....
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Влиянието на Османската култура върху Българската стенопис
Collapse
X
-
Защо не съм видяла тази тема по-ранно. Интересувам се, от "влиянието на османската култура върху българската стенопис". Публикуваните икони са от края на ХV²²² началото на Х²Х в. Отразяват едно от преданията за св. Георги, които гласи, че светецът спасява мюсюлманско момче ( на иконата се вижда освен двамата главни герой и един предмет - ибрик).
Comment
-
Арслан написа Виж мнениеЗащо не съм видяла тази тема по-ранно. Интересувам се, от "влиянието на османската култура върху българската стенопис". Публикуваните икони са от края на ХV²²² началото на Х²Х в. Отразяват едно от преданията за св. Георги, които гласи, че светецът спасява мюсюлманско момче ( на иконата се вижда освен двамата главни герой и един предмет - ибрик).
На въпросните икони е изобразено чудото на св. Георги с младия Георги от Пафлагония, който е бил пленен от българите (!) по времето на цар Симеон. Той откарал една година в български плен като прислужник на някакъв болярин. В деня на св. Георги младежът както си стоял в Бг и прислужвал като разнасял съд с гореща вода, станало чудо и се озовал в родния си дом барабар въпросния съд. Това, което наричаш "ибрик" в извора е наречен "кукумий", което е дума от латински произход и значи меден съд, в последствие тази дума е навязла в турския и станала добре известния ни "гюм"
Comment
-
Интересно, защо ли и има икони и на св.Георги с полумесец на щита ( сигурно, защото има местни предания за светците, освен каноничните). Например ромите също Празнуването на Гергьовден, защото светеца е спасител на ромите (преоблечен като Свети Васил) от зъл змей, които поглъщал ромите цели. ( и представете си, че те също има икони изобразяващи това). Но, явно ако нещо не е "световно известно", то е невярно ( или измислено). А това е ибрик, появата му в българската иконография датира от ... ХV²² век. ( в по-ранни икони, стенописи и т.н, той не присъства, ще повтаря отново "българската иконография"). И още нещо, има местно влияния и различни интерпретации за жития, предания и т.н. (отразено в иконографията). И за доказателство, например "официално" светците войни как се изобразяват. А сега да видим "съвременния поглед".
Comment
-
Тук дори е изобразен с автомат ... та само за секунда е време да си представим, че изкуството (в нашия случай иконографията) са прави от хора за хора ( в нея има общо приети постулати, но ... тя отразява битието и съвремието на авторът си). Има икони на който до Христо има човек печащ риба на метална решетка (но, явно и това си измислям).
И преди да приключа с писането, ще Ви помоля, за повече уважени, което включва две неща - без ирония и без фамилиарничене ( демек, не ми говори на ти)
Comment
-
Арслан написа Виж мнениеИнтересно, защо ли и има икони и на св.Георги с полумесец на щита ( сигурно, защото има местни предания за светците, освен каноничните). [ATTACH]18991[/ATTACH]
Арслан написа Виж мнениеНапример ромите също Празнуването на Гергьовден, защото светеца е спасител на ромите (преоблечен като Свети Васил) от зъл змей, които поглъщал ромите цели. ( и представете си, че те също има икони изобразяващи това).[ATTACH]18991[/ATTACH]
Арслан написа Виж мнениеНо, явно ако нещо не е "световно известно", то е невярно ( или измислено). [ATTACH]18991[/ATTACH]
Арслан написа Виж мнениеА това е ибрик, появата му в българската иконография датира от ... ХV²² век. ( в по-ранни икони, стенописи и т.н, той не присъства, ще повтаря отново "българската иконография"). [ATTACH]18991[/ATTACH]
Comment
-
Арслан написа Виж мнение[ATTACH]18992[/ATTACH]
Тук дори е изобразен с автомат ... та само за секунда е време да си представим, че изкуството (в нашия случай иконографията) са прави от хора за хора ( в нея има общо приети постулати, но ... тя отразява битието и съвремието на авторът си). Има икони на който до Христо има човек печащ риба на метална решетка (но, явно и това си измислям).
И преди да приключа с писането, ще Ви помоля, за повече уважени, което включва две неща - без ирония и без фамилиарничене ( демек, не ми говори на ти)
Comment
-
Stan написа Виж мнениемомчето е ибрикчия на св. Георги
Но все пак има поле за размисъл. Така като погледнах набързо иконите, точно тази характерна "ибрикчийска" форма на каната се появява в късна османска среда. Преди това са разни чаши, купи, кани с едно гърло и т.н. Поне аз не открих по-ранна икона с "ибрик". Освен това самата дума гюм навлиза в турския език някъде по това време. Може би - само хипотеза - в периода XVIII - XIX в. се е появила някаква османска мода по св. Георги и това е дало отражение в иконографията.
Comment
-
Кухулин написа Виж мнение
Но все пак има поле за размисъл. Така като погледнах набързо иконите, точно тази характерна "ибрикчийска" форма на каната се появява в късна османска среда. Преди това са разни чаши, купи, кани с едно гърло и т.н. Поне аз не открих по-ранна икона с "ибрик". Освен това самата дума гюм навлиза в турския език някъде по това време. Може би - само хипотеза - в периода XVIII - XIX в. се е появила някаква османска мода по св. Георги и това е дало отражение в иконографията.
Comment
-
Кухулин написа Виж мнениеИ това е вариант. Но ако действително има народни мотиви за мюсюлманче, ако има и лингвистични податки, може би "влиянието на османската култура върху българската стенопис" не е толкова просто.
Теоретично е възможно някоя изкукала баба да повтаря неща, които е чула в църквата (има две чудеса на св. Георги за спасено дето от мюсюлмански плен). Та да е чула тези чудеса и бидейки изкукала и склерозирала, по пътя от църквата до вкъще да се е омотала какво чула и какво разбра и да разказала обратното - за мюсюлманче спасено от св. Георги от християнски плен. Това обаче не прави народни легенди, местни предания и т.н. Освен това подобни фолклорни легенди на религиозна основа няма как да бъдат отразени върху иконите поради простата причина че си има строг канон: рисуваш икона на св. Георги той трябва да е изобразен така и така, в такава поза, съпътстващите персонажи са строго определени, никой иконописец няма да нарисува спасено мюсюлманче от св. Георги заради кефа на някоя изкукала баба - най-малкото щото поповете ще му счупат ръцете, иконата ще бъде насечена на подпалки, а останалите иконописци щу ме наврят четките някъде.
Влиянието - не на османската култура, а на съвременната към момента на създаване на дадена икона или стенопис е върху детайлите, не върху сюжета. И ако каната с чучурче е плод на "османската култура", то тогава трябва да приемем, че коня, който св. Георги язди е плод на печенежката култура.
Comment
-
Арслан написа Виж мнениеизкуството (в нашия случай иконографията) са прави от хора за хора ( в нея има общо приети постулати, но ... тя отразява битието и съвремието на авторът си).
И преди да приключа с писането, ще Ви помоля, за повече уважени, което включва две неща - без ирония и без фамилиарничене ( демек, не ми говори на ти)
А "ибрикчия на Св. Георги" е как да дажа ... още се хиля
Comment
Comment