това, че се преодолява проблемът с липсата на регулаторен механизъм при социалния морал (разбирасе, ако предположим, че законите имат такъв в конкретния случай).
* изкуство - подобно на случая с морала, тук отново имаме поне няколко нива на съществуване. От една страна, изкуството е средство за създаване/разопаковане на смисъл.Ако моралът "разпакетира" смисъла на човешките взаимотношения на формално (спрямо личността) ниво, държавата чрез своите закони, прави същото по отношение на задълженията/възможностите на взаимоотношенията личност/институция, то изкуството задава смисъла на индивидуалното съществуване и в този смисъл неговата функция съвпада с тази на религията - разликата е, че последната се опитва да прави това по подобие на морала - т.е., да институционализира смислите, да дава общоважащи решения. Изкуството по своята същност е точно обратното - то позволява личен контакт с личната трансцеденция (или ако щете - със смисъла на личностния пространствено-времеви тунел). Затова контактът произведението на изкуството когато наистина се осъществява като такъв е винаги личен.
Същевременно, обаче, изкуството предлага кажи-речи най-древната форма (вероятно възникнала заедно и едновременно с религията) на информационна или "магическа" манипулация и като такава то претърпява множество форми на институционализация от страна на социума и държавата. В този смисъл, почти винаги общественият морал е склонен да формира "общоприето" мнение по повод на произведенията на изкуството - бихме могли да го наречем "общ вкус". Разбира се, предназначението на този информационен конструкт е да канализира възприятието на дадено произведение на изкуството, така че вместо да се произведе нов личен смисъл, да се преповтори означения от традицията опит - т.е., да се замени личното преживяване с оществено. Бих могъл да кажа, че това е най-древната форма на съществуване на масова култура и реално без съществени измененя тя просъществува и до днес, макар несъмнено размахът и сега да е много по-голям.
Разбира се, това не е деструктивна функция, а по-скоро поит за самозащита от страна на социотипа (той е структура от големен тип), защото произвеждането на личностен смисъл увеличава дивесификацията, т.е., пораждат се повече личности с потенциал да възприемат в различни посоки - най-общо казано, увеличават се разликите в порстранствено-времевите тунели на отделните личности спрямо този на целия социум).
На практика, тази функция никога не е имала абсолютен успех поради очевидни причини - актът на създаване/възприемане на изкуство е мисловен по своята същност и не подлежи на друга форма на контрол, освен информационно-магична (а последната никога не е била институционализирана с успех). Раелно санкцията засяга най-вече творците и най-изявените им поддръжници и най-често тя е икономическа по своя характер (не случайно множество творци умират в бедност, тъй като винаги се е заплащало масовото изкуство) - значително по-рядко е социална (тотално отхвърляне от социума, маргинализация, често и психическа).
Можем да формираме следният примерен работен модел на социум, който да използваме впоследствие:
1. Социумът е със сложна структура, която се състои поне от две структурни системи - статична и динамична:
1.1 Статичната система от структури е относително непроменлива база за социума, доколкото върху нея се гради възпроизводителната му функция (социотипа) и съществуващите форми на организация. Тя е плод на традицията и може също така да бъде назовавана "традиционна". Естествено, в исторически план статичната система придобива динамични харкатеристики.
Основните й елементи са личността, "роднинските" групи и социумът като цяло, а структурите й уреждат неформалните отношения между отделинте личности, между личността и съответните родови групи (семейство в модерността, родът в по-стари времена и т.н.), между отделните родови групи и между всеки един от тези елементи и цялостта, представена от социотипа. Самите норми, уреждащи всеки аспект на тези ваимоотношения имат традиционен характер и са неписани - наричат се морал ("обществен морал").
Характерно за статичната система е, че създаваните отношения и връзки са йерархични и непроменливи, както и непротиворечиви ("аз, с еди-кое си име, съм член на еди-кое си семейство, в него съм син на еди-кой си..." и т.н.).
1.2 Динамичната система е значително по-неуловима по своя характер и много по-трудно се поддава на археологически методи на дирене. Тя образува временните социални връзки, които нямат традиционен характер и не се градят основно върху морала, а по-скоро върху някаква форма на социално съжителство и съвместна идентификация. Тук влизат разнообразни приятелски кръгове, кръгове по интереси и т.н.
Тя се гради основно върху сходство в идентификацията (т.е., конкретното разопаковане на смисъл )на някакво ниво, въз основа на което се създава временна консорционна структура (използвам понятието в смисъла на Архимаг от форума на ИГШ). Именно на това ниво системата на социума става изключително сложна и разнообразна, защото всяка личност може в един или друг момент от личното си съществуване да принадлежи към множество отделни "консорциуми".
Ролята на държавата в тази структура се свежда до контрол на конфликтите - т.е., в идеалният случай тя трябва да разрешава всички конфликти, които излизат извън сферата на ефективно десйтвие на общесвения морал (или навлизат в сферата на взаимнаодейстиве на законите и морала) или казано иначе - да разрешава конфликтите на ниво личност-личност/личност-семесйтво/семейство-семейство/личност-консорционна група/консорционна група-консорционна група/личност-консорционна група-социум. В същият този идеален случай би следвало да се позволява максимално възможна свобода на всяко ниво (т.е., дотолкова доколкото тази свобода на нарушава свободата на друга същност на същото или горно/долно ниво), защото нарушаването на свобода поражда напрежение, което се трупа върху цялата структура и води до разнородни изкривявания и проблеми.
За простота бихме могли да формулираме следните сфери на действие на държавата в социума:
* права на личността;
* права на традиционната група (семейството);
* права на динамичната група (консорциум) - може да се дефинират и като "колективни права";
* права на социума (цялата група).
И да преценяваме ефективността на действията на държавата на всяко от тези нива. На практика, "отношенията власт-народ" всъщност изчерпателно се описват тук, доколкото "властта" е абстракция за волята на държавата.
Най-после - самото сравнение
1. Държавната система сама по себе си
Вътрешното устройство на властта е въпрос, който може да се разглежда от гледна точка на ефективността на системите за самоконтрол/контрол, както и адекватността на санкциите спрямо гореописаната система. Основната цел на институционализирането на властта е да се осигури приемствеността й (стабилност на цялата система държава-социум), както и адекватността й спрямовътрешната и външната среда - т.е., възможност за промяна на властта, така че нейните решения да са адекватни на условията на социума (вътрешни - гореописаната схема и външни - отношения с останалите държави).
Първото тук е делегирането на властта (т.е., кое се явява "извор на контрола").
* НАЦИОНАЛ-СОЦИАЛИЗЪМ
При национал-социализма властта е организирана отгоре-надолу - социумът е обединен в едно от "волята на нацията" (която се предполага като саморазбираща се), а израз на тази воля е националният водач - фюрерът. В негово лице "волята на нацията" е персонализирана, което означава, че всъщност тя се заменя с неговата лична воля. Оттам-надолу имаме пределегиране на воля в една пирамидална структура на предаване на властта, като задължително помним две неща - на практика имаме пирамида от три основни нива - "фюрер" (върха), "партията" (второто ниво, което на свой ред е разслоено в няколко под нива на подчиненост) и "нацията" - последното ниво, което обединява всички останали. Властта се упражнява еднолично по идея, като няма никакво средство за контрол отдолу-нагоре.
Ефикасността на решенията зависят от способността на най-горното ниво да възприема информационният поток в неговата цялост и да взима адекватни решения на всеки възникващ проблем. Естествено, акоподобно нещо е що-годе решимо по отношение на една малка племенна общност, то в никакъв случай не е информационно решима задача по отношение на една национална държава (сумата на подконтролните същности и техните принципни разлики, на съществуващите и необходимите информационни канали надхърлят с няколко порядъка възможностите на индивидуалния пространствено-времеви тунел на "вожда"). Това налага пределегирането на властта надолу, което е по същество безконтролно, защото едни и същи структури отговарят както за взимането на решения "по волята на фюрера", така и за осъществяване на информационния поток отдолу-нагоре - т.е., те осъществяват информационен контрол спярмо постъпващата на върха информация (това е основният проблем на тираничната организация).
При тази форма на управление държавата като цяло се опитва да съществува в индивидуалния пространствено-времеви поток на лидера си, а отделните социални конструкти се оказват под тоталния контрол на личностно-времевите тунели на "местните фюрери" (т.е., личностите, които представляват "волята на фюрера" на долните нива на пирамидата).
На практика ефективността на цялата система зависи изцяло от способността на личността на върха да си осигури адекватна обратна информация, за да може, от една страна, да възпирема някаква цялостна картина, от друга - да контролира решенията на тези, на които е делегирала локалните си права, от трета страна - да следи геостратегическата картина на нещата. На практика се налага или тя да разчита за всяко конкретно решение на тези, на които е делегирала правата си или да го взима сама.
В реалността личността много бързо губи каквато и да е адекватност между личния си тунел и този на останалите, съответно, нейните решения също така започват да губят ефективността си.
Освен обратната връзка, осъществявана за сметка на властовите структури (т.е., тези които взимат решенията информират нагоре и за техните резултати) при тази форма на организация не съществува никаква друга форма на обратна връзка, доколкото не са разрешени никакви други информационни канали освен официалните, а те също са организиранио отгоре-надолу и се използват като допълнително средство за контрол (вместо да описват реакцията на социума спрямо действията на властта, т.е., да определят тяхната ефективност, те се опитват да убедят социума, че взетите решения са ефективни, независимо от реалността).
При тази форма на огранизация съществуват само три начина за промяна на устройството съгласно промени в средата: волята на вожда, избиране на нов вожд (след смъртта на стария) или преврат отдолу-нагоре (от второто към първото ниво), заменящ вожда. На практика легитимен по отношение на властта е само първия метод и отчасти втория - волята на нацията може да посочи друг изпълнител.
Основен организиращ принцип е едноличната воля на лидера.
Отговорността е колективна за първото и отчасти за второто ниво на пирамидата (доколкото никой няма място за личностнта изява, а всеки, който притежава власт я притежава като делегирана воля на лидера) и съществува на личностно ниво единствено на върха на пирамидата. Въобще, отговорността е възможна само спрямо върха на пирамидата, доколкото оттам произтича и властта.
* ДЕМОКРАЦИЯ
Основната идея е делегирането на властта отдолу-нагоре - всички "гласоподаватели" (т.е., хора които са достигнали определена социални инициация) избират свои представители (като имат право да се организират в политически групи с право на собствена воля), които да реализират тяхната воля. На практика избраните представители съставят законодателен орган, който има правото да променя съществуващите закони и да създава нови, както и да предоставя мандат за създаване на изпълнителна власт. Последната се създава въз основа на този мандат и взима всички изпълнителни решения посредством делегиране на права отгоре-надолу - т.е., създава свои подструктури, които упражняват конкретната власт по места. По всяко принципно положение, обаче, както и по отношение на финансирането си, изпълнителната власт се отчита пред законодателната.
Конкретният контрол над решенията на първите две се осъществява от законодателна власт, която реализира законите и има контролни права над решенията и представителите на другите две.
Цялата система има две стандартни форми на обратна връзка и една извънредна (освен вградената тризначност, която осигурява известен запас от самостоятелен контрол) - пределегирането на властта от страна на социума, което се повтаря през определен период от време и медиите, които се ползват от информационната свобода да създават множество отделни тунели на реалност, които поставят множество огледала пред социаблната реалност, в които се отразяват действията на властта и ефектът им върху социума. Извънедната форма на контрол се нарича "гражданско неподчинение" и е изцяло отдолу-нагоре организирана - всяка група хора има право да изразява символично протеста си спрямо решенията на властта по този начин без да влиза в конфликт със закона. С помощта на информационните канали подобна форма на протест може да придобие определена масовост и да действа по линията на политическата отговорност (т.е., властта се съобразява с нея, доколкото инак може да загуби следващите избори или иначе казано - да загуби популярност).
При тази форма на организация същестувват институционализирани средства за промяна на организиращия принцип - конституцията, който е и основен организиращ принцип.
На личностно ниво отговорността винаги е лична, във властта отговорността може да е лична ако се търси по повод на конкретно нарушение на закон или политическа - по отношение на грешно решение. Политическата отговорност се търси на избори и означава загуба на власт за определен период от време от съответната политическа организация.
По същество властта при този тип система се осъществява от тази политическа сила, която успее да добие достатъчно популярност, т.е., да се представи в най-добра светлина. Това съдържа определени проблеми от гледна точка на информационните манипулации, като гаранция срещу тях е принципът за совбода на информацията, който гарантира съществуването на независими канали за информиране (на практика обаче се гарантира от конкурентния принцип).
2. Отношения социум-държава
Тук ще се опитам да бъда пределно кратък:
* НАЦИОНАЛ-СОЦИАЛИЗЪМ
Държавата тук има абсолютен примат над социума и се стреми да уеднакви всяка от отделните му структури в една обща твърда йерархична структура, в чийто връх стои властта (т.е., държавата). На практика това означава унищожение на традиционния морал и поддържаните от него структури и замяната им със закони, които подчиняват цялата система на властта и нейната воля. Всяка от социалните структури има минимално значение и роля в сравнение с властта - личността се жертва в полза на колектива, колектива - в полза на социума, а последния - в полза на държавата, която е съсредоточение на личната воля на една личност. Т.е., самата система съдържа дълбока порочност в себе си, допълнително усложнена от липсата на традиционна система за разопаковане на смисъл, която да институционализира източника на властта (каквато роля има религията по отношение на абсолютната монархия). Т.е., цялата социална структура, залегнала в социотипа се унищожава в полза на правата на една конкретна личност и нейното виждане на реалността.
На всяко едно ниво на социалната структура се наблюдава съществуването на минимална свобода на действие, което зарежда цялата система с огромен заряд напрежение, който в реалността се снема по два начина - чрез грандиозни масови ритуали (подобно средство използва религията за същата цел) и чрез външен конфликт, като средство за мобилизация на ресурси и оправдание на липсата на свобода ("ще имаме свобода когато победим коварния враг" и т.н.).
Именно тук се проявява една много характерна за национал-социализма черта - опитът за институционализиране на изкуството което трябва да замести функциите на религията (която се отрича като средство). Изкуството се пропагандизира и държавата прави опит да го използва като институционално средство за информационна манипулация и като ритуално средство.
Тук бих казал, че подобни тенденции се наблюдават винаги в революционни ситуации (характерни примери са "пролеткултовците", мексиканската монументална живопис и т.н.), но единствено в национал-социалистическата, фашитските и съветската държава (както и в създадените от нея народни демокрации) се стига до институционализация на изкуството - т.е., творецът може да живее само в рамките на институцията, да получава заплата за конкретен одобрен продукт за масово ползване.
* ДЕМОКРАЦИЯ
Отново имаме замяна на традиционните структури на морала със законови, която също е стиганла доста далече. Като цяло, обаче, степента на рестриктивност е много по-ниска, което осгирува много повече степени на свобода на всяко ниво, като и самата система е организирана, така че да осигурява максимум свобода на десйтвие в определени граници. Първото (както и при другата система) води до постепенно намаляване на значението на статичните структури, докато второто потавя акцент върху динамичните структури и тяхното възможно многообразие.
Доколкото съществуват легитимни методи за промяна на съществуващите законови норми то това дава голям заряд адаптивност на системата спрямо промените във връзките й.
Като завършек на този доста разбухнал пост бих искал да отправя и своята критика към "демокрацията" - основният проблем в социален план е т. нар. "консуматорско общество", т.е., създаването на социум, в който основнитя стремеж е към възпроизвеждането на цикъла придобиване/използване/изхвърляне на всяко генерирано благо. Общо взето, този тип обещство се създава по "естествен път", сиреч, не е резултат на нечия политическа воля, а по-скоро на конкретни действащи процеси и по същество е основен икономически механизъм на този тип държави, защото гарантира постоянното нарастване на генерираните блага, аследователно и на "нивото на благоденствие". Това е и основният източник на прогрес за този тип социуми. Проблемът се свежда до това, че основната маса хора постепенно се уеднаквяват по пътя на потреблението (на огромно разнообразие на стоки, услуги и иначе казано - възможности), като свеждат свободата на личността си до свобода да потребяват.
Това води и до съответният ефект на постепенно деизнетересиране от политическия живот (и до създаването на политическа каста, която упражнява професионално управление за сметка на сменящи се партийни означения).
ъщевременно, никой не ограничава линостите, които си поставят други цели, нито се опитва да ги санкционира по някакъв начин (освен стандартният за всяко общество случай на нарушение на общите норми на поведение - в случая вече законови).
Проблемът, до който това би могло да доведе е своеобразното "ново средновековие", което често сме обсъждали - т.е., цивилизационен застой (който вероятно е перодолим чрез нови глобални средства на организация).
В този смисъл, въпросните тенденции, които се отбелязват в съвременните демократични общества не са резултат от някакви корежи на властта (както и тя не се кпери чрез някакъв мистичен пропаганден контрол - такъв не се осъществява, доколкото тази функция се постига естествено и от само себе си по друг метод).
Лошото е, че всеки от опитите за друг път до момента са се провалили. Последният достатъчно очевиден провал е на комунистическият опит, който се опитва да замени приципа на потреблението с колективния принцип на постигане на общи цели. Този провал със сигурност е причинен от немарливостта при избора на средства, но с голяма степен на вероятност е залегнал и в самата цел.
Опитът в това отношение на национал-социализмът, обаче, няма дори положителните черти на комунистическия и общо взето не би дал никакви предимства пред сегашното положение на нещата, за сметка на множество очевидни и вече изтъкнати недостатъци.
Comment