Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Космически новини

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    r_vardarov написа Виж мнение
    Добре,обяснете ми на мен,тъй като нищо не разбирам от космическа техника.(не че в България има много хора който разбират),как тъй зделаната руска техника лети в космоса.Как,тъпия Калашник е най-масовото оръжие в историята на човечеството,а Г-36 го свалиха от въоръжение ,тилкова скоро.
    Колега, какъв автомобил карате ?
    То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.

    Comment


      Добре,обяснете ми на мен,тъй като нищо не разбирам от космическа техника.(не че в България има много хора който разбират),как тъй зделаната руска техника лети в космоса.
      Най-доброто обяснение което съм чел е на френски ракетен инженер специализирал в Русия. Общо взето думите му бяха "прагматизъм до фанатизъм". Всичко се прави с мислене, без излишно усложняване и това води до много надеждна космическа технология.
      Разбира се всичко се е получило с дълго натрупване във времената на СССР, влагане на колосални средства и много опити.
      This is my signature. There are many like it but this one is mine.

      Comment


        Всичко се прави с мислене, без излишно усложняване и това води до много надеждна космическа технология.
        Това за надеждността е много относително. Реално съветската/руската и американската космически програми имат по два полета, завършили с пълна загуба на екипажа, като американските загуби на астронавти са повече, защото техните космически кораби (совалката) имат по-голям екипаж. Ако погледнем полетите на непилотирани космически кораби и сонди, реално съветската/руската космическа програма също има доста провали, някои от които доста зрелищни. Естествено при много голям брой полети, поради което би ми било интересно да видя някаква статистика относно процента успеваемост при различните ракети. Предполагам дори и съветските/руските да имат по-ниска успеваемост, пак би била нещо от рода на 99%, просто всички съвременни ракети са много надеждни.

        Трябва да се има предвид и, че една космическа програма се мери не само по ракетите и по пилотираната си програма.Ако оставим това настрана (не че и та постиженията на НАСА там са малки), НАСА има доста изключително впечатляващи инжинерни постижения. Само като пример може да се вземе уникалната система за кацане на Марсианската Научна Лаборатория, марсоходът Opportunity, който работи вече повече от 10 г, телескопът Хъбъл, който работи повече от 25 г, или сондите Voyager, кои след няколко години ще направят 40 г.

        Руснаците също имат система за спасяване !
        При старта на „Союз Т-10-1“ в 19 ч. 37 м. 49 с. на 26 септември 1983 г. от площадка 1 на космодрума Байконур става пожар на ракетата-носител. След 2 секунди от Центъра за управление на полетите се задейства системата за аварийно спасяване. Спускаемият апарат се отделя от ракетата и се приземява на безопасно разстояние (около 4 км) от стартовия комплекс в 19:43:02 ч.
        Всички пилотирани космически апарати имат система за прекратяване на полета и извеждане на екипажа в безопасност. Интересното например при Аполо е, че при теста на тази система тестовата ракета наистина се взривава и така неволно я тестват при напълно реална обстановка. Изключение прави космическата совалка, която няма такава система (което не значи, че при част от режимите на полета не са предвидени процедури за аварийно кацане).

        Интерсното и иновативното при системата на Space X е, че двигателите, които се използват в системата за прекратяване на полета се използват и при кацане и по този начин не се утежнява излишно космическия кораб. Ако полетът е успешен и няма проблеми, двигателите се използват за управляемо кацане (без парашут), а ако има проблеми се използват за прекратяване на полета и се каца с парашут в океана.

        По принцип до момента американците не бяха успели да разработят такава прецизна технология, за това спускаемите капсули от Аполо се пльосваха в океана. Но вече напредват, стъпка по стъпка. След няколко десетилетия няма да се учудя ако и хора успеят да изкарат в орбита.
        Не вярвам да е било въпрос на невъзможност, а по скоро на техните си предпочитания. При системата на Союз има две неща, които могат да се повредят и да откажат - парашутът и ракетните двигатели. При системата, използвана в американските капсули, може да откаже само парашутът. Допълнително си спестяват теглото на ракетите, които забавят на финала капсулата, което в техния случай е особено важно, защото от рано една от техните цели е бил полет до Луната, а колкото по-голяма е дистанцията, толкова "по-скъп" е всеки килограм. Така например четох, че за всеки килограм изпратен до Луната и върнат обратно, ракетата носител се утежнява с около 500 кг. И при положение, че имат най-големия флот в света и са заобиколени от океани, изборът ми се струва естествен. Не казвам, че Союз е лош дизайн (иначе нямаше да се ползва още), а просто, че различните изисквания и особености са довели до различни дизайни.
        Last edited by a_godumov; 08-05-2015, 01:31.

        Comment


          Parabellum написа Виж мнение
          Колега, какъв автомобил карате ?
          Имам два Мерцедеса,и джип Дефендър -90,освен това имам и газ-69,който ,колкото и да не ви се вярва се представя по-добре в гората.

