Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Влиянието на Османската култура върху Българската стенопис

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Влиянието на Османската култура върху Българската стенопис

    ....
    Last edited by Imperial; 18-01-2013, 18:27.
    albireo написа
    ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

    #2
    Как се съм видяла темата по-рано. Интересувам се от " българката иконография и ислямските мотиви в нея", общо казано. Click image for larger version

Name:	86808.jpeg
Views:	1
Size:	230.0 КБ
ID:	531574
    Пускан няколко икони.

    Comment


      #3
      Click image for larger version

Name:	68-view.jpg
Views:	1
Size:	71.6 КБ
ID:	531575

      Comment


        #4
        Не си я видяла, понеже 1) е от дълбоката древност, 2) не е имала никакво развитие. Бих препоръчал да започнеш нова тема за нещата, които те интересуват.
        albireo написа
        ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

        Comment


          #5
          Защо не съм видяла тази тема по-ранно. Интересувам се, от "влиянието на османската култура върху българската стенопис". Публикуваните икони са от края на ХV²²² началото на Х²Х в. Отразяват едно от преданията за св. Георги, които гласи, че светецът спасява мюсюлманско момче ( на иконата се вижда освен двамата главни герой и един предмет - ибрик).

          Comment


            #6
            Арслан написа Виж мнение
            Защо не съм видяла тази тема по-ранно. Интересувам се, от "влиянието на османската култура върху българската стенопис". Публикуваните икони са от края на ХV²²² началото на Х²Х в. Отразяват едно от преданията за св. Георги, които гласи, че светецът спасява мюсюлманско момче ( на иконата се вижда освен двамата главни герой и един предмет - ибрик).
            Св. Георги спасява мюсюлманско момче!? От какво точно го спасява, може би от византийски плен?

            На въпросните икони е изобразено чудото на св. Георги с младия Георги от Пафлагония, който е бил пленен от българите (!) по времето на цар Симеон. Той откарал една година в български плен като прислужник на някакъв болярин. В деня на св. Георги младежът както си стоял в Бг и прислужвал като разнасял съд с гореща вода, станало чудо и се озовал в родния си дом барабар въпросния съд. Това, което наричаш "ибрик" в извора е наречен "кукумий", което е дума от латински произход и значи меден съд, в последствие тази дума е навязла в турския и станала добре известния ни "гюм"

            Comment


              #7
              Интересно, защо ли и има икони и на св.Георги с полумесец на щита ( сигурно, защото има местни предания за светците, освен каноничните). Например ромите също Празнуването на Гергьовден, защото светеца е спасител на ромите (преоблечен като Свети Васил) от зъл змей, които поглъщал ромите цели. ( и представете си, че те също има икони изобразяващи това). Но, явно ако нещо не е "световно известно", то е невярно ( или измислено). А това е ибрик, появата му в българската иконография датира от ... ХV²² век. ( в по-ранни икони, стенописи и т.н, той не присъства, ще повтаря отново "българската иконография"). И още нещо, има местно влияния и различни интерпретации за жития, предания и т.н. (отразено в иконографията). И за доказателство, например "официално" светците войни как се изобразяват. А сега да видим "съвременния поглед".
              Click image for larger version

Name:	1306133268_rodionov2.jpg
Views:	1
Size:	104.4 КБ
ID:	531576

              Comment


                #8
                Click image for larger version

Name:	697143.jpg
Views:	1
Size:	45.3 КБ
ID:	531577

                Тук дори е изобразен с автомат ... та само за секунда е време да си представим, че изкуството (в нашия случай иконографията) са прави от хора за хора ( в нея има общо приети постулати, но ... тя отразява битието и съвремието на авторът си). Има икони на който до Христо има човек печащ риба на метална решетка (но, явно и това си измислям).

                И преди да приключа с писането, ще Ви помоля, за повече уважени, което включва две неща - без ирония и без фамилиарничене ( демек, не ми говори на ти)

                Comment


                  #9
                  Арслан написа Виж мнение
                  Интересно, защо ли и има икони и на св.Георги с полумесец на щита ( сигурно, защото има местни предания за светците, освен каноничните). [ATTACH]18991[/ATTACH]
                  Интересно дали ще ни покажеш такива, или очакваш да приемем думите ти на юнашко доверие?

                  Арслан написа Виж мнение
                  Например ромите също Празнуването на Гергьовден, защото светеца е спасител на ромите (преоблечен като Свети Васил) от зъл змей, които поглъщал ромите цели. ( и представете си, че те също има икони изобразяващи това).[ATTACH]18991[/ATTACH]
                  Ако незнаеш, част от ромите са християни. Мисля, че с това изчерпваме въпроса за празнуването на християнски празници от тях.

                  Арслан написа Виж мнение
                  Но, явно ако нещо не е "световно известно", то е невярно ( или измислено). [ATTACH]18991[/ATTACH]
                  Ако нещо не е подкрепето с конкретни факти, очевидно е невярно и измислено. Така че се постарай да подкрепяш твърденията си с факти.

                  Арслан написа Виж мнение
                  А това е ибрик, появата му в българската иконография датира от ... ХV²² век. ( в по-ранни икони, стенописи и т.н, той не присъства, ще повтаря отново "българската иконография"). [ATTACH]18991[/ATTACH]
                  а изворът е от 10 в. Освен това има цял цикъл подобни чудеса. Елементарната логика показва, че няма как появата на момчето с "ибрика" да резултат от ислямско влияние. Всъщност, това което наричаш "ибрик" е кана. Ако приемем че е ибрик, то тогава цялата сцена трябва да се интерпретира че момчето е ибрикчия на св. Георги. Дълбоко се съмнявам, че имаш някакви познания по иконография, пък било то и българска, така че по-добре да не навлизаме в тези води.

