beri_cd написа
Виж мнение
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Виетнам
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
-
[QUOTE=beri_cd;266671]Вярно, че американците имат далеч по-добра организация и пилоти от виетнамците[/QUOT
Имат толкова добра организация,та до 1973г. забраняват на превъзходните си пилоти да влизат във въздушен бой,преди положителна идентификация на просивника чрез ВИЗУАЛЕН КОНТАКТ,както и да бомбардират северновиетнамските летища.Така превъзходните ракети Sparow и Sidewinder стават безполезен баласт във въздуха.Едва тогава пращат капитан Франк Оулт да се поразрови из бойните части и въз основа на неговия доклад създават US Navy's Fighter Weapons School,даваща адекватно обучение на пилотите.
Comment
-
bigbeer написа Виж мнениеНа фона на тази статистика е малко странно,че единствения американски "ас на асовете" претендира за 6 въздушни победи , а при жълтурковците има такива с по 13-14.И "о какво чудо" ,пилоти на МиГ-17/19.Що не са карали МиГ-21 тия хора бре?Във мизея в Ханой пък си отглеждат и едно "пиленце" МиГ-21 борд 4324 с 2 реда звездички за въздушни победи на носа.Интересното е ,че не малко от американските асове също са сваляни,най-често след поредната си победа.А някои от най-известните им пилоти за малко не доживяват да станат асове.Другото интересно е,че най-често с всеки свален Фантом американците губят по двама летци.Как това се вписва в съотношението победи-загуби?
А това с Фантома не го схванах - при сваляне на Фантом най-често умират и двамата пилоти? Или искаше да кажеш, че за свален във въздушен бой МиГ умират по 2-ма американски пилоти? Щатските пилоти са умирали, но най-малко за това имат заслуга северновиетнамските пилоти и изобщо авиация. От свалените щатски самолети едва за 4% отговаря северновиетнамсаката авиация. Дори и ЗРК са били сравнително неефктивни (отговарят за около 7%). Зенитната артилерия може и да не е толкова модерна и технологична, но е нанесла почти 90% от щетите на щатските ВВС.
Сумарно Ф4-ките от ВМС и МП свалят 38 МиГ-а (17, 19 и 21) за сметка на 7 загуби. Това е само за въздушни боеве, изключваме свалените от вражеска зенитна артилерия и ЗРК. И като се направи сметката сътношението във въздушните боеве е 5.42 към 1 в полза на Ф4. Ф8 пък сваля 18 МиГ-а, а губи 3, съотношение 6 към 1.
Comment
-
Така превъзходните ракети Sparow и Sidewinder стават безполезен баласт във въздуха.
Имат толкова добра организация,та до 1973г. забраняват на превъзходните си пилоти да влизат във въздушен бой,преди положителна идентификация на просивника чрез ВИЗУАЛЕН КОНТАКТ,както и да бомбардират северновиетнамските летища.
Comment
-
beri_cd написаЩатските пилоти са умирали, но най-малко за това имат заслуга северновиетнамските пилоти и изобщо авиация. От свалените щатски самолети едва за 4% отговаря северновиетнамсаката авиация. Дори и ЗРК са били сравнително неефктивни (отговарят за около 7%). Зенитната артилерия може и да не е толкова модерна и технологична, но е нанесла почти 90% от щетите на щатските ВВС.
А за да се обясни защо основното количество свалени от ПВО самолети се падат на артилерията е също толкова лесно, поради три основни фактора: количеството зенитни ракетни комплекси (много малко), типът мисии - повечето поставят ударните самолети в пределите на обсега на зенитната артилерия и качеството на самите зенитни комплекси, което идва на последно място.
Да се твърди, че тези резултати се дължат на качеството на северно-виетнамските пилоти или на техническите характеристики на самолетите, които използват, ще е изкривяване на нещата.
Когато се обсъждат въздушните сражения сигурно е съществено да се обърне внимание на тактическите обстоятелства на сблъсъците. Доколкото съм запознат (а то не е достатъчно, което веднага ще призная), поради споменатите по-горе стратегически обстоятелства (накратко: съотношението на силите и възможностите) северно-виетнамските пилоти най-често действат от засада и тактиката им се свежда до удар и измъкване (самолетите им са малко и следователно твърде ценни, за да се рискуват в друг тип действия).
Това означава, че поне докато сащианските самолети не разполагат с радар, способен да различава въздушни цели на фона на земята, т.е. да ги предупреждава достатъчно рано за такива засади, в повечето случаи инициативата ще е на страната на северно-виетнамците. А това означава, че част от недостатъците на самолети като МиГ-17, за които се спомена, няма да имат чак такова значение. Особено ако целта им е не да "събират въздушни победи", а да избегнат изтребителното прикритие и да ударят по ударните самолети, като или свалят част от тях, или просто ги неутрализират (за целта е достатъчно да ги накарат да се отърват от товара си, за да станат по-маневрени или дори да им нанесат някакви повреди).
Поне така мисля аз.
