Войните през колониалния период са друга бира.
Индианските племена тогава са били съществен военен фактор, който е бил вземан основно предвид и използван и от англичаните, и от французите. По принцип начините за водене на война на индианците от различните области в Америка са се отличавали значително и това може да се отбележи и за индианците от източната горска област. Там са и най-значителните поражения на белите - напр. битката при р. Уабаш (макар че тя вече е в "щатския" период, но носи характеристиките на войните в източния горски регион).
Не случайно някои автори смятат, че ако Ирокезката конфедерация по време на Войната за независимост е взела английската страна (а не е останала по същество неутрална), нямаше да съществуват САЩ.
Що се отнася до лакота и кроу общо взето "юмручните схватки" при среща са невъзможни. Както казва Стенли Вестал по друг повод "Индианците от равнините не се занимават с юмручни сбивания: когато те се карат, използват оръжия и удрят за да убият." След 1878-79 г. общо взето конфликтите между племената в Равнините се прекратяват, макар че последната битка (между чернокраки и кри) е през 1885 г.
Кроу наистина не спечелват кой знае какво от съюза си с белите. За това с горчивина говори и вожда Много Победи в автобиографията си (която надявам се ще излезе тази година на български). При Роузбъд (една седмица преди Литъл Бигхорн, на 17 юни) именно кроу са причината ген. Крук да не изпадне в твърде неприятно положение (въпреки че като военни качества е бил несравнимо по-кадърен от Къстър и има три пъти повече хора); 250-те кроу и шошони в колоната на Крук изиграват основна роля в битката, така че тя да свърши общо взето наравно за лакота и американците, макар че всъщност Крук отстъпва, в края на деня е изразходил 90% от всички налични боеприпаси и колоната му практически е извадена от кампанията за 1,5 мес.
По принцип шайените никога не са се деляли на северни и южни (поне за това настояват всички шайени, с които съм обсъждал това). Шайените се състоят от 10 общини, като част от тях са заемали северната част от племенната територия, а част южната. Затова и чисто условно ги делят на северни и южни. но те винаги са се смятали за един народ. А и постоянно между серевните и южните общини е имало "текучаство" на хора, семейства и групи - едни са отивали на север, други на юг и обратно. Просто в течение на миграцията на шайените от средата на 18 в. до началото на 19 в. (прибл. 1740-1820 г.), в течение на която те стават номадски конен народ (дотогава са били полууседнали земеделци и ловци като източните племена), се движат от север на юг.
Шайените са били признати от почти всичките си съседи за най-храбрите, готови винаги за самоубийствени начинания. Шайените са алгонкински народ и първоначално са живеели в Минесота, близо до Великите езера.
Когато се заселват в Равнините (ок. 1760-70 г.) и когато малко по-късно там пристигат лакота отначало имат конфликти, но после сключват съюз, който се запазва постоянно. С арапахо, с които са родствени, вероятно винаги са били в приятелски отношения. Когато ок. 1820 г. някои шайенски общини достигат Южните Равнини (заедно с част от арапахо), започват ожесточени войни с команчите, кайова и кайова-апачите, които приключват с голямата битка при Вълчия поток (1838), след което сключват мир, който продължава до края.
За мен междуплеменните войни винаги са били много по-интересни. Съществува един специфичен жанр, т. нар. "разкази за ку" - това са разкази на участници в даден поход или битка за техните преживелици. Много са интересни.
Иначе за шайенските войни много материал е събрал навремето Джордж Бърд Гринел (в неговите книги "Fighting Cheyennes" "By the Cheyenne Campfires" и др.).
Ето няколко такива истории...
Смъртта на Мишата Пътека
и прикачени няколко истории от "Край шайенските лагерни огньове"
Индианските племена тогава са били съществен военен фактор, който е бил вземан основно предвид и използван и от англичаните, и от французите. По принцип начините за водене на война на индианците от различните области в Америка са се отличавали значително и това може да се отбележи и за индианците от източната горска област. Там са и най-значителните поражения на белите - напр. битката при р. Уабаш (макар че тя вече е в "щатския" период, но носи характеристиките на войните в източния горски регион).
Не случайно някои автори смятат, че ако Ирокезката конфедерация по време на Войната за независимост е взела английската страна (а не е останала по същество неутрална), нямаше да съществуват САЩ.
Що се отнася до лакота и кроу общо взето "юмручните схватки" при среща са невъзможни. Както казва Стенли Вестал по друг повод "Индианците от равнините не се занимават с юмручни сбивания: когато те се карат, използват оръжия и удрят за да убият." След 1878-79 г. общо взето конфликтите между племената в Равнините се прекратяват, макар че последната битка (между чернокраки и кри) е през 1885 г.
Кроу наистина не спечелват кой знае какво от съюза си с белите. За това с горчивина говори и вожда Много Победи в автобиографията си (която надявам се ще излезе тази година на български). При Роузбъд (една седмица преди Литъл Бигхорн, на 17 юни) именно кроу са причината ген. Крук да не изпадне в твърде неприятно положение (въпреки че като военни качества е бил несравнимо по-кадърен от Къстър и има три пъти повече хора); 250-те кроу и шошони в колоната на Крук изиграват основна роля в битката, така че тя да свърши общо взето наравно за лакота и американците, макар че всъщност Крук отстъпва, в края на деня е изразходил 90% от всички налични боеприпаси и колоната му практически е извадена от кампанията за 1,5 мес.
По принцип шайените никога не са се деляли на северни и южни (поне за това настояват всички шайени, с които съм обсъждал това). Шайените се състоят от 10 общини, като част от тях са заемали северната част от племенната територия, а част южната. Затова и чисто условно ги делят на северни и южни. но те винаги са се смятали за един народ. А и постоянно между серевните и южните общини е имало "текучаство" на хора, семейства и групи - едни са отивали на север, други на юг и обратно. Просто в течение на миграцията на шайените от средата на 18 в. до началото на 19 в. (прибл. 1740-1820 г.), в течение на която те стават номадски конен народ (дотогава са били полууседнали земеделци и ловци като източните племена), се движат от север на юг.
Шайените са били признати от почти всичките си съседи за най-храбрите, готови винаги за самоубийствени начинания. Шайените са алгонкински народ и първоначално са живеели в Минесота, близо до Великите езера.
Когато се заселват в Равнините (ок. 1760-70 г.) и когато малко по-късно там пристигат лакота отначало имат конфликти, но после сключват съюз, който се запазва постоянно. С арапахо, с които са родствени, вероятно винаги са били в приятелски отношения. Когато ок. 1820 г. някои шайенски общини достигат Южните Равнини (заедно с част от арапахо), започват ожесточени войни с команчите, кайова и кайова-апачите, които приключват с голямата битка при Вълчия поток (1838), след което сключват мир, който продължава до края.
За мен междуплеменните войни винаги са били много по-интересни. Съществува един специфичен жанр, т. нар. "разкази за ку" - това са разкази на участници в даден поход или битка за техните преживелици. Много са интересни.
Иначе за шайенските войни много материал е събрал навремето Джордж Бърд Гринел (в неговите книги "Fighting Cheyennes" "By the Cheyenne Campfires" и др.).
Ето няколко такива истории...
Смъртта на Мишата Пътека
и прикачени няколко истории от "Край шайенските лагерни огньове"
Comment