"И както е традицията, всички тия расово различни хора са принадлежали на тюркската култура. "
Кое дефинираме като "тюркска култура" - дай да сме конкретни - сибирските комплекси, културата на Небесния хаганат? Културата на смесеното население в южноуралските степи?
"И тъй, първото споменаване на прабългарите се датира към 4 в., т.е. когато брахикефалите (същите като нашичките) около север-северозападните граници на Китай започват да преобладават и окончателно да изместват долихокефалите. Това споменаване се крепи на едно сведение на Мар Абас, както и по-рано стана дума в темата. Обаче тоя човек е живял 4 в."
Сведението на Мар Абас, освен че се отнася към ареал, доста отдалечен от северозападните граници на Китай, ни отпраща и към период, който е в най-лошия случай средата на ²V век, а в най-"добрия" - ²² век. Аз лично, на база на многобройте си лични търсения по въпроса, както и на база на археологическата картина, съм склонен да избера ранната атрибуция на този извор. Късната се подкрепя косвено от Анонима, но за да може в 354 г. във Византия да научат за българите, трябва да са минали поне няколко години, тоест още преди тази дата българите са се появили в зоните, за които византийските извори имат сведения. За мен допустима хипотеза е тези сведения да протикват през Кавказ, тоест сведение като това на Мар Абас да предхождат анонима.
"Ако прабългарите са част от хунското движение на запад нещата са ясни. Да речем обаче, че са тръгнали да се освобождават, тъй като по онова време да си роб на хуните едва ли е било много приятно. Значи тоя народ е бил без никакви държавнически традиции. Участвал е донякъде във формирането на пратюрките, но процесът не е завършен. В такъв случай иранско влияние върху недооформения народ е много по-лесно и доказателства за това видимо могат да се намират. Не съм сигурен обаче, че това ще се отнася и до трупополагането, понеже китайците имат описание на погребение (наистина в Корея), което не включва изгаряне. Но независимо, че става дума за Корея, описаните народи също са били под хунско влияние, което на юг отслабва, а сведението е за северната част на полуострова."
Боравим с две основни хипотези - 1/че са част от хунската вълна 2/че са по-ранно движение на племена. Съпоставките с аланите, които пристигат в Кавказ през ² век, данните от късносарматската култура и особено археологическата картина в Дагестан, бъдещото "хунско царство" ме карат да мисля, че прабългарите пристигат в Европа малко след пристигането на аланите, като отправна точка за такова движение би могла да бъде спряганата степ южно от Урал, но биха могли да бъдат и други дестинации, например дн. Таджикистан - или т.нар. номадска зона в Северна Бактрия /тук чувам воя на невъзпитани личности/. Последната хипотеза удовлетворява и спрягането на планината Имеон, макар че за мен това сведение си е недостоверно.
Къде да търсим тюркското влияние у прабългарите, изразяващо се главно в няколко титли и неколцина имена, както и календара, с уговорката, че в Средна Азия този календар се използва и в големите градове държави и че най-вероятният му първоизточник е Китай? Има две основни хипотези /като изключим директната връзка монголоидни примеси - тюркско културно влияние, макар че такава е възможна/. Тюркското влияние може да се е проектирало 1/В хунската епоха 2/В V² век, по линия на хаганата на небесните тюрки и походите на Истеми 3/още преди пристигането на българите в Европа, по линия на контакти с прототюркските /хунски?/ групи.
Кое дефинираме като "тюркска култура" - дай да сме конкретни - сибирските комплекси, културата на Небесния хаганат? Културата на смесеното население в южноуралските степи?
"И тъй, първото споменаване на прабългарите се датира към 4 в., т.е. когато брахикефалите (същите като нашичките) около север-северозападните граници на Китай започват да преобладават и окончателно да изместват долихокефалите. Това споменаване се крепи на едно сведение на Мар Абас, както и по-рано стана дума в темата. Обаче тоя човек е живял 4 в."
Сведението на Мар Абас, освен че се отнася към ареал, доста отдалечен от северозападните граници на Китай, ни отпраща и към период, който е в най-лошия случай средата на ²V век, а в най-"добрия" - ²² век. Аз лично, на база на многобройте си лични търсения по въпроса, както и на база на археологическата картина, съм склонен да избера ранната атрибуция на този извор. Късната се подкрепя косвено от Анонима, но за да може в 354 г. във Византия да научат за българите, трябва да са минали поне няколко години, тоест още преди тази дата българите са се появили в зоните, за които византийските извори имат сведения. За мен допустима хипотеза е тези сведения да протикват през Кавказ, тоест сведение като това на Мар Абас да предхождат анонима.
"Ако прабългарите са част от хунското движение на запад нещата са ясни. Да речем обаче, че са тръгнали да се освобождават, тъй като по онова време да си роб на хуните едва ли е било много приятно. Значи тоя народ е бил без никакви държавнически традиции. Участвал е донякъде във формирането на пратюрките, но процесът не е завършен. В такъв случай иранско влияние върху недооформения народ е много по-лесно и доказателства за това видимо могат да се намират. Не съм сигурен обаче, че това ще се отнася и до трупополагането, понеже китайците имат описание на погребение (наистина в Корея), което не включва изгаряне. Но независимо, че става дума за Корея, описаните народи също са били под хунско влияние, което на юг отслабва, а сведението е за северната част на полуострова."
Боравим с две основни хипотези - 1/че са част от хунската вълна 2/че са по-ранно движение на племена. Съпоставките с аланите, които пристигат в Кавказ през ² век, данните от късносарматската култура и особено археологическата картина в Дагестан, бъдещото "хунско царство" ме карат да мисля, че прабългарите пристигат в Европа малко след пристигането на аланите, като отправна точка за такова движение би могла да бъде спряганата степ южно от Урал, но биха могли да бъдат и други дестинации, например дн. Таджикистан - или т.нар. номадска зона в Северна Бактрия /тук чувам воя на невъзпитани личности/. Последната хипотеза удовлетворява и спрягането на планината Имеон, макар че за мен това сведение си е недостоверно.
Къде да търсим тюркското влияние у прабългарите, изразяващо се главно в няколко титли и неколцина имена, както и календара, с уговорката, че в Средна Азия този календар се използва и в големите градове държави и че най-вероятният му първоизточник е Китай? Има две основни хипотези /като изключим директната връзка монголоидни примеси - тюркско културно влияние, макар че такава е възможна/. Тюркското влияние може да се е проектирало 1/В хунската епоха 2/В V² век, по линия на хаганата на небесните тюрки и походите на Истеми 3/още преди пристигането на българите в Европа, по линия на контакти с прототюркските /хунски?/ групи.
Comment