Comment
-
Имат толкова добра организация,та до 1973г. забраняват на превъзходните си пилоти да влизат във въздушен бой,преди положителна идентификация на просивника чрез ВИЗУАЛЕН КОНТАКТ,както и да бомбардират северновиетнамските летища.Така превъзходните ракети Sparow и Sidewinder стават безполезен баласт във въздуха.
"А дали е такааа, коой ще ми каже...." и най-главното защо е така. В началото Центъра е препоръчал малко книжки. Thud Ridge примерно е доста добра и лесно намираема. Да я беше прочел поне нея, белким си разбрал има ли всичко описано от тебе нещо общо с пилотите и техниката или по-скоро има нещо общо с едни хора на брега на река Потомак и притесненията им да не ядосат едни други хора живеещи на Москва река избивайки техните подчинени тук и там.Кървава зора вестява страшен бой и кървав път, готови пак за нова слава Рилци в бой ще полeтят ! Пред стените Булаирски в неравна люта бран ние славно победихме в боя тебе, вража зган!Тежки гаубици тряскат крачи полкът Рилски твърд! Нас гранати хич не стряскат нас не плаши даже смърт.
Comment
-
Sailor_Malan написа Виж мнениеНеволно се сещам за рефрен от песничка на Васко Кеца
"А дали е такааа, коой ще ми каже...." и най-главното защо е така. В началото Центъра е препоръчал малко книжки. Thud Ridge примерно е доста добра и лесно намираема. Да я беше прочел поне нея, белким си разбрал има ли всичко описано от тебе нещо общо с пилотите и техниката или по-скоро има нещо общо с едни хора на брега на река Потомак и притесненията им да не ядосат едни други хора живеещи на Москва река избивайки техните подчинени тук и там.
А тривиалното основание на "хората до брега на Потомак" да издадат подобна заповед е,че Т-38Талон и Ф-5Тигер в полет приличали на МиГ-17 и МиГ-21 и "за да не стават грешки..."
Comment
-
Kramer написа Виж мнениеДава се статистика само за боевете, проведени от летци на ВМС и морската пехота. За ВМС пилотите знаем че са най-опитни. А какъв е резултата от въздушните боеве на пилотите от ВВС?
Comment
-
beri_cd написа Виж мнение
Интересно... За цялата война СССР снабдява Виетнам със общо 82 комплекса SA-2, a САЩ унищожават 120 от тях и повреждат още 98...
P.S. Интересно ми е какъв тип помощ е получил Виетнам от Китай (говоря като типове и количества оръжейни системи....). Ще се радвам, ако някой сподели по-конкретна информация..."Я знаю, что после смерти на мою могилу нанесут кучу мусора. Но ветер Истории безжалостно развеет ее"
И. В. Сталин
Comment
-
Нормално е декларираните загуби, причинени на едната страна да са по-големи от загубите, които тя сама отчита - не мисля, че има място за особено чудене. В крайна сметка, дори и да оставим настрана чистата лъжа (която се съмнявам да се сред основните "причинители"), далеч не винаги има възможност да се отчете какви щети са причинени - целта е ударена (така е изглеждало) и е записана като "унищожена" (което може и да означава просто "неутрализирана" - на практика това и означава по-често). Особено пък при атаки на наземни цели.
Има обаче и друг фактор, който често се пренебрегва. Аз съм го забелязвал в интересите ми към ВСВ, но ще се среща и по-късно. Често ще се срещнат повърхностни таблици, където се сравнява, да речем, общото производство и декларираните щети (разликата често е 1 към 3 и повече), което най-често е последвано от извода7 "ха, тия как лъжат!". Като се забравя, че много често "унищожен" (особено за наземната техника, където съм го срещал най-често) на практика означава, че са причинени някакви леки повреди. Т.е. един и същи танк (да речем) може многократно да бъде "унищожаван" в рамките на една кампания.
Едва ли нещата стоят толкова различно и в този случай - много от повредените установки може да се повреждани повече от веднъж, а някои след това и унищожавани, а някои от унищожените реално да са били само повредени и впоследствие върнати в строя. Което лесно обяснява числовата разлика дори и без преувеличенията, които също са си нормален фактор (с него започнах).
Comment
-
gollum написа Виж мнениеЕдва ли нещата стоят толкова различно и в този случай - много от повредените установки може да се повреждани повече от веднъж, а някои след това и унищожавани, а някои от унищожените реално да са били само повредени и впоследствие върнати в строя. Което лесно обяснява числовата разлика дори и без преувеличенията, които също са си нормален фактор (с него започнах).
Ето интересен нюанс, жалко, че е на полски.. :
"Я знаю, что после смерти на мою могилу нанесут кучу мусора. Но ветер Истории безжалостно развеет ее"
И. В. Сталин
Comment
-
Първоначално публикувано във фениксфорума, дано не сте против...
Operation LINEBACKER II започва на 18 декември 1972 година. 11 дни, над 3000 полета и 40 000 тона бомби срещу най-концентрираната противовъздушна отбрана във войната.
