Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Влиянието на Османската култура върху Българската стенопис
Collapse
X
-
Арслан написа Виж мнение[ATTACH]18994[/ATTACH]
интерпретацията оставям на вас ..
Иначе и в Боянската църква има изображение на щит с полумесец, ама проблемът е той е от средата на 13 в. и просто няма как да е "ислямско влияние".
Comment
-
Айде, сега да докажем, че всичко що е с полумесец е ислямско\османско\турскоLiberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написаИмайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
dibo написаПреценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
Comment
-
Арслан написа Виж мнениеСега остана да ми се извиниШ !
Стенописа е от края на Х²V нач. на ХV век ... Имах най-добрата воля да предоставя още снимки ( с налудничавата идея, че може да се получи нормална дискусия) , но реалността е друга.
Comment
-
Хайде се успокойте всички - няма нужда от подобни реакции.
Арслан, ако спукаш някаква конкретна информация (независимо снимка, откъс от извор или нещо друго), изискването е да предоставиш някаква (съвсем не е нужно да е в, хъм, академичен вид) информация за източник. То не е въведено от желание да се заяждаме, а за удобство на останалите участници в дискусията. Единственото място, където това изискване не се спазва е в рамките на темите за загадки.
Стан, не е нужно да бъдеш груб - май и друг път съм споменавал, че това само затруднява дискусиите.
Boilad, най-малкото полумесецът повдига някакви въпроси. Ясно е, че не всеки полумесец е мюсюлмански символ, но следва да има някакъв коментар. Много по-лесно ще бъде направен след като се изясни откъде е стенописа (не случайно и Торн попита, макар че той има и друг мотив).
ПП Що се отнася до въпросния мотив (първите две икони в темата), някъде даже имаше тема около него или поне подобен въпрос е подвиган. Не съм сигурен, но май от Хана. И в нея този мотив се разискваше.
Comment
-
Във връзка с дискусията - полумесецът от иконата като символ ще да е много по-стар от ислямската религия. Непрекъснато можем да намерим подобни примери на приемственост - не само в иконографията, но те не винаги имат пряка връзка от съвременна гледна точка. Времето и трансформациите си казват думата и днес някои неща ни изглеждат странно, но само на пръв поглед. Както и свастиките край езическите жертвеници не са хитлеристки, а соларни символи....."Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"
Comment
-
Съгласен съм Пехотинец, но това са общи съображения, докато конкретния случай има нужда от, хъм, конкретни. Но първо да се разбере откъде е.
Що се отнася до иконописния канон - пиша по сравнително смътни спомени от лекция по темата, - той също търпи известно развитие. Има и местни особености, особено ако става въпрос за някое по-отдалечено място.
Comment
-
При така тенденциозно поднесената информация, коментара ми е пределно кратък, точен и ясен.
Шо се отнася до канона, развитие търпи формата (бокала\чашата, както отбеляза Кухулин, става "ибрик"), но не и иконографията, казано по-просто композицията.
По тая логика дай да обявим всички флорални и астрални мотиви за ислямско влияние, защото видиш ли исляма забранява човешките (и май не само тях) изображения, пък на кой му пука, че тия мотиви ги има и в доислямско време.Liberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написаИмайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
dibo написаПреценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
Comment
-
boilad написаШо се отнася до канона, развитие търпи формата (бокала\чашата, както отбеляза Кухулин, става "ибрик"), но не и иконографията, казано по-просто композицията.
Що се отнася до влияние на османска култура върху българска иконопис/стенопис - тепърва трябва да се въведе тази теза както трябва и да се представят някакви аргументи. Аз поне не виждам такива.
Comment
-
Може би изображението на светеца с полумесеца и звездата е от някоя църква в Константинопол. Срещал съм, че полумесецът е символ на този град от езически времена, после е прибавена звездата в чест на Дева Мария. Един вид указва се, че светията е покровител на града. Също казват, че след превземането му в 1453 този символ е възприет от новите му владетели. Разбира се има и други версии за нощното светило,за превръщането му в "знак" на исляма и пр. Но "месечината" се появява по различно време и на много места, не по - малко от слънцето.Last edited by pehotinec; 19-01-2013, 09:30."Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"
Comment
-
Доколкото си спомням, полумесецът е доста древен символ на арабите. Даже в Библията пише, че синовете на Исмаил носят обици и украшения с формата на полумесец (като съм по-свободен, ще потърся точния цитат). Не случайно арабският календар, който е в основата на ислямския - Хиджра, е лунен."Culture is roughly everything we do and monkeys don't."
FitzRoy Somerset, 4th Baron Raglan
Comment
-
Съдии 8:24 до 8:26
24 Гедеон, обаче, им рече: Едно нещо ще поискам от вас, - да ми дадете всеки обеците от користите си. (Защото неприятелите, понеже бяха исмаиляни, носеха златни обеци).
25 И те отговориха: На драго сърце ще ги дадем. И като простряха дреха, всеки хвърляше там обеците от користите си.
26 И теглото на златните обеци, които поиска, беше хиляда и седемстотин златни сикли, освен полумесецообразните украшения, огърлията и моравите дрехи, които бяха върху мадиамските царе, и освен веригите, които бяха около вратовете на камилите им."Culture is roughly everything we do and monkeys don't."
FitzRoy Somerset, 4th Baron Raglan
Comment
Comment