Да видим сега. Освен да рани/убие пилота, пушечният куршум може да:
1. Уцели витлото, разбивайки някоя от лопатите.
2. Уцели някой от радиаторите, повреждайки охлаждащата система.
3. Засегне кабелите на управление.
4. Пробие някой резервоар, който ако не е самозапушващ се, води до теч на гориво/масло.
5. При самолети с двигатели с водно охлаждане (звездообразни), какъвто е Hs 123, при пикиране на самолета да улучи някой от цилиндрите на двигателя.
Всеки един от тези случаи би довел до принудително приземяване.
1. Уцели витлото, разбивайки някоя от лопатите.
2. Уцели някой от радиаторите, повреждайки охлаждащата система.
3. Засегне кабелите на управление.
4. Пробие някой резервоар, който ако не е самозапушващ се, води до теч на гориво/масло.
5. При самолети с двигатели с водно охлаждане (звездообразни), какъвто е Hs 123, при пикиране на самолета да улучи някой от цилиндрите на двигателя.
Всеки един от тези случаи би довел до принудително приземяване.
2. Това е много малко вероятно (за единичен изстрел), но все пак е възможно - но отново няма да доведе до "сваляне на самолета", а по-скоро до прекъсване на мисията - самолетът би могъл да лети поне известно време и в това състояние.
3. Това вече ще е истински късмет (или въобще късмет на квадрат - не само да уцели с единичен изстрел самолет, но и този изстрел да прекъсне кабел с дебелина няколко милиметра (като се има предвид каква част е това от цялата мишена - самолета...). Дори и в този случай това ще доведе до проблем с управлението, но в никакъв случай не до фатален проблем, който би принудил пилота да приземи самолета незабавно.
4. Възможно е да се получи, но отново не води до сериозна повреда на самолета, камо ли пък до незабавно принудително кацане.
5. Отново е сравнително малко вероятно, но също така отново не води до "сваляне на самолета" - дори и с повреден цилиндър (ако и доколко единичен куршум ще нанесе съответните съществени повреди) самолетът може да продължи полета си.
Т.е., така като огледам приведените доводи, всъщност нито един от тях не води до незабавно принудително приземяване, а единстевно до повреда, която обаче не е критична. Впрочем, не случайно самолетите не са сваляни с единично попадение на куршуми винтовъчен калибър (а се налага да се използват по-мощни оръжейни системи за ПВО и въоръжаване на изстребителите, а при картечниците винтовъчен калибър са необходими множество попадения ).
"Става известен и един куриозен случай. Сержант Александър Павлович от 22-ри ПП вдига карабината и с единствен точен изстрел принуждава пилота на Hs 123, унтерофицер Хеменберг от II (Sch) LG2 да приземи повредената машина."
Инак, ок, един такъв случай наистина е станал, признавам. Нещо като пирмер, потвърждаващ правилото.
Comment