Дано не прозвучи като самохвалство, но в новия брой на "Аеросвят", започва един мой материал посветен на F-105. Искрено се надявам той да промени малко отношението към този непопулярен и пренебрегван самолет. Все пак той изпълнява 75% от щурмовите задачи на USAF. А иначе Octagon е абсолютно прав за бомбите, но в тази война простотии много.
Нямам време да ровя в купища книги и списания и затова ще преведа една глава от книгата спомената в горния ми постинг. Там всичко е дадено кратко, ясно и точно. Предварително се извинявам ако текста е малко "чепат". Дано ви е интересно.
1965-1968 Тактика, Обучение и Технологии.
През 1965 командването на USAF все още не проявява интерес към въздушния бой изтребител срещу изтребител, независимо от нарастващата необходимост да участва в конвенционален конфликт, което е приоритет на отбранителната политика от 1961 г. насам.
Неправилното обучение е една от причините, поради които USAF и USN понасят тежки загуби през 1965 и 1966. Тези подразделения, като ескадрилите на USN въоръжени с F-8, които никога не са се отказвали от принципите на класическия въздушен бой действат най-успешно в първите схватки с NVAF.
Също както своите пилоти (почти половината от които са над 36 години) самолетите използвани широко през 65-68 са създадени през 50те. Въпреки ескалацията на конфликта Министреството на отбраната, блокира увеличаването на производството на производството на самолети и на подготовката на пилоти. Когато най-накрая през 1967 е дадена зелена светлина, за да бъдат покрити загубите, резултатите се появяват чак през 1972. В резултат опитните пилоти от 1965-1966 се връщат в САЩ и са заместени от новаци без боен опит, което също допринася за големите загуби.
F-105 Thud който е предназначен да нанася удари с ядрено оръжие на ниска височина, поема задачите на тежките бомбардировачи от ВСВ- бомбардирането с неуправляеми бомби от средна височина. Поради политически ограничения те действат при ясно време и затова загубите им нарастват толкова бързо, че платото западна от долината на Червената Река е кръстено Хребета Тhud.
F-4 Phantom, който е създаден да защитава Флота от съветските ядрени бомбардировачи става работния кон за въздушен бой и на USAF и на USN. Поради двудвигателната си двуместна конфигурация успешно се проявява и като изтребител-бомбардировач. USAF приема F-4 на въоръжение през 1960 тъй като няма свой изтребител за конвенционален въздушен бой.
Други импровизации обаче на са толкова успешни. Една ескадрила F-102, въоръжени с традиционното за 50те неуправляемо ракетно въоръжение и снабдени с ИЧ сензори за откриване на бомбардировечи при радиолектронни смущения е изпратена в Южен Виетнам и получава нареждане да патрулира около планините в южната част на страната и да търси с ИЧ система, лагерните огньове на партизаните от ВИет Конг. След като бъдат открити, лагерите трябва да бъдат атакувани с НУРС. Първоначалният хумор, сварзан с тези абсурдни мисии бързо изчезва, след като два от не особено маневрените F-102 катастрофират при полет на ниска височина.
Въоръжението също се нуждае от подобрения. Доминирането на ядрените боеприпаси през 50те, води до недостиг на конвенционални бомби, което спъва действията на авиацията през 1965-66. А единственото "високоточно" оръжие на използавно от американските самолети е доста неадекватната ракета Bullpup. Ракетите въздух-въздух, които са създадени да унищожават тежки бомбардировачи се оказват неспособни да поразяват моневрени изтребители като МиГ-17- едва 10% от изстреляните попадат в целта. Поради големия разход на ракети, те също започват да не достигат.
Изключително разочарование през този период са резултатите постигнати във въздушен бой от основноото оръжие на F-4 - ракетата Sparrow с полуактивна ГСН. Тя се оказва изключително ненадежна, особено след като често е трябвало да стои окачена под крилото на самолета седмици наред, изложена на природните стихии. Освен това правилата за водене на бой, елиминират възможността за пуск без визуален контакт, тъй като целите трябва да бъда идетнифициране визуално. За пилотите на МиГовете, които не разполагат с такива ракети, или в случая с МиГ-17 с никакви ракети, е добре дошло да водят маневрен въздушен бой.
Незадоволителните резултати на ракетите, водят до завръщане на пренебрегваното авиационно оръдие. То дълго е считано за второстепенно, а при F-4 дори за излишно. Но успехите на МиГ-17 във въздушен бой, карат командването на USAF да постави акцент върху обучението по стрелби с оръдие. В действителност ВВС на САЩ толкова отчаяно се нуждаят от оръдие, че преди да F-4E да стане готов, са поръчани подкрилни оръдейни контейнери.
Резултат от въздушните боеве с МиГ-17 е поставянето на предкрилки, които да намлят радиуса на виража на F-4.
Въпреки това по време на боевете през 1965-66 командванията на USAF и USN констатират, че за маневрен въздушен бой пилотите са по-неподготвени отколкото самолетите. След като до прекратяването на бомбардировките през 1968 г., митичното съотношение победи-загуби 1:10 от Корея не е постигнато, висшите американски офицери се замислят сериозно за подобряване на тактиката и обучението.