                  Comment


                    #10
                    Арслан написа Виж мнение
                    [ATTACH]18992[/ATTACH]

                    Тук дори е изобразен с автомат ... та само за секунда е време да си представим, че изкуството (в нашия случай иконографията) са прави от хора за хора ( в нея има общо приети постулати, но ... тя отразява битието и съвремието на авторът си). Има икони на който до Христо има човек печащ риба на метална решетка (но, явно и това си измислям).

                    И преди да приключа с писането, ще Ви помоля, за повече уважени, което включва две неща - без ирония и без фамилиарничене ( демек, не ми говори на ти)
                    Преди да започнеш да коментираш иконография, трябва да знаеш що е то икона и как се рисува. За рисуването на икони си има точни канони, където всеки детайл е прецизиран. Това, което си дала е просто рисунка на някой малаумник (вероятно руснак), не е икона.

                    Comment


                      #11
                      Stan написа Виж мнение
                      момчето е ибрикчия на св. Георги


                      Но все пак има поле за размисъл. Така като погледнах набързо иконите, точно тази характерна "ибрикчийска" форма на каната се появява в късна османска среда. Преди това са разни чаши, купи, кани с едно гърло и т.н. Поне аз не открих по-ранна икона с "ибрик". Освен това самата дума гюм навлиза в турския език някъде по това време. Може би - само хипотеза - в периода XVIII - XIX в. се е появила някаква османска мода по св. Георги и това е дало отражение в иконографията.

                      Comment


                        #12
                        Кухулин написа Виж мнение


                        Но все пак има поле за размисъл. Така като погледнах набързо иконите, точно тази характерна "ибрикчийска" форма на каната се появява в късна османска среда. Преди това са разни чаши, купи, кани с едно гърло и т.н. Поне аз не открих по-ранна икона с "ибрик". Освен това самата дума гюм навлиза в турския език някъде по това време. Може би - само хипотеза - в периода XVIII - XIX в. се е появила някаква османска мода по св. Георги и това е дало отражение в иконографията.
                        Не, просто за рисуването на кани специално няма канони и иконописците са рисували такива кани каквито са имали пред очите си. По съща причина се променят през периодите и дрехите на простосмъртните изобразени по иконите.

                        Comment


                          #13
                          И това е вариант. Но ако действително има народни мотиви за мюсюлманче, ако има и лингвистични податки, може би "влиянието на османската култура върху българската стенопис" не е толкова просто.

                          Comment


                            #14
                            Кухулин написа Виж мнение
                            И това е вариант. Но ако действително има народни мотиви за мюсюлманче, ако има и лингвистични податки, може би "влиянието на османската култура върху българската стенопис" не е толкова просто.
                            Прескачаме твърдението за народните мотиви за спасено от св. Георги мюсюлманче, тъй като по този въпрос не бяха представени конкретни доказателства.

                            Теоретично е възможно някоя изкукала баба да повтаря неща, които е чула в църквата (има две чудеса на св. Георги за спасено дето от мюсюлмански плен). Та да е чула тези чудеса и бидейки изкукала и склерозирала, по пътя от църквата до вкъще да се е омотала какво чула и какво разбра и да разказала обратното - за мюсюлманче спасено от св. Георги от християнски плен. Това обаче не прави народни легенди, местни предания и т.н. Освен това подобни фолклорни легенди на религиозна основа няма как да бъдат отразени върху иконите поради простата причина че си има строг канон: рисуваш икона на св. Георги той трябва да е изобразен така и така, в такава поза, съпътстващите персонажи са строго определени, никой иконописец няма да нарисува спасено мюсюлманче от св. Георги заради кефа на някоя изкукала баба - най-малкото щото поповете ще му счупат ръцете, иконата ще бъде насечена на подпалки, а останалите иконописци щу ме наврят четките някъде.


                            Влиянието - не на османската култура, а на съвременната към момента на създаване на дадена икона или стенопис е върху детайлите, не върху сюжета. И ако каната с чучурче е плод на "османската култура", то тогава трябва да приемем, че коня, който св. Георги язди е плод на печенежката култура.

                            Comment


                              #15
                              Арслан написа Виж мнение
                              изкуството (в нашия случай иконографията) са прави от хора за хора ( в нея има общо приети постулати, но ... тя отразява битието и съвремието на авторът си).
                              Аджеба и аз да кажа, за канон в иконопистта дали си чувала? Не няма, а най-вече на общоприети постулати е базарина, затова и му викат канон.

                              И преди да приключа с писането, ще Ви помоля, за повече уважени, което включва две неща - без ирония и без фамилиарничене ( демек, не ми говори на ти)
                              Уважението е в някаква степен взаимен процес и на форумно ниво често е пряко свързан с качеството на отделните постинги, които създават или не едно или друго отношение. За говоренето на Ви няма нарочно изискване във форумния правилник (ако не се лъжа), въпрос на личен избор е. Аз лично го предпочитам, защото то често допринася за една по-неформална форма на диалог.

                              А "ибрикчия на Св. Георги" е как да дажа ... още се хиля

                              Comment

                              Working...
                              X