Съобщение

Collapse
No announcement yet.

I Y I - тамга на тюркското племе кайъ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Кухулин написа Виж мнение
    Затова, нека да ограничим тази субдискусия в рамките на "безспорната" част: как се отнасяш към сведението, че Огуз е син на Исус?
    Хаха, като към това, че Азис е в мензис

    Виж ако Дуло беше син на Исус, щеше да е друго
    A strong toun Rodez hit is,
    The Castell is strong and fair I wis...


    блог за средновековна балканска история

    Comment


      Здрасти Кухулин, темата е дискутирана тук и на бгнаука. След всичко изписано тук и там, още ли твърдиш, че болгарите (по Добревски) са си драскали родовата тамга (абе те Дуловци не слизат ли от полит. сцената неколко години преди офиц. поява на тая тамга?)на грънци и тухли?
      Рашев: "...можем да твърдим, че и върху блока от Кабиюк са врязани кръстове и знаци "ипсилон с две хасти" като израз на канонична (кръста)и неканонична (ипсилона с хасти) форма на основния християнски символ" .

      Comment


        decapitator написа Виж мнение
        Здрасти Кухулин, темата е дискутирана тук и на бгнаука. След всичко изписано тук и там, още ли твърдиш, че болгарите (по Добревски) са си драскали родовата тамга (абе те Дуловци не слизат ли от полит. сцената неколко години преди офиц. поява на тая тамга?)на грънци и тухли?
        Рашев: "...можем да твърдим, че и върху блока от Кабиюк са врязани кръстове и знаци "ипсилон с две хасти" като израз на канонична (кръста)и неканонична (ипсилона с хасти) форма на основния християнски символ" .
        Здравей. Нямам спомен да сме дискутирали такива неща. Ако искаш, дай някакъв линк. Иначе, тези хипотези за християнския характер на IYI не ми се виждат като да са в добра кореспонденция с ЦНС, но знае ли човек...

        Честно казано, този въпрос нито ми е кой знае колко интересен, нито пък съм запознат кой знае колко дълбоко с него, та може би ще трябва да го дискутираш с някой друг.

        Comment


          Кухулин написа Виж мнение
          Здравей. Нямам спомен да сме дискутирали такива неща. Ако искаш, дай някакъв линк. Иначе, тези хипотези за християнския характер на IYI не ми се виждат като да са в добра кореспонденция с ЦНС, но знае ли човек...

          Честно казано, този въпрос нито ми е кой знае колко интересен, нито пък съм запознат кой знае колко дълбоко с него, та може би ще трябва да го дискутираш с някой друг.
          Има ли друг Кухулин в бгнаука?

          Comment


            decapitator написа Виж мнение
            Има ли друг Кухулин в бгнаука?
            Вместо да демонстрираш такава потресаваща оригиналност, просто дай линк. Не мога да помня всичко. По едно време бистрихме розетата от Плиска, но там едва ли съм твърдял нещо за грънци и тухли.

            Все пак, мисля, че възгледа за IYI като прабългарска тамга е достатъчно популярен (например при Ст. Ваклинов), за да се приеме за значима хипотеза и съответно да дава повод за по-дълбоко проучване на връзката между нашия и турския знак.

            Comment


              Кухулин написа Виж мнение
              Окей, ето че след две страници приказки все пак стигнахме до някакво съгласие с теб - прабългари в ЗТХ така или иначе е имало, като минимум около 30 г. При това са успели да вдигнат и гражданска война, че и да вземат властта според традиционната хипотезата. Значи:

              1) Има силна хипотеза, че прабългарите в един момент управляват ЗТХ;
              2) Има силна хипотеза, че Кайъ и Баят управляват огузската конфедерация;
              3) Има силна хипотеза, че огузските племена са под прабългарска власт в рамките на ЗТХ;
              4) Имаме сходство между тамгите на огузския елит и знака от Дунавска България;
              5) Имаме хипотеза, че знака от ДБ е родов знак на прабългарския елит.