Нямам време да ровя в купища книги и списания и затова ще преведа една глава от книгата спомената в горния ми постинг. Там всичко е дадено кратко, ясно и точно. Предварително се извинявам ако текста е малко "чепат". Дано ви е интересно.
1965-1968 Тактика, Обучение и Технологии.
През 1965 командването на USAF все още не проявява интерес към въздушния бой изтребител срещу изтребител, независимо от нарастващата необходимост да участва в конвенционален конфликт, което е приоритет на отбранителната политика от 1961 г. насам.
Неправилното обучение е една от причините, поради които USAF и USN понасят тежки загуби през 1965 и 1966. Тези подразделения, като ескадрилите на USN въоръжени с F-8, които никога не са се отказвали от принципите на класическия въздушен бой действат най-успешно в първите схватки с NVAF.
Също както своите пилоти (почти половината от които са над 36 години) самолетите използвани широко през 65-68 са създадени през 50те. Въпреки ескалацията на конфликта Министреството на отбраната, блокира увеличаването на производството на производството на самолети и на подготовката на пилоти. Когато най-накрая през 1967 е дадена зелена светлина, за да бъдат покрити загубите, резултатите се появяват чак през 1972. В резултат опитните пилоти от 1965-1966 се връщат в САЩ и са заместени от новаци без боен опит, което също допринася за големите загуби.
F-105 Thud който е предназначен да нанася удари с ядрено оръжие на ниска височина, поема задачите на тежките бомбардировачи от ВСВ- бомбардирането с неуправляеми бомби от средна височина. Поради политически ограничения те действат при ясно време и затова загубите им нарастват толкова бързо, че платото западна от долината на Червената Река е кръстено Хребета Тhud.
F-4 Phantom, който е създаден да защитава Флота от съветските ядрени бомбардировачи става работния кон за въздушен бой и на USAF и на USN. Поради двудвигателната си двуместна конфигурация успешно се проявява и като изтребител-бомбардировач. USAF приема F-4 на въоръжение през 1960 тъй като няма свой изтребител за конвенционален въздушен бой.
Други импровизации обаче на са толкова успешни. Една ескадрила F-102, въоръжени с традиционното за 50те неуправляемо ракетно въоръжение и снабдени с ИЧ сензори за откриване на бомбардировечи при радиолектронни смущения е изпратена в Южен Виетнам и получава нареждане да патрулира около планините в южната част на страната и да търси с ИЧ система, лагерните огньове на партизаните от ВИет Конг. След като бъдат открити, лагерите трябва да бъдат атакувани с НУРС. Първоначалният хумор, сварзан с тези абсурдни мисии бързо изчезва, след като два от не особено маневрените F-102 катастрофират при полет на ниска височина.
Въоръжението също се нуждае от подобрения. Доминирането на ядрените боеприпаси през 50те, води до недостиг на конвенционални бомби, което спъва действията на авиацията през 1965-66. А единственото "високоточно" оръжие на използавно от американските самолети е доста неадекватната ракета Bullpup. Ракетите въздух-въздух, които са създадени да унищожават тежки бомбардировачи се оказват неспособни да поразяват моневрени изтребители като МиГ-17- едва 10% от изстреляните попадат в целта. Поради големия разход на ракети, те също започват да не достигат.
Изключително разочарование през този период са резултатите постигнати във въздушен бой от основноото оръжие на F-4 - ракетата Sparrow с полуактивна ГСН. Тя се оказва изключително ненадежна, особено след като често е трябвало да стои окачена под крилото на самолета седмици наред, изложена на природните стихии. Освен това правилата за водене на бой, елиминират възможността за пуск без визуален контакт, тъй като целите трябва да бъда идетнифициране визуално. За пилотите на МиГовете, които не разполагат с такива ракети, или в случая с МиГ-17 с никакви ракети, е добре дошло да водят маневрен въздушен бой.
Незадоволителните резултати на ракетите, водят до завръщане на пренебрегваното авиационно оръдие. То дълго е считано за второстепенно, а при F-4 дори за излишно. Но успехите на МиГ-17 във въздушен бой, карат командването на USAF да постави акцент върху обучението по стрелби с оръдие. В действителност ВВС на САЩ толкова отчаяно се нуждаят от оръдие, че преди да F-4E да стане готов, са поръчани подкрилни оръдейни контейнери.
Резултат от въздушните боеве с МиГ-17 е поставянето на предкрилки, които да намлят радиуса на виража на F-4.
Въпреки това по време на боевете през 1965-66 командванията на USAF и USN констатират, че за маневрен въздушен бой пилотите са по-неподготвени отколкото самолетите. След като до прекратяването на бомбардировките през 1968 г., митичното съотношение победи-загуби 1:10 от Корея не е постигнато, висшите американски офицери се замислят сериозно за подобряване на тактиката и обучението.
Comment