Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Влиянието на Османската култура върху Българската стенопис
Collapse
X
-
Арслан написа Виж мнение[ATTACH][ATTACH]18996[/ATTACH][/ATTACH]
Да,съгласна съм с факта, че полумесец се изобразява и на римски щитове, монети и т.н Както е тук, но забележете изгледа на по горния стенопис описан в темата . ( двата са различни )
Comment
-
Арслан написа Виж мнение[ATTACH]18997[/ATTACH]
Св. св. Козма и Дамян.
п.п "Тенденциозна" ... не, не и пак не.
Comment
-
Арслан написа Виж мнениеОт цялостната позиция е видно... добре, изтеглете си изображението, увеличете го и ще видите, дали е изобразен от вътрешната страна , а това за което говорите изглежда така
[ATTACH]18998[/ATTACH]
Comment
-
Няма как при тази позиция да се види лицето на щита, освен ако ръка ти не е счупена и усукана на 180 градуса.
Арслан, наистина не разбирам - какъв е проблемът с източниците? Не ги знаеш (няма лошо, просто се пише, че няма) или не искаш да я дадеш (спомням си, че навремето имахме един такъв потребител) допълнителна информация? Все пак, тя има голямо значение при обсъждането на изображението.
Comment
-
Арслан написа Виж мнение[ATTACH]18997[/ATTACH]
Св. св. Козма и Дамян.
п.п "Тенденциозна" ... не, не и пак не.
Отделно, може добре да познаваш османската история, бит и култура, но в случая ти трябват познания и по иконографските канони и практики, а от това, което твърдиш не личи да ги имаш. И накрая: извинявай, че се обръщам към теб на "ти"!Liberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написаИмайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
dibo написаПреценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
Comment
-
Тук терминът "влияние" не е най-точният. По-точно той е съвсем неточен, защото няма как да има влияние върху нещо от друго нещо при положение, че второто нещо го въобще го няма. В случая имаме християнски православни изображения на светци и за да говорим за "османско влияние", най-малкото трябва да имаме османски изображения на светци. Такива обаче нямаме. Можем да говорим за ренесансови влияния, за барокови, влияния, но за влияние на османската живопис и по-точно религиозни изображения на светци, ангели и тем подобни, няма как да стане. В случая по-точно трябва да се говори за предмети свързани с османците и още по-точно предмети дрехи, сгради и т.н. от османския период изобразени върху стенопистта/иконописта от това време. Да се говори че наличието такива предмети е влияние, все едно да се каже, че наличието примерно на каракачанско куче (предполагам при добро желание и такова ще се намери) е свидетелство за каракачанско влияние.
Comment
-
Имаме малък брой изображения на "светци".
п.п Има и други, които са вече публикувани тук. (няма нужда да бъдат копира и в тази тема)
Другите илюстрации на миниатюри, ръкописи сигурно са ви познати, но все пак ще ги"прикача"
Илюстрация към копие от ръкопис на Ал-Бирюни, изобразяваща Мохамед, който проповядва Корана в Мека.
Едно от най-ранните запазени изображения на Мохамед, илюстриращо епизода с Черния камък (ок.1315 г.)Last edited by Арслан; 19-01-2013, 15:31.
Comment
-
Арслан написа Виж мнение[ATTACH]18999[/ATTACH]
Имаме малък брой изображения на "светци".
п.п Има и други, които са вече публикувани тук. (няма нужда да бъдат копира и в тази тема)
Comment
-
А ако се върна малко на изписването на Св. св Козма и Дамян ... ""Това е прецедент в иконописа. Не съм виждал другаде такова изображение", заяви свещеникът в централния храм в Перник отец Николай.
Нестандартната рисунка все още не е изследвана. Краеведи и музейни служители спорят чии са образите, въпреки че по този начин са рисувани Козма и Дамян. Възможно е мъжете да са ктиторите на храма. Не е отхвърлена и версията вместо светците лечители да са изобразени мюсюлмани, приели християнството.
Според някои следователи за кратък период в югозападния район на страната е имало тенденция за изписване на образи с чалми, за да се омилостивят турците и да се спасят черквите.
Зографът, рисувал стенописите, е записал 1869 като годината, в която е приключил изографисването на храма. И на други места на Балканите светците лечители Козма и Дамян са изобразявани с подобни източни шапки на главите, коментира директорът на Националния исторически музей Божидар Димитров. Това е било символ на професията и своебразна реклама за средновековните лекари, тъй като се е смятало, че най-добрите медици тогава са били арабите. По тази причина зографът е "нахлузил" чалми и на двамата древни светци."
Comment
Comment