Слабо известен факт е, че т.нар. "анонимен хронограф" е отдавна известен в науката. Той е публикуван от Т.Момзен, именит историк, още в далечната 1850г. Анонимът не е точно "римски", а е византийски извор. Другият интересен автор - въпросният Мар Абас Катина, за който се предполага у някои автори, че е бил чиновник в държавната администрация или благородник, тъй като "Мар" на сирийски означава "господар". Най-пълно съчинението на Мар АБас е предадено у живелия в V век Мойсей Хоренаци, но този автор се споменава и у Себеос, автор от V²² век, както и у Прокопий Кесарийски - в V² век.
И двете сведения са много важни. Докато Хронографът просто изброява българите наред с други племена, Мар Абас съобщава нещо съвсем конкретно - че по времето на Аршак? българи се преселили на юг от Великата Кавказка планина и се заселили в Басеан. И до днес се спори за времето на кой Аршак точно става въпрос, тъй като това име е много популярно както у партите, така и у арменския клон на тяхната династия - Арменските Аршакиди.
Без значение за кой Аршак трябва да приемем, че става дума, сигурно е, че става дума за събития от преди времето на Мойсей Хоренаци, който пише за Мар Абас, че бил "старец", тоест хрониката на Мар Абас през V век вече е стара, остаряла. Сега се приема, че Мар Абас е живял в края на ²²² и в началото на ²V век, тоест можем да приемем, че в най-късния случай сведението му за пределване на българи в Басеан трябва да се отнесе към средата на ²V век - близо до датата на Анонимния хронограф.
За дискусията по този въпрос, започнала още от времето на Бурмов, виж тук
И двете сведения са много важни. Докато Хронографът просто изброява българите наред с други племена, Мар Абас съобщава нещо съвсем конкретно - че по времето на Аршак? българи се преселили на юг от Великата Кавказка планина и се заселили в Басеан. И до днес се спори за времето на кой Аршак точно става въпрос, тъй като това име е много популярно както у партите, така и у арменския клон на тяхната династия - Арменските Аршакиди.
Без значение за кой Аршак трябва да приемем, че става дума, сигурно е, че става дума за събития от преди времето на Мойсей Хоренаци, който пише за Мар Абас, че бил "старец", тоест хрониката на Мар Абас през V век вече е стара, остаряла. Сега се приема, че Мар Абас е живял в края на ²²² и в началото на ²V век, тоест можем да приемем, че в най-късния случай сведението му за пределване на българи в Басеан трябва да се отнесе към средата на ²V век - близо до датата на Анонимния хронограф.
За дискусията по този въпрос, започнала още от времето на Бурмов, виж тук
Comment