          Comment


            a_godumov написа Виж мнение
            би ми било интересно да видя някаква статистика относно процента успеваемост при различните ракети.
            По спомени - сравнението американски/руски процентите са много близки, практически еднакви. Понеже имах друга предварителна представа си спомням, че това доста ме изненада. Средната аварийност в световен мащаб е около 5%, точно "Протон", за който Кухулин е дал линк, е с по-висока, но пък Союзите са с по-ниска и това компенсира общата статистика.

            Руското изоставане по-скоро се изразява в липсата на руски космически апарати на далечни, извън околоземни орбити.
            Човешката глупост е безпределна, защото разумът му е неограничен!

            Comment


              Както посочва Кухулин, успеваемостта е около 90% (надеждността). Ако махнем началния период грубо казано има един неуспех на 20-30 пускания (нормално), като понякога достига до един на над 40, понякога 1 на 5-10. Но това са крайните стойности, средното е 1 на 15-тина.Обаче това е успеваемостта на пусковете. Ако погледнем какво се случва след това с изкараното на орбита за "далечните" космически мисии (Луната, външните планети), то успеваемостта ще е много по-ниска - има дълги периоди на неуспешни мисии (някои задачи така и не са постигнати). Но това важи за всички агенции, т.е. всяка държава с космическа програма има подобен род неуспехи (сега включително).

              r_vardarov, според мен, поставяш безсмислен въпрос. Работата не е кой и къде прави дадено нещо, а как го прави. При влагане на достатъчно ресурс всяка задача е постижима, независимо от държавата. Естествено, ще има много "фира" докато се постигне, но това е отделен въпрос. Лошото е, че откакто приключи космическата надпревара, бюджетите на космическите агенции са значително свити (а с разпада на СССР и появата на Русия има не само сериозно намалени суми, но и загуба на специалисти, технология и прочее - всичко онова, което се случва с дадена област (независимо от държавата) ако рязко намалиш финансирането).

              Comment


                ОАЕ готви мисия до Марс за 50-годишнината си
                "Мисля, че видът на изпотени мъже им въздействаше." - дан Глокта

                Comment


                  r_vardarov написа Виж мнение
                  газ-69,който ,колкото и да не ви се вярва се представя по-добре в гората.
                  Или дефендъра ти е бангия, или го ползваш да возиш по кубик дърва, в което Газ-69 верно е машина. Или си пишеш, колкото да разцъкаш пръстите.

                  Comment


                    Новината звучи леко анекдотично, но ОАЕ вече е космическа държава. Хората си имат в околоземна орбита два собствени спътника - DubaiSat 1 и DubaiSat 2. Ех, вярно, построили са им ги южнокорейците, а са изведени от руснаците - арабите просто са ги платили, макар и да са с претенции, че имат инженерни приноси в разработката.

                    Сега обаче целта им е друга и на първи прочит изглежда адекватна - те искат след 6 години да имат на марсианска орбита автоматична изследователска сонда, която са кръстили Al Amal или Надежда. Тя няма да има някаква уникална изследователска мисия и на практика ще върши същото каквото и индийският МОМ (Mars Orbiter Mission) или американският MAVEN - ще изучава атмосферата и климата, прашните бури, изпарението на водата под въздействието на Слънцето, ще води наблюдение на повърхността от камерите. За "марсианският проект" в ОАЕ заговориха преди около година, когато казаха, че ще отделят 5 милиарда долара за мисия до Марс. Сега казват, че в развитието на космическия отрасъл вече са вложили 20 милиарда, а общо смятат да отделят 300 милиарда!!! Сумата изглежда (и е) огромна и за тия пари сигурно на Марс може да се прати бедуин барабар с любимата му камила. Но това, ако имаш научната и производствена база, космодроми, система за далечна космическа връзка... А също и дълъг, дълъг експлоатационен опит. А ако трябва тепърва да създаваш всичко практически от нулата... тогава, хм, не знам. А да говориш за "постоянна колония на Марс през 2025 г." звучи като наивен космически ентусиазъм.

                    Този отрасъл не просто е изключително сложен - сложни, абсолютно недостъпни за лаици дейности и на земята има колкото щеш. Обаче той е и изключително необичаен. А засега арабите май не могат даже да го нарисуват като хората. Ето тяхната инфографика от линка на pnp5q.
                    Click image for larger version

Name:	info-journey.jpg
Views:	1
Size:	65.0 КБ
ID:	547750
                    На едно място се вижда как арабската сонда лети към Марс със 126 000 км/ч. Това не само е три пъти повече от нужната скорост, но и почти два пъти надхвърля най-високата скорост, постигана някога от човешко изделие!!! (Voyager 2, по-конкретно).

                    В клипа с анимацията пък от същия линк ракета, подобна на Atlas V, извежда сондата в орбита с помощта на ускорителен блок едно към едно с руския "Фрегат". Хубаво, "Фрегат" е универсален блок, да речем, че може да се постави на каквато и да е ракета...но пък да не се отделя от нея? Това ще да е някаква умопомрачителна иновация в космонавтиката.

