SRH написа
Виж мнение
1. Размер на съюзническите доставки за СССР /1941-45 г./
Самолети - 18 700 броя /около 12% от всички самолети на РККА/
Танкове – 10 000 броя /около 10 % от всички танкове на РККА/,
Оръдия 9 600 броя,
Нефгопродукти – 2 600 000 тона,
Локомотиви – 1860 броя,
Платформи – 11 600 броя,
Цветни метали – над 500 000 тона,
Джипове – 52 000 броя,
Камиони – 375 000 броя..."
2. Още от 1892 г. има закон, който разрешава на президента да дава под наем или на заем военна собственост на САЩ, ако счете за нужно. Законът е потвърден с нов акт на Конгреса Още от есента на 1941 г. доставките за СССР започват и са на стойност около 11 милиарда долара, което е много сериозна сума за това време и се равнява на днешни много повече /не съм смятал точно/.
Доставки са извършвани от Англия и САЩ, а и Канада, но делът на САЩ е 96.4%, така, че практически доставчикът са САЩ.
Данните са донякъде противоречиви, тук съм ги нахвърлял първосигнално, за ориентир, възможни са варианти, но в няколкото руски източници, които видях, се среща следното:
Автомобили – 70%
танкове — 12%,
самолети — 10%, а за морската авиация — 29%.
(по други данни – 15% от общото съветско производство)
Брой:
Самолети 22 195; танкове 12 990; автомобили – повече от 500 000; оръдия – 5000; и отделно снаряди, взрив, облекло, лекарства. ¼ от доставките са храни и хранителни вещества. В това отношение може само да се гадае на колко съветски хора американските и канадски храни са помогнали да оживеят.
По други данни самолетите са: 18 659.
(В Германия са произведени 114 000 самолета, а трите съюзници произвеждат 5 пъти повече, т.е. 582,000)
зенитни оръдия – 8000;
противотанкови оръдия - 5000,
картечници - 132 000,
камиони - 376 000,
джипове - 51 000,
влекчаи - 8000,
мотоциклети - 35 000,
снаряди - 472 милиона броя
храни и продоволствие - 4,5 млн. т,
нефтопродукти - 2,1 млн. т
взрив и химически вещества - 1,2 млн.
вагони - 11 000 вагонов,
локомотиви - 2000 паровозов,
транспортни кораби - 128,
ледоразбивачи - 3,
военни кораби - 281
Танкове 16%, САУ 8& и БТР – 100%
През 1941-1942 г. се доставят 4697 танков, а през 1943 г. - още 3026 (и това при немско количество от около 4000 в началото на войната)
Танковите, авиационните и др. военни заводи до лятото на 1942 г. работят само чрез американските доставки.
Радиостанции – само за авиацията са 9351 отделно навигационно оборудване, (радиокомпаси, автопилоти, радари, секстанти, авиохоризонти).
Имало е три основни маршрута – през Северния Атлантик - 4 млн. тона, или 22,7% от всички доставки; през Южния Атлантик, Персийския залив и Иран 4 млн. тона или 23,8% и по Тихия океан - 8 млн. тона (47,1%). Следователно общото количество е около или над 16 милиона тона.
Авиацията на ВМФ получава 2 148 самолета.
Не бива да се забравя, че освен количеството, много е важно качеството на изделията. Доставени са 550 РЛС за корабите от САЩ и 640 от Англия, а също и различни средства като тралове, брегови радари, радиостанции, и т.н. Загубени са 5140 търговски и 180 бойни кораба и поече от 6000 моряка.
Относно нефта:
През 1942 г. нефтените доставки на СССР от Баку, Грозни и Майкоп са много затруднени. Оттам би трябвало да дойдат 85% от нефтопродуктите. Демонтиран е един нефтопровод, от страх да не бъде завладян /«Баку — Батуми»/, а пътят по Волга е блокиран при Сталинград. Нефтодобива се свива двойно. През 1941 г. се добиват около 23 млн. т., а през 1943 – 12. В първите доставки от САЩ 78% или 145 996 тона са нефтопродукти.
Авиобензин около 2 милиона и 720 хил. тона - 1 млн 320 хил., от САЩ, от който 88,1%) с най-високо октаново число.
834 000 тона светли фракции, използвани за производство на бензин, отделно още 573 000 т. от Англия и Канада.
Руснаците разработват рецептура за смесване на техните нискооктанови горива със доставените и така ефектът от доставките става многократен.
Общото съветско производство на авиационен бензин е е 4 млн 900 хил тона., т.е. ефектът от ленд-лиза в това отношение е увеличил двойно съветския горивен авиационен ресурс.
