то, да, от тези танкове може да има приложение като ги наслагат по кръстовищата на немските градове
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Книгите и твърденията на Резун
Collapse
X
-
"No beast so fierce but knows some touch of pity."
"But I know none, and therefore am no beast."
(Richard III - William Shakespeare)
-
tofo написаАми точно, че няма проблем. Преди по-малко от седмица в София убиха човек с напълно боеспособен лък. Така че, защо през 41 г. леките танкове да са били морално остарели и небоеспособни. Но виж, че са били неподходящи за задачата за която са били използвани няма спор. Не искам да обиждам аудиторията и да изтъквам едно по едно предимствата на леките танкове, но все пак има такива и май всички са при офанзивни действия. Не се сещам за предимство на лек танк при отбрана. Та ако през 41-ва. СССР беше влязъл във война, но по начин близък до този срещу Япония, тези танкове щяха да имат съвсем различни задачи - такива за които са пригодени. :tup:СМЕЛОГО ПУЛЯ БОИТЬСЯ,А В ПЬЯНОГО - ХРЕН ПОПАДЕШЬ !
Comment
-
Към мнението на Стич бих допълнил, че въпросът за "боеспособността" на едно или друго техническо средство никога не следва да се разглежда сам по себе си - той е пряко обвързан както със съответните технически средства, които допълват разглеждания вид (и съответните възможности на противника), за което спомена Стич, но и което е по-съществено - този параметър е пряко зависим от умението на персонала да използва възможностите на техническото средство, а на командирите - да го координират и управляват в реална ситуация. В разглеждания пример разлика има не само по отношение на отбелязаното от Стич (различен противник с различни възможности), но и най-вече по второто - други са екипажите, командирите и техните разбирания и умения.
Comment
-
Връзката с темата: Леките танкове са съвсем приложими и полезни в условията на настъпление. Дори и без радиостанции. При пробив на противниковата защита големият им брой осигурява защита на пехотата. Когато фронтът евентуално бъде пробит, танковете от този тип са напълно в състояние да овладяват и задържат тактически цели като гари, мостове, кръстовища и други обекти и да затрудняват логистиката и комуникацията на противника. Комуникацията, няма спор, е важна, но не е от решаващо значение, стига да има връзка на командно ниво. Не казвам, че не е по-добре всички да имат връзка, но от друга страна по-горе споменах, че радиостанциите от онова време са много големи и това се отразява на боекомплекта особено на леките танкове."Foolish people — when I say "foolish people" in this contemptuous way I mean people who entertain different opinions to mine. If there is one person I do despise more than another, it is the man who does not think exactly the same on all topics as I do." - Jerome K. Jerome
Comment
-
Брей, все едно последните две страници никой нищо не ти е отговарял.
tofo написаЛеките танкове са съвсем приложими и полезни в условията на настъпление.
tofo написаПри пробив на противниковата защита големият им брой осигурява защита на пехотата.
tofo написаКогато фронтът евентуално бъде пробит, танковете от този тип са напълно в състояние да овладяват и задържат тактически цели като гари, мостове, кръстовища и други обекти и да затрудняват логистиката и комуникацията на противника.
tofo написаКомуникацията, няма спор, е важна, но не е от решаващо значение, стига да има връзка на командно ниво.
tofo написаНе казвам, че не е по-добре всички да имат връзка, но от друга страна по-горе споменах, че радиостанциите от онова време са много големи и това се отразява на боекомплекта особено на леките танкове.
Знаеш ли, забавно е с каква последователност говориш едни и същи неща без никакво покритие, а ние, неколцина души, ти се връзваме и ти трупаме какви ли не факти и доказателства. Грешката е наша, осъзнавам го.
Comment
-
tofo написаВръзката с темата: Леките танкове са съвсем приложими и полезни в условията на настъпление. Дори и без радиостанции. При пробив на противниковата защита големият им брой осигурява защита на пехотата.Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
Проект 22.06.1941 г.
"... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©
Comment
-
О.Т: Танкове та танкове, леки тежки - всякакви. Та чак с тях се свързва успеха на една оперативно ниво... Авиацията и Танковете са ни много интересни /поне на мен/ и това май им придава прекалено голяма тежест в обсъжданията по такива теми. Само че ВСВ е спечелена от пехотинеца с мосин-наган, камионите, джиповете и полевата артилерия.
