Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Влиянието на Османската култура върху Българската стенопис

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #16
    Click image for larger version

Name:	seero.jpg
Views:	1
Size:	117.5 КБ
ID:	531579




    интерпретацията оставям на вас ...

    Comment


      #17
      Click image for larger version

Name:	seero.jpg
Views:	1
Size:	117.5 КБ
ID:	531579




      интерпретацията оставям на вас ..

      Comment


        #18
        Арслан написа Виж мнение
        [ATTACH]18994[/ATTACH]




        интерпретацията оставям на вас ..
        Сега остава да ни кажеш и от кой век е този стенопис.

        Иначе и в Боянската църква има изображение на щит с полумесец, ама проблемът е той е от средата на 13 в. и просто няма как да е "ислямско влияние".

        Comment


          #19
          Сега остана да ми се извиниШ !
          Стенописа е от края на Х²V нач. на ХV век ... Имах най-добрата воля да предоставя още снимки ( с налудничавата идея, че може да се получи нормална дискусия) , но реалността е друга.
          Last edited by Арслан; 18-01-2013, 17:35.

          Comment


            #20
            Откъде е стенописа?


            thorn

            Средновековните църкви в България

            Comment


              #21
              Айде, сега да докажем, че всичко що е с полумесец е ислямско\османско\турско
              Liberte, egalite, fraternite
              Viva la revolution
              Zalmoxis написа
              Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
              http://hristoen4ev.blogspot.com/
              dibo написа
              Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
              - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

              Comment


                #22
                Арслан написа Виж мнение
                Сега остана да ми се извиниШ !
                Стенописа е от края на Х²V нач. на ХV век ... Имах най-добрата воля да предоставя още снимки ( с налудничавата идея, че може да се получи нормална дискусия) , но реалността е друга.
                Невиждам за какво точно трябва да ти се извинявам. Колкото за нормална дискусия, мисля че първо трябва ти да почнеш да се държиш нормално. Нещо, което май и други съформци постоянно ти го казват.

                Comment


                  #23
                  Хайде се успокойте всички - няма нужда от подобни реакции.

                  Арслан, ако спукаш някаква конкретна информация (независимо снимка, откъс от извор или нещо друго), изискването е да предоставиш някаква (съвсем не е нужно да е в, хъм, академичен вид) информация за източник. То не е въведено от желание да се заяждаме, а за удобство на останалите участници в дискусията. Единственото място, където това изискване не се спазва е в рамките на темите за загадки.

                  Стан, не е нужно да бъдеш груб - май и друг път съм споменавал, че това само затруднява дискусиите.

                  Boilad, най-малкото полумесецът повдига някакви въпроси. Ясно е, че не всеки полумесец е мюсюлмански символ, но следва да има някакъв коментар. Много по-лесно ще бъде направен след като се изясни откъде е стенописа (не случайно и Торн попита, макар че той има и друг мотив).

                  ПП Що се отнася до въпросния мотив (първите две икони в темата), някъде даже имаше тема около него или поне подобен въпрос е подвиган. Не съм сигурен, но май от Хана. И в нея този мотив се разискваше.

                  Comment


                    #24
                    Във връзка с дискусията - полумесецът от иконата като символ ще да е много по-стар от ислямската религия. Непрекъснато можем да намерим подобни примери на приемственост - не само в иконографията, но те не винаги имат пряка връзка от съвременна гледна точка. Времето и трансформациите си казват думата и днес някои неща ни изглеждат странно, но само на пръв поглед. Както и свастиките край езическите жертвеници не са хитлеристки, а соларни символи.....
                    "Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"

                    Comment


                      #25
                      Съгласен съм Пехотинец, но това са общи съображения, докато конкретния случай има нужда от, хъм, конкретни. Но първо да се разбере откъде е.

                      Що се отнася до иконописния канон - пиша по сравнително смътни спомени от лекция по темата, - той също търпи известно развитие. Има и местни особености, особено ако става въпрос за някое по-отдалечено място.

                      Comment


                        #26
                        При така тенденциозно поднесената информация, коментара ми е пределно кратък, точен и ясен.
                        Шо се отнася до канона, развитие търпи формата (бокала\чашата, както отбеляза Кухулин, става "ибрик"), но не и иконографията, казано по-просто композицията.
                        По тая логика дай да обявим всички флорални и астрални мотиви за ислямско влияние, защото видиш ли исляма забранява човешките (и май не само тях) изображения, пък на кой му пука, че тия мотиви ги има и в доислямско време.
                        Liberte, egalite, fraternite
                        Viva la revolution
                        Zalmoxis написа
                        Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
                        http://hristoen4ev.blogspot.com/
                        dibo написа
                        Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
                        - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

                        Comment


                          #27
                          boilad написа
                          Шо се отнася до канона, развитие търпи формата (бокала\чашата, както отбеляза Кухулин, става "ибрик"), но не и иконографията, казано по-просто композицията.
                          Такива са и моите спомени - подробностите (които не винаги са ясно определени в канона и се влияят от това какво си представя иконописецът - евентуално, какво е виждал и какво реално използва) се променят най-лесно. След това е стила, макар че той се променя доста по-трудно (свързано е не само с иконописеца, но и с поръчващите/приемащите труда му и техните очаквания), композицията общо взето не се променя (е, освен в новите времена, но много такива примери - като приведените от Арслан руски "военни" варианти на светеца, - не са канонични образи). Но къде тук става въпрос за промяна в композицията? Аз не видях подобно нещо - поне сред приведените изображения в темата.
                          Що се отнася до влияние на османска култура върху българска иконопис/стенопис - тепърва трябва да се въведе тази теза както трябва и да се представят някакви аргументи. Аз поне не виждам такива.

                          Comment


                            #28
                            Може би изображението на светеца с полумесеца и звездата е от някоя църква в Константинопол. Срещал съм, че полумесецът е символ на този град от езически времена, после е прибавена звездата в чест на Дева Мария. Един вид указва се, че светията е покровител на града. Също казват, че след превземането му в 1453 този символ е възприет от новите му владетели. Разбира се има и други версии за нощното светило,за превръщането му в "знак" на исляма и пр. Но "месечината" се появява по различно време и на много места, не по - малко от слънцето.
                            Last edited by pehotinec; 19-01-2013, 08:30.
                            "Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"

                            Comment


                              #29
                              Доколкото си спомням, полумесецът е доста древен символ на арабите. Даже в Библията пише, че синовете на Исмаил носят обици и украшения с формата на полумесец (като съм по-свободен, ще потърся точния цитат). Не случайно арабският календар, който е в основата на ислямския - Хиджра, е лунен.
                              "Culture is roughly everything we do and monkeys don't."
                              FitzRoy Somerset, 4th Baron Raglan

                              Comment


                                #30
                                Съдии 8:24 до 8:26
                                24 Гедеон, обаче, им рече: Едно нещо ще поискам от вас, - да ми дадете всеки обеците от користите си. (Защото неприятелите, понеже бяха исмаиляни, носеха златни обеци).
                                25 И те отговориха: На драго сърце ще ги дадем. И като простряха дреха, всеки хвърляше там обеците от користите си.
                                26 И теглото на златните обеци, които поиска, беше хиляда и седемстотин златни сикли, освен полумесецообразните украшения, огърлията и моравите дрехи, които бяха върху мадиамските царе, и освен веригите, които бяха около вратовете на камилите им.
                                "Culture is roughly everything we do and monkeys don't."
                                FitzRoy Somerset, 4th Baron Raglan

                                Comment

                                Working...
                                X