Автомобилното гориво е 267 088 тона, т.е. около 2,8% от общото съветско производство за цялата война. (Но в определени моменти доставката му може да е била от решаващо значение).
Отделно е доставено нефтопреработвателно оборудване, чието значение несъмнено е много голямо – това са шест комплекта оборудване, станали основа на заводите в Куйбишев, Орск, Гурев и Красноводск.
Помощта продължава, парадоксално, и след май 1945 г. (вероятно заради действията срещу Квантунската армия). Постъпват 455 хил.т. нефтопродукти, тръби за 222 милиона долара, стругове, хидравлични преси, електрогенераторни станции и пр. които се оказват решаващащи за старта на съветската газова промишленост.
Доставени са 21% и 9%. от зенитната и противотанкова артилерия. От общото количество оръдия обаче- 57 000, тези оръдия са едва 2,7%.
кораби -– 22,4%.
автомобили – 64%, но като се има предвид качеството им (сравнете Студебейкъра със ЗИС, или пък малкото всъдеходи ГАЗ със джипа Уилис) може да се заключи, че делът в автомобилния ресурс на РККА е бил много по-голям.
стрелково оръжия - 150 000 единици, или около 0.75%
автомобиолен бензин – 242 300 тона – 2.7%;
светли фракции – 1483 000 тона, или 80%;
авиационно гориво - 40%.
железопътни релси – 36%.
локомотиви – около 72% (но тук е от наличните в СССР, като се има предвид, че са доставени около 2000, а от 41-ва до 45 са произведени 800 бр.- от тях през 1941 – 708* ) г.
вагони – 11705 при произведени в СССР 1092.
взривни вещества 318 000 тона или 36,6% от съветския военен ресурс;
алуминий – 328 000 т., или 55% (но пак – имаме само данните за войната, които са 263000 тона произведени в СССР. Запазите му преди това не са известни);
мед - 387 000 . тона – 45%
брезент – 3 606 000 т.– 30%
захар - 610 000 т. - 29,5%;
памук - 108 милиона тона, или – 6%.
металорежещи машини - 44,600 броя; преси – 104
/при произведени 141 000 в СССР/ това е дял от 24%.
телефонен кабел - 956,700 мили, 2,100. мили морски кабел и 1100 мили подводен кабел.
радиостанции - 35 800
радиоприемници - 5899
локатори - 348 локаторов,
обувки – 15 500 000 чифта
храни - 5 000 000 тона
ОБЩО ДЯЛ ВЪВ ВОЕННИЯ РЕСУРС НА СССР (но само в количествено отношение ) - 28%.
предвид качеството на материалите, това, че някои особено важни, като автомобилите, локомотивите и вагоните, авиационното гориво, светлите фракции и др. са били в особено голям дял, както и че доставки са правени в моменти на критична липса в СССР (например преди битката пред Москва доставените танкове са позволили на СССР да компенсира двойно загубите си – по някои данни; не бива да забравяме и че не знаем какъв процент от УНИЩОЖЕНИЯ от войната съветски ресурс се възстановява чрез ленд/лиза, защото те го смятат само върху произведения, и то не само и не винаги през войната), то може да се заключи, че делът на доставките от САЩ, Англия и Канада в съветския военен ресурс по птношение на снабдяването е около 40 – 60%, IMHO.
Възтановяване на дълга за доставките. Ако се вярва на мемоарите на Микоян, то те не са плащани или са плащани намалено. Самите условия на договора предвиждат, че унищоженото във време на войната няма да се плаща. Така, че това си е бил подарък за СССР в тези години на най-голямо затруднение и заплаха за съществуването му.
Към края на войната СССР връща на САЩ 1 милион и 70 хиляди т. нефтопродукти, приемал и ремонтирал кораби на съюзниците, като ги зареждал с гориво.
През 1947 г. дългът на СССР е бил определен на 2.6 милиарда долара, но през 1948 г. сумата става 1.3 милиарда. СССР ОТКАЗВА да я заплати. През 1951 г. сумата се намаля на 800 милиона долара, но договор се подписва през 1972 г., и то само за 722 милиона долара, със срок на плащане до 2001 година, и то само ако на СССР бъде отпуснат кредит. През 1973 г. СССР е платил общо 50 милиона долара, след което прекратява плащанията поради поправката Джексън-Ваник (забраняваща определени сфери на търговията със СССР). През 1990 г. се стига до 674 милиона със срок до 2030 г. Смята се, че към настоящия момент дългът е 100 милиона.
Данните съм ги копирал от:
Comment