Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Влиянието на Османската култура върху Българската стенопис

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #31
    [ATTACH]Click image for larger version

Name:	71310591.jpg
Views:	1
Size:	102.2 КБ
ID:	531581[/ATTACH]

    Да,съгласна съм с факта, че полумесец се изобразява и на римски щитове, монети и т.н Както е тук, но забележете изгледа на по горния стенопис описан в темата . ( двата са различни )
    Attached Files

    Comment


      #32
      Click image for larger version

Name:	orig_147559_bg.jpg
Views:	1
Size:	34.2 КБ
ID:	531582

      Св. св. Козма и Дамян.

      п.п "Тенденциозна" ... не, не и пак не.

      Comment


        #33
        Арслан написа Виж мнение
        [ATTACH][ATTACH]18996[/ATTACH][/ATTACH]

        Да,съгласна съм с факта, че полумесец се изобразява и на римски щитове, монети и т.н Както е тук, но забележете изгледа на по горния стенопис описан в темата . ( двата са различни )
        Снимката не е детайлна, пък и стенописът не е много добре запазен. Обаче, от цялостната позиция е видно, че щитът е изобразен отвътрешната страна и това, което наричаш полумесец е всъщност ръкохватката на щита.

        Comment


          #34
          От цялостната позиция е видно... добре, изтеглете си изображението, увеличете го и ще видите, дали е изобразен от вътрешната страна , а това за което говорите изглежда така
          Click image for larger version

Name:	image014.jpg
Views:	1
Size:	23.5 КБ
ID:	531583

          Comment


            #35
            Да, снимката, не е детайлна и да, стенописа, не е добре запазен. Но аз разполагам само с това ...

            Comment


              #36
              Арслан написа Виж мнение
              [ATTACH]18997[/ATTACH]

              Св. св. Козма и Дамян.

              п.п "Тенденциозна" ... не, не и пак не.
              Това определено е интересно изображение. За съжаление продължаваш да не даваш данни за изображенията - нито откъде са, нито как се датират. Местните християни като нищо може да са носили чалми, демек османското влияние в случая е косвено. Между другото нито чалмата, нито фесът е османско откритие.

              Comment


                #37
                Арслан написа Виж мнение
                От цялостната позиция е видно... добре, изтеглете си изображението, увеличете го и ще видите, дали е изобразен от вътрешната страна , а това за което говорите изглежда така
                [ATTACH]18998[/ATTACH]
                абсолютно същото, нужно е само да си представиш че ти си на коня в дясната ръка държиш копие, в ляват щит. Няма как при тази позиция да се види лицето на щита, освен ако ръка ти не е счупена и усукана на 180 градуса.

                Comment


                  #38
                  Няма как при тази позиция да се види лицето на щита, освен ако ръка ти не е счупена и усукана на 180 градуса.
                  Това не е голям проблем, когато говорим за иконопис - перспективата там не играе особена роля (не такава, най-малкото).

                  Арслан, наистина не разбирам - какъв е проблемът с източниците? Не ги знаеш (няма лошо, просто се пише, че няма) или не искаш да я дадеш (спомням си, че навремето имахме един такъв потребител) допълнителна информация? Все пак, тя има голямо значение при обсъждането на изображението.

                  Comment


                    #39
                    Стенописа на Св. св Козма и Даням е от с.Расник (Пернишко).

                    Comment


                      #40
                      Арслан написа Виж мнение
                      [ATTACH]18997[/ATTACH]

                      Св. св. Козма и Дамян.

                      п.п "Тенденциозна" ... не, не и пак не.
                      И това ако не е тенденциозност здраве му кажи?! Само с една гола заявка за османско влияние нещата не стават. Без относителна датировка (най-малкото), без някакви данни за географски произход (ако не конкретен манастир, поне регион) и евентуални други данни, ако са налични (иконописец, ктитори, поръчители и т.н.), не ни остава нищо друго освен да говорим за тенденциозност. Забележи, че упреците са най-добронамерени без капка злост или някаква неприязън. Просто изтъкване недостатъци на хипотезата ти, и тя ще си остане такава, демек едно голословно предположение, докато тези недостатъци не бъдат отстранени. Не казвам, че влияние не може да има или, че въобще няма.
                      Отделно, може добре да познаваш османската история, бит и култура, но в случая ти трябват познания и по иконографските канони и практики, а от това, което твърдиш не личи да ги имаш. И накрая: извинявай, че се обръщам към теб на "ти"!
                      Liberte, egalite, fraternite
                      Viva la revolution
                      Zalmoxis написа
                      Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
                      http://hristoen4ev.blogspot.com/
                      dibo написа
                      Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
                      - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