              Е, при това положение проблемът заслужава ли по-дълбоко проучване според теб?
              Правилно казваш "хипотеза", т.е. предположение. Хипотези много, има хипотеза че шумерците са прабългари. А дали посочените от теб хипотези са силни, зависи от аргументите в тяхна защита и най-вече наличния емпиричен материал а голи твърдения

              1) Има силна хипотеза, че прабългарите в един момент управляват ЗТХ;
              Това е пълна глупост. Няма абсолютно никакви данни за подобно твърдение.

              2) Има силна хипотеза, че Кайъ и Баят управляват огузската конфедерация;
              В случая това въобще не ни интересува.

              3) Има силна хипотеза, че огузските племена са под прабългарска власт в рамките на ЗТХ;
              Това също е пълна глупост, която по абсолютно никакъв начин не може да се докаже.

              4) Имаме сходство между тамгите на огузския елит и знака от Дунавска България;
              Дори да приемем, че въпросната тагма на племето кайъ е факт, а не измислица на Кашгари, което е най-вероятно, то обяснението на това частично сходство е твърде просто - и прабългарите и тюркти са силно свързани с ираноезичните номади, при които Y са масово разпространени.
              Между другото ти виждал ли си някъде в Средна Азия паметници свързани с кайъ на които има подобни тагми?

              5) Имаме хипотеза, че знака от ДБ е родов знак на прабългарския елит.
              И още по-силна хипотеза, че това е символ на централната власт.

              Comment


                Преди да се вадят от нафталина разни хипотези за това, че Органа е бил тюркски каган и че прабългарите участвали в гражданската война в Тюркския каганат, нека си припомним простия факт, че по това време българите или поне огромната част от тях са били под аварска власт, а Кубрат въстава срещу аварите, а не срещу тюркти. Това са фактите, а всичко останало са измислици, натъманявания и баяния върху изворите. Така че тези за Кюлюг Сибир хан, Мохедо, динлин, ду-лу и зу-лу, просто трябва да си останат в нафталина.

                Comment


                  Много си категоричен. И имаш супер методология. Когато Кашгари не те устройва "най-вероятно си измисля". Когато се говори за Дуло и Дулу - било звуково сходство. И все в тоя дух. Кое не те устройва в тезата на Рашо Рашев - ирански народ с тюркизирана аристокрация?


                  thorn

                  Средновековните църкви в България

                  Comment


                    Thorn написа Виж мнение
                    Много си категоричен. И имаш супер методология. Когато Кашгари не те устройва "най-вероятно си измисля". Когато се говори за Дуло и Дулу - било звуково сходство. И все в тоя дух. Кое не те устройва в тезата на Рашо Рашев - ирански народ с тюркизирана аристокрация?
                    Ами да речем, че почти всички ементи доказващи връзка с иранците са свързани именно с аристокрацията, т.е. "тюркизараната" аристокрация, въобще не е била тюркизирана.

                    За Кашгари - както казах, въпросните тагми за момента не се подкрепят от наличните материали. Как да му вярвам примерно за печенежката тагма, като досега тя не е регистрирана върху нито един предмет? А печенежки материали не е като да няма. Само овцете и козите ли са си подпечатвали?

                    А за Дуло и ду-лу - е повече оточевидно че става въпрос звуково сходство, при положени че неможе да се намери никаква връзка този прабългарски род и ду-лу, нито исторически, нито археологически. Както казах, ако не се "бае"" на изворите и не се замества "авари" с "тюрки", цяла тази теза отива на кино. А ако решим да баем на изворите, всичко можем да "докажем"

                    Comment


                      Принципният проблем е в отношението към изворите. Има общо взето два подхода - твърдо придържане към текста и критично разглеждане. На предната страница стана дума за това, не ми се спори.