                    Разбира се, стремежът да се влагат пари в технологии, а не само в златни бидета (и в суверенни фондове), по принцип е похвален. Но реалността е сурово нещо; даже бюджет от 300 милиарда долара може да се окаже недостатъчен, за да я измениш за броени години.
                    Човешката глупост е безпределна, защото разумът му е неограничен!

                    Comment


                      На човек му се ще да се надява, че докато другите вършат глупости, някоя такава малка държавица ще развее знамето на космическите експедиции и ще даде пример на цялото човечество. Малка държавица с дълбок джоб, разбира се

                      Иначе, конкретно по темата, сонда може и да изпратят, но бедуина с камилата е под сериозен въпрос:

                      "based on the texts and agreements of scholars, it is not permissible to travel to Mars and never to return if life is not possible there and the expectation of death is more than the possibility of life, due to this action exposing one to self-destruction."

                      Трябва много внимателно да се проучат хадисите и да се актуализира фетвата

                      Comment


                        Обикновен лаик написа Виж мнение
                        бюджет от 300 милиарда долара може да се окаже недостатъчен
                        Но с амбиции за марсиански халифат в добавка...
                        "Мисля, че видът на изпотени мъже им въздействаше." - дан Глокта

                        Comment


                          Кухулин написа Виж мнение
                          На човек му се ще да се надява, че докато другите вършат глупости, някоя такава малка държавица ще развее знамето на космическите експедиции и ще даде пример на цялото човечество. Малка държавица с дълбок джоб, разбира се
                          Двигател му е майката, не само пари. В момента когато някой американски или английски университет(те май са най-близо до решение), или малка компанийка излязат с нехимически мощен двигател и гледай какво става. Надпреварата за Янки Зефир

                          Кухулин написа Виж мнение
                          Иначе, конкретно по темата, сонда може и да изпратят, но бедуина с камилата е под сериозен въпрос:

                          "based on the texts and agreements of scholars, it is not permissible to travel to Mars and never to return if life is not possible there and the expectation of death is more than the possibility of life, due to this action exposing one to self-destruction."

                          Трябва много внимателно да се проучат хадисите и да се актуализира фетвата
                          Аз предполагам че ще следват културните приоритети. Първо ще изпратят жена, ако оцелее ще изпратят камила и чак по-напосле човек

                          По спомени, програмата за космическата совалка през цялото си съществуване гълта към 260 милиарда.
                          Ако ОАЕ вложат разумно тези 300 милиарда, може много да се постигне. И ще им сваля шапка с искрено уважение и никога повече няма да ги наричам чаршафи.
                          This is my signature. There are many like it but this one is mine.

                          Comment


                            Amazon написа Виж мнение
                            Двигател му е майката, не само пари. В момента когато някой американски или английски университет(те май са най-близо до решение), или малка компанийка излязат с нехимически мощен двигател и гледай какво става.
                            Абе то на теория е така, ама на практика баш пари си трябват. Просто нещата се разминават. Какъвто и чудо-нехимически двигател да измислят, търговската му стойност ще е практически нулева и трябва някой яко да го спонсорира. От другата страна пък седят двигателите с добри търговски перспективи, които засега няма как да са други, освен химически, и не са чак толкова скъпи. Няма оправия с гнилия капитализъм

                            Иначе да, схемата "жена > камила > човек" сигурно ще разтопи от щастие имамите в ОАЕ

                            Comment


                              Кухулин написа Виж мнение
                              Абе то на теория е така, ама на практика баш пари си трябват. Просто нещата се разминават. Какъвто и чудо-нехимически двигател да измислят, търговската му стойност ще е практически нулева и трябва някой яко да го спонсорира. От другата страна пък седят двигателите с добри търговски перспективи, които засега няма как да са други, освен химически, и не са чак толкова скъпи. Няма оправия с гнилия капитализъм
                              Аз виждам нулеви перспективи в химическите двигатели. А иначе истински двигател, или двигатели, защото за излизане в орбита и движение в космоса не е задължително да се използва една технология. Та при наличие на читави двиатели, стойността им няма да е нулева а безкрайна.
                              На първо време ресурси и военни бази, в средносрочен план и жизнено пространство. Ще бъде умален вариант на Великите Географски Открития.
                              Чисто технологично, единственото което липсва за овладяване на близкия космос са двигателите. Останалото го има. Хората строят атомни подводници, които работят при несравнимо по-тежки условия, отколкото може да предложи космоса, или достъпните тела в системата.

                              Да не говорим че една малка колонийка на Марс, която е извън директната юрисдикция на земно правителство и разни законови ограничения ще може да предложи...как да се изразя...интересни възможности
                              This is my signature. There are many like it but this one is mine.

                              Comment

                              Working...
                              X