Силите на страните са както следва:
[spoil]
САЩ (источник - SAC History):
АБ Тахли (Тайланд)
48 F-111
10 KC-135A
АБ Удон (Тайланд)
99 F-4
18 RF-4
АБ Корат (Тайланд)
6 F-4C
24 F-4E
23 F-105G
17 EB-66
72 A-7D
HC-130
EC-121
АБ Убон (Тайланд)
111 F-4D
АБ Нам Фонг (Тайланд)
27 F-4 (корпуса на морската пехота)
АБ Нахон Фаном (Тайланд)
?? HH-53
АБ У-Тапао (Тайланд)
54 B-52D
53 KC-135A
2 U-2
2 DC-130
АБ Андерсен (о.Гуам)
53 B-52D
99 B-52G
АБ Кадена (о.Окинава)
59 KC-135A
7 KC-135A
23 KC-135Q
10 SR-71
RC-135M
АБ Кларк (Филлипины)
25 KC-135A
ВМС на САЩ в зоната на конфликта:
USS America (CVA-66)
USS Enterprise (CVAN-65)
USS Midway (CVA-41)
USS Oriskany (CVA-34)
USS Ranger (CVA-61)
USS Saratoga (CVA-60)
Виетнам (источник - "Дьен Бьен Фу воля к победе" Лу Тронг Лан)
- Подразделение 361 (зона отговорност Ханой):
3 зенитно-ракетни полка 257, 261, 274;
5 зенитно-артилерийски полка: 220, 221, 212, 244, 260;
226-й отряд самообороны и 741-й учебный полк (с 20 100 мм оръдия).
- Подразделение 363 (зона отговорност Хайфон):
2 зенитно-ракетни полка (зрп) 238, 285;
2 зенитно-артилерийски полка (зап) 252, 272 и
4 отделни зенитно-артиллерийски батальона (озаб).
- Подразделение 375 (зона отговорност северен сектор, Ланг Сон - Ха Бак) включва:
1 зрп 268;
5 зап 282, 224, 216, 240, 214;
2 отдельных зенитно-артиллерийски батальона (озаб).
озап 256 (Бак Тай)
озап 254 (Йен Бай)
- Подразделение 365 (зона отговорност южен сектор) включва:
3 полка 275, 267, 263. 275-и е зрп, другите - не е посочено.
ВВС 4 полка 921 и 927 (МиГ-21), 923 (МиГ-17), 925 (МиГ-19) [/spoil]
За тези 11 дни американците ще загубят 26 самолета, от които 15 Б-52.
Час и 43 минути отнема на 87 Б-52 да рулират и излетят от база Андерсен, о. Гуам. По-късно към тях ще се присъединят още 42 бомбардировача от U-Tapao Royal Thai Airfield, Thailand.
SAC определят 7 цели, които да бъдат атакувани на три вълни. Идеята на планьорите е да не дават почивка на персонала на ПВО на Северен Виетнам. Целите, маршрутите, разчетите, корекциите и всички останали подробности се предават по кодирани линии за свръзка от САЩ, което довежда до това екипажите от Гуам да получават своите пакети с навигациона и прицелна информация докато рулират на старта и да ги разучават по време на дългият полет до Виетнам!
Не по-малко напечено е и за TAC, които след като се запознаят с маршрутите и целите на B-52, трябва да осигурят MIG CAP, поставячите на активни и пасивни смущения, "Дивите невестулки" и ELINT самолетите, така че да покрият армадата бомбардировачи.
Виетнамските разчети са нащрек още от 10,30 часа от предният ден. В 16:00 часа на 18.12.1972 те са оповестени за излитането на самолетите от Гуам. Час по-късно са предупредени, че атаката ще почне в 18:00.
18:15 постовете ВНОС фиксират нарушение на границата на С.Виетнама от самолет F-111.
19:08 получено съобщение за самолети приближаващи Ханой (идентифицирани като F-111).
19:10 в щаба на 291-и полк (Нге Ан) постъпва съобщение от 16-и РЛ пост за откриването на самолети В-52.
19:15 обявен сигнал «Тревога» в Ханой, Хайфон и в провинции Нам Дин.
Въпреки всички затруднения, Първата вълна от 48 самолета достига целта си в 19.45 Ханойско време.
Докато SNOW cell стоварва 324 бомби върху летището Хао Лак в югозападния край на Ханой, опашният стрелец на BROWN 03, SSgt Samual Turner, сваля МиГ-21, за първи път в историята на Б-52.
15 минути по-късно Lilac 03 - B-52D t приближава комплекса Кин Но. 15 секунди преди да се освободи от товара си, самолетът е ударен от осколките на зенитна ракета.
Повредената машина успява да кацне в Тайланд с 350 пробойни и 24 зони за подмяна.
11 минути по-късно CHARCOAL 01, a B-52G, tail number 580201 (означен като цел 671) е ударен от две ракети, изстреляни от 59-и батальон на 261-и полк. Трима от екипажа оцеляват, пилота, помощник пилота и стрелеца загиват.
следва..."Я знаю, что после смерти на мою могилу нанесут кучу мусора. Но ветер Истории безжалостно развеет ее"
И. В. Сталин
Comment
Comment