                      Comment


                        Кухулин написа Виж мнение
                        Принципният проблем е в отношението към изворите. Има общо взето два подхода - твърдо придържане към текста и критично разглеждане. На предната страница стана дума за това, не ми се спори.
                        И като подходиш "критично" към изворите и ги "коригираш", как точно ти се връзват събитията свързани със създаването на Стара Велика България? Византийците подпомагат българите да въстанат срещу тюрките, в момент в който тюрките са стратегически и жизненоважен съюзник на империята и то в момент, в който тя е взела дала. Подпомагайки българите да въстанат срещу тюрките, ромеите помагат не друг, а аварите. Явно или Ираклий е бил мазохист и абсолютен дебил за да направи подобно нещо или просто "критичното" четене е чиста проба подмяна на историческата действителност с цел "доказване" на предпоставени тези. И не е лошо да се внимава с "критичното" четене, щото онези на запад от Осогово също така "критично" четат изворите и си заменят разни етноними с други, удобни на тях.

                        Comment


                          Тези неща са разгледани в литературата, виж например Артамонов и Гумильов:

                          Артамонов: 9. Великая Болгария
                          Гумилев: Глава XV. МИРОВАЯ ВОЙНА VII в.

                          Comment


                            Кухулин написа Виж мнение
                            Тези неща са разгледани в литературата, виж например Артамонов и Гумильов:

                            Артамонов: 9. Великая Болгария
                            Гумилев: Глава XV. МИРОВАЯ ВОЙНА VII в.
                            Как да ти го обясня по-прост - то и македонскиот произход на царот Самоил е разгредан в литературата.
                            По-горе говориш за критическо четене на извори, а не сещаш, че трябва да има и при това много по-сериозно, критическо четене на съвременни историци. Както казах, като имаш предпоставена теза, обвиняваш изворите за грешни и всичко си идва на мястото.

                            Comment


                              Не съм чел македонска литература за произхода на Самуил, но ако е с качествата на горните публикации, само бих я адмирирал. Всъщност, някой ден трябва да погледна какво пишат, може да е весело

                              Comment


                                Кухулин написа Виж мнение
                                Тези неща са разгледани в литературата, виж например Артамонов и Гумильов:
                                Артамонов: 9. Великая Болгария
                                Гумилев: Глава XV. МИРОВАЯ ВОЙНА VII в.
                                Това изобщо не е наука, а художествена литература и по-точно исторически роман от не много добър сорт:
                                Крещение в 610 г. принял некий гуннский князь, но самостоятельных князей в это время ни у болгар, ни у аваров не было; следовательно, крестился тюркютский удельный князь самой западной области каганата. Так как все князья рода Ашина известны, то можно быть уверенным, что это был вышеупомянутый Богатырь - Маркварт считал, что здесь имеется в виду вождь унногундуров Органа, дядя Кубрата, основатель болгарской суверенной династии Дуло (J. Marquart, Die allbulgarischen Ausdrucke..., S. 21). Но если это так, то тут в наличии родство по женской линии, так как Кубрат был не Ашина, а Дуло, Слово Органа сопоставимо с монгольским словом Ураг - родственник по женской линии. Предлагаемое отождествление позволяет понять, кто погубил джабгу и от кого должен был бежать Бури-шад. Кубрат в 631 - 635 гг. действовал как враг нушиби (ср. М. И. Артамонов, История хазар, стр. 162). 1621.

                                [56] В Истории агван (стр. 134) Джабгу-хагану приписываются следующие слова: Постигли меня хищники, и ты не увидишь больше лица моего, потому что я не остался в безопасном месте и устремился в чужое царство, что не следовало мне. И далее: Я погиб и лишился детей. Царевна Евдокия, дочь Ираклия, обещанная в жены Тун-джабгу. была в 630 г. возвращена с дороги, так как пришла весть, что жених ее умер.

                                [57] Джабгу советовал своему сыну истребить народ, находящийся при нем, прежде чем те услышат о происшедшем и поспешат приготовить тебе гибель ( История агван..., стр. 134), Совет этот никак нельзя отнести к агванцам, во-первых, потому, что они были столь запуганы, что их не стоило бояться, а во-вторых, потому, что их не касались внутренние дела тюркютских ханов. Речь идет о тюркютах и о примыкавших к ним болгарах, что и подтверждается дальнейшим ходом событий (см. ниже: ср. К. В. Тревер, Очерки..., стр. 244).
                                Last edited by ; 28-01-2012, 12:56.

                                Comment

                                Working...
                                X