ИМХО най-много войници са убити или ранени от артилерията. То тука конкретни данни няма как да има, ама поне за някаква стъкмистика по въпроса да сте чували?
П.П: Изобщо няма да се учудя, ако се окаже, че повече немски пехотинци са загинали от шанцов инструмент/стандартната лопатка/, отколкото от картечниците на ИЛ-2...Бях чел спомени на фронтоваци относно вражеските снайперисти. Романтични снайперистки двубои тип "Враг пред портата" несъмнено е имало, но немските снайперисти най-често загивали от...лопатката. Руснаците ги причаквали, да си тръгнат от позицията в коридорите и стълбищата на сградата. Понеже било много тясно и неудобно да се използва пушката, ги чакали с лопатката в ръка. Подозирам, че и немците са постъпвали по същият начин.
Съжалявам за отклонението, но сега си го припомних това и малко ми се изправи косата. Войната е мръсна работа...Last edited by Amazon; 17-09-2007, 16:37.This is my signature. There are many like it but this one is mine.
Comment
-
tofo написаВръзката с темата: Леките танкове са съвсем приложими и полезни в условията на настъпление. Дори и без радиостанции. При пробив на противниковата защита големият им брой осигурява защита на пехотата. Когато фронтът евентуално бъде пробит, танковете от този тип са напълно в състояние да овладяват и задържат тактически цели като гари, мостове, кръстовища и други обекти и да затрудняват логистиката и комуникацията на противника. Комуникацията, няма спор, е важна, но не е от решаващо значение, стига да има връзка на командно ниво. Не казвам, че не е по-добре всички да имат връзка, но от друга страна по-горе споменах, че радиостанциите от онова време са много големи и това се отразява на боекомплекта особено на леките танкове.СМЕЛОГО ПУЛЯ БОИТЬСЯ,А В ПЬЯНОГО - ХРЕН ПОПАДЕШЬ !
Comment
-
Според мен, това което Тофо се опитваше да ни "внуши" е основано на една концепция, родила се между двете войни, която предполага да се използват независими съединения от голямо множество леки, слабо въоръжени и слабо бронирани танкове с достатъчна скорост на движение и запас от гориво (по същество танкети), малко мотопехота, много конница и почти никаква артилерия. Ролята им се предполага да е почти небойна - други съединения реализират пробив в отбраната, а тези съединения се "устремяват" в оперативна дълбочина, където няма противник, а се намират само комуникациите и снабдителните му линии. Те по пътя си унищожават всичко и по този начин осъществяват дълбоко оперативно отрязване и обхват на противника. А основната им бойна роля се мисли в известен смисъл по подобие на днешните "полицейски операции". Тази концепция ако не ме лъже паметта има за автори Фулър и Лидъл-Харт. Но по един или друг начин е доста разпространена. Проблемът е, че тази концепция се оказва ялова. Причините за това са , че не отчита няколко фактора - появата на масови и евтини противотанкови оръжия, с които пехотата се насища; това, че фронтовете вече не са застинали и линейни като през ПСВ (въз основа на чийто опит е създадена концепцията) и не на последно място - това, че армиите продължават да бъдат масови мобилизационни, а не малки професионални.
В резултат на това подобни съединения се оказват напълно непрактични (и те бързо са разформировани), а на голямото количество подобни танкове им се търси едно или друго ерзац-приложение. Без особен успех. Както отбелязахме, в крайна сметка ВСВ показва, че ролята на леките танкове във война се свежда до решаване на задачи като разузнаване, патрулиране и охрана. Т.е. по същество не на основни бойни задачи - животът им на бойното поле е кратък и безславен в повечето случаи. Използват се като заместител на средни танкове, когато няма достатъчно такива, но реалната им ефективност идва за сметка на поддръжката на останалите войскови родове и определено в това отношение отстъпват на средните си събратя.