                      Comment


                        #41
                        Тук терминът "влияние" не е най-точният. По-точно той е съвсем неточен, защото няма как да има влияние върху нещо от друго нещо при положение, че второто нещо го въобще го няма. В случая имаме християнски православни изображения на светци и за да говорим за "османско влияние", най-малкото трябва да имаме османски изображения на светци. Такива обаче нямаме. Можем да говорим за ренесансови влияния, за барокови, влияния, но за влияние на османската живопис и по-точно религиозни изображения на светци, ангели и тем подобни, няма как да стане. В случая по-точно трябва да се говори за предмети свързани с османците и още по-точно предмети дрехи, сгради и т.н. от османския период изобразени върху стенопистта/иконописта от това време. Да се говори че наличието такива предмети е влияние, все едно да се каже, че наличието примерно на каракачанско куче (предполагам при добро желание и такова ще се намери) е свидетелство за каракачанско влияние.

                        Comment


                          #42
                          Click image for larger version

Name:	original_landmarks_505_4.jpg
Views:	1
Size:	255.6 КБ
ID:	531584

                          Имаме малък брой изображения на "светци".

                          п.п Има и други, които са вече публикувани тук. (няма нужда да бъдат копира и в тази тема)

                          Другите илюстрации на миниатюри, ръкописи сигурно са ви познати, но все пак ще ги"прикача"Click image for larger version

Name:	Muhammed.jpg
Views:	1
Size:	52.4 КБ
ID:	531585
                          Илюстрация към копие от ръкопис на Ал-Бирюни, изобразяваща Мохамед, който проповядва Корана в Мека.

                          Click image for larger version

Name:	Mohammed_kaaba_1315 (1).jpg
Views:	1
Size:	50.5 КБ
ID:	531586 Едно от най-ранните запазени изображения на Мохамед, илюстриращо епизода с Черния камък (ок.1315 г.)
                          Last edited by Арслан; 19-01-2013, 15:31.

                          Comment


                            #43
                            Арслан написа Виж мнение
                            [ATTACH]18999[/ATTACH]

                            Имаме малък брой изображения на "светци".

                            п.п Има и други, които са вече публикувани тук. (няма нужда да бъдат копира и в тази тема)
                            Всъщност, тези къзълбашки изображения на светци са доказателство за влияние на православието върху османците

                            Comment


                              #44
                              А ако се върна малко на изписването на Св. св Козма и Дамян ... ""Това е прецедент в иконописа. Не съм виждал другаде такова изображение", заяви свещеникът в централния храм в Перник отец Николай.
                              Нестандартната рисунка все още не е изследвана. Краеведи и музейни служители спорят чии са образите, въпреки че по този начин са рисувани Козма и Дамян. Възможно е мъжете да са ктиторите на храма. Не е отхвърлена и версията вместо светците лечители да са изобразени мюсюлмани, приели християнството.
                              Според някои следователи за кратък период в югозападния район на страната е имало тенденция за изписване на образи с чалми, за да се омилостивят турците и да се спасят черквите.
                              Зографът, рисувал стенописите, е записал 1869 като годината, в която е приключил изографисването на храма. И на други места на Балканите светците лечители Козма и Дамян са изобразявани с подобни източни шапки на главите, коментира директорът на Националния исторически музей Божидар Димитров. Това е било символ на професията и своебразна реклама за средновековните лекари, тъй като се е смятало, че най-добрите медици тогава са били арабите. По тази причина зографът е "нахлузил" чалми и на двамата древни светци."

                              Comment


                                #45
                                Свещенникът на централния храм в Перник, едва ли някакъв голям спец по стенописи. Краеведите още по-малко. Колкото и да е странно, май Б.Д. е най-прав от всички.

                                Comment

                                Working...
                                X