Оказва се, че фронтовете по бойните полета на ВСВ са много по-динамично явление, а дори на голяма оперативна дълбочина се срещат достатъчно силни вражески подразделения, вероятността група леки танкове да срещнат противотанкова отбрана или дори достатъчно организирана пехотна защитна позиция в дълбочина е голяма (организирането на такива позиции вече не изисква много време, а мобилността на пехотата и артилерията е нараснала значително, да не говорим, че и оперативните разбирания предполагат значително ешелониране на силите в дълбочина, както и използване на големи резерви), а в тези случаи също ще ги чака нерадостна съдба.
Ще си позволя да обобщя - макар в началото на ВСВ всяка държава да разполага с голямо количество леки танкове и неизбежно да ги използва през време на войната, то това е предизвикано не от ефективността им, а от необходимост. В края на войната в танковите съединения на практика няма леки танкове с изключение на разузнавателните батальони. Това показва каква роля им е отредена.
Comment
-
Gaden Gogi написаTо хубаво че не си съгласен, ама можеш ли и факти да изложиш, иначе им липсва модерна техника(Т-26 и БТ серията са морално остарели и половината небоеспособни), обучени хора (някой взел ченаправил чистка сред офицерите) и осмислен боен опит(правят се някакви опите след зимната война ама времето не стига), а точно войната с Финландия показва всичко това, защото малка и бедна държава ги прави смешни с усилията които се налага да положат и жертвите които дават.
Иначе линият аМажина е къде по-добре устроена, ама германците не виждат особенни проблеми май.
Тухачевски примерно наистина е добър войн и го доказва пред Варшава.....
И също така избивайки селяните в тамбовска област.
Но разбира се не мога да не отбележа и фундаменталните му трудове по стратегия.
Термините като декавилки и железопътен факултатив сигурно още нямат превод.
Бездарната му операция в Полша също е достойна за пример ..... особенно за стратези дето си мислят че целта на едно война е географска точка( примерно столица ) а не войските на противника.
Мисля че този постулат е изречен от Клаузевиц и никой не го е оборил до днес.
Линията Манерхайм според мен е била тест за възможностите на РККА и тя е оправдала очакванията по основните точки.Недостатъци ест. винаги има и една такава война ги вади на светло.
А когато са излезнали и са се доказали като безспорно такива после ще се отстраняват.
След "провала" на РККА при линията "Манерхайм" защо после Румъния не се опитва с оръжие да се противопостави на анексирането на Бесарабия??
На 'Манерхайм" РККА освен всичко е тествала нова бойна техника , логистика, тактика за бой в съответните условия , способноста на командния състав да управлява войските и на войските да воюват в изключително тежки условия.
Тестовете са били положителни и който е трябвало ги е изтълкувал правилно.....за останалите лъсва чудовищната неподготвеност на РККА
....от гледна точка на стратегическата дезинформация-прекрасно.
За мен като историк по професия книгите на Резун-Суворов не бяха изненада фактите отдавна ги бях сглобил и сам.
Разбира се има интересни изводи и методи за анализ и определено съм възхитен от стила му.
Талантлив писател.Добър историк.Нетрадиционен поглед върху нещата.
Формулата е добра.
Приходите от книгите му са още по-добри предполагам
Апропо ако е писал само глупости защо се вдигна толкова много шум около него.....кой или кои ги заболя от теорията му??
Никой не скача 2 метра заради книгите на Том Кланси или Ричард Марчинко.......
Comment
-
Norton написа...Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
Проект 22.06.1941 г.
"... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©
Comment
-
Norton написаНикой не скача 2 метра заради книгите на Том Кланси или Ричард Марчинко.......
Разбира се има интересни изводи и методи за анализ и определено съм възхитен от стила му.
Талантлив писател.Добър историк.Нетрадиционен поглед върху нещата.XV mile the sea brode is
From Turkey to the Ile of Rodez...
Comment
-
За пореден път се връщаме на вече отдаван коментирани неща. Има ли смисъл?
Дали Norton е историк в релания живот или не за мен няма особено значение. В това отношение тук е Родос, така че ще го преценяваме по нещата, които пише. Засега не виждам нищо ново по темата в неговия пост. Само общи неща, окито са коментирани многократно. Включтелно и в статиите, към които съм дал връзки в последните си постове.
ПП В методите на Резун не виждам нищо "възхитително" - освен ако не приемем, че работата на историка е на всяка цена да докаже с каквито манипулации може някаква предвзета теза.
